Ga naar inhoud


Een automatische versnellingsbak of automatische transmissie


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Om precies te zijn was dat 1:24,13.

De fabrieksopgave van mijn auto vermeldt dat het verbruik 1:26,3 zou kunnen zijn, maar dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen. Ik heb de auto nu bijna 10 jaar, en mijn langjarig gemiddelde is 1:21,6 gerekend over zomer en winter. Helaas hebben mijn zoons de wagen wel eens een paar keer geleend, en dan ging het verbruik behoorlijk omhoog. Mijn vorige auto was een Toyota Yaris Verso, waarvan de specificaties een verbruik van 1:15,4 opgaven. Maar met deze auto heb ik in ruim 8 jaar een gemiddeld verbruik van 1:16,3 kunnen realiseren. Dat was met een handgeschakelde 5 versnellingen.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Mijn Duitse 1.850 kg zware diesel verbruikt overall gemiddeld 5,3 liter per 100 km, gemeten over 109.000 km in 3 jaar.

 

Oja, vergeten, 9 traps automaat.

aangepast door ceesv

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, TangoBravo zei:


goh, ik las dat hij 39,9 liter schreef op 968 km. Dat is ruim 1 op 24. En dat is best een haalbare waarde voor een Prius 

Sorry mijn fout, gisteren een lange dag gehad op de hoogwerker om op 6m hoog 700m datakabel te leggen en niet helemaal scherp meer.

 

Maar wat Tonskidutch aangeeft klopt, ik zeg altijd remmen kost geld.

Dus ook je banden te zacht, en zo meer rolweerstand hebben, is ook een vorm van remmen en dat kost geld.

Vandaar dat ik mijn banden standaard altijd wat harder heb opgepompt dan voorgeschreven  en omdat ik ook nog eens veel materiaal in de auto heb worden ze dus standaard tot 3,5 bar  opgepompt en na elke 5 tankbeurten bijgevuld.

Maar ga je echt op de rem staan dan slijten je remmen ed. sneller maar ook de energie die je opgewerkt hebt om snelheid te maken ben je gewoon kwijt.

De nieuwere auto's maken daar dankbaar gebruik van om dat in energie om te zetten maar dan moet je wel remmen, doe je dat niet/nauwelijks dan heeft zo'n systeem geen zin en kun je hem er ook wel uit slopen omdat het dan juist negatief werkt op je brandstofverbruik.

Mijn auto weegt ook zo'n 1800 Kg maar er zit continu zo'n 3 a 400 Kg aan materiaal in maar rij desondanks gemiddeld toch nog 1 op 17,5.

Pak ik hem leeg en ga ik netjes 80 rijden op de cruisecontrol dan zie het verbruik schommelen rond 1 op 32 en kom ik op een gemiddelde van rond de 1 op 25 maar helaas is dat meestal maar 1 of 2 dagen per jaar want ik heb de auto natuurlijk wel voor mijn werk en zonder spullen kan ik niet werken.

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, TangoBravo zei:


goh, ik las dat hij 39,9 liter schreef op 968 km. Dat is ruim 1 op 24. En dat is best een haalbare waarde voor een Prius 

Neen hoor, mijn oudeste dochter reedt ooit Prius, nooit meer zegt die. Verbruik evenveel als een andere auto als je er op de zelfde manier mee gaat rijden.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwste Yaris hybride schijnt weer zuiniger te zijn, leuke wagen overigens. Het is alleen jammer dat we zo'n onbetrouwbare overheid hebben, die steeds de spelregels verandert. Ik kocht mijn Auris hybride nieuw met vrijstelling van BPM. Bovendien werd je vrijgesteld van wegenbelasting. Na 3 jaar moest ik echter toch weer wegenbelasting gaan betalen, maar het gewicht van de elektromotor en accu werd niet meegerekend. Maar weer een paar jaar later werd dat nu weer gewoon meegerekend! Wat je aan verbruik bespaart wordt door de hogere wegenbelasting weer weggegraaid! 

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, AEO zei:

De nieuwste Yaris hybride schijnt weer zuiniger te zijn, leuke wagen overigens. Het is alleen jammer dat we zo'n onbetrouwbare overheid hebben, die steeds de spelregels verandert. Ik kocht mijn Auris hybride nieuw met vrijstelling van BPM. Bovendien werd je vrijgesteld van wegenbelasting. Na 3 jaar moest ik echter toch weer wegenbelasting gaan betalen, maar het gewicht van de elektromotor en accu werd niet meegerekend. Maar weer een paar jaar later werd dat nu weer gewoon meegerekend! Wat je aan verbruik bespaart wordt door de hogere wegenbelasting weer weggegraaid! 

Ja in Nederland betaal je blijkbaar volgens het gewicht van je auto. Dat kreeg ik laatst mee.

In België is dat volgens de vermogens van de wagen.

En in Portugal betaal ik bijna niks.

In België was de rijbelasting voor onze auto om en bij de 800 Ballen per jaar. Dezelfde auto doet in Nederland een stuk meer. ( 2400 Kg weegt hij )

In Portugal 67, en nog een paar centen per jaar.

Lekker toch.

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, AEO zei:

 Het is alleen jammer dat we zo'n onbetrouwbare overheid hebben, die steeds de spelregels verandert.

 

is toch ook logisch

er zijn op dit moment zo'n 228.000 elektrische of deel elektrische auto's

dat zijn auto's van tussen de 24.000 en de 75.000

Koop je een auto met een Co2 uitstoot tussen de 98 en 144 gr/km dan betaal je snel zo'n 6500 aan BPM.

Auto's van het formaat Tesla redden dan normaal echter niet en dan kom je toch snel op een bedrag uit van zo'n 9850 aan BPM

gemiddeld dus zo'n 8.200 aan BPM dat keer 228.000 = 1.869.600.000 of wel 1,869 miljard wat deze auto's de samenleving kosten en wat de overheid alleen al aan BPM misloopt.

Dan kun je toch niet anders dan tot de conclusie komen dat deze toch al zwaar gesubsidieerde auto's voor de happy few ons allemaal ook nog eens enorm veel geld kosten.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Tonskidutch zei:

Berg af, wind mee, zittingen eruit, en naakt rijdende 2800rpm 80km/u. AEO op vakantie. :grin:

 

Maar alle gekheid op een stokje, hij past wel z'n rijstijl aan. Dus dat helpt je met het brandstofverbruik.

De meeste stop and go files ontstaan door te hoge snelheid en bruusk in de remmen trappen waardoor de paniekreactie het domino effect krijgt.

 

Daar heb ik toch wel een héél andere visie over.

Ten eerste zijn de toeritten op de snelwegen vaak een groot struikelblokl,

dat is ook de reden waarom men veel toeritten veel langer hebben gemaakt

om met een zelfde snelheid op de snelweg te komen..

Maar net zo erg zijn de bumperklevers die vaak als een gek op hun rem

moeten trappen omdat ze niet tijdig kunnen anticiperen vanwege de te korte afstand.

Ik houd altijd ruime afstand, kijk altijd een stuk of 8 auto's voormij wat ze doen en

daar anticipeer ik al op en eigenlijk hoef ik nooit te remmen maar alleen

het gas wat losser, daarmee neem je het schrikeffect weg en is en blijft er ruimte

over voor iedereen om in te scharen in alle rust.

Uiteraard zijn de ramptoeristen ook een probleem die afgeleid raken door ongevallen

aan de tegenliggende kant.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, gerrit B zei:

Sorry mijn fout, gisteren een lange dag gehad op de hoogwerker om op 6m hoog 700m datakabel te leggen en niet helemaal scherp meer.

 

Maar wat Tonskidutch aangeeft klopt, ik zeg altijd remmen kost geld.

Dus ook je banden te zacht, en zo meer rolweerstand hebben, is ook een vorm van remmen en dat kost geld.

Vandaar dat ik mijn banden standaard altijd wat harder heb opgepompt dan voorgeschreven  en omdat ik ook nog eens veel materiaal in de auto heb worden ze dus standaard tot 3,5 bar  opgepompt en na elke 5 tankbeurten bijgevuld.

Maar ga je echt op de rem staan dan slijten je remmen ed. sneller maar ook de energie die je opgewerkt hebt om snelheid te maken ben je gewoon kwijt.

De nieuwere auto's maken daar dankbaar gebruik van om dat in energie om te zetten maar dan moet je wel remmen, doe je dat niet/nauwelijks dan heeft zo'n systeem geen zin en kun je hem er ook wel uit slopen omdat het dan juist negatief werkt op je brandstofverbruik.

Mijn auto weegt ook zo'n 1800 Kg maar er zit continu zo'n 3 a 400 Kg aan materiaal in maar rij desondanks gemiddeld toch nog 1 op 17,5.

Pak ik hem leeg en ga ik netjes 80 rijden op de cruisecontrol dan zie het verbruik schommelen rond 1 op 32 en kom ik op een gemiddelde van rond de 1 op 25 maar helaas is dat meestal maar 1 of 2 dagen per jaar want ik heb de auto natuurlijk wel voor mijn werk en zonder spullen kan ik niet werken.

 

Als er niemand achter mij zit laat ik mijn auto altijd uitrollen bij afritten.

Immers heb ik geen behoefte dat mensen zenuwachtig worden en daardoor

rare capriolen hierdoor uithalen.

Het ectra voordeel is ook wanneer er aan het einde van de afrit verkeerslichten

staan die op detectie werken ik zelfs helemaal niet hoef te remmen.

Inderdaad, ik ben een rustige rijder hoewel ik mij altijd wél aan de de maximale\

snelheid hou. Dus geen 80 waar 100 mag of 100 waar 120 mag.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, AEO zei:

De nieuwste Yaris hybride schijnt weer zuiniger te zijn, leuke wagen overigens. Het is alleen jammer dat we zo'n onbetrouwbare overheid hebben, die steeds de spelregels verandert. Ik kocht mijn Auris hybride nieuw met vrijstelling van BPM. Bovendien werd je vrijgesteld van wegenbelasting. Na 3 jaar moest ik echter toch weer wegenbelasting gaan betalen, maar het gewicht van de elektromotor en accu werd niet meegerekend. Maar weer een paar jaar later werd dat nu weer gewoon meegerekend! Wat je aan verbruik bespaart wordt door de hogere wegenbelasting weer weggegraaid! 

 

De overheid zorgt er alleen maar voor dat de schatkist gevuld zijn.

Mark my words. Als iedereen elektrisch gaat rijden halen ze daar

de belasting vandaan vanwege de niet taxen op de fossiele brandstoffen.

 

De wegenbelasting dient in mijn ogen alleen gerelateerd moeten zijn op het

gewicht van de auto en het aantal kilometers. Dat zijn tenslotte de ingrediënten

die de wegen belasten/beschadigen/slijten.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was even vergeten te vermelden dat die 1 op 18.2 gemiddeld is, wat ie in de stad, op snelwegen, verschillende snelheden en met of zonder cruise control doet kijk ik eigenlijk nooit naar. Dit is zelfs met dakrails, zou die eraf gaan dan zal het nog wel minder zijn, maar het oog wil ook wat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...