Ga naar inhoud


Een rontonde in Spanje is een ramp


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik erger me groen en geel aan hoe in Spanje een rontonde genomen moet worden.
Officieel moet je de rechter baan nemen als een rontonde uit 2 of 3 rijstroken bestaat. Ook tijdens de rijlessen wordt het je zo aangeleerd maar het belemmert de doorstroming enorm. Dit betekent in feite dat een rontonde met twee of drie rijstroken helemaal geen zin hebben want je moet steeds de meest rechts baan gebruiken. Als een automobilis bijv. een 3/4 ronde moet nemen, moet hij steeds rechts blijven rijden zodat verkeer dat de rontonde wil oprijden soms elle lang moet wachten voordat de rechter rijstrook vrij is.
Wil je een beetje opschieten op de rontonde en neem je de tweede rijstrook, dan loop je altijd de kans dat als je af wilt slaan, er iemand op de rechter baan zit en de rontonde gewoon wil vervolgen.
Nu lees ik op "Spanje vandaag" een artikel over turbo rontondes in Spanje, die je in Nederland maar genoeg tegen komt, zie https://www.spanjevandaag.com/22/10/2020/zijn-turborotondes-de-oplossing-voor-spanje/

Die zijn een stuk veiliger en kunnen veel meer verkeer verwerken dan een rontonde met een enkele of dubbele baan volgens de Spaanse verkeersregels.

Nu zijn er nogal wat sat4all-leden die in regelmatig in Spanje verblijven. Hoe denken zij over het nemen van een rontonde in Spanje?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nou heb er helemaal geen last van het enige wat ik ziet op rotondes hier is verkeerd richting aangeven en daardoor komen de ongelukken, daarom blijf ik standaard wachten ook al geeft iemand aan met de knipper eraf te gaan. In vele gevallen staat de knipper aan eraf te gaan en rijd men toch door op de rotonde zodat andere bestuurders de rontonde oprijden en dan boem.

 

Heel irritant maar wat doe je ertegen, Spanjaarden zijn heel erg als het om de knipperlichten gaat of ze gebruiken ze helemaal niet of verkeerd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje is nog nooit in de Emiraten geweest. 

Het verkeer hier op de rotondes is catastrofaal. Richting aangeven heeft niemand ooit van gehoord. Zelfs de politie doet het niet en zou het goede voorbeeld moeten geven. 

Wil je driekwart de rotonde om en in de binnenste baan gaan rijden? Nooit aan beginnen want je komt er niet meer uit. 

Het vreemde is dat het wel goed geleerd wordt in de rijscholen hier, die ik zou haast zeggen op een hoger niveau zijn dan in Nederland/Duitsland. 

Het allerergste wat ik ooit heb gezien was een vrouw die voor me reed. Zat aan het stuur van d'r supergrote SUV, hoog op haar troon, met een klein kind op d'r arm terwijl ze ook nog aan het telefoneren was en de rotonde verkeerd om reed. 

Was natuurlijk zo'n stom Engels expat wijf, die het rechtse verkeer niet gewend was. 

 

Ik erger me er al lang niet meer aan. Dat mag ik niet van mijn lijfarts. 😊😊😊😊

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

New Delhi, dat is pas erg!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of een fransoos uit regio 13!

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ventura zei:

Wat een gezaag over een rotondes. Bij de randsteden zijn deze soorten rotondes redelijk geaccepteerd. Wat ceesv informeerde, ga eens auto rijden in New Delhi. Succes verzekerd. 

 

Zal ik je wat vertellen? Met die rotondes in Nederland ben ik ook op oorlogspad. Daar word je gedwongen doormiddel van vage sporen in een vooraf te bepalen spoor te rijden en daar word ik helemaal niet goed van. Vooral als je twijfelt en de weg niet kent ga ik daarmee helemaal over de zeik. Zoals veel rotondes in Nederland zijn tegenwoordig, heb ik dat nog nergens ter wereld gezien. Totaal over-gecompliceerd en aan het doel voorbij geplend en gebouwd. 

Welke jochies hebben dat eigenlijk verzonnen?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

de Ingenieur van Rijkswaterstaat en de ingenieurs van de Gemeente indien de weg op Gemeentegrond ligt, die blijkbaar niet eens de draaicirkel van een vrachtwagen met of zonder aanhang kent en de opstelruimte van fietsers en brommers bij de verkeerslichten niet kennen.

Maar met je ogen dicht rijden is ook geen goed plan.

1 uur terug, wanderer zei:

nog veel erger is een belg voor je........

Ik vond rotondes altijd wel weer spannend met de kennis van de verkeersregels van de gemiddelde Belg.

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...