Ga naar inhoud


Verschil tussen de diversen merken NAS


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds enkele jaren gebruik ik i.c.m. mijn MacBook Pro een NAS (WD Mybook Live), deze uitsluitend voor reserveopslag dus een soort extra backup, dit naast de normale back-up's TimeMachine en Carbon Copy Cloner. Op zich was daar tot nu toe geen echte snelheid vereist omdat dit meestal in de achtergrond werd gebruikt.

Onze foto's en videos staan op Google Drive waar wij ze dan ook daar raadplegen maar nu wil ik de NAS ook gebruiken om daarvandaan de foto's en videos te raadplegen. Dit gaar met een 100 Mb glas verbinding uitstekend.

 

De NAS staat in de meterkast op mijn Asus RT-AC68U aangesloten maar de raadpleging vanuit de NAS gebeurt op alle apparaten (Macbook, iPad, smartphone) via WiFi 5.0 AC en daar is op zich niets mis mee, snel genoeg.

Toch heb ik weleens het idee dat de snelheid waarmee de foto's of videos van de NAS worden opgehaald te wensen overlaat, op zich zou zeggen dat het niet aan de WiFi verbinding zou liggen want die is razendsnel.

Ik weet ook niet of het wel aan de WD NAS ligt maar ik lees daar nu ook niet bepaald lovende berichten over. Daar zit ook zo goed als geen software bij dus ook niet echt gebruikersvriendelijk. 

Nu vraag ik mij af of een andere eenvoudige NAS met één harddisk zoals van Synology of QNAP betere resultaten oplevert, dus m.n. de verbindingssnelheid.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 103
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Geen idee of de genoemde NAS'en sneller zijn dan jouw WD. Maar wel 2 opmerkingen: een NAS met maar 1 schijf is geen NAS (zal niet iedereen met mij eens zijn). En zowel Synology als Qnap zijn serieuze computers dus niet echt eenvoudig te noemen.

Maar ik schat in dat een Synology net iets eenvoudiger is.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar kun je natuurlijk over twisten maar naar mijn mening is een NAS een netwerkschijf en in de definitie staat niet dat die meer dan één harddisk moet bevatten.

Uit overwegingen m.b.t. het beveiligen van je data heb je natuurlijk helemaal gelijk want alleen één HDD is kwetsbaar.

 

Voor mij is deze zekerheid niet noodzakelijk omdat ik naast deze NAS sowieso al 2 verschillende backup opties heb.

 

Laat ik het anders formuleren, ik zoek een snelle externe harddisk welke ik op mijn Router kan aansluiten en via WiFi de data (foto's) kan raadplegen.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Via WiFi, dan heb je geen snelle schijf nodig.

Gewoon een losse USB HD op je (Fritz)box aansluiten

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dit idee had ik ook al want ik heb op mijn Asus RT-AC68U router opties om USB 2 en USB 3 USB schijven aan te sluiten.

Ik heb ook nog een USB SSD drive maar ik heb hier en daar Geleen dat het aansluiten van een USB drive op een Router om problemen vraagt, meestal niet goed onderbouwt maar wilde het toch niet zo maar negeren.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik aan mijn Netgear Nighthawk X10 AD7200 R9000 een ssd hangen met daar muziek op.

Dit kan ik in huis via WiFi op mijn iphone afspelen in huis maar aangezien ik er ook "van buitenaf" op kan komen kan ik dus ook onderweg de muziek afspelen en daar heb ik zelden een storing mee.

Ook staan er diverse filmpjes op en aardig wat foto's waarvan de laatste gewoon door te bladeren zijn.

De filmpjes geven op enkele WiFi netwerken soms even een storing of werken niet wat dus aan dat bepaalde WiFi netwerk zal liggen.

 

Ter aanvulling, ook op de ipad 2017 iphone 5s werkt het goed en op de HP probook 650 G1 op WiFi en onderweg (eigen simkaart) maar ook op mijn sonos geluidsysteem en op alle netwerk computers is het geen probleem.

muziek.PNG

NETGEAR-Nighthawk-X10-AD7200-zij.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals je weet ben ik al erg lang voorstander van een NAS in het Thuisnetwerk...

het begon met de NSLU (recentste link )

ik heb er foto's en film opnamen voornamelijk op gehad.

 

de Opvolger werd een QNAP

en nog een

en nog een

mijn huidige Qnap ts 251+ heeft met ethernet port thrunking aan de router (dus twee ethernet kabels) een fabeltastische throughput met mijn Gigabit thuisnetwerk

je moet niet persee zo'n monster nemen ( dat ik ook professioneel gebruik voor het tekenwerk voor de klanten en presentaties via VPN)

 

eerder begint de HP Slice te ventileren dan mijn NAS als ik weer eens snel door de foto's zap

 

een Router met de NAS functie en wat USB schijven , is never een goede oplossing.

dus qnap of synology

maar ik ben het wel eens met Psychosammie dat SYNOLogY een makkeler interface heeft.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de toelichting en inderdaad, een alternatief zoals een USB drive aangesloten op de Router was ook niet bepaald mijn eerste optie.

Tot nu toe liet ik alles aan de synchronisatie naar Google Drive over maar daar kom ik nu achter dat ik toch wel diverse data (foto's of hele fotomappen) mis.

Of dit nu door mijzelf is veroorzaakt weet ik niet maar ik weet nu een ding zeker dat je het niet echt in de hand hebt, dus daar wil ik wel van af en dan denk ik dat een NAS de beste oplossing is.

Even een vraag over de meegeleverde software van b.v. de Synology NAS, kan ik daarmee mappen (b.v. met foto's) naar keuze automatisch van mijn MacBook naar de NAS laten synchroniseren zodat die daar altijd up-to-date zijn? Dus feitelijk zoals Google Drive synchronisatie dit doet.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hoor dat kan voor synology ook

het nadeel van op de achtergrond synchroniseren is dat je moet wachten totdat het klaar is, sluit niets af (dat zal ook wel je probleem zijn geweest)

 

waarbij je ook nog snapshots kunt maken op een media drager of extern apparaat of hostingservice

zodat je eventuele fouten kunt herstellen

 

zoiets als je restore points bij windows

 

voor qnap is dit wel een aanrader eens door te nemen

aangepast door Tonskidutch

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou best eens kunnen echter staat de MacBook 24/7 aan.

Althans gaat die naar een bepaalde tijd in de slaapstand en wellicht is dat ook een oorzaak.

Ik heb gelukkig alle ontbrekende items kunnen restoren dank zij mijn enigszins 'overdreven' Backup's en reserve kopieën maar uiteindelijk blijkt het nu van nut te zijn.

Dit waren o.a. (gedigitaliseerde) foto's vanaf 1982 waarvan de oorspronkelijke bron al lang verdwenen is.

Ik ga mij nu eerst wat meer in deze materie verdiepen en dan bepalen welke optie ik kies.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet je altijd doen... dat verdiepen,

want kant en klare antwoorden geven kunnen wij op een forum niet gezien de unieke - persoonlijke behoefte en omstandigheden van de vraagsteller

 

kan je wel steunen met raad en advies

zo moet je nooit foto's gaan categoriseren middels tags op een apple op externe drives

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen

 

Synology levert geen software bij maar je kunt de gewenste pakketten heel eenvoudig uit de store downloaden en installeren. Om je een idee te geven:

https://www.synology.com/en-global/dsm/packages

 

Heel interessant zijn ook de Apple en Android Apps die beschikbaar zijn.

https://play.google.com/store/search?q=Synology&hl=nl

 

Foto's die ik met mijn Samsung S7 maak worden automatisch op de NAS gezet.

 

Op mijn PC gebruik ik SyncBackFree om bestanden van de PC naar de NAS te synchroniseren maar Synology heeft daar ook de nodige tools voor. Kijk bijvoorbeeld in de Download sectie van de Synology site.

https://www.synology.com/en-global/support/download/DS218#utilities

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

apple als ik me goed herinner, heeft zo zijn eigen tools voor de backup...

time machine of zo heet dat app

notebook of imac

ik ben er echter helemaal niet kapot van daar het nooit juist samenwerkte met de NAS in bureau

 

enkel fouten ontdekt doordat afp en samba gelijktijdig aan te hebben staan met bonjour voor de mineure apparatuur

 

dus voor een correcte apple sync is er wel een beetje zoektocht voor nodig

p.s ik heb hem nog niet gevonden

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tonskidutch:

....zo moet je nooit foto's gaan categoriseren middels tags op een apple op externe drives

 

Dat doe ik al jaren niet want ik heb nog geen app gevonden die mijn foto's naar mijn wensen categoriseert.

De wijze waarop Google en de app Foto's van Apple categoriseert bevalt mij al helemaal niet want met de datum waarop deze apps categoriseren gaat heel vaak iets mis met b.v. het kopiëren.

Sinds vele jaren maak ik op mijn MacBook, vroeger Windows laptop, mappen aan met de naam 'jaar-maand-onderwerp'.

Zo kan ik op elk onderwerp zoeken en selecteren en dat functioneert al vanaf het begin uitstekend.

 

20 minuten geleden zei Tonskidutch:

apple als ik me goed herinner, heeft zo zijn eigen tools voor de backup...

time machine of zo heet dat app

notebook of imac

ik ben er echter helemaal niet kapot van daar het nooit juist samenwerkte met de NAS in bureau

 

enkel fouten ontdekt doordat afp en samba gelijktijdig aan te hebben staan met bonjour voor de mineure apparatuur

 

dus voor een correcte apple sync is er wel een beetje zoektocht voor nodig

p.s ik heb hem nog niet gevonden

 

Ik ben met de Apple TM backup ook niet echt tevreden, ik heb al 2x ondervonden dat die niet vanuit de TM backup wilde opstarten.

Ik gebruik nu al ruime tijd Carbon Copy Cloner en die werkt perfect en je hebt tegelijkertijd een 2e opstartschijf.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...