Ga naar inhoud


Een automatische versnellingsbak of automatische transmissie


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

8 uren geleden, Michel zei:

Kijk ook even naar elektrisch rijden. ‘Brandstofkosten’ zijn ongeveer 45% van je normale kosten en geen wegenbelasting. Tel dat uit over een periode van 5 jaar en dan weet je of het interessant is. Elektrisch rijd in ieder geval als een scheermes en je hebt altijd een automaat 😎

 

Wacht maar af tot wanneer alle auto's elektrisch rijden.

De schatkist zal aangevuld moeten worden door het verlies

aan tax van olie en gas. En dan praten we verder.

 

Daarnaast is elektra naar mijn mening milieu beslastender

dan de huidige diesel, benzine en LPG auto,s door de vaak

zeer vervuilende centrales. Nee, we zijn er nog lang niet .

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uren geleden, Tonskidutch zei:

...ik vind het erg lastig de pedalen bedienen met flippers aan in de auto... is meer geschikt voor het zwembad :grin:...

 

Vroeger had je stuurversnelling, goed beschouwd ook een soort flipper.

Gezien je met 2 handen aan het stuur (hoort te zitten) zit is dat de meest

logische plaats ipv een pook in het midden en was veel comfortabeler

om te schakelen. Je kon met je handen aan het stuur schakelen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Michel zei:

 

Zoals ik al zei, wel appelen met appelen vergelijken. Als ik mijn gelijk moet halen met scheve vergelijkingen, dan kan ik dat ook ;)

Ik heb gewoon geteld met de feiten/cijfers en die kloppen (wel) 😜

 

Je zal dan ook het belastingklimaat tussen de Emiraten en Nederland met appels moeten vergelijken.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Michel zei:

Prachtig allemaal, maar ik rijd nu bijna 2 jaar volledig elektrisch (en dus niet zo'n belastingstruuc auto als een PHEV) en heb alles van voor naar achter doorgerekend, vooraf en achteraf en het scheelt gewoon 12.400 euro aan TCO over een periode van 5 jaar, waarbij rekening is gehouden met alles. (Verschil in) aanschafprijs, onderhoudskosten, wegenbelasting, brandstof, lader, laadkosten de hele mikmak.

 

Ik heb een MID goedgekeurde verbruiksmeter op mijn laadstation thuis en alle laaddata en facturen van mijn newmotion kaart netjes meegenomen dus weet precies wat er voor de inmiddels 48.000 kilometer die ik gereden heb daadwerkelijk is uitgegeven. Als ik dat doortel over 5 jaar kom ik aan die 12.400 minder kosten, afgezet tegen een vergelijkbare diesel.

 

Alleen al het niet hoeven betalen van wegenbelasting scheelt op 5 jaar al EUR 7480,00. Om precies te zijn, zijn mijn 'branstofkosten' nu 46,4% goedkoper. Dat is op 5 jaar tijd EUR 6380,00. Onderhoud kost mij +/- 38% minder, vergeleken met de facturen van mijn vorige auto. Dat is een besparing van EUR 1460,00 op 5 jaar.

De auto was een paar duizend euro duurder dan mijn vorige (enigszins vergelijkbare auto), maar daar kreeg ik ook diverse luxe, waaronder propilot, voor terug.

Netto komt de besparing op 'total cost of ownership' bij een periode van 5 jaar minimaal op EUR 12.400,00.

 

Je kunt je kop dus prima in het zand steken, maar elektrisch rijden is bij vergelijk van appelen met appelen (vanaf een minimum van +/- 6000 kilometer per jaar) altijd goedkoper en beter voor het milieu. Dat hebben mensen die er veel meer verstand van hebben dan jij en ik, al meermaals volledig doorgerekend.

 

Oja, het rijd ook nog een een heel stuk relaxter. De diverse veiligheidsopties in combinatie met de snelheid en soepelheid waarmee de auto rijd, de automaat en propilot maken de auto een heerlijke kilometervreter.

 

Het ging eigenlijk over automaat of automatische transmissie...

Maar ik geloof zeker dat Michel de kern van het voordeel van elektrisch rijden wel treft. Alhoewel dit een moment opname, die van toepassing in Nederland is.

In mijn regio zet zich electrisch rijden maar langzaam door. Het stroomverbruik is gigantisch en loopt op zijn tenen. Door

de enorme vraag naar airconditioning in de als maar groeiende conglomeraten alsmede verdere stroomvoorziening kan de vraag nauwelijks aangevuld worden. Laat staan de extra last op het net met electrisch opladen van auto´s. Dit, terwijl het land zo goed als 365 dagen zonovergoten is. Slecht energiebeleid dat nu trouwens wel aangepast wordt en gaat worden.

De eerste kerncentrale is een paar weken geleden in dienst genomen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Sprietje zei:

In de sportstand met de flippers schakelen?

Bij mijn niet hoor. Dat is gewoon een schakelaar zodat de motor standaard een hoger toerental draait maar alles werkt nog steeds geheel automatisch.

 

Ook in de sportstand werkt alles automatisch, maar de auto is wat vinniger.

Met de flippers kan je manueel wat bijsturen.

 

Trouwens ik heb ook nog een "Eco3 stand.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik niemand over hoor is hoe het met het extra onderhoud zit als je een automaat hebt.

Toen ik mijn Seat kocht werd geadviseerd om vooral geen automaat te nemen gezien de vrij hoge onderhoudskosten die je met een VW automaat zou kunnen verwachten.

Er werden toen voorbeelden gegeven van auto's die nog geen 50.000 hadden gelopen en waar de gehele automaat al defect van zouden zijn terwijl de leverancier maar mondjesmaat garantie wilde geven.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, gerrit B zei:

Waar ik niemand over hoor is hoe het met het extra onderhoud zit als je een automaat hebt

235000km gereden, zelf daarvan 100000km gemaakt geen onderhoud ook niet in keurig bijgehouden onderhoud rapportage

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, gerrit B zei:

Waar ik niemand over hoor is hoe het met het extra onderhoud zit als je een automaat hebt.

Toen ik mijn Seat kocht werd geadviseerd om vooral geen automaat te nemen gezien de vrij hoge onderhoudskosten die je met een VW automaat zou kunnen verwachten.

Er werden toen voorbeelden gegeven van auto's die nog geen 50.000 hadden gelopen en waar de gehele automaat al defect van zouden zijn terwijl de leverancier maar mondjesmaat garantie wilde geven.

 

Je hebt voor een deel gelijk. Ook ik heb inderdaad van diverse kanten gehoord dat vooral de VW (dus de VAG) DSG automaat een vrij slechte reputatie heeft. Om het tegelijk maar niet te hebben over de in mijn ogen super slechte reputatie van PON op het gebied van garantie geven. Het lijkt wel of ze daar alleen zijn opgeleid in het afwimpelen en afschuiven. Aan de andere kant ben ik over de DSG automaat van mijn 170 pk diesel Sharan wel altijd tevreden geweest. Geen enkele storing, heerlijk soepel schakelen, vaak kon ik alleen maar aan de cijfertjes op het dashboard zien wanneer hij schakelde en welke versnelling ik reed, dat was verder niet te merken. Maar van de VW DSG zijn er meerdere typen, de Sharan had altijd de 6 bak met oliegevulde koppeling, er bestond ook een 7 bak met droge-plaatkoppeling, ik had het idee dat die kwetsbaarder was. 

 

Van de oudere automaten weet ik dat je een probleem kon krijgen als je veel met een aanhanger reed. De automaat is ideaal bij het trekken van aanhangers omdat bij het wegrijden uit stilstand de koppelomvormer de trekkracht aan de wielen verhoogde. Alleen waren de automaten daar in die tijd niet altijd op berekend, vaak hadden ze dan een extra oliekoeler nodig en als je daar niet aan gedacht had om die gelijk mee te bestellen of later in te laten bouwen, dan kreeg je soms een dure reparatie. 

 

Aan de andere kant voorkomt een goed bediende automaat veel motorproblemen en slijtage. Zolang je niet zelf gaat schakelen krijg je de motor bijvoorbeeld nooit in de toerentallen die schade kunnen veroorzaken. En de eerste versnellingsbak die ik stuk kreeg was een handbak van een auto die ik net van mijn broer had overgenomen, toen ik kort daarna daarmee naar Oostenrijk reed kon ik die daar meteen laten reviseren...  Kortom, die kunnen dus ook stuk...  Als je googelt op revisie versnellingsbak zie je dat er misschien nog wel meer bedrijven zijn die gewone handbakken reviseren dan automaten, dat zegt volgens mij ook wel iets 😄

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De hybrides van Toyota zijn altijd automatisch. Er wordt gebruik gemaakt van een planetair tandwielstelsel dat vrijwel geen onderhoud nodig heeft. Het rijdt zeer relaxed en heel zuinig. Bij mijn vorige tankbeurt stond de dagteller op 968 km en ik kon mijn 45 liter tank tot de rand vullen met 39,99 liter.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen plugin hybride, maar ik hoef niet zo nodig bij elk stoplicht de straatstenen eruit te trekken. En ik heb nog nooit een boete voor te snel rijden gekregen. Als er een stoplicht op oranje gaat laat ik meteen mijn gas los en laat ik de auto uitrollen, maar meestal gaat degene die achter je zit dan met vol gas inhalen om vervolgens 50 meter voor het rode stoplicht voluit in de ankers te moeten. Iets later kom ik bij dat stoplicht dat door die mij gepasseerde haastkikker dan net weer op groen is gezet!    :grin::grin::grin:

Verder doe ik ook nog aan grill blocking, hetgeen extra brandstof bespaart omdat de motor minder warmte verliest. Vooral in het koude jaargetijde scheelt dat aardig wat benzine.

aangepast door AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berg af, wind mee, zittingen eruit, en naakt rijdende 2800rpm 80km/u. AEO op vakantie. :grin:

 

Maar alle gekheid op een stokje, hij past wel z'n rijstijl aan. Dus dat helpt je met het brandstofverbruik.

De meeste stop and go files ontstaan door te hoge snelheid en bruusk in de remmen trappen waardoor de paniekreactie het domino effect krijgt.

 

 

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...