Ga naar inhoud


Nieuwe Slingbox M1 gekocht, beetje ontgoocheld


zzzzzz

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb al een jaar of 6 een Dreambox 8000, waar ik erg tevreden van ben, hoewel de technologie natuurlijk evolueert.

Wat ik altijd een aantrekkelijk idee vond was het concept van de Slingboxen, dat je dus zo'n toestelletje aan je box koppelt, en dan om het even waar naar je box kunt connecteren en TV kijken, of opnames.

Ik wou ook zoiets, en twijfelde tussen een Slingbox of bijv. een XTrend ET10000, die dan ineens de Dreambox zou vervangen.
De Slingbox leek mij interessanter, omdat het hercomprimeren door die aparte box gebeurt, en dus niet de Xtrend belast.
En als ik de reclame moest geloven, was het allemaal zaak van wat boxje unpacken, kabels inpluggen, simpel wat software installeren, en dan zou ik op mijn tablet, mijn laptop, etc. allemaal in HD kunnen kijken, en allemaal met de jusite virtuele afstandsbediening op het scherm.

De werkelijkheid lijkt mij toch wat anders te zijn.
Om te beginnen, de Slingbox M1, dat nochtans een zeer recent model is, had in de doos geen component kabels, hoewel dat de beste beeldkwaliteit geeft, en noodzakelijk is voor HD.
Gelukkig had ik die nog liggen.
Ik sluit de Dreambox aan op de Slingbox via de component kabels, en de wit/rode geluidskabels, terwijl ik de TV laat aangekoppeld via HDMI (de Dreambox 8000 geeft tegelijk video en audio op HDMI, component en SCART RGB, dus dat komt eventjes goed uit).
Het Setup proces is redelijk eenvoudig, maar bij het kiezen van de afstandsbediening begint de miserie.
De Dreambox kwam met een afstandsbediening waarbij de kleurtoetsen apart zijn van de media toetsen (play/pause, stop, ffwd, rwd).
De remote die er meest op lijkt is een andere Dreambox, zoals ik ook gebruik voor mijn Dreambox 600, maar die heeft gedeelde kleurtoetsen en mediatoetsen.
Als ik die kies blijken de toetsen ook niet overeen te komen met de acties die gebeuren.
Bovendien, als ik dan op geel wil drukken om de geluidsinstellingen te veranderen, activeert hij meteen ook timeshiften.
Niet handig, echt niet.

De implementatie van de afstandsbediening is ook onlogisch, want als je op de mute knop duwt mute hij het geluid op je PC, maar je Dreambox blijft gewoon op het volume staan dat hij stond.
Dus als je Dreambox op een heel stil volume stond of gemute stond, kun je dat niet rechtzetten door op de virtuele afstandsbediening het volume te verhogen, want dat verandert het volume op je PC, en niet op je Dreambox...

Je kunt er wel aan met rechtsklikken en een menuutje, maar dat is toch niet handig...

post-67749-0-68937900-1451336501_thumb.png

 

Wat rondgezocht op forums, en dan blijkt dat Sling maar zelden met nieuwe remotes afkomt.
Geen juiste remote dus, en knoppen die andere functies activeren dan ze zouden moeten doen.

 

Ander issue waar je maar mee geconfronteerd wordt als je het product hebt zijn advertenties.
Jawel, je koopt een betalend product, en als dank krijg je voor je naar je box mag connecteren eerst nog wat reclame door je strot geduwd!
Je kunt ze pas overslaan na 5 seconden, en nadien staat er nog altijd reclame in beeld...

 

Omdat ik zelf nogal wat graag wat pruts heb ik het probleem van de afstandsbediening min of meer kunnen oplossen.
Tenminste, op mijn laptop (Webplayer for Chrome en desktop player).
Ik heb er dagen zoekwerk aan gehad, maar heb dus nu de knoppen zoals ze zouden moeten zijn, en ik heb de layout aangepast zodat de extra rij knoppen er ook is, en als ik op rood druk, doet hij ook alleen maar rood, in plaats van direct ook instant recording te activeren.
Op Android zit ik echter vast aan de layout van de afstandsbediening met minder knoppen, zoals Sling ze mij wil opdringen, want daar kun je niets veranderen aan de installatiefiles, misschien zou het lukken als de tablet geroot is, maar dat gaat dan wel echt ver.
Niet praktisch dus.

 

De advertenties heb ik grotendeels kunnen stoppen door een paar sites naar 127.0.0.1 te doen verwijzen in mijn hosts file, maar ik blijf het een schande vinden dat je daar als koper van een product mee gepest wordt.

Het is ook zo dat als ik op een toets op de virtuele afstandsbediening klik, het geluid en beeld eventjes niet reageren.
Op zich is dat wel nog aanvaardbaar.

Beeldkwaliteit is best goed, maar als ik HD kies schokt het beeld toch een beetje, ook als ik de box met de netwerkkabel verbind (de laptop is wel via Wifi bezig dan).
Image quality best geeft dan een beter beeld.
Ik zal dit later nog eens opnieuw testen, want mijn laptop is in reparatie, en de laptop die ik nu gebruik is toch al een beetje een oudere generatie.

Vroeger kon je op Slingboxen ook een guest user toevoegen, dat werkt ook niet meer op de nieuwe Slingboxen, een feature die stilletjes niet meer ondersteund wordt.
Ik zie ook alleen mijn eigen box in de directory, ook al heb ik geselecteerd dat ik alle boxen wil zien.

Dan is er nog een probleempje dat ik gezien heb, de Dreambox zendt zijn video en audio wel tegelijk uit naar HDMI, component en SCART RGB, toch zie ik een verschil.
Als ik hem op HDMI zet en mijn TV daarmee koppel, dan merk ik dat het geluid dat naar de Slingbox gaat via component een klein beetje out of sync is met het beeld.
Zet ik mijn output op component, dan is de Slingbox mooi in sync, maar is het HDMI geluid wat out of sync.
Gelukkig zijn er plugins waarmee je het geluid tussen -1000 ms en +1000 ms kunt instellen, dus dat kan ik nog opvangen.

Mijn conclusie is toch echter, dat het product niet echt doet wat het belooft.
Als je niet de juiste afstandsbediening hebt, is het echt een heel karwei om de juiste zelf te maken, en niet iets wat jan met de pet zal lukken.
En zelfs als je dat doet werkt dat niet op Android.
De advertenties zijn een ware pest voor de gebruiker.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat een verhaal, :lol:  maar er zijn oplossingen hoor, zo moet je niet via de web Sling server kijken maar via deze link http://webslingplayer.com/ die is reclame vrij. Er wordt steen en been geklaagd over die reclame maar de pijp moet ook roken bij Sling, vandaar deze link.

Euhm, ik krijg incompatible device...

 

post-67749-0-81952500-1451396582_thumb.png

Misschien werkt dit wel met oudere Slingboxen, maar met de M1 werkt het dus niet.

Dan toch maar mijn workaround met hosts files die de reclameservers doorlussen naar 127.0.0.1?

Wat de afstandsbediening binary betreft is er voor ieder type Dreambox inmiddels ook voor de 8000 een binary te verkrijgen, http://www.hifi-remo...712dc&start=200

Ja, ik heb hem daar zelf gisteren geüpload, want er stond er wel een met vermelding: Dreambox 8000, maar dat was niet de correcte afstandsbediening, deze die er stond is dezelfde als op mijn Dreambox 600 (met gedeelde kleur- en mediatoetsen, en Audio ipv. Help, enz.)

Dus neen, hij was er echt nog niet.

Ik gebruik ook Component video en dat kan HD content weergeven, dat komt uit mijn ET8000 en gaat direct de Slingbox in, je moet dat niet uit je tv halen.

Ja, ik doe dat dan ook niet via mijn TV.

Mijn Dreambox is op mijn TV aangesloten met HDMI, en gaat naar mijn Slingbox via component.

Hij geeft gelijktijdig op beide video en audio uit, maar blijkbaar is bij slechts één van beiden het geluid synchroon.

Gelukkig kan ik dat oplossen via de audio plugin, waarmee ik een delay kan ingeven tussen -1 en +1 seconde.

 

Dus op dit moment werkt het redelijk (omdat ik zelf die afstandsbediening bijgewerkt heb).

De video schokt wat als ik hem op HD zet, maar dat kan ook aan de laptop liggen (het moet lukken dat mijn eigen laptop op dat moment net de geest geeft, stom toeval).

Maar ik zit nog altijd met het probleem op Android, daar kan ik zelf geen afstandsbediening uitkiezen, en moet het doen met de vooringestelde afstandsbedieningen, die dus niet kloppen met de echte afstandsbediening (zie foto tablet met echte afstandsbediening ernaast).

post-67749-0-42405100-1451398849.jpg

De Dreambox zelf staat nu op Mute (geluid uit), de Mute toets op deze virtuele remote bedient echter niet het geluid van de Dreambox, maar van de tablet...

Druk ik op Help dan verschijnt het menu.

Teletext werkt niet.

Druk ik op Radio, dan krijg ik instant recording.

Druk ik op rood, dan krijg ik instant recording...

Dus via deze player kan ik mijn Dreambox vanop afstand niet unmuten...

Mocht je daar een oplossing voor hebben, zou je mij vooruit kunnen helpen.

De guest functie werkt volgens Dream ook niet meer met deze toestellen.

 

 

Ik kan begrijpen dat als je géén Android tablet hebt, en je hebt een ouder model (de Pro HD bijv.), en alles wordt ondersteund, de afstandsbediening is kant en klaar en klopt, en de guest account werkt, zodat je een vriend ook eens toegang kunt geven, en ze pushen die reclame niet, dat het dan al een heel andere ervaring wordt.

Maar met de M1 is dat dus niet zo.

De afstandsbediening heb ik zelf moeten rechttrekken, en op Android kan ik niets instellen, dus daar werkt het niet echt goed.

Enige workaround die ik daar voorlopig heb is om dan maar de afstandsbediening van de webinterface van Dream zelf te gebruiken.

Echt niet wat je mag verwachten voor zo'n product.

De guest account functionaliteit heeft Sling eruit gehaald.

En de reclame vliegt rond je oren, tenzij je dus sites gaat blokkeren.

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij de mobiele Slingplayer over het scherm van beneden naar boven veegt gaan de kanalen up, en van boven naar beneden dan gaan de kanalen down. Het volume kun je veranderen door van links naar rechts te vegen.

De rest van de problemen heb ik hier niet met de Slingbox Solo en mijn ET8000, alles werkt zoals het hoort. ;)

Dat kan gerust zijn, en bevestigt wat ik zeg : met een oudere slingbox en een andere remote kan het wel zijn dat alles werkt.

Maar dat helpt mij natuurlijk niet verder.

Ik heb ondertussen al met een support medewerker gechat, en die bevestigen wat ik dacht :

 

* ze pushen ongewenst advertenties 

* de custom remote zal enkel werken op PC, niet op Android

* op de Android werkt volume regeling niet, het is te zeggen, je regelt het volume bij van je Android, maar als je Dreambox heel stil staat, of op mute heeft dat dus geen effect.

* de guest account werkt niet meer op de huidige modellen.

 

Kan dus niet zeggen dat ik tevreden met dit product, en dat het met een andere slingbox op een andere receiver goed werkt, dat maakt mijn zaak niet.

Hier kun je niet zomaar iets terugsturen als je niet tevreden bent, in de VS wel.

Had ik daar gewoond dan had ik het al teruggestuurd.

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee waar "hier" is, maar je zou je kunnen beroepen op de wetgeving rond klantenbescherming en verkoop op afstand.

Maar, dan moet je wel binnen de 14 dagen ofzo alles terug naar de webwinkel sturen.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Al eens een ontvanger met ingebouwde streaming overwogen?

 

De Vu Solo 4K werkt denk ik een stuk prettiger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al eens een ontvanger met ingebouwde streaming overwogen?

 

De Vu Solo 4K werkt denk ik een stuk prettiger.

Hmm, ik vond bij al die nieuwe ontvangers niets dat echt mijn 8000 kan vervangen.

Altijd wel iets, 2.5" disken (duur), minder tuners, etc.

Ik dacht van mijn 8000 nog een aantal jaar te houden tot ik iets beter vond.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee waar "hier" is, maar je zou je kunnen beroepen op de wetgeving rond klantenbescherming en verkoop op afstand.

Maar, dan moet je wel binnen de 14 dagen ofzo alles terug naar de webwinkel sturen.

Hier is België, gekocht in grote Nederlandse webwinkel (de naam is de 3D variant van een cirkel, als je begrijpt wat ik bedoel).

Ik dacht dat meestal het recht om het terug te sturen vervalt, van zodra je het product in gebruik neemt.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Toch nog eens naar de specificaties van de Solo 4k kijken?

Door de nieuwe technieken heeft hij standaard FBC Dual DVB-S2 tuners, een 2e FBC Dual DVB-S2 tuner kan toegevoegd worden.

Virtueel zitten er standaard 8 tuners in.

 

Voor de 1 TB harde schijf betaal je tegenwoordig € 80,--

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat systeem van die FBC tuners heb ik nooit goed begrepen.

Je hebt standaard 8 tuners, maar fysiek is het maar 1 slot?

En kunnen die 8 virtuele tuners dan tegelijk naar meerdere satellieten, en horizontaal en verticaal door elkaar?

En vereist dit speciale bekabeling?
Ik heb een Multytenne Twin, dus daar komen 2 kabels uit.

Dan zou ik met 1 kabel al tegelijk van Astra2 een horizontale en Astra3 een verticale polarisatie kunnen opnemen?

Ik had ergens begrepen dat er wel beperkingen waren, H of V, of per satelliet, dat weet ik niet meer.

 

En die 2e tuner kan ook DVB-C zijn, maar zijn daar dan ook dubbele tuners van?

Ik las iets over dubbele DVB-C/T tuners maar het was mij niet duidelijk of dat écht dubbel is, of dat men hybride bedoelt (DVB-C en T in één tuner, maar je kunt maar van één mux tegelijk opnemen).

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is België, gekocht in grote Nederlandse webwinkel (de naam is de 3D variant van een cirkel, als je begrijpt wat ik bedoel).

Ik dacht dat meestal het recht om het terug te sturen vervalt, van zodra je het product in gebruik neemt.

 

Leesvoer --> en dan voornamelijk het stuk over  'herroepingsrecht'

 

directe link naar de pdf

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt erop neer dat je binnen 14 dagen alles terug mag sturen zonder opgave van reden.

Ze hoeven het nog niet eens binnen 14 dagen terug te hebben als je maar aangeeft dat je de boel retourneert.

 

De dames doen niet anders met kleren en schoenen. De leveranciers voegen zelfs bij de zending al retourpapieren erbij ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hardware transcoding werkt goed. Zelfs buiten je huis, kan je redelijk goed tv kijken, maar niet in hd, eerder youtube kwaliteit.

Maar voor mij ideaal om op tablet of iphone te kijken, als de bus of trein voor de zoveelste keer vertraging heeft.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waarom zou je in 4k willen streamen?

Met de Solo 4k kan je zelf bepalen met welke kwaliteit je wilt streamen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk logisch dat dit niet synchroon loopt, het beeld en geluid via HDMI is digitaal en zal wat achter lopen door de digitale verwerking. Component video en audio zijn analoog dan blijf je dus altijd synkronisatie problemen houden t.o.v. van HDMI, maar die je niet kunt toeschrijven aan de Slingbox. 

Je bent wel de meeste tijd thuis, dus lijkt het mij normaal dat je dan ook nog kunt kijken.

Dan is het ideaal dat de Dreambox op HDMI aangesloten is (beste beeld).

Dat audio syncen kan ik wel oplossen door ofwel als ik onderweg ben de Dreambox in te stellen op component, of een audio vertraging in te stellen op de Dreambox (dat kan ik dan nog een shortcut key geven).

 

Dat de Slingbox hierdoor niet geheel aan jouw verwachtingen voldoet vind ik niet terecht., een Slingbox gebruik je om extern naar je AV apparatuur die thuis staat te kunnen kijken en niet als interne netwerk player daar zijn er wel betere van.  ;)

Ik gebruik hem niet echt intern als interne netwerkplayer, dat kan ik rechtstreeks met de Dreambox zelf doen, heb ik de Sling niet voor nodig.

Maar ik heb hem wel intern getest om de ideale situatie te kunnen zien.

Intern heb je namelijk de maximale bandbreedte ter beschikking.

 

Je hebt een punt wat die web player betreft met zijn reclames dat ben ik geheel met je eens maar ook weer niet toe te schrijven aan de Slingbox zelf. Maar als je de gewone Windows desktop player gebruik heb je geen enkele advertentie en volledige functionaliteit.  :) De link met de webplayer die ik gaf is een geripte Slingplayer versie zonder reclame en die man stelt hem gratis ter beschikking.

Oh, maar dat is een beetje gemakkelijk.

't Is de box zelf niet.

Kijk, de box en de software komen van Sling.

Andere software werkt er niet op.

Bij het connecteren gaat de box altijd naar sites van sling zelf, om de afstandsbedieningscodes en de skin daarvan op te halen, en als je ze niet blokkeert, om advertenties op te dringen.

Die alternatieve software, heb ik al gezegd, werkt niet op deze box, ik heb hier de screenshots zelfs bijgezet.

Hij is "niet compatible" volgens dat die software zelf zegt.

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ondanks alle problemen denk ik toch dat ik de box ga houden.

Hij voldoet zeker niet aan de slogans waarmee hij aangeprezen wordt, en ik zou hem nog kunnen terugsturen naar de verkoper.
Maar :

 

  • het alternatief (andere decoders die kunnen transcoden) lijkt mij voorlopig veel te duur.
    Zo'n product (bijv. Solo 4K) zou dan dienen ter vervanging van mijn Dreambox 8000.
    Maar ik ben, ondanks het feit dat de ontvanger al een jaartje ouder wordt, nog altijd zeer tevreden van dat toestel.
    Het is een van de meest betrouwbare toestellen die ik staan heb.
    Ik vind dat streamen leuk, maar om nu te zeggen dat ik er dus 750€ voor over heb (om een VU+ Solo 4K te hebben met 2TB harddisk, en dubbele sat tuner en dubbele kabeltuner).
    En dan maar hopen dat dat wél doet wat ik ervan zou mogen verwachten.
  • Het is een beetje lastig, maar de meeste problemen kan ik wel omzeilen.
    Neem ik mijn laptop mee, dan heb ik de zelf aangepaste afstandsbediening, die perfect werkt.
    Neem ik de Android tablet mee, is het wat lastiger, maar ik heb nog Dreamdroid en de webinterface waarmee ik het toestel nog bepaalde codes kan doorsturen.
  • Dat monitoren van de internetconnectie is effectief noodzakelijk, mijn Dreambox kan immers ook rechtstreeks streamen via de webinterface, alleen stream je dan zonder te hercoderen, voor sommige lage bitrate zenders gaat dat, maar als je bijv. één HD wilt streamen, is de bandbreedte veel te weinig.
    Als nieuwere boxen die transcoden die monitoring niet hebben, ga je effectief nog altijd haperend beeld hebben als de connectie niet 100% consistent is qua upload (thuis) of download (punt waar je het ontvangt).

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...