Ga naar inhoud


Kan de MediaSet kanalen van Tivusat niet meer ontvangen.


dorus43

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Sprietje zei:

Ik weet niet waar je schotel staat maar ik kan je verzekeren dat als je de rail op de juiste schuinte zet d.m.v. een vulling, het signaal van de twee buitenste satellieten een stuk beter wordt.

 

Ik heb de schotel een paar dagen geleden afgeregeld. Bij het fijn afstellen heb ik 3 van de 4 posities tegelijk gecontroleerd, Astra 2, Hotbird en Astra 1.

De elevation heb ik eerst optimaal afgesteld op de Astra 1.

Daarna de richting zodanig ingesteld dat ik op alle 3 posities maximale ontvangst had. Ik heb hiervan een filmpje gemaakt.

Na het afstellen had ik op mijn VU+ Ultimo 4K op alle Astras 100% kwaliteit, dwz beter dan 16 dB. Op de Hotbird zijn de meeste zenders 80 -100 %

 

 

2 uren geleden, Sprietje zei:

............

Maar had je problemen met Supertennis. Man die ontvang ik nog wel op mijn Multytenne van slechts 45cm. Duidelijk een teken dat bij jou de rail niet op de juiste schuinte staat.

 

Lezen Sprietje, lezen. Ik schrijf dat het probleem in de tuner bleek te zitten. Met mijn DM8000 had ik geen problemen, alleen met de VU+.

 

Daarom heb ik ook geopperd dat de topic starter mogelijk ook dezelfde problemen kan hebben, omdat hij/zij wellicht het zelfde type tuner gebruikt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

11 minuten geleden, a33 zei:

En die gebogenheid (de punten hoger dan het middenstuk) komt weer enigszins overeen met de gespiegelde clarke belt.

Dus volgens mij kan het goed zijn, dat die boogtruc een dubbele positieve uitwerking heeft....

 

Groet,

A33

 

Dat de rail met de punten omhoog staat, kan alleen maar als de lnb onder een hoek staat t.o.v. de rail, zie bijlages en dat is alleen maar bij de Wave Frontier.

lnb ruimte T90-.JPG

Wave-Frontier-T90-LNB-Holder.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Sprietje zei:

Het mag duidelijk zijn dat als de rail 5 graden verkeerd staat, dit grote gevolgen heeft voor de buitenste lnb's. De twee binnenste lnb's hebben daar minder last van. Dat de rail 5 graden verkeert staat is duidelijk want met de bout in de bovenste groef kan de rail gewoon niet schuiner dan 7 graden. Je kan dus van het begin af aan voor de buitenste twee satellieten nooit optimale ontvangst hebben gehad.
Ik ga voor je ook de afstanden van de lnb's uitrekenen.

Zou je ook aan kunnen geven welke lnb's je precies gebruikt i.v.m. de kopdiameter. Je mag me ook de kopdiameter even doorgeven als je die met een schuifmaat hebt opgemeten.

 

De kopdiameter van de 3 lnb's voor de Astra satellieten is 59.5  mm. Die voor de Hotbird is 29.7.

Ik ga nu de rail in de ochtend koelte omdraaien en tijdelijk de lnb afstanden gebruiken die Connexxion gaf.

 

afstanden LNB's.jpg

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel de lnb's in Herentals op een Triax 78 als volgt af:
- monteer de rail zodat de bout in het midden in de onderste groef zit
- monteer de lnb's zodat de kop 5-6mm ban de lnb-klem af staat
- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail in de richting van de schotel horizontaal staat
- zet de rail met de hoek van 12 graden op de juiste schuinte waarbij de lnb voor de hotbird het laagst komt te staan
- plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm
- de afstanden van de lnb's moeten als volgt worden afgesteld:
a- tussen de Hotbird 13 en de Astra 19,2 is 64,5mm
b- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 44,5mm
c- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 50mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Je schrijft dat de kopdiameter van de 3 lnb's voor de Astra satellieten is 59.5  mm. Die voor de Hotbird is 29.7.
Gezien de kopdiameters zijn deze afstanden niet in te stellen. Doe daarom het volgende:
- gebruik de smalle lnb met een diameter van 30mm voor de Astra 19,2 en gebruik voor de Hotbird een lnb met een kop van 59,5mm.
- de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 kan dan precies 44,5mm worden
- de afstand tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 kan met de koppen tegen elkaar niet kleiner worden dan 58,5mm, dat is 8,5mm te groot. Dan komt de Astra 28,35-lnb dus 8,5mm verkeerd te staan. Dat kun je alleen maar oplossen door daar ook een smalle lnb voor te nemen.
- stel de skew van de lnb's als volgt af:
a- de Hotbird 13 op -3°
b- de Astra 19,2 op -4°
c- de Astra 23,5 op -7°
d- de Astra 28,35 op -10°
d.w.z., met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail
- stel de elevatie van de schotel in op 30° on de Astra 19,2 te vinden
- draai de schotel totdat je de Astra 19,2 gevonden hebt.
- Ga nu de schotel fijntunen. Doe dit met uiterste precisie want dat bepaalt ook de signaalkwaliteit van de overige satellieten.

 

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 3 graden.png

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-8-2020 om 23:09, Sprietje zei:

Dat de rail met de punten omhoog staat, kan alleen maar als de lnb onder een hoek staat t.o.v. de rail, zie bijlages en dat is alleen maar bij de Wave Frontier.

 

Ja, je hebt gelijk.

 

Met even doordenken kom ik daar toch ook op uit. In de richting van de beam is de rail dan ook vlak.

(De horizon heeft daar dan niets meer mee te maken, wat ik eerst even dacht.)

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus om bij multifeed er voor te zorgen dat de lnb's enigszins maar het centrum van de schotel gericht is maar tevens ook dat de lnb's in de hoogte het spiegelbeeld van de Clarkebelt volgen, moet de rail achterover gekanteld zijn en moeten de lnb-houders een hoek maken met de rail zoals bij de Wavefrontier.
Bij een andere bekende multifeed schotel, de Maximum E-85 staan de lnb's niet onder een hoek t.o.v. de rail, immers er zit geen knik in de lnb-houders. Het kan bij deze schotel niet anders dan dat lnb's die ver naar buiten staan niet het maximale signaal geven omdat ze naar buiten toe lager staan dan de signaalwolk van de schotel. Dat speelt nog niet zo'n grote rol als de schotel voor slechts een paar satellieten gebruikt wordt die dicht bij elkaar staan maar bij de Maximum die 48 graden satellietbereik kan behappen zoals de specificaties aangeven natuurlijk wel. Dit is dus ook een niet goed doordachte schotel.
De rail van de Cahors schotel is van gietaluminium en daarvan is de rail zowel gebogen dat de lnb's een beetje richting centrum gericht zijn maar ook in de hoogte hol loopt om ze de Clarkebelt te laten volgen.

 

Maximum rail en klemmen.jpeg

bisat gebogen rail.jpg

 

 

Visiosat Big Bisat 9lnb's.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje 

Vanmorgen heb ik de wijzigingen zoals je beschreven hebt nauwkeurig doorgevoerd.

Het goede nieuws is dat de signaalsterkte fel verbeterd zijn voor de drie Astra satellieten ( Astra 1 Duitse HD-zenders >95 %

idem voor de SD-BBC zenders De Nederlands talige zenders  zijn ook boven de 85 %)

Voor de Rai zenders is er ook een bescheiden verbetering rond 43 % de MediaSet  kanalen geven nu wel lage  waarden en af en toe stilstaand beeld wat voorheen niet het geval was. Het is in ieder geval een merkbare verbetering.👍 👍 👍

 

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, dorus43 zei:

@Sprietje 

Vanmorgen heb ik de wijzigingen zoals je beschreven hebt nauwkeurig doorgevoerd.

Het goede nieuws is dat de signaalsterkte fel verbeterd zijn voor de drie Astra satellieten ( Astra 1 Duitse HD-zenders >95 %

idem voor de SD-BBC zenders De Nederlands talige zenders  zijn ook boven de 85 %)

Voor de Rai zenders is er ook een bescheiden verbetering rond 43 % de MediaSet  kanalen geven nu wel lage  waarden en af en toe stilstaand beeld wat voorheen niet het geval was. Het is in ieder geval een merkbare verbetering.👍 👍 👍

 

Maak eens een foto van de lnb's van voren genomen dus je telefoon tegen de binnenzijde van de schotel leggen. Graag goed horizontaal genomen.

 

 

13 minuten geleden, RicardoBelli zei:

De rail van de big bi sat schotel  is toch van kunstof  ,ik hoop dat jij gelijk hebt  .

Klop, de rail is van kunststof.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De rail staat 18 graden schuin. Ik had opgegeven 12 graden schuin. Dat verklaart waarom je de Hotbird slecht ontvangt.

Ik krijg ook de indruk dat de schuinstand (skew) van de lnb's ongeveer allemaal hetzelfde staan terwijl ik toch aangegeven het tussen de 3 en de 10 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitprinten en op een stukje karton plakken en dan uitknippen. Dat op de rail leggen en er een waterpasje bovenop leggen.
Nu alles al gemonteerd is kun je het ook zo doen:
Als het goed is staan de twee buitenste lnb-klemmen 170mm van elkaar hart op hart. Bij een hoek van 12 graden moet de klem van de Hotbird 35mm lager staan dan de klem van de Astra 28,35. Die 35mm is de sinus van 12 graden (=0,2079) x 170mm.
Plaats dus een vulling van 35mm dik op de Hotbird klem en leg dan een waterpas op de vulling en de Astra 28,35-klem. Nu moet hij mooi waterpas staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...