Ga naar inhoud


Verschil tussen de diversen merken NAS


Jürgen

Aanbevolen berichten

ja kost tijd :)

maar even serieus, je kunt het beste als administrator op de NAS aangemeld de bestanden vie via de filemanager van de WDMybook copieren, dan is die de eigenaar van de bestanden

 

je hebt een superuser root

je hebt de hoofd administrator admin

je hebt users die namen kunnen hebben zoveel jij aanmaakt

 

bestanden die je erop zet nemen de GUI en UID aan van de gebruiker die ze plaatst

ter nabewerking kun je altijd nog chownen en chmodden

 

p.s. ik had ook een erg raar akkefietje

en dat kan tijd kosten op je nieuwe server

zorg dat UTF8 ingesteld is voor je notebook

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 103
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

37 minuten geleden zei Jürgen:

Nu wil ik de data vanuit de MyBook Live NAS 1:1 direct overzetten naar de nieuwe Synologiy NAS, zijn er daar nog problemen mee te verwachten of zijn er bepaalde procedures die ik wellicht moet volgen?

 

Zoals ik al aangaf, eerst nadenken en dan pas doen. Dit is geen externe schijf maar een NAS met heel veel mogelijkheden. Daarom is 1:1 overzetten niet de juiste manier. Er zijn bijvoorbeeld dedicated mappen voor photo en music. Deze mappen horen weer bij de bijbehorende applicaties "photo station", "media server" en "audio station". Dus dit type bestanden zet je pas over als je toe bent aan het gebruik van applicaties.

 

Verder kent Synology voor iedere gebruiker een home map. Dat is reuze handig. In iedere home map zet je dus de persoonlijke data van iedere gebruiker. Op onze PC en laptop log je in en er wordt direct een driveletter H mapping aangemaakt naar de persoonlijke home map.

 

Vervolgens heb je in de top directory van de NAS de Shared maps. Ik heb bijvoorbeeld een Shared map "Handleidingen" met daarop alle handleidingen van onze apparatuur. In de Shared maps kan je weer subdirectories maken.

 

Ik heb bij het inrichten van mijn NAS alle data van mijn verschillende externe HD gewoon gekopieerd met het programma Teracopy.

 

Wat @Tonskidutch hierboven allemaal vertelt ben ik niet tegengekomen. Ik zou je dan ook adviseren om niet als root in te loggen en op de prompt allerlei duistere commando's in te typen. Dat mag soms bij een QNap nodig zijn maar niet bij een Synology.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen na ontvangst de Synology DS118 geïnstalleerd en hoe zo uitgebreide mogelijkheden.

Daar mag je wel eerst een cursus volgen.

 

En ja hoor, de eerste de beste optie die ik wilde instellen, Time machine back lukt niet zonder meer omdat de Meets recente handleiding niet overeenstemt met de daarvoor bestemde Menu-items, dus voorlopig nog werk aan de winkel.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Jürgen:

En ja hoor, de eerste de beste optie die ik wilde instellen, Time machine back

 

Dat was les 1. Niet gelijk beginnen met Apps. Vraag me af of Synology ondersteuning heeft voor mac in de vorm van Apps.

Maar als je het dan toch wil: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Backup_Restore/How_to_back_up_files_from_Mac_to_Synology_NAS_with_Time_Machine

 

Of misschien beter zo: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/Tutorial/backup_from_computer

 

Daarom les 2: Eerst nadenken, opties met elkaar vergelijken, en dan pas doen :whistle:

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu veronderstel jij iets wat niet het geval is want ik was nog helemaal niet bezig met Apps.😉

 

Ik was simpelweg de Configuratie opties aan het bekijken en daar kwam ik o.a. bij Bestandsservices de optie tegen om Time Machine mappen in te stellen maar dat leverde niet het beoogde resultaat op.

Nu vraag ik mij sowieso af of het nog zinvol is om een TM-backup uit te voeren, ik maak immers dagelijks van mijn MB een opstartbare backup naar mijn externe USB-C (Gen 2) Drive.

Dus als ik nu dagelijks mijn gewone data van mijn MB naar de NAS backup dan is volgens mij alles veilig gesteld.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep. Ik gebruik daarvoor het eerder genoemde SyncBackFree. Dat is dus geen backup van mijn PC, alleen van de belangrijkste bestanden.

 

Overigens kan je er ook voor kiezen om helemaal geen belangrijke bestanden op je Mac te zetten maar alleen op je Home directory op de NAS. Maar dan moet je wel voor backup van je NAS zorgen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch maar een TM-Backup op de DS ingesteld en uitgevoerd, al was het maar om te weten hoe snel die ging.

In mijn OB vroeg ik mij o.a. af of een nieuwere NAS beter presteert dan de MyBook Live NAS en ja dat kun je wel stellen.

Gisteren had ik voor alle zekerheid nog een volledige TM backup van mijn MB op de MyBook Live uitgevoerd en vandaag onder exact dezelfde omstandigheden op de DS118.

 

Dat scheelt enorm, de circa 80 Gb duurde op de MyBook Live NAS circa 140 min en op de DS118 maar 60 min, dus toch een behoorlijke verrijking.

Nu is snelheid van een backup niet echt boeiend maar deze snelheidswinst zal waarschijnlijk ook in het streamen van video, foto's en muziek terug te vinden zijn.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat vraag ik mij af maar bekabeld is in ons appartement geen optie.

Ik heb wel eens provisorisch een UTP Cast 5e tussen de router in de meterkast en mijn MacBook gelegd maar daar kwam ik geen significante snelheidsverbetering t.o.v. WiFi tegen.

Maar goed, ik vind het met WiFi snel genoeg...

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...