Ga naar inhoud

Tijdelijk meer ampère uit accu voor koelkast boot

muppet
 Delen

Aanbevolen berichten

In onze boot ligt een accu van 95 ah deze is op een zonnepaneel aangesloten en op de dynamo van de boot.

De accu is zwaar genoeg want via het display van de zonnepaneel kan ik de accu in de gaten houden.

Wat is nu het probleem de koelkast die

trekt rond de 5 A de accu is 95 ah die hij in 20h afgeeft dus hij geeft rond de 4,5 a af.

Als ik nu iets anders zoals de omvormer aanzet dan wil de koelkast niet meer goed koelen slaat steeds af en aan sluit ik nu de start accu aansluit dan is het probleem zo opgelost.

Het ligt niet aan de koelkast want mijn ouders hebben hetzelfde probleem.

Bestaat er iets dat wij richting de koelkast wat extra ampère kunnen sturen.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar bericht
Delen op andere sites

• Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik weet het niet maar als je een accu hebt van 95Ah en je neemt 5 amp op dan zou hij  het 95/5 is 19 uur volhouden.

Sluit je nog meer aan b.v. omvormer en die neemt zeg 3 amp op dan wordt het 5+3 = 8amp dus houd de accu het 95/8 = 12 uur vol.

Het kan zijn dat de bedrading te dun is en er teveel spannings verlies is bij die 8 amp

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je goed hebt gelezen dan kan de accu maar 4,7 ampère leveren per keer.

De koelkast vraagt 5 ampère dan 3 erbij kom je 3 te kort.

Is de accu 75% vol dan levert hij een kwart minder in1keer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt voor een auto versterker een condensator zou dit wat zijn om even wat meer te leveren dan de accu kan op dat moment.

Het leveren is maar een aantal minuten dan is de koelkast klaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ken dit type niet zit er elektronica in ofzo ?

uitgaande van een 12 volt accu zou die dus een inwendige weerstand hebben van 2,4 omh hebben.

Je zou dus een kleine accu bij de koelkast kunnen zetten die dan weer wordt opgeladen door die 95Ah.

die kleine accu zou een 6Ah kunnen zijn.

indien de laadspanning hoog genoeg is (boven de 13,5 volt) zou ik er een diode in zetten om te voorkomen dat de kleine accu de 95Ah gaat laden.

Wat is eigenlijk het type van die accu ? (kan ik hem opzoeken omdat ik geen idee hebt van dat type)

Link naar bericht
Delen op andere sites

• V.I.P.

De accu kan veel meer leveren dan 4.7A . De totale capaciteit van 95Ah wordt bereikt bij een ontlading stroom van 4.7A over 20 uur. Echter als je de accu met b.v. 10A belast dan zal de totale capaciteit afnemen. (Dus geen 95Ah meer wezen, maar waarschijnlijk iets van 75-80Ah)

Het klinkt mij als een slecht verbinding naar je accu toe, bijvoorbeeld door corrosie of een te dunne draad, of een accu waarbij de platen niet helemaal schoon meer zijn..  

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough... -- Albert Einstein

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi,

dit hangt voor een groot stuk van de lengte van de kabel af.

Bij 12V en een stroom van 10A en een kabel lengte van 10 meter wordt een dikte van 4 mm² aangeraden

Bij 12V en een stroom van 5A en een kabel van 10 meter zou 1,5 mm² volstaan al zou ik wel veer 2.5 mm² gaan.

mvg

dreambox8000 ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hij trekt +- 5 ampère, vanaf de accu via het zonnepaneel controller is het +- 6 meter.

via het zonnepaneel controller ? (hou dan rekening met de specs van die aansluiting)

Heb een tekening gemaakt om het wat te verduidelijken.

Je kan het beste (nog beter alles via een eigen zekering) vanaf een punt (zoals groen en blauw) en niet als rood en zwart.

De aansluiting van de accu naar je zonnepaneel controller moet wel (afhankelijk van de lengte) dik genoeg zijn. b.v. 6 kwadraat.

De gebruiker is de dikte afhankelijk van de stroom en lengte. zoals jeevanhoof al aangaf.

post-36294-0-91406500-1471460566_thumb.jpg

aangepast door focus103
Link naar bericht
Delen op andere sites

• V.I.P.

@Muppet,

Je veronderstelling over die 4,7 ampère klopt niet zoals Big fellow al aangaf.

Deze accu's kunnen vaak 125 ampère een paar seconden leveren. Dus die 5 ampère stelt natuurlijk niets voor.

Dus de mogelijke problemen zitten bij de bedrading / aansluitingen of de controller.

Rozen verwelken en schepen vergaan

dus lig niet te melken en doe er wat aan.

Drs. P.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Wie is er online   0 leden

• Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
  • Gerelateerde inhoud

• Door Steve
      Na het stukgaan van de server is de inlog op de nieuwe server.

ftp://schematics.synology.me
         user:        schema
         passw:    servicemanuals
    • Door JohnnyBee
      Hoi vrienden,
      Een vraagje, de condensator van 1,5uF in onze ventilator was verlopen naar net geen 1 uF, waardoor de ventilator niet meer op snelheid kwam.
      Voorlopig vervangen door een nieuwe van 1,5 uF en snelheid terug ok.
      Nu de vraag, kan ik de snelheid nog opvoeren door er eentje in te steken van 2uF of meer ? En zo ja, hoever kan je daar in gaan?
      Groetjes,
      Johnny.
    • Door Michel
      In het huis van mijn ouders zitten in de kozijnen electronisch bestuurde ventilatieroosters van het merk Alusta. Dat merk is inmiddels failliet en het centrale besturingsysteem is zo 'buggy' als de pest.

Dit wil ik vervangen door een domoticasysteem (Home Assistant). Het huidige systeem werkt als volgt:

De roosters worden (op een of andere manier) bestuurd vanuit de centrale unit. Tevens worden de roosters in de 'auto' stand bestuurd door analoge Co2 sensoren die als het rooster in die stand staat, het rooster automatisch opent en sluit op basis van de hoeveelheid Co2 in de lucht.

De roosters beschikken over een RJ12 en een RJ45 connector. De centrale unit wordt aangesloten op de RJ45, de Co2 sensor op de RJ12.

Als ik op PIN 3+8 van RJ45 in de roosters 12v AC zet (de originele voeding van het centrale besturingssysteem) dan starten de roosters en lopen ze eenmalig naar hun begin en eindpunt (kalibratie) en daarna veranderd de LED naar 'gereed'. Ik kan dan met de afstandsbediening de roosters open, midden, gesloten en auto schakelen.

De analoge Co2 sensoren hebben de volgende aansluiting:

1 ~
      2 gnd
      3 nc
      4 nc
      5 analoog signaal (het lijkt een 0,5 tot 4,5 volt signaal te zijn, in ieder geval hoe hoger de concentratie Co2, hoe lager het voltage)
      6 ~ 

Ik wil nu eigenlijk bekijken of ik de roosters met een ESP32 of ESP8266 (arduino) kan besturen. In de roosters zelfs zit een ATmega32, een circuit om 12v AC om te zetten naar 12v DC, 3,3v DC en 5v DC. Verder een IR ontvanger, 2 LEDS, een 12v DC motortje en een analoge end-stop sensor.

Ik kan het rooster momenteel al besturen via IR met een ESP32 en een IR-transmitter, maar dat is niet 100% betrouwbaar. Wat ik eigenlijk wil doen is ofwel op de input van de analoge sensor (die ik niet meer ga gebruiken) de sensor emuleren en zo het rooster openen en sluiten, ofwel direct op een GPIO van de ATmega32 ingrijpen, ofwel via de IR sensor wellicht wat emuleren.

Het doel is uiteindelijk met nieuwe Co2 sensoren in de woon- en slaapkamer en een vochtsensor in de badkamer het afzuigsysteem en de roosters te besturen. De sensoren zijn al klaar, de afzuiging (een nieuwe Zehnder Comfofan S) stuur ik al met een ESP32

Ik heb zelf niet zo veel electronica kennis, weet wel het e.e.a. van de ESP32 en ESP8266. Wie kan mij helpen hoe ik dit aan moet pakken, analyseren en modificeren?

Ik wil dus de roosters graag kunnen openen, half openen en sluiten en er bij voorkeur zo weinig mogelijk aan modificeren. In de roosters is plaats voor een ESP32 en ik kan de voeding uit de unit zelf halen.

Foto's:

• Door Denisdaf
      In een opstelling helemaal ten zuiden van Europa ( Portugal ) waar er nu 1 schotel (120cm) 1 LNB heeft, en die is uitgericht op Astra 3, wou ik graag minstens 1 LNB bijplaatsen.  Alleen de 120 cm schotel is er eentje waarbij de LNB houder geplaatst is op het punt waar 3 stangen samenkomen die vanaf de onder- en zijkanten van de schotel vertrekken. Zie foto. Het is dus niet zoals bij een schotel waar er bv enkel de draagarm ( onderaan de schotel staat en er bv een opstelling kan gemaakt worden die er voor zorgt dat de extra lnb naast de draagstang "kijkt". )
      En een dubbele of triplle LNB werk zeker niet op deze schotel (Denk ik).
      Dus wie probeerde ooit zoiets en wat waren (zijn) de bevindingen?

• Door MySat
      Zelfs met mijn kennis heb ik te weinig informatie om het werkend te krijgen.

Op dit moment werkt de Ring Pro zonder dat de bestaande deurbel geintergreerd is. Deze draait op 16v ac (twee bel-trafo's in serie). Maar hoe krijg ik nu de bestaande deurbel geactiveerd ? Mis ik een onderdeel (of moet ik iets bijkopen). De bestaande analoge deurbel wordt geactiveerd door de drukknop vast te houden. Zodra je hem los laat houdt ie onmiddelijk op. OTW een "ouderwetse/mechanische" deur bel die aangesloten dient te worden.

Ideeen zijn welkom
    • Gast catw
      Door Gast catw
      De xtrend et9000 wilde ik flashen naar de openpli 7.2 release maar deze blijft hangen, na dat hij gerestart was en weer zou opstarten bleven de blokjes links boven in draaien ook na een half uur nog.
      Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen, opnieuw flashen, geforceerd door re receiver uit te zetten en op te starten met de OK knop ingedrukt werkt ook niet.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Lees alvorens je verder gaat onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.