Ga naar inhoud


Zonnepanelen elders dan in eigen land.


Denisdaf

Aanbevolen berichten

Al een tijdje gelukkige bezitter van zonnepanelen in België, maar binnenkort een verhuis maken naar het zuiden van Portugal, was ik eens gaan snuffelen naar een online (of downloadable iets) om een aantal zaken uit te vissen aangaande het plaatsen van panelen in het zuiden. Nu mogen we er in België een beetje van uitgaan dat een redelijk gemiddelde elevatie van die panelen 30° is. Nu kom ik op een bepaalde site te weten dat voor Lissabon deze elevatiehoek 38,73° zou zijn, maar tussen het "noorden" en het zuiden zijn er toch nog wel wat km's te gaan en zal de zon ook anders staat tov de aarde (eigenlijk omgekeerd natuurlijk maar ok). Door het feit dat een satschotel ook wel nog even wat andere elevatiehoek heeft in het noorden en zuiden van het land, dacht ik bwa dus waarschijnlijk ook zo met zonnepanelen. Dus de vraag is klopt mijn redenering of niet, en zo ja, wat zou gemiddeld ideaal zijn voor het zuiden van Portugal. Voor het volgende richt ik me een beetje tot Sprietje (omdat die zijn optrekje in Spanje heeft en dus misschien ook op dat vlak meer weet uit ervaring) maar gegevens van andere bronnen zijn natuurlijk ook welkom. iemand die me kan zeggen als men in België / Nederland spreekt over een bepaalde opbrengst van die panelen, wat men dan met zeg maar dezelfde installatie in het zuiden van Portugal / Spanje kan verwachten.

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat je met een graad of 20 al aardig goed zit. Deze hoek doet het doorgaans in Nederland ook redelijk goed, al is 35 graden zogenoemd "optimaal" .

Het scheelt ongeveer 5% dus relatief te verwaarlozen.

De zon staat in de zuidelijke landen hoger in de lucht, dus met 20 graden heb je een mooie opstelling.

 

Die bepaalde site is denk ik voor schotelantennes..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...