Ga naar inhoud


Tijdelijk meer ampère uit accu voor koelkast boot


muppet

Aanbevolen berichten

Volgens mij verteld de verkoper het juiste verhaal.

Meestal, eigenlijk altijd, krijg je bij je 12 volt koelkast de technische gegevens en garantie bewijs geleverd.

Daar horen zaken als diep ontlading, dikte van kabels in combinatie met de lengte van de kabels in te staan.

De normale inbouw voorschriften zeg maar die je ook bij een 230 koelkast geleverd krijgt, echter uitgebreid met de 12 volt eigen schappen van je koelkast.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je vraag is om in de praktijk tijdelijk meer amperes uit je accu te halen.

Je Steca 1010 regelaar beperkt de gebruiker tot een gebruik van 10 ampères,

Wil je meer kan je de koelkast niet via de regelaar laten lopen maar zal je de koelkast rechtstreeks op de accu moeten aansluiten.

Je kan nog kiezen voor een Steca 2020 = 20 amp of een steca 3030= 30 amp.

De piekstroom van je compressor koelkast zal echter altijd hoger zijn.

 

De installatie instructie hoe staat het daarmee. Heb je ze al gelezen.?

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee nog niks gelezen zal van het weekend even zien ligt in de boot.

Wat ik wel gelezen heb is dat op 6m 8 kwadraat word aangeraden ik heb 10 kwadraat er aan gezet en hij komt nu niet meer boven de 6 ampère start vermogen.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is correct  theparasol.

 

Die 12 volt koelkastjes zijn verrekte duur als je ze vergelijkt met een koelkast van 230 volt aa+

Daar zit een prijsverschil in dat kan oplopen tot een € 500,=

 

Daarom plaats ik een 230 volt koelkast en een studer aj 500 omvormer als er verder geen grote gebruikers op aangesloten worden.

De studer gebruikt in standby bijna niets en schakelt in als er stroom gevraagd wordt. De omvormer beschermt tevens tegen diepontlading en kan een piekspanning aan van, even uit het hooft, een 1000 amp. 

Plaats ik een studer aj 280 met een piekspanning van 500 amp., ook even uit het hooft, start de koelkast niet op.

Ik meet het niet maar de piekspanning moet wel veel hoger liggen als dat de regelaar aankan.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correct de koelkast kost rond de 7 a 800 euro ik wil graag alles op 12volt hebben.

Vlakbij ons is een keer een boot uitgebrand die de omvormer s'nachts aanhad hierbij is de kleinzoon die mee was omgekomen.

De optie 220v koelkast kende ik al maar door dit voorval vanaf gekeken.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk een doe het zelver geweest die de inbouw handleiding niet begrepen heeft of zelfs niet gelezen.

Dat laatste is een eigenaardige gewoonte van veel Nederlanders.

Een 12 volt installatie geeft overigens meer kans op brand dan een 230 volt installatie.

Een kwaliteit omvormer is voorzien van alle mogelijke beveiligingen en de 12 volt bedrading is van de juiste dikte en lengte voorzien.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vraag is om in de praktijk tijdelijk meer amperes uit je accu te halen.

Je Steca 1010 regelaar beperkt de gebruiker tot een gebruik van 10 ampères,

Wil je meer kan je de koelkast niet via de regelaar laten lopen maar zal je de koelkast rechtstreeks op de accu moeten aansluiten.

Je kan nog kiezen voor een Steca 2020 = 20 amp of een steca 3030= 30 amp.

De piekstroom van je compressor koelkast zal echter altijd hoger zijn.

 

De installatie instructie hoe staat het daarmee. Heb je ze al gelezen.?

Ik snap het even niet de piekstroom zal altijd hoger zijn wat is dan hoog

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, daar klopt niets van. Een koelkast die aanslaat heeft 4 tot 10 maal zoveel vermogen nodig. En bij een omvormer boer lees ik dat een omvormer heel even het dubbele vermogen kan leveren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

300 ampère is volgensmij heel hoog dat houd de Electronica niet en krijg ik niet uit mijn accu.

Jullie geven beiden een andere verklaring ik wil jullie best op jullie blauwe ogen geloven alleen heeft iemand hier ook bewijs van?

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb op school geleerd, dat de inschakel stroom van een moto ongeveer 4 x i nominaal is.

 

Bij een koelkast met een nominale stroom van 10 A zal de inschakel stroom ongeveer 40 Ampère bedragen, en dat voor enkele momenten.

 

Gebruik je (te) dunne kabels, dal deze inschakel stroom begrensd worden, maar het starten van de motor wat langer duren

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

300 ampère is volgensmij heel hoog dat houd de Electronica niet en krijg ik niet uit mijn accu.

Jullie geven beiden een andere verklaring ik wil jullie best op jullie blauwe ogen geloven alleen heeft iemand hier ook bewijs van?

 

Je auto koud starten zal gemiddeld zo rond de 200 amp. van je accu vragen, als ie dat niet kan mag jij iedere keer als je weg wil je auto aanduwen.

De accu kan je in één seconde leeg krijgen, alleen dat overleeft de accu niet en je moet zelf ook niet in de buurt van de accu staan.

En ja, de elektronica van je regelaar gaat het niet volhouden, die is gemaakt voor 10 amp.

Maar dat schreef ik hierboven ook al ergens, geef het tijd dan komen de problemen vanzelf.

 

 

Ik heb op school geleerd, dat de inschakel stroom van een moto ongeveer 4 x i nominaal is.

 

Bij een koelkast met een nominale stroom van 10 A zal de inschakel stroom ongeveer 40 Ampère bedragen, en dat voor enkele momenten.

 

Gebruik je (te) dunne kabels, dal deze inschakel stroom begrensd worden, maar het starten van de motor wat langer duren

 

Die regel heb ik niet geleerd op school.

Maar goed zo luid de theorie, de praktijk is echter soms wel eens weerbarstiger als dat de theorie ons voorschotelt.

Gaan we van de theorie uit dan zitten we toch al op 40 amp dat de 10 amp. regelaar moet verwerken.

Gaan we uit van wat Psychosammie schrijft (4 tot 10x) dan loopt het al op naar 100 amp.

In het meest gunstige geval wordt de regelaar met 30 amp. en in het ongunstigste geval met 90 amp. overbelast.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar dat nog niemand wat heeft gezegd over koelkasten die men vooral in mobilhomes vind.

Deze werken zowel op gas als 220~/12 V, deze vorm van koelen heeft geen motor.

Daar wordt het koelproces op gang gehouden door verhitting van ammonia.

 

Werkingsprincipe

 

https://www.nkc.nl/advies/techniek/koelkast/

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...