Ga naar inhoud


Elektronisch Voorschakel Apparaat voor TL buizen


a33

Aanbevolen berichten

Ik heb een aantal elektronische voorschakelapparaten voor TLbuizen van de kringloop.

Type Helvar, Electronic ballast EL2x58HF 230-240V,  2x58W  0,50A  lambda 0,98.

Plaatje en aansluitschema bijvoorbeeld hier: http://svet-con.ru/Lamp/detail.php?ID=15907

 

Kan ik die probleemloos ook met lager wattage TLbuizen gebruiken, met andere woorden is die 58 Watt een maximale waarde? Of moet ik in een range om die 58 Watt blijven, of vlak eronder, of zelfs precies op 58 Watt?

 

En hoewel hij voor 2 TL buizen gemaakt is; kan ik hem ook gebruiken voor alleen één TLbuis? Als ik 'm openmaak, is alles dubbel uitgevoerd zo te zien. Dus dat suggereert een apart circuit voor beide buizen, dus dan zou dat moeten kunnen?

 

Ben benieuwd naar de antwoorden. Dan kan ik gaan testen of ze het überhaupt doen....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als die dingen van Philips zijn dan zou ik op de Philips site naar de specs zoeken ipv op een Russische site. 

 

Ze lijken gemaakt te zijn voor het opgegeven vermogen T8 lamp. Ik zag een 49 watt model en een 54 watt model. Ze horen dus bij een specifieke lamp. 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ware het niet dat dit geen smoorspoel is en dat er ook geen starters nodig zijn. Dus wat jouw antwoord nou met de vraag te maken heeft? :crazy:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Misschien helpt het als Sjaak zich verdiept in de werking van een elektronisch voorschakel apparaat.

 

Zo een apparaat ontsteekt niet alleen de tl buis, maar voedt die met een hoogfrequente wisselspanning, tussen de 20 en 100 kHz.

Je kan er zelfs TL lampen mee dimmen.

Door de hoge frequentie is het licht veel prettiger, en heb je bijvoorbeeld geen interferentie met beeldschermen in kantoor omgevingen.

 

Ten aanzien van de vraag van TS,

Het zal van het ontwerp afhangen of je er andere buizen mee kunt gebruiken.

Ik ben bang dat niemand hier een antwoord op kan geven.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-1-2018 om 19:15 zei ceesv:

Ik ben bang dat niemand hier een antwoord op kan geven.

 

Toch wel hoor. Je kunt de catalogus gewoon download. Daar staat steeds bij voor welke lamp ze bedoeld zijn. Een 58 watt model is bedoeld voor een 58 Watt T8 lamp. Zo simpel is dat. Ik denk dat hun werking geoptimaliseerd is voor het leveren van dit vermogen.

 

Genoemde modellen staan niet meer in de catalogus, ze zijn behoorlijk oud.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Psychosammie:

 

Toch wel hoor. Je kunt de catalogus gewoon download. Daar staat steeds bij voor welke lamp ze bedoeld zijn. Een 58 watt model is bedoeld voor een 58 Watt T8 lamp. Zo simpel is dat. Ik denk dat hun werking geoptimaliseerd is voor het leveren van dit vermogen.

 

Genoemde modellen staan niet meer in de catalogus, ze zijn behoorlijk oud.

 

Ik heb inderdaad gezien dat dit model door andere EL2*58xx modellen is opgevolgd (met op xx dan andere letters).

 

Het feit dat er 2x58W opstaat en er niet een range van wattages wordt aangeduid (bijv "2x40..60W" of zo), gaf mij al te denken dat hij alleen voor 58W buizen bedoeld is.

Maar zou dit nou betekenen dat je 'm definitief niet met bijvoorbeeld een 40W buis zou kunnen gebruiken? Dat die buis of het EVSA dan kapot gaat? Dat de TL dan niet start? Of welke mismatch treedt dan op, met zo'n EVSA?

 

groet,

A33

 

PS Voordelen van zo'n EVSA zijn niet alleen de hogere frequentie (geen waarneembare flikkeringen), ook de grotere lichtopbengst, minder/geen "verzwarting" rond de opstart-gloeidraden, en langere levensduur van de buis, t.o.v. een ouderwets VSA, als ik het goed onthouden heb.

Daarom nam ik ze mee uit de kringloopwinkel, maar ik hoopte dat ik ze ook bij buizen met een lager wattage zou kunnen gebruiken....

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De brandspanning van een TL buis is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de lengte. Een 58W buis is langer dan een 36W of 18W buis, dus de noodzakelijke spanning is anders (hoger!).  Een 58W EVSA zal een 36W buis prima ontsteken, maar de buis zal snel verbranden...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook nog eens wat zitten googlen op deze vraag.

 

Ik vind eigenlijk 3 soorten antwoorden:

1. Er zijn EVSA's met autoherkenning, kennelijk, die op basis van de belasting het afgegeven vermogen aanpassen (ik vond dat hier:

http://www.zeewaterforum.info/forums/printthread.php?t=51382&pp=40   ).

2. Anders geven EVSA's kennelijk een vast vermogen af. Met een lager-vermogen-TLbuis brandt die buis dan feller met deze EVSA, maar minder economisch, en de levensduur verkort (zoals Big fellow al schreef). Maar dat wordt kennelijk wel soms zo gebruikt, bijv bij aquariums las ik.

3. Maar het kan ook zijn, dat een TL met een ander vermogen niet eens opstart, las ik.

 

Ik denk eigenlijk dat die laatste misschien vooral voorkomt met een "Instant start- EVSA"?

En niet/minder bij een "Rapid start EVSA"?

 

Ik vermoed dat de EVSA's die ik nu heb Rapid start versies zijn, omdat ze een aparte gloeispanning afgeven, als ik naar het aansluitschema in die russische link kijk. (Dat was de reden dat ik die link gaf, omdat daar het plaatje van het aansluitschema goed te zien was, en bij andere plaatjes op anderstalige sites niet).

 

 

Al met al heb ik de indruk dat ik de evsa's zonder problemen met een lager wattage buis kan uitproberen, maar dat ik dan een deel van de efficientie van dit voorschakelapparaat (ten opzichte van een traditionele VSA) weer inlever.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei a33:

Ik heb zelf ook nog eens wat zitten googlen op deze vraag.

 

Ik vind eigenlijk 3 soorten antwoorden:

1. Er zijn EVSA's met autoherkenning, kennelijk, die op basis van de belasting het afgegeven vermogen aanpassen (ik vond dat hier:

http://www.zeewaterforum.info/forums/printthread.php?t=51382&pp=40   ).

2. Anders geven EVSA's kennelijk een vast vermogen af. Met een lager-vermogen-TLbuis brandt die buis dan feller met deze EVSA, maar minder economisch, en de levensduur verkort (zoals Big fellow al schreef). Maar dat wordt kennelijk wel soms zo gebruikt, bijv bij aquariums las ik.

3. Maar het kan ook zijn, dat een TL met een ander vermogen niet eens opstart, las ik.

 

Ik denk eigenlijk dat die laatste misschien vooral voorkomt met een "Instant start- EVSA"?

En niet/minder bij een "Rapid start EVSA"?

 

Ik vermoed dat de EVSA's die ik nu heb Rapid start versies zijn, omdat ze een aparte gloeispanning afgeven, als ik naar het aansluitschema in die russische link kijk. (Dat was de reden dat ik die link gaf, omdat daar het plaatje van het aansluitschema goed te zien was, en bij andere plaatjes op anderstalige sites niet).

Maar ik weet niet zeker of die aparte gloeispanning inderdaad de onderscheidende factor is tussen die twee; dat is zoals ik het nu begrijp maar ik kan er helemaal naast zitten.

 

 

Al met al heb ik de indruk dat ik de evsa's zonder problemen met een lager wattage buis kan uitproberen, maar dat ik dan een deel van de efficientie van dit voorschakelapparaat (ten opzichte van een traditionele VSA) weer inlever.

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...