Ga naar inhoud


Komend weekeinde F1 in Silverstone


Sprietje

Aanbevolen berichten

28 minuten geleden, Zunigkyk zei:

Betekent voor mij dat MAX instuurde terwijl hij achter lag.

Als Max achter ligt zou Hamilton met zijn voorwiel het voorwiel hebben geraakt, niet het achterwiel. Jouw voorwiel tegen achterwiel van de opponent betekent per definitie dat je achter ligt.

 

Volgens berichten in de media zou RedBull inmiddels over data beschikken die bewijst dat Hamilton zo snel de bocht in reed dat hij die onmogelijk kon halen zonder de auto van Max te raken. Dat lijkt de versie van RedBull te steunen dat er sprake is van opzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 minuten geleden, zeeteefje zei:

Als Max achter ligt zou Hamilton met zijn voorwiel het voorwiel hebben geraakt, niet het achterwiel. Jouw voorwiel tegen achterwiel van de opponent betekent per definitie dat je achter ligt.

 

Volgens berichten in de media zou RedBull inmiddels over data beschikken die bewijst dat Hamilton zo snel de bocht in reed dat hij die onmogelijk kon halen zonder de auto van Max te raken. Dat lijkt de versie van RedBull te steunen dat er sprake is van opzet.

Als Max achterwiel achter lag op het voorwiel van Lewis, was hij nog niet voorbij. Hij heeft simpelweg te vroeg ingestuurd.

Heel misschien heeft Lewis tevoren bewust en gecalculeerd uitgestuurd, maar dan zouden daar videobeelden van moeten zijn. Ik zou graag het moment van de touch willen zien met de stuurstand van Lewis en die van Max.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-7-2021 om 18:38, Sprietje zei:

Max heeft €750.000,- schade aan zijn auto door de crash en door de budgetbeperking een flinke klap voor red Bull.

 

Bij mij kwamen de tranen in ogen na het lezen van dit bericht. 

Inderdaad een zware financiële klap voor Red Bull. 

Misschien zullen ze op het salaris van onze Max en de nieuwe ingenieurs, die ze hebben weten weg te halen bij Mercedes, moeten inkrimpen om dit verlies te kunnen overleven. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet zeker niet dat er dit jaar een budgetplafond door de FIA is ingesteld?

Het chassis van Max is in ieder geval ook niet meer bruikbaar zodat hij met een nieuw chassis moet gaan rijden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Zunigkyk said:

Betekent voor mij dat MAX instuurde terwijl hij achter lag.

Hoe kan Max achter liggen als zijn achterwiel geraakt wordt door het voorwiel van Lewis? Max zat op de racelijn, Lewis zat op een onmogelijke positie. Het enige wat Lewis had moeten doen was heel even gas loslaten. Dus 0.1 seconden verliezen, maar ook geen crash veroorzaken.  

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eh, ik begreep, dat Max voorop reed, dan kan er toch geen sprake zijn dat Max probeerde Lewis in te halen?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Zunigkyk zei:

Als Max achterwiel achter lag op het voorwiel van Lewis, was hij nog niet voorbij. Hij heeft simpelweg te vroeg ingestuurd.

LOL, Max lag voorop, er was niemand om voorbij te gaan. Hij heeft ook helemaal niet te vroeg ingestuurd, er pasten nog twee race-auto's tussen Max en de apex. Maar Hamilton probeerde dan ook helemaal niet om in te sturen omdat dat onmogelijk was met zijn snelheid, hij reed bijna rechtuit, recht tegen de auto van Max. Een doelbewuste actie van Hamilton om Max van de baan te duwen. De enige reden dat Hamilton niet van de baan reed was de aanwezigheid van de auto van Max.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch duidelijk zichtbaar dat de achterliggende Hamilton al dan niet bewust veel te hard reed om de binnenbocht te halen en volledig naar de buitenrand reed. Hij had Max er hoe dan ook uit geknald.

Tsja, hoe moet je zoiets noemen bij een kleine 300 per uur? Een vriendschappelijk duwtje?

Die knakker weet na zoveel jaren echt wel wat de gevolgen zijn voor de ander. Hij had pech dat Max mogelijk nog weer kan meedoen.

  • Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Zunigkyk said:

Als Max achterwiel achter lag op het voorwiel van Lewis, was hij nog niet voorbij.

Op deze uitspraak wil ik ook nog even reageren.... Wie was wie aan het inhalen?? Was Max Lewis aan het inhalen, of Lewis Max? De manier waarop jij het schrijft is alsof Max Lewis aan het inhalen was, maar dat is feitelijk onjuist. Lewis is nooit voor Max gekomen, voordat hij Max raakte..... Dus als je het wilt gooien op foutief inhalen, dan is het ook Lewis' fout.....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
8 uren geleden, Zunigkyk zei:

@Michel

Dat is geen touch van band-tegen-band.

Dat de band van MAX er af vliegt duidt voor mij dat hij achter op/naast de band van Lewis is gereden. Hij krijgt dan een mep omhoog, Lewis' band ervaart een tik naar beneden, wordt even hard op de weg gedrukt zonder verdere schade.

Betekent voor mij dat MAX instuurde terwijl hij achter lag.

Oh, dus jij vind dat max in de bocht rechtdoor had moeten gaan? 🤩

 

De eigenaar van de bocht is de persoon die meer dan een halve autolengte voor ligt.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is feitelijk een standaard race actie zoals beide heren hebben geleerd toen ze nog jong waren bij het karten. De coureur aan de binnenkant van de bocht laat zijn auto naar buiten lopen om zo de andere rijder van de baan te duwen, tenzij die zijn voet van het gas haalt. Het mag uiteraard niet, maar zeker bij karten is het meestal succesvol omdat toch niemand het ziet. Maar het is nogal een verschil om deze manoeuvre uit te halen bij 300 km/h in plaats van 50 km/h.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Michel zei:

Oh, dus jij vind dat max in de bocht rechtdoor had moeten gaan? 🤩

 

De eigenaar van de bocht is de persoon die meer dan een halve autolengte voor ligt.

Je moet me geen woorden in de mond leggen. Max had er langer naast moeten blijven. Daar was ruimte voor.

In dit filmpje is het doodnormaal in die bocht om er naast elkaar door te gaan:

 

 

 

Ik heb trouwens nog filmpje gevonden die precies de touch laat zien. Max raakt het voorwiel van Lewis doordat hij er achterop rijdt. Kan je mooi op 1/4 snelheid in slow motion bekijken.

Je kan ook zien dat Max ruim voldoende ruimte had.

(Sorry dat je even naar Youtube moet...)

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, Zunigkyk said:

Max raakt het voorwiel van Lewis doordat hij er achterop rijdt.

 

39 minutes ago, Zunigkyk said:

Je kan ook zien dat Max ruim voldoende ruimte had.

Lewis had daar niet moeten zitten. Daar zijn de stewards het over eens (anders had hij de straf niet gehad), en vele coureurs uit binnen- en buitenland hebben die mening ook. 

Lewis had veel dichter op de apex van de bocht moeten zitten, zoals hij later bij Charles Leclerc wel deed. Lewis is niet onbekend op dit circuit, hij weet precies waar het wel of niet kan, en op welke manier eventueel, maar daar dacht hij gewoon niet aan, omdat hij zeer gefocust was om Max in te halen.

Red Bull schijnt nu data te hebben waaruit blijkt dat Lewis de bocht nooit had kunnen halen op de manier waarop hij hem nam (zie https://www.planetf1.com/news/martin-brundle-lewis-hamilton-data/ ) Dus dan moet je jezelf afvragen wat dit betekend, en welke implicaties dit zou moeten hebben....

De vraag, naar mijn mening, is niet of Lewis de (hoofd) schuldige was aan het incident. Daar hebben de stewards reeds over beslist. Echter ik denk dat de discussie moet wezen of in dit soort situaties een 10 sec tijdstraf in verhouding staat tot het incident. (Ik denk dus van niet, gezien de tijdstraffen die recentelijk zijn uitgedeeld voor veel mindere incidenten)

Als jij Lewis wilt blijven verdedigen, of misschien Max wilt blijven aanvallen / afvallen, dan vind ik dat prima. Echter jouw kijk op het incident is, om het zachtjes uit te drukken, een "beetje" vreemd..... (Maar dat laatste is dus duidelijk mijn mening.)

aangepast door Big fellow
Toevoeging

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Big fellow zei:

 

Lewis had daar niet moeten zitten. ...

Als jij Lewis wilt blijven verdedigen, of misschien Max wilt blijven aanvallen / afvallen

 

Mijn beste vrienden geef ik niet altijd gelijk omdat ze mijn vrienden zijn. Max aanvallen/afvallen omdat ik Lewis-fan zou zijn is niet aan de orde.

Lewis heeft zich op die plek gevochten. Of hij had moeten remmen om Max z'n plek terug te geven? Misschien, het spant er om. Daar heeft Lewis straf voor gekregen.

Ik zie het incident vooral als armpje drukken tussen 2 rivalen. Als Max meent te moeten nemen wat hij denkt dat hem toe komt, maar waar hij niet de ruimte voor krijgt, en toch z'n kar er voor zet is het z'n eigen schuld dat hij crasht. Het is niet Lewis die hem heeft laten crashen!

Als Max die crash had vermeden (dat kon makkelijk!), dan had Lewis (in theorie) ook 10 sec straf gehad, en had Max kunnen winnen.

 

Eerlijk gezegd denk ik dat er zonder crash géén straf uitgedeeld zou zijn.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...