Ga naar inhoud


Dakgoot en dakafvoer


REPLAY

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik zit met een probleem en wil graag jullie mening. Mijn huis, bouwjaar 1895, heeft geen dakafvoer. Al het water gaat van  de dakgoten weg via de dakafvoeren van de buren. Een buurman zit deze situatie erg dwars (waarom weet ik niet, hij ondervindt geen problemen, zoals overlopen van de afvoer of zo iets) en hij eist dat ik een dakafvoer in mijn dakgoot moet maken, hij dreigt zelfs met juridische stappen. Ik was wel bereid omdat te doen, maar door de toon en dreigementen van hem heb ik besloten omdat niet te doen. Weet iemand van jullie hoe het juridisch precies zit?

 

Bedankt alvast,

 

REPLAY

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

In principe moet je zelf je eigen hemelwater afvoeren.

 

Tenzij...

 

Er een erfdienstbaarheid is overeengekomen of is ontstaan door verjaring.

Wanneer de huidige situatie sinds 1895 bestaat is dit een geval waar de erfdienstbaarheid door verjaring is verkregen.

 

Je zal dus, afgaande op je hier vermelde informatie in je recht staan.

 

Maar...

 

Een goede buur moet je zuinig op zijn.

Op je strepen blijven staan is soms niet de beste oplossing voor een comfortabel leven in je omgeving.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ceesv,

 

Hartelijk bedankt voor je bericht. Ik dacht al zoiets. Ik ben heel erg zuinig op goede buren, helaas is deze buur, verre van goed. Je hebt van die zeikerds, die hun alles dwars zit en het zijn geen mensen waarmee je een goed gesprek kan voeren, ze doen gewoon dingen om je te pesten (waarom weet ik niet). Laatst hebben ze een bbq gebouwd, circa 80cm van mijn achterdeur, als ze die gebruiken staat mijn woonkamer vol rook, ondanks dichte deuren en ramen.

 

Groetjes,

REPLAY

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, misschien kan je de nieuwe hemelwater afvoer aansluiten op die BBQ? :D

 

Maar ik begin ondertussen beelden hierbij te krijgen zoals bij de rijdende rechter te zien zijn.

Wanneer je nog on speaking terms bent kan je gedocumenteerd met de paragrafen uit het nieuwe burgerlijk wetboek hem duidelijk maken dat er sprake is van een erfdienstbaarheid en dat hij geen spreekwoordelijke poot heeft om op te staan.

 

Waarna je, afhankelijk van het humeur der partijen, kunt aangeven dat je eventueel bereid bent de situatie te wijzigen indien er ook tegemoet geworden kan komen aan jouw wensen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er waren wel meer bouw objekten rondom de eeuwwisseling van 1899 naar 1900 die, omdat ze eerst als huur objekt ontworpen en gebouwd waren, dergelijke eigenaardige verzorging en/of ontzorging van hemelwater en andere kenden

 

Dat kwam ook voor betreffende de drekwaterstoffen (riolering en ringleidingen en beerputten).

Maar ook de toegang tot een gebouw en dus het ooit gegeven recht van overpad.

 

Als van tien objekten met één eigenaar dat dan over gaat naar tien objekten van tien eigenaren is er dus duidelijk iets vergeten in de akte!

 

De Duitsers noemen dat Eine Baulast auf ein anderes Grundstück, {soll eigentragen sein in das Grundbuch} dus een buitengewone belasting van de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van een eigenaar.

 

Indien dat niet geregistreerd is in de akte van eigendom, kun je klagen en zal elke rechter daaromtrent het basis principe voorrang geven.

Ieder deelt of ieder zorgt voor zelfstandigheid. De zelfstandige rechtspersoon heeft dan de voorkeur.

Dus ja je wordt gesommeerd een eigen HWA voor dak en goten te laten installeren.

 

Die situaties leveren altijd burenruzie.

 

als je bovendien dat regenwater / hemelwater op eign grondstuk kunt infiltreren betaal je overigens geen waterschapsbelasting meer voor dat deel van de waterlast.

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In dit geval mag je ook stellen dat er een verkrijgende erfdienstbaarheid heeft plaatsgevonden, daarbij er van uitgaand dat de situatie al 20 jaar of langer heeft bestaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren, allebei enorm bedankt voor jullie reactie. Ik denk inderdaad dat er sprake is erfdienstbaarheid, volgens mij was de situatie al vanaf het begin zo. Ik kan geen sporen vinden dat ooit in mijn dakgoot een HWA aanwezig was. Ik ga hem morgen een brief sturen met een voorstel, ik maak een HWA, als hij de bbq verplaatst. Ik hoop dat hij hiermee akkoord mee gaat.

 

Fijne avond,

REPLAY

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...