Ga naar inhoud


Alweer, een trage W10...


Con

Aanbevolen berichten

Mijn buurvrouw heeft een Dell Laptop met 4GB aan ram een HDD van 256GB

en een i5 processor (2013).

De harde schijf is minder dan 25 % gevuld.

De laptop is niet vooruit te branden.

 

Via taakbeheer zie ik regelmatig een enorm hoog processor verbruik maar

de harde schijf spant de kroon en staat vaak op 100%.

 

Inmiddels is de laptop geupt naar 1909 maar ook daarna geen verschil.

 

Vandaag een online scan gedaan van Eset, heb ik nog geen resultaat van.

Ik heb indexering uitgezet zo ook defragmentatie.

 

Iemand een richting? Ik heb al voorgesteld om W10 te herinstalleren maar

daar kleven uiteraard nadelen aan vast.

 

Zie hier een screenshot van taakbeheer

spacer.pngspacer.png

 

spacer.png

 

w10.jpg

 

 

w10-2.jpg

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


laptop is gewoon einde levensduur....nieuwe aanschaffen....ze gaan niet eeuwig mee....en alle overbodige rotzooi zoals spelletjes verwijderen....schoonmaken met ccleaner... wil ook weleens helpen....het start menu aanpassen dwz als w10 opstart zo weinig mogelijk programma's mee laten opstarten....

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles in start was uitgezet (althans applicaties, niet de services), had ik nog niet vermeld.

Spelletjes en andere bagger had ik reeds verwijderd, wordt geen gebruik van gemaakt.

 

Het enige waar gebruik van wordt gemaakt is Office, maar ook dat minimaal,

alleen Word en Excel.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn beleving staat 1909 er op (sinds vanmorgen)

 

Met de melding, laatste controle 11:31.

 

Daarna nog steeds vaak 100% HD en regelmatig een

hoog percentage processor.

 

Eens kijken of ik morgen de resultaten kan bezien.

 

@jopiesat

Inderdaad, een SSD doet wonderen echter blijft het vreemd dat de HD blijft tollen.

Wellicht de HD einde nabij?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook wel eens ervaren dat wanneer je windows een dagje laat 'tollen' het weer over is. Een SSD is nu eenmaal veel sneller.

Als de HD einde oefening is hoor je het getik of hangt het systeem random vast/bluescreen, in mijn ervaring.

 

Met een SSD upgrade heb ik een oude Dell XPS L502X ook weer als nieuw gekregen, ook toen meteen de mini PCI wlan kaart vervangen door een 'AC' model.

aangepast door jopiesat
toevoeging Dell XPS L502X
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu eenmaal bekend dat als Windows bezig is met updates of daarbij hangt het systeem niet meer voorruit te branden is Windows 7 had ook zoiets het eindeloos zoeken naar updates waardoor de CPU continu op 50% of hoger stond. Als een systeem continu CPU verbruikt heeft het ook geen nut een SSD te plaatsen dat zal het verbruik niet laten afnemen beter is de fout opzoeken waaropm Windows continu met updates bezig is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei jopiesat:

Antivirus kan ook wel hoge loads veroorzaken. De ingebouwde windows defender is niet meer zo bagger als vroeger, dus wellicht heeft ze daar wel voldoende aan.

Dat zou best kunnen. Maar mijn antivirus uitschakelen en defender inschakelen ZONDER mijn toestemming maakt het voor mij een klote windows versie.

Ik heb zelf nog 1 PC op Windows 7. Daar heb ik Ispy op lopen voor de camera's. Lekker handig als W10 besluit de boel te updaten en opnieuw op te starten.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Mojo:

Dat zou best kunnen. Maar mijn antivirus uitschakelen en defender inschakelen ZONDER mijn toestemming maakt het voor mij een klote windows versie.

Ik heb zelf nog 1 PC op Windows 7. Daar heb ik Ispy op lopen voor de camera's. Lekker handig als W10 besluit de boel te updaten en opnieuw op te starten.

<offtopic>

Nooit iets van gemerkt, dat mijn eigen antivirus werd uitgeschakeld door Windows. (ervaring met Avira, TrendMicro en F-Secure)

Win7 blijven draaien is gevaarlijk, is inmiddels zo lek als een mandje. Met Win10 is dat wel een beter geworden.

Automatische reboots kun je uitzetten, zie suggestie hier.

</offtopic>

 

Hoop dat @Con met onze tips de buuv kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bij mij geholpen heeft bij een hoog processor en geheugen gebruik was het

uitschakelen van de pc. Dus niet via start maar door de powerknop ingedrukt te houden.

Daarna was probleem opgelost.

 

Mvg

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...