Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

19 hours ago, gerrit B said:

Het is de belasting die een Diesel duur maakt maar anders is er geen zuinigere auto dan een Diesel.

Mijn nieuwe auto heeft er inmiddels in goed 5 maand (met vakantie en bijna 2 maand covid) al weer 16.000 km op staan.

Vorige week voor het eerst de adblue bijgevuld, hij begon te mekkeren dat ik nog 2400Km kon rijden maar dat zakte maar heel langzaam en de laatste 2 weken bleef hij op 2000Km staan.

Dus was bang dat hij daarna plots zou zeggen "geen motorstart mogelijk eerst adblue bijvullen" en er kon 12,8l adblue in en dat is ongeveer hetzelfde als met de oude Alhambra.

En dat bij een gemiddeld verbruik van 5% Adblue per liter diesel.......:D steengoede software zeker.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


19 hours ago, theparasol said:

Heb mijn bedrijfs auto eens voor een geplande beurt bij de garage ingeleverd toen kon ie nog 80 km voordat de start blokkade erop ging.

Hadden ze nog nooit meegemaakt bij de garage.

Wat ik vooral irritant vond is dat het scherm waar ik ook mee navigeerde elke 3 seconden een rode warning er overheen gooide mbt de aanstaande startblokkade.

 

 

Dan had de auto ook de toelating verloren en had niet meer mogen rijden. En vandaag de dag is rustig toespreken niet meer voldoende,

Toch ;)

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, moonchild zei:

En dat bij een gemiddeld verbruik van 5% Adblue per liter diesel.......:D steengoede software zeker.

Hangt wel erg van je rijstijl af hoor.

Een goede kennis (degene die dezelfde Alhambra als mij had gekocht maar door het zonnedak een auto van boven de 100.000 had) komt niet verder dan 7500 km en moet dan al bijvullen.

Hij rijdt dan wel veel met de caravan er achter en met aanhangwagens

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, moonchild zei:

Dan had de auto ook de toelating verloren en had niet meer mogen rijden.

Mij is verteld dat als je dmv. software tuning de gehele add blue uitzet dan en alles instelt op zo zuinig mogelijk rijden (dus ook de EGR klep weg programmeren) dat de auto dan gewoon door de APK komt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dit even er hier tussen werpen. Mij huis is nog van de begin jaren 80.  Gebouwd met Ytonstenen ( een soort isolatiestenen) , dubbel glas en nu ook dak isolatie.  In die tijd was het vanzelfsprekend dat je elektrisch verwarmde en dat met accumulatie.  Nu zijn die bijna einde dienst en toe aan vernieuwing (verandering). Je wordt om de oren geslagen met warmtepompen en zonnepanelen en nog zoveel meer..  Nu is hier vandaag een vertegenwoordiger geweest die de nieuwe generatie accumulatie aanprees. Ik ga de naam van de firma niet plaatsen, want volgens reglement hier mag dat niet. Het zit zo, vroeger gebruikte men een soort lavastenen, nu gebruikt men kalithsteen, wat veel energiezuiniger en van warmteopslag zou zijn. De vraag is nu , wat is voor ons het voordeligst, zonder de boel helemaal open te gooien? Er zijn geen zonnepanelen, moeilijk te plaatsen en ook geen gas. Met die dure energieprijzen, de grote vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek op kalith steen dan merk je dat dat gewoon een merknaam van een bedrijf is.

Volgens esommigen maakt het niet uit waarin de warmte word opgeslagen, Dat kan iedere soort steen zijn, zelfs een blok beton. 

Gewoon flink wat opzoeken en lezen op internet wat het beste is.

Warmtepompen gaan altijd zuiniger om met energie bij het maken van warmte als andere electrissche verwarmingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, astro iris zei:

Gebouwd met Ytonstenen ( een soort isolatiestenen)

Ytong is het merk geweest voor gasbeton, dat bij de juiste dikte al redelijke isolerende werking kent.

Een laag van dittum der op https://www.sto.be/nl/producten/gevelisolatiesystemen/stotherm-mineral/stotherm-mineral-intro.html en je hebt bijna een passiefhuis. Heb je binnen 5 jaar eruit met deze energieprijzen.

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Ytong is het merk geweest voor gasbeton, dat bij de juiste dikte al redelijke isolerende werking kent.

Een laag van dittum der op https://www.sto.be/nl/producten/gevelisolatiesystemen/stotherm-mineral/stotherm-mineral-intro.html en je hebt bijna een passiefhuis. Heb je binnen 5 jaar eruit met deze energieprijzen.

Die vertegenwoordiger beweerde dit dus ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ho ho ho, ik ben geen vertegenwoordiger.

 

Als je wilt kun je het zelf berekenen wat je nu en daarna verbruikt aan stookkosten

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?&d0=1.5&L0=1819064951&mid0=4037&d1=0.04&L1=1687864789&mid1=8&d2=4.5&L2=283781430&mid2=17&d3=0.05&L3=1284106646&mid3=2&d4=5&L4=1&mid4=2861&bt=1&am=48_9.5_5_NaN_NaN_NaN_c__&T_i=20&RH_i=50&Te=-5&RH_e=80&outside=0

 

gewoon de wandopbouw per laagje invullen en je ziet de Rc waarde

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

Met de buren deel ik een poort, zo'n gangetje van 90cm breed zodat we achterom kunnen.

De muren zijn oorspronkelijk halfsteens, dus daar kan flink wat kou door heen.

Omdat de doorgang wel op breedte moet blijven is er niet veel ruimte voor een deftige isolatielaag.

 

Ik vraag me af: is er niet een smeerseltje van 1 a 2 cm dik met heel goede isolerende eigenschappen? Waterbestendigheid is minder belangrijk omdat het daar nooit nat wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Zunigkyk zei:

De muren zijn oorspronkelijk halfsteens, dus daar kan flink wat kou door heen.

 

p.s.

in Nederland en België zijn het spouwmuren dus de spouw kun je vullen met isolerend materiaal

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...