Ga naar inhoud


Zender niet beschikbaar; controleer uw tunerconfiguratie!


FGH77

Aanbevolen berichten

Beste FGH77

 

Het klopt dat deze Canal Digitaal duo-lnb voor een schotel van 60cm bedoeld is. Voor deze Fuba DAA 850 past hij heel slecht. Ruwweg kan ik zeggen dat je een duo-lnb moet hebben voor een 80-85cm schotel.
Maar je moet natuurlijk wel altijd één van de twee satellieten goed kunnen ontvangen. Beide tegelijk zal heel slecht gaan met je huidige lnb.
Om precies uit te kunnen rekenen welke duo-lnb er dan wel goed op past, zou ik graag even willen weten wat je afstand is van het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten, zie de bijlage.


Heb je toevallig nog een gewone lnb liggen i.p.v. een duo-lnb, dan is het waarschijnlijk een stuk makkelijker voor je om de schotel eerst daar mee af te stellen.
Omdat de Astra 23,5 zwakker is dan de Astra 19,2, is het aan te bevelen bij een duo-lnb de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten en de kop van de Astra 19,2 er rechts naast te hangen en de schotel op de Astra 23,5 uit te richten.
Hoe schuin de duo-lnb gezet moet worden is afhankelijk van de plaats waar de schotel staat.
Als je dat liever niet op het forum vermeldt, stuur dan even een persoonlijk bericht, liefst met straat en huisnummer, dan kan ik m.b.v. dishpointer kijken waarop je kunt uitrichten.


Wat ik vreemd vind is het scherm wat je laat zien van "Zenders zoeken"
Daar staat transponderfrequentie 12421H en dat is helemaal niet de transponder vanwaar de fastscanlijst gedownload kan worden. Van de Astra 19,2 is dat transponder 12515H, DVB-S, QPSK, 22.000, 5/6.


Zorg er bij een duo-lnb voor dat je in het menu gekozen hebt voor diseqc-1.0 en dat de Astra 19,2 staat ingesteld op positie 1 en de Astra 23,5 op positie 2.

 

maat X die ik wil weten.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 244
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb de maat opgemeten: deze is ongeveer 61 cm.

Ik weet niet zekere of ik nog een lnb kop heb liggen. Mij is altijd verteld dat de Astra 19.2 in de klem gezet moest worden en niet de Astra 23.5.

Wat de schuinte van de lnb betreft, heb ik zo`n afbeelding van de lnb van canal digitaal met een horizontale lijn. Die heb ik zo goed mogelijk recht uitgelijnd mbv een waterpas.

Ik kan mbv Satfinder op de telefoon precies zien wat de elevatie, azimuth en lnb tilt moet zijn. Ik zal je even een pb sturen met mijn adresgegevens.

Heb ik soms een andere transponderfrequentie vanwege de nieuwe schotel en het moeite hebben om signaal te vinden? Of moet ik nu handmatig zenders gaan zoeken enjouw gegevens voor Astra 19.2 invoeren?

De 19.2 staat nu uitgericht op 70% signaalsterkte.

Ik heb niets veranderd aan diseqc. Mijn tunerconfiguratie staat helemaal aan het begin van deze topic

 

Ik heb ook gekeken naar een INVERTO QUAD MONOBLOCK 23MM LNB 4.3 VOOR SCHOTEL VAN 80CM (aangeraden door erwinnaar).

Het enige wat nu onduidelijk is of deze wel geschikt is voor een schotel die groter is dan 80 cm.

aangepast door FGH77
Link naar reactie
Delen op andere sites

jawel deze is wel ok voor jouw schotel 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste FGH77

 

Sommige Duitse schotelfabrikanten houden er vreemde zaken op na. Daarom hield ik al een slag om de arm welke duo-lnb het beste op deze schotel zou passen. Het vreemde is bij deze schotel dat hij volledig rond is en dat zou voor een offsetschotel niet mogelijk moeten zijn.
De specificaties van de schotel geven op dat de schotel 850mm rond zou zijn. Ik weet niet of dit inclusief de rand is of op de spiegel gemeten, dus zonder rand. Graag hoor ik dat nog van je zodat ik dat in het vervolg weet voor berekeningen bij andere formaten schotels van Füba.
Ik heb berekend dat de signalen van de Astra 19,2 en 23,5 oost 47mm van elkaar vallen. Ik ga er dan wel van uit dat de maat die je hebt opgemeten (61cm) klopt. Bij de duo-lnb die je nu hebt is dat 38mm, een afwijking dus van 9mm. Daarmee kun je nooit beide satellieten optimaal ontvangen maar je kunt wel de schotel hoofdzakelijk op de Astra 23,5 uitrichten en de Astra 19,2 er bijv. 6mm naast zetten.
Bij een duo-lnb voor een schotel van 80cm, staan de koppen 55mm uit elkaar. Dat is dus weer 8mm te veel. Dat is ook geen oplossing.


Verder moet de duo-lnb waar je woont 12,4° schuin staan. Dit is ongeacht of het nu een duo-lnb is voor een schotel van 60cm of van 80cm. Daar kun je de huidige duo-lnb dus vast op afstellen.


Ik lees in je eerste bericht dat het inladen van de fastscanlijst helemaal niet goed gaat. Dat verbaast me niets. Je heb beide tuners op DVB-S2 ingesteld staan terwijl de transponder waarvan je de zenders moet downloaden een DVB-S transponder is, zie mijn vorige bericht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de schotel nog even nagemeten en de afmeting is precies 85 cm vanaf de binnenzijden lopend van boven naar beneden.

De afstand lopend van 40% vanaf de onderkant naar het midden van de lnb houder is 61,5 cm.

Wat betreft de schuinte van 12,4°: ik heb met het canal digitaal papiertje waar de lnb kop op staat getekend geprobeerd om de lijn zo horizontaal mogelijk te krijgen mbv de waterpas. Volgens mij is dat goed gegaan. Ik kan niet anders nagaan of dit exact 12,4° is.

 

Zoals eerder gezegd, heb ik niets veranderd aan de tunerconfiguratie sinds ik alles voor de 1e keer heb geïnstalleerd. Ik kan met deze instellingen en de oude schotel tegelijk kijken en opnemen van verschillende kanalen (wat ook de bedoeling is).

Hoe moet ik wel de tunerconfiguratie instellen? Of wordt dit veranderd als de nieuwe lnb erop zit en goed signaal opvangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎29‎-‎10‎-‎2018 om 04:59 zei FGH77:

Ik heb een nieuwe satellietschotel aangeschaft (Fuba DAA 850) en deze geïnstalleerd. Bij het zoeken van de Astra 1 en 3 lukte het niet erg goed om een goed signaal te krijgen. Ik heb nu ongeveer 40% gelocked voor beide Astra`s.
Ik heb echter nog steeds geen beeld op de tv. Ik heb toen de Fast Scan gestart, maar die gaf failed aan. Daarna automatisch zenders zoeken en hij vond maar iets van 96 kanalen op beide Astra`s.
Toen liep mijn vu+ solo 2 vast en moest ik hem weer op nieuw opstarten.
Sindsdien heb ik het nu zo dat ik alleen maar het opstartscherm van vuplus-supprt.org zie met de volgende mededeling: "zender niet beschikbaar; controleer uw tunerconfiguratie!"
Er is geen enkel kanaal geladen en hij blijft alleen maar op "DVB Service" staan. Bovendien is de datum ook opeens veranderd naar 1970.

 

Dit is mijn tunerconfiguratie (waar niets aan is veranderd):

TunerA: BCM7356 DVB-S2 NIM (internal) (DVB-S2)
DiSEqC A/B
Satellieten: Astra (19.2E), Astra 3A (23.5E)

TunerB: BCM7356 DVB-S2 NIM (internal) (DVB-S2)
DiSEqC A/B
Satellieten: Astra (19.2E), Astra 3A (23.5E)


Wat moet ik precies doen om al deze problemen op te lossen? Heeft het te maken dat beide signalen van de schotels niet goed genoeg zijn?

Moet ik eerst weer proberen om een beter signaal te ontvangen? Zal dan het opstartscherm dan weer verdwijnen?

HELP!!!

dan heb je ook een lnb nodig voor een 80 cm schotel,dit gaat niet met de oude lnb (die voor een 60 cm schotel is)i

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan er ook een mulirail op plaatsen  voor losse lnb"s 

zeg en de winkel  waar je gaat die moet jouw toch zeker wel goede raad kunnen geven veronderstel ik 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je de schotel verdraait kan je toch kijken op 23.5° voorlopig 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom je er nog een beetje uit? haha. Berg informatie allemaal he.

 

 

Weet je al wat je wil gaan doen? Rails, andere lnb? Welke satellieten? Met het formaat schotel dat je hebt gekocht is het goed mogelijk meer te kunnen ontvangen. Als je tevreden bent met 2 Astra's is het prima ding met zeer veel reserve.

 

Een forumlid hier, Eduard07, heeft ook zo'n mooie Fuba als jij nu hebt met losse lnb's en een rails. Misschien kan je daar aan vragen hoe of wat hij heeft gedaan? De schotel die jij nu hebt is haast te mooi om niet meer te gaan gebruiken. 

Succes.

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste FGH77

 

Zoals ik al eerder schreef, heb je geen schotel van 85cm.
Bij een zuiver ronde schotel zoals de Füba DAA 850 moet je rekenen dat de hoogte van de schotel op de spiegel 85cm is, voor de berekening van de lnb-afstanden heb je de breedtemaat nodig en die komt uit op 79cm (= cos. 21,5) van de hoogtemaat. Dat komt ook precies overeen met de opgegeven afstand van 61,5cm de lnb-klem tot aan de schotel.
Zoals ik al eerder schreef past een duo-lnb voor een schotel van 85cm (breed) net zo slecht op deze schotel dan een duo-lnb voor een schotel van 60cm. Je kunt er dus een andere duo-lnb op zetten maar dat zal geen verbetering brengen. Het is zelfs zo, dat signalen die dichter bij elkaar zitten dan de twee lnb's in een duo-lnb slechter presteren dan signalen die verder uit elkaar zitten. Wat dat betreft dus gewoon de lnb laten zitten die je nu hebt.
Zoals ik ook al geschreven heb, kun je de schotel natuurlijk altijd zo draaien dat je optimale ontvangst op de 23,5-kop hebt. Ik zou daar nu eerst maar eens mee beginnen.

De instellingen in je menu staan niet goed, daarom heb je geen ontvangst. Natuurlijk hoeven die niet veranderd te worden als je een schotel van 60cm vervangt door een grotere schotel maar blijkbaar heb je ongemerkt toch iets in het menu veranderd.
Maar neem anders eens even een andere ontvanger. Je gebruikt 3 aansluitingen dus ik ga er van uit dat je meerdere satellieyontvangers hebt staan.

Als je een rail gaat nemen, moet je met smalle lnb's gaan werken en dat zou ik zeker niet doen.

Wat betreft de richting van de Astra 23,5, ga naar www.Dishpointer.com voer je adres in, straat, huisnummer, postcode en plaats en kies de Astra 23,5 satelliet. Zoom nu zover mogelijk in en zet de ballon precies waar je schotel staat. Nu kun je aan gebouwen in de buurt precies zien in welke richting je de schotel moet draaien.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

jongens dit topic staat helemaal FOUT

het is pure schotel techniek en heeft niets met VU Plus van doen

(een moderne VTI firmware erop thats it)

 

instellingen sla je op of schrijft ze over voordat je iets gaat wijzigen, buiten en /of binnen

voor een VU of een Technisat met een 60cm of een 85cm wok allemaal hetzelfde

 

en wat dat aangaat is vooraf plannen wel belangrijker dan nu als noodoplossing je schotel gaan draaien

 

waar woont je schotel

wat zegt die locatie over de skew

 

 

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Beste FGH77

 

Zoals ik al eerder schreef, heb je geen schotel van 85cm.
Bij een zuiver ronde schotel zoals de Füba DAA 850 moet je rekenen dat de hoogte van de schotel op de spiegel 85cm is, voor de berekening van de lnb-afstanden heb je de breedtemaat nodig en die komt uit op 79cm (= cos. 21,5) van de hoogtemaat. Dat komt ook precies overeen met de opgegeven afstand van 61,5cm de lnb-klem tot aan de schotel.
Zoals ik al eerder schreef past een duo-lnb voor een schotel van 85cm (breed) net zo slecht op deze schotel dan een duo-lnb voor een schotel van 60cm. Je kunt er dus een andere duo-lnb op zetten maar dat zal geen verbetering brengen. Het is zelfs zo, dat signalen die dichter bij elkaar zitten dan de twee lnb's in een duo-lnb slechter presteren dan signalen die verder uit elkaar zitten. Wat dat betreft dus gewoon de lnb laten zitten die je nu hebt.
Zoals ik ook al geschreven heb, kun je de schotel natuurlijk altijd zo draaien dat je optimale ontvangst op de 23,5-kop hebt. Ik zou daar nu eerst maar eens mee beginnen.

De instellingen in je menu staan niet goed, daarom heb je geen ontvangst. Natuurlijk hoeven die niet veranderd te worden als je een schotel van 60cm vervangt door een grotere schotel maar blijkbaar heb je ongemerkt toch iets in het menu veranderd.
Maar neem anders eens even een andere ontvanger. Je gebruikt 3 aansluitingen dus ik ga er van uit dat je meerdere satellieyontvangers hebt staan.

Als je een rail gaat nemen, moet je met smalle lnb's gaan werken en dat zou ik zeker niet doen.

Wat betreft de richting van de Astra 23,5, ga naar www.Dishpointer.com voer je adres in, straat, huisnummer, postcode en plaats en kies de Astra 23,5 satelliet. Zoom nu zover mogelijk in en zet de ballon precies waar je schotel staat. Nu kun je aan gebouwen in de buurt precies zien in welke richting je de schotel moet draaien.

 

 

Ik snap iets niet, normaal roep je vaak dat een 78 cm Triax wel het maximale is en nu kan een 85 cm ineens ook? Er is toch wel wat beters dan dat te bedenken? De beste man heeft een geweldige kwaliteitsschotel gekocht en dat wordt teniet gedaan door de lnb nu??

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu echt door de bomen het bos niet meer. Ik dacht een goede schotel te kopen en zonder al te veel problemen een betere ontvangst te kunnen krijgen.

Dat de huidige lnb kop niet geschikt is, wist ik niet maar ik dacht: daar kom ik wel uit. Die Inverto Quad Monoblock lnb leek de oplossing in een ander forumtopic, maar nu kan dat opeens niet meer. En waarom staat er op de site van mijn satellietboer dat die Inverto wel geschikt is voor een 85 cm Fuba?

Nu wordt er geopperd dat ik met een rails met losse lnb`s moet nemen. Weet iemand dat de prijzen en een adres waar ik die kan vinden?

Ik zou haast de oude schotel weer terug gaan plaatsen om van alles af te zijn en dan maar voor lief te nemen dat ik bij "heftige" regen geen signaal heb.

Ik heb geen 2e ontvanger meer, dus moet het doen met degene die ik nu heb.

@Sprietje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...