Ga naar inhoud


Een rontonde in Spanje is een ramp


Sprietje

Aanbevolen berichten


  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

13 uren geleden, Sprietje zei:

Nu zijn er nogal wat sat4all-leden die in regelmatig in Spanje verblijven. Hoe denken zij over het nemen van een rontonde in Spanje?

Jammer dat je daarmee ons niet spanjoolen uitsluit, en Drs. IJzerbout start hier meteen daarop z'n eigen topic binnen een topic.

 

Maar niet getreurd ik heb mij van enkele rotondes en turbo rotondes een beeld gemaakt in Spanje, via de opgegeven link en je kan die rotondes zelfs met google streetview zelf "nemen", bovendien ben ik wel vaker in Madrid geweest sinds 2005 t/m 2013 en dat is daar een drama ook zonder rotondes.

Het probleem ligt in de anti - klokrichting en ons rechts rijden dat we er minder makkelijk mee om kunnen gaan. Echter dat is een aangeleerde methode die voldoende geoefend geen problemen zou mogen opleveren. Bewegwijzering op het asfalt zelf is met alle overige waarschuwingen en symbolen "ronduit" slecht voor de visueel ingestelde automobilist die z'n tom tom op de achtergrond hoort zeveren.

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Jammer dat je daarmee ons niet spanjoolen uitsluit.

 

In Nederland bestaan de problemen niet op een rontonde zoals die in Spanje zijn want hier wordt je niet geleerd om als maar de rechter baan te nemen op een rontonde ook al moet de 3/4 of zelfs helemaal rond.

In Spanje hoeft een rontonde nog niet eens druk te zijn maar kom je dan aanrijden voor een rontonde, dan staan er op de rechter baan wel 20 auto's te wachten voordat ze de rontonde op kunnen rijden en op de linker baan maar 2 of 3. Omdat Spanjaarden geleerd wordt altijd maar rechts te blijven rijden, kun je als je op de tweede rijstrook van de rontonde rijdt bijna niet meer af slaan want daar rijden de auto's zowat bumper aan bumper. Hierdoor is de verkeersafwikkeling bij een rontonde met 2 of 3 rijstroken ongeveer hetzelfde als bij een rontonde met 1 rijstrook. Je vraagt je daarom ook af waarom ze in Spanje met de huidige regelgeving rontondes met 2 of 3 rijstroken maken.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Sprietje zei:

Omdat Spanjaarden geleerd wordt altijd maar rechts te blijven rijden

 

Hier zet ik grote twijfels bij en geloof er eigenlijk niets van.

Het is namelijk juist het idee en grote voordeel van een rotonde om aan de binnenkant te rijden als je half of driekwart rond wil.

Spanje zal daar geen uitzondering zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Sprietje zei:

Nu lees ik op "Spanje vandaag" een artikel over turbo rontondes in Spanje, die je in Nederland maar genoeg tegen komt, zie https://www.spanjevandaag.com/22/10/2020/zijn-turborotondes-de-oplossing-voor-spanje/

Die zijn een stuk veiliger

 

Die krengen moeten ze gelijk verbieden. Er staan opstaande randen op de weg. Die dingen zijn dodelijk voor brommer en motorrijders. Je hebt namelijk geen mogelijkheid meer om uit te wijken mocht dat nodig zijn. Op een weg horen geen obstakels.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Ventura zei:

Hier nog een leuke rontonde in de UK:

gaaf, moet je echter niet tijdens je rij examen hebben :grin:

ik was overigens na twee roundabouts vanaf de eurotunnel heel veilig en zeker onderweg in the UK. { gelukkig weten ze dat in Folkstone van die mainlanders}

32 minuten geleden, Sprietje zei:

een rontonde met 2 of 3 rijstroken ongeveer hetzelfde als bij een rontonde met 1 rijstrook.

Er is wel wat gaande, omdat ik alleen goede rontondes ken met 1 of 2 rijstroken, alwaar het afslaand verkeer rechts rijdt en het doorgaand verkeer "tijdelijk" links (dus de 2e rijbaan) Daar gaat men dus ook rechts invoegen zodra je de afslag OP de rotonde bent gepasseerd.

 

Maar we rijden al jaren en eindelijk dacht men een eenduidige voorrangsregeling in europa te hebben.

p.s. rotondes gaan toch nog sneller dan verkeerslichten.

 

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Psychosammie zei:

Die krengen moeten ze gelijk verbieden. Er staan opstaande randen op de weg. Die dingen zijn dodelijk voor brommer en motorrijders. Je hebt namelijk geen mogelijkheid meer om uit te wijken mocht dat nodig zijn. Op een weg horen geen obstakels.

 

Sommige motoren moeten ze ook gelijk verbieden. Of sommige motorrijders. En sommige brommer(rijder)s ook. Ze zijn soms dodelijk voor andere weggebruikers. Wij wonen aan een zogenaamde toeristische route, maar kunnen echt niet genieten van de (terreur) manier waarop deze mensen 'toeristisch' rijden... 😢

 

Mijn punt is dat je vanuit een bepaalde visie altijd wel iets zult vinden over de mening van een ander om het daar totaal niet mee eens te zijn. Ik heb overigens niks tegen motoren op zich, sommige zijn prachtige stukjes techniek, en ik heb nog steeds leuke herinneringen aan de zijspan van mijn vaders BMW R25/3. 

 

Ik geef je wel gelijk dat er op een weg geen obstakels horen. Vroeger was het doel van wegbeheerders om de wegen glad te maken, recht en breed. Tegenwoordig hebben ze kennelijk als doel de wegen te versmallen, veel bochten en rotondes er in te leggen, en drempels en nu ook randen op rotonde's. Maar vergeet ook die gemene paaltjes niet die tegenwoordig op veel fietspaden staan, om sluipverkeer te voorkomen. Hoevelen hebben daar blijvend letsel aan overgehouden? 

 

Wat zou het een mooie wereld zijn als dat allemaal niet nodig was. Maar het is helaas vaak het gevolg van hetzelfde soort gedrag wat ik hierboven noemde van sommige motorrijders. 

 

Als iedereen zich aan de verkeersregels zou houden was het allemaal niet nodig....

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het probleem eerder bij de rijscholen. Als die nou eens beginnen met het duidelijk uitleggen, leren en oefenen hoe je je op een rotonde voortbeweegd, dan is het probleem in ieder geval minder.

Verder moeten landen eens veel voorzichter, strikter omgaan met het overschrijven van rijbewijzen naar het nieuwe gastland.

Hoeveel van die baarden die in Duitsland, Nederland, etc. zijn komen te wonen krijgen hun rijbewijs doodleuk omgeschreven terwijl de rijkunsten in het land van herkomst miserabel zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste @Drs. IJzerbout, als je al iets langer rondrijdt in je Opel manta en een paar andere nationale auto toppers, dan weet je ook dat er wijzigingen zijn geweest in onze wetgeving aangaande verkeer (Strasenverkehrsordnung) waaronder ook een heel ingrijpende wijziging aangaande de rotondes.

En met name de EU heeft in het alom bekende document xxx bepaald hoe men moet rijden en hoe men gelijke verkeersborden, regels en aanwijzingen moet vorm geven.

 

Dat is echter niet zo lang geleden dan jij of ik ons rijbewijs examen afgelegd hebben. Een achterneef van mij die nu voor examen opgaat heeft meer rijles dan ik destijds.

Wij hebben echter heel veel meer oefening en anticiperen daarom extreem veel beter.

 

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Ventura zei:

 

Dat interesseert mij geen ene moer. Een grote papagaai meningen fabriek.

 

Hier nog een leuke rontonde in de UK:

 

 

Geniaal!

Zouden ze voor het ontwerpen Nederlandse verkeersdeskundigen ingehuurd hebben?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het plein des doods - Keizer Karelplein Nijmegen:

 

 

Op dit plein heb ik tot in den treure gereden. Wie er voor het eerst op gaat schrikt zich wezenloos, maar voor de doorgewinterde Keizer Karel Ridder is het een peuleschil. Erop rijden, verstand op nul en het recht van de sterkste ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wegen-net in de Emiraten is erg goed. De wegen zijn in uitstekende conditie en alles bijzonder ruim en groots opgezet.

Het grootste nadeel is dat de meeste wegen 4 baans zijn (ook in de stad) met een middenstrook/vangrail en je kunt zo goed als nooit linksaf op kruispunten.

Dat betekent dat als je linksaf wilt, je 3x rechtsaf moet. Dit is gedaan om de doorstromingen op kruisingen te bevorden.

Als je dan de weg niet kent en het gaat ergens fout, dan ben je 20-30 minuten bezig om weer daar uit te komen waar het fout ging.

En dan is Sheik Zayed Road helemaal een uitdaging en niets voor beginners.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een ritje "downtown Dubai at night" over Sheikh Zayed Road. Ik rij dit dagelijks naar en van huis en mijn werk.

Het is altijd weer fascinerend deze stad. Ik voel me er thuis en wil niet meer weg.

Rotondes of niet.

 

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...