Ga naar inhoud


Een automatische versnellingsbak of automatische transmissie


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

  • Moderator

De categorie auto waarin ik rij, is nog slechts in zeer beperkte mate als handbak te koop.

Standaard is een 9-traps automaat.

 

Ik rij al decennia automaat, en zou niet anders willen.

 

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


58 minuten geleden, Sprietje zei:

Ik rij een Toyota met 148PK en een VVT-i Automaat. Niks geen versnellingen meer maar een traploze versnelling met wel 1001 versnellingen. Hij kiest altijd de meest gunstige instelling waarbij het koppel altijd optimaal gekozen wordt. Zeker hier in de bergen in Spanje waar we dagelijks rijden ideaal.
Ook bij het omlaag rijden van een pas, hoef je niet bij te remmen. Je kunt met de flippers aan het stuur de automaat zo instellen, dat je precies de gewenste snelheid rijd zonder bij te hoeven remmen.

En dan de meerprijs van een automaat.
Een automaat is inderdaad duurder maar is dat dan ook vaak niet omdat dit als een luxe-pakket gezien wordt en er dan ook vaak meer luxere accessoires in zit dan een handgeschakelde auto?

 

Bijtreden hier is mijn enige reactie. Dat was destijds ook mijn ervaring met de vrachtwagen. Daarbij rekening houdende dat deze mooi op afstand bleef die men had ingesteld tov ander weggebruikers. Prettig rijden hoor. Enige nadeel is, omdat het zo smoot is gebeurde het wel eens  dat ik tegen bv 75 op de snelweg aan het rijden was omdat er een andere vrachtwagen zo traag aan het rijden was en ik niet eens in de gaten had dat mijn auto zich daarop had geadapteerd.

54 minuten geleden, ceesv zei:

De categorie auto waarin ik rij, is nog slechts in zeer beperkte mate als handbak te koop.

Standaard is een 9-traps automaat.

 

Ik rij al decennia automaat, en zou niet anders willen.

 

 

 

 

Wij rjden nu nog, omdat het zo'n prachtige auto is verder nog met onze Espace die geen automaat heeft. Maar wel CC. Maar zo een andere auto nodig zou zijn, gaat dat zeker met een automaat onder de vloermat zijn.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Denisdaf zei:

 

Wij rjden nu nog, omdat het zo'n prachtige auto is verder nog met onze Espace die geen automaat heeft. Maar wel CC. Maar zo een andere auto nodig zou zijn, gaat dat zeker met een automaat onder de vloermat zijn.

 

Tja een Espace heb ik ook gehad, verleden jaar overleden, was nog steeds roestvrij.

Bouwjaar 1987......

 

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier ook de espace v5 en was terug verplicht een diesel te kopen om een handgeschakelde te hebben.Vervoer daar regelmatig wat kilo's in en dan is in luxemburg een handgeschakelde gezelliger dan zo eentje die continue staat te schakelen.Voordeel was dan nog dat hij minder vervuilend is dan de benzine versie.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, D.Quijote zei:

 

Tja een Espace heb ik ook gehad, verleden jaar overleden, was nog steeds roestvrij.

Bouwjaar 1987......

 

2002 is de onze hier. Destijds alles wat er op kon ook op laten aanbrengen, vandaar ook die mooie CC. Hopelijk gaat deze ons nog lang mogen brengen waar we willen en moeten zijn. Ik hou namelijk spijtig genoeg niet van de huidige modellen laat staan dat ze overgestapt zijn op staal ipv composiet zoals de eerste 3 series waren. Ook hier volledig zonder roest ( ook het chassis dat metaal is ) Enkel de Afstandsbediening moet vernieuwd en de achterklep vertikt het soms om zich te laten openen. Verder nog steeds top auto.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in de Emiraten is iedere personenauto een automaat. Een "standard" bak zoals dat heet, bieden de autohandelaren niet aan.

Ik rij mijn hele leven al afwisselend met een automaat of versnellingsbak.

Voor mij hoef ik geen versnellingsbak meer. Ik vind het veel prettiger en rustiger rijden met een automaat.. En het is ook voor de medeinzittenden aangenamer want sommige

mensen kunnen eenvoudig niet de koppeling en het gaspedaal zo bedienen dat het zonder horten en stoten gaat.

Het meerverbruik is mij nooit opgevallen en heeft me nooit gestoord.

Auto´s kosten geld en daar met de laatste stuiver in je broekzak te lopen sparen dat is aan mij niet weggelegd.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Kijk ook even naar elektrisch rijden. ‘Brandstofkosten’ zijn ongeveer 45% van je normale kosten en geen wegenbelasting. Tel dat uit over een periode van 5 jaar en dan weet je of het interessant is. Elektrisch rijd in ieder geval als een scheermes en je hebt altijd een automaat 😎

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe makkelijk is een automaat als de snelweg omhoog of omlaag gaat.

Als ik naar Spanje rij of terug heb ik de auto altijd op de cruisecontrol staan op 120km/uur, 2100km lang en of de snelweg nu 8% omhoog gaat of omlaag, hij kiest automatisch de meest gunstige versnelling van de 1001 standen. Gaat de weg wat omhoog, dan gaat de motor wat meer toeren draaien en gaat de weg omlaag, dan gaat hij minder toeren draaien tot soms wel 1000 toeren maar hij blijft keurig 120km/uur rijden. Dat scheelt je ook nog een hoop aan bekeuringen want je rijdt nooit ongemerkt te hard.

 

En hoe makkelijk is het om op een steile weg weg te rijden.

Mijn brievenbus in Spanje staat op een weg met een helling van 20%. Toen ik nog een handgeschakelde bak had, keek ik alleen maar in de brievenbus als ik die steile weg omlaag reed want optrekken op een weg vanuit stilstand met 20% gaat ten koste van je koppeling. Dat is leuk voor een enkele keer maar niet als je dat een heel jaar lang 2x per week moet doen.

Nu met de automaat is het een feest om op die steile weg te stoppen als je omhoog rijdt.

Gewoon gast geven en de auto komt langzaam in beweging zonder dat de voorwielen doorslippen. Je hoeft ook niet de handrem en de koppeling heel precies te bedienen want de automaat zorgt er voor dat de auto niet achteruit kan rijden. Je hoeft je handrem dus helemaal niet te gebruiken, gewoon gas geven en de steile helling oprijden.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mij lijkt het dat je rijstijl inderdaad anders is (moet zijn) bij een handgeschakelde bak, dan wel een automaat.

Ik rijd sinds kort met een automaat, en dat is toch anders: louter op automaat 'anticipeer' je niet op situaties in het verkeer, waar je manueel wel eerst terug schakelt.

uiteraard kan je dit wel simuleren met de schakelflippers, maar puur op automaat doe je dit niet (eventueel met een planché, maar die werkt post factuum)

Ik rijd benzine (in tegenstelling tot wat velen denken minder kankerverwekkend dan diesel; maar dat is een andere discussie) en dan vind ik het niet confortabel om bvb een bocht in te gaan met minder dan 1500 toeren. Benzine motoren zijn het effectiefst (en verbruiken dus relatief het minst) bij zo'n 2/3 van hun max toerental (dus 3 à 4.000) dat is prettig rijden. Met een automaat doet ie dat niet, maar gaat steevast de lagere toeren opzoeken.

Ik denk dat de combinatie diesel/automaat geschikter is.

ps: in de sportstand valt ie niet zo snel terug, en gaat het opschakelen veel beter, maar ja, dan moet je het zelf doen met de flippers aan het stuur.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, jan72 zei:

ps: in de sportstand valt ie niet zo snel terug, en gaat het opschakelen veel beter, maar ja, dan moet je het zelf doen met de flippers aan het stuur.

 

In de sportstand met de flippers schakelen?

Bij mijn niet hoor. Dat is gewoon een schakelaar zodat de motor standaard een hoger toerental draait maar alles werkt nog steeds geheel automatisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...