Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

@ceesv,

 

 

Quote

Ik denk dat waterkracht nog het minste schade aanricht, daar waar er een natuurlijk verval bestaat.

 

 

Ongeveer 45 jaar terug heb ik het eens gezegd op het werk, een ieder keek me aan ..........

 

Ik dacht toen aan de rivieren, die waren goed en redelijk constant, nu is dat minder.

Sneeuw, ijs enz. smelten.

 

Ik denk nu steeds meer aan eb en vloed, stilstand is ongeveer 10 minuten, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Verschil tussen eb en vloed is hier niet al te groot maar kan zeker meehelpen. Kost vrij veel en heeft als je ze tussen de eilanden plaatst waar het het meeste effect heeft een negatief effect op de Wadden. Wat dat betreft zit je bij Wales met 6 meter verschil door stuwing gunstiger.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een spaarbekken hydro centrale zou al helpen om overtollig geproduceerde stroom op te slaan en indien nodig te hergebruiken.

 

Er draait in Belgie in Coo Trois Point al jaren zo een centrale.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@minplus,

 

 

Quote

Kost vrij veel en heeft als je ze tussen de eilanden plaatst waar het het meeste effect heeft een negatief effect op de Wadden. Wat dat betreft zit je bij Wales met 6 meter verschil door stuwing gunstiger.

 

 

Ik denk dat de kosten niet zoveel zouden zijn. Ik heb de wadden nog nooit zo laag gezien als de laatste 2 jaar, de Noordzee is beter.

Wales met 6 meter verschil, ja die zal duurder moeten zijn, gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
26 minuten geleden, Zilverster zei:

Bedoel je Co van de watervallen ?

Ja, er zijn ook watervallen, maar er is in de bergen daar ook een waterbekken aangelegd.

 

Wanneer er teveel stroom is wordt er water in die bekken gepompt.

 

Bij meer vraag wordt het water gebruikt om turbines aan te drijven.

Het is dus een soort opslag voor overtollige stroom.

 

https://corporate.engie.be/nl/energy/water/spaarbekkencentrale-coo

 

 

Voor Nederland is er onderzocht of we ook zoiets met het IJsselmeer kunnen uitvoeren.

https://docplayer.nl/178601973-Pomp-accumulatie-centrale-ijsselmeer.html

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv,

 

 

Quote

Ja, er zijn ook watervallen, maar er is in de bergen daar ook een waterbekken aangelegd.

 

Als je met de kabelbaan naar boven gaat kun je het waterbekken zien.

 

Ik ben daar in 2019 nog geweest ( ivm F1 ) , zelfs bij de waterplas waar nu extra hekken zitten zodat je niet bij het water kunt komen.

Ze waren toen iets anders aan het bouwen, wat weet ik niet. Dat was de eerste keer dat we weg gestuurd werden.

 

Een 10 - 15 jaar eerder waren er ook borden, verboden toegang ( maar wij zijn dom ) alleen voor bewoners.

Ik stond daar samen met mijn oudste zoon te kijken en we zijn ons toen dood geschrokken van het over vliegen van een straalvliegtuig.

We konden mekaar aankijken, de piloot en ons.

 

Ik heb altijd gedacht dat het te maken heeft met militair gebeuren .......... , gr.

 

Zilverster.

 

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Zilverster zei:

@minplus,

 

 

 

 

Ik denk dat de kosten niet zoveel zouden zijn. Ik heb de wadden nog nooit zo laag gezien als de laatste 2 jaar, de Noordzee is beter.

Wales met 6 meter verschil, ja die zal duurder moeten zijn, gr.

 

Zilverster.

Hoe groter het verschil, hoe gunstiger de kosten-baten analyse.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

@minplus,

 

Quote

Hoe groter het verschil, hoe gunstiger de kosten-baten analyse.

 

Idd, ik bedenk mij nu dat een kanaal die hier het laatst aangelegd is een optie zou kunnen zijn.

Scheepvaart is daarop n.l. niet mogelijk, gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om efficiënt te kunnen werken met hydro power is verval een vereiste.

 

Een studie: https://www.geldersenergieakkoord.nl/images/uploads/RHDHV_-_Waterkracht_provincie_Gelderland_-_20161227_def.pdf

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Een spaarbekken hydro centrale zou al helpen om overtollig geproduceerde stroom op te slaan en indien nodig te hergebruiken.

 

Er draait in Belgie in Coo Trois Point al jaren zo een centrale.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterkrachtcentrale_van_Coo-Trois-Ponts

Na 5 uur is hij leeg. Ondanks dat het maximaal hoogteverschil 270m is.

Zo'n stuwmeer is dus geen seizoenopslag.

[Ongeveer het zelfde (kwa capaciteit) kan met batterijen: er komt een 6000MWh batterij in VS; toegegeven die is wel een factor 10 groter dan andere batterijen.

https://www.pv-magazine.com/2020/08/14/plan-to-deploy-1500-mw-6000-mwh-storage-project-gets-approval-in-the-us/ ]

 

Het kan nog slechter zoals het plan Lievense: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense

Die heeft 10m verval nodig en 700km2 (70,000 hectare) nodig om amper 8 uur het NL dagverbruik op te slaan.

Stel je eens voor hoe hard dat water moet stromen... daar gaat een hoop van die 10m hoogteverschil van af.

 

Al deze oplossingen zijn ongeschikt voor jaarseizoensopslag. Ze strijken slechts de pieken in het gebruik over 24uur af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, zo een stuwmeer is geen seizoen opslag, maar het is wel een zinvol hulpmiddel om overtollige energie op te slaan.

 

Op dit moment zijn er per dag vele pieken en dalen, zo een spaarbekken centrale is een zinvolle investering.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen, ik heb zo'n déja vu, na het lezen van deze laatste twee pagina's, met enkele jaren geleden topic's inzake de energie verzorging en verkwisting als ook mbt die kerncentrales.... Griezelige herhalingen allemaal.

 

Het milieu gaat naar de kloten en veel gezonde mensen longen ook. Soms denk ik ook wel eens veel gezond mensenverstand is ook al ver te zoeken.

Maar kom niet aan de vreugdevuurtjes van de Scheveningse vissers of aan de lawinebommen van de urkse vissers want die weten waarom het gaat.

 

Stuurloos glijden we terug in de vierde golf regeerders die wederom niets doen aan het klimaat OF de energie transitie.

  • Like 1

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, wiz zei:

Elektriciteit wordt niet alleen met gasgestookte centrales opgewekt.

 Misschien niet alleen, maar wel vooral ;).

Hernieuwbare elektriciteit stijgt explosief, elektriciteit uit kolen gehalveerd

Ook in 2020 is de meeste elektriciteit geproduceerd  met aardgas. Doordat Nederland relatief veel aardgascentrales heeft, werd er optimaal geprofiteerd van gunstige marktomstandigheden voor deze vorm van productie in 2020. De elektriciteitsproductie uit aardgas steeg met 1,7 miljard kWh tot een totaal van 70,8 miljard kWh. 

 

bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/09/elektriciteitsproductie-stijgt-in-2020-naar-recordhoogte

 

05-breed.png

Bron:https://www.energieinnederland.nl/feiten-en-cijfers/energiecijfers/

 

Ik heb de laatste 15 jaar onze kabinetten niet op enige visie kunnen betrappen. Behalve als het over de vierde rij europese unie gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een gigantisch déja vu gevoel: met de jaren 70 van vorige eeuw: de oliesjeiks beslisten toen om de ruwe olie te verhogen in prijs, en de productie drastisch te verlagen.  Het gevolg was massale werkloosheid, faillissementen, en autoloze zondagen om de olie te sparen...

Het Westen ging in een economische recessie die zijn gelijke niet kent sinds deze van de jaren 20 van vorige eeuw. 

Misschien gaat het zover niet komen, maar omdat economie geen exacte wetenschap is, vrees ik een beetje de genomen maatregelen.  Deze gaan immers uit van een sterk vertrouwen van het grote publiek. 

Kernenergie kan m.i. geen oplossing bieden; de opslag van elektriciteit des te meer.  Jammer dat er nog geen valabele manieren zijn om dat te doen: 

spaarbekkens op de Noordzee (waarbij de overtollig geproduceerde elektriciteit in een verhoogd spaarbekken wordt gepompt om nadien, bij lage productie stroom te leveren) zijn nog een verre utopie. 

Waterstof is ook nog geen valabel alternatief, omdat er teveel verlies optreedt om rendabel te kunnen zijn. En inderdaad, zonnepanelen zijn zeer vervuilend (in hun productie en afbraak)

De macht van de olie lobby is ook gigantisch ..

In afwachting, zullen we moeten leren minder energie te consumeren, dus inderdaad een déja vu gevoel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...