Ga naar inhoud


Een automatische versnellingsbak of automatische transmissie


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


Is het niet handiger om het topic "autotechniek algemeen" te hernoemen?

 

Maar terzijde: Met de 7 of zelfs 8 traps automaten zal het benzineverbruik in vergelijking met een "schakelbak" niet zo groot meer zijn als vroeger.

En met vroeger bedoelen we dan 25 jaar geleden.

Het mag duidelijk zijn dat het brandstofverbruik meer te maken heeft met de zwaarte van de rechterschoen.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 jaar geleden volstrekt geen mythe.

Heb de spec's van een Astra en Meriva met

automaat en handgeschakeld naast elkaar

gehouden. Daar is dan geen twijfel over. 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik toch zo langzamerhand aan het kijken ben naar een nieuwe auto, ben ik eens wat gaan vergelijken.

Het verschil tussen handgeschakeld en automaat is 4.5l/100km respectievelijk  4.9l/100km, dus er is inderdaad nog steeds verschil.

Daarbij heb ik gekeken naar een willekeurige Ford focus met een 6 traps automaat en een 6 versnellingsbak en heb niet de moeite genomen om een ander merk te vergelijken.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een en ander uit de "specs" in je brochure is bepaald door de NEDC

https://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle

Waar urban driving en extra urban driving voorop vastgelegde test procedures een schijnwerkelijkheid leveren. ( de auto schoemel software is er een duidelijk kindje van geworden )

Ik heb 10 jaar automaat gereden en weet uit ervaring dat mijn rijstijl ( spreek een voorop vastgelegde test procedure ) absoluut anders is dan die test en het verbruik volgens de specs lager zijn met 6~6,5 l/100km. Vaak genoeg uitgerekend en gecontroleerd. De vetste rit was 600km met gemiddeld 160km/u en 10l/100km 's nachts waarbij ik tweemaal moest tanken.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die verhalen heb ik al zat gehoord. "mijn auto is zuiniger dan de folder spec's"

Maar men vergeet gemakshalve de tellerafwijking mee te rekenen waardoor achteraf het verbruik plots 5 tot 10% hoger lag!

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan het dus ook overdrijven maar normaal is 0,4 l/100km meer verbruik NIET

6 minuten geleden, drz zei:

Maar men vergeet gemakshalve de tellerafwijking mee te rekenen waardoor achteraf het verbruik plots 5 tot 10% hoger lag!

een tellerafwijking van 3% mbt je snelheid is de norm <> ten minste als je een echte auto koopt :grin:

maar daar moet je niet in stinken wegens de argumentatie

 

ik weet de afstand (exact) en ik weet wat ik moet bijtanken (exact) die teller afwijkingen zijn geen punt

aangepast door Tonskidutch
aanvulling

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet overdrijven, dat zijn de feiten!

Stel, een auto rijdt 5l/100km, dat is 1:20. Wanneer men 5% afwijking er bij gaat optellen wordt het verbruik geen 5l/100km maar 5l/95km.

Voor die 5 km gebruik je dus 250ml meer brandstof.

Het is makkelijker rekenen wanneer je het het aantal kilometers over een volle tank gaat uitrekenen.

1:20 met een 50 liter tank is door de boot genomen ongeveer 1000 kilometer. Met de tellerafwijking van 5% is dat dus "slechts" 950 kilometer.

 

Dan komt er nog een factor bij kijken en dat is factor 'brandstof'. de ene benzine is de andere niet en wanneer men rommelbenzine bij een witte pomp gaat tanken, het verbruik dan nog maar 900 km is op die volle tank van 50 liter.

De afgelopen 30 jaar en enkele miljoenen kilometers om er lang over na te denken, kom je vanzelf bij deze conclusie uit.

 

Hoewel, tonski, wat je zegt daar zit zeker wel een kern van waarheid in.

Want we hebben nog de banden. Banden van een goed merk en geschikt voor de auto, kunnen het verschil in verbruik ook maken....net als de gebruikte velgen, kortom, de wielen.

Heb je de juiste spullen op de auto, dan kan je gebruik inderdaad lager uitvallen dan de fabrieksspec's.

 

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er mis met 19" velgen? Mis de juiste en passend in de stroomlijn van de auto kan dit een enorm brandstofvoordeel geven.

..hoewel 19" velgen onder een opel kadett uit 1980 weinig rijcomfort gaat geven. 😁

 

Een auto wordt altijd getest onder de ideale omstandigheden en de meest gunstigste banden. Banden worden zo'n beetje elke paar jaar weer verbeterd dus de banden waar een auto mee getest wordt, als ze al rijdend worden getest, zijn altijd minder dan de fabrieksbanden.

Ook kan het zijn dat een bandenfabrikant een deal sluit met een bepaald merk, terwijl de concurerende bandenmark misschien wel beter rubber fabriceert.

 

Het is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Want wanneer heb jij het verbruik gemeten? In de zomer of in de winter? In welk jaargetijde heeft de fabrikant getest en onder welke omstandigheden?

 

Dus daarom is voor mij de bewering " mijn auto rijdt zuiniger dan de fabrikant opgeeft" een spannend verhaal voor op een verjaardag of zo.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou een fabrikant liegen over de verschillende spec's

tussen automaat en handgeschakeld?

 

Waarom is een vergelijk niet betrouwbaar.

 

Je eigen rijstijl in de strijd gooien is niet relevant. Als je zuinig

rijdt met een automaat dan rij je gewoonweg zuiniger met

handgeschakeld met die zelfde rijstijl.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vergelijk de auto met handgeschakelde bak tegenover de automatische transmissie en heb het helemaal niet over wat voor invloeden bandjes teweegbrengen mbt het verbruik. Je kan een invloed van banden nooit uitsluiten maar daar gaat het topic niet over of wil je het topic kapen?

6 minuten geleden, drz zei:

Dus daarom is voor mij de bewering " mijn auto rijdt zuiniger dan de fabrikant opgeeft" een spannend verhaal voor op een verjaardag of zo.

Dat is zoals ik schreef helemaal niet het geval wegens de NEDC norm die geen mens op aarde kan waarmaken.

Het gaat over het verbruik van een automatische transmissie tov de handgeschakelde bak.

 

je hebt blijkbaar tijd om te lezen dan lees ook waarover het gaat.

Zojuist, Con zei:

Als je zuinig

rijdt met een automaat dan rij je gewoonweg zuiniger met

handgeschakeld met die zelfde rijstijl.

dat is niet de zelfde rijstijl, omdat je die aanpast zodra je een automatische transmissie gewoon bent geworden.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonski, je hebt je post veranderd.. Nu sta ik voor lul omdat jij een bewering hebt gedaan die niet meer valt te herleiden.

Waardeloos discussiëren dit! Ik ben er gelijk klaar mee..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel tonski, jij kunt je posting continue aanpassen zonder dat er een vermelding komt in een post. Je misbruikt je VIP status en verkracht de discussie in je eigen voordeel..

Normale gebruikers krijgen altijd een een toevoeging in hun post.

 

Waardeloos forum🤮

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...