Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten


  • Moderator

En we stoken wel hele bossen in de open haard van de  centrale in Diemen.

Dit valt toch niet meer uit te leggen

 

Kernenergie is de oplossing, alleen zal een nieuwe centrale veels te laat komen 

 

Een strenge winter met sneeuw op de zonnepanelen samenvallend met windstil weer en onze hele energie voorziening stort in elkaar.

 

Voor die tijd zitten de minima al te bibberen onder de dekens omdat ze warmte in hun huis niet meer kunnen betalen.

 

 

 

 

  • Like 2
  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv Beetje zwartgallig vandaag? Hadden onze voorouders hun koude grotten niet overleefd, dan waren we nu hier niet. Probleem van heel deze maatschappij is dat we zwaar verwend zijn.  Shops in de winter buitendeuren open, overal overvloed  straat- en reclamelicht. De huizen zien er 's nachts als kerstbomen uit, met al die tuin- en veiligheidsverlichting. Onze voorouders deden het veel soberder hoor.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt profaan om je met de echte noodzaak bezig te houden.

Maar die achtergronden kennen inzake energie en het verbruik is nog veel belangrijker voor de toekomst. Belangrijk vooraleer men actie onderneemt als individu is de samenhang zien en leren begrijpen.

 

Zonder inzicht is er geen actie en zijn er geen oplossingen. Met inzicht en wilskracht kom je verder.

 

Veel mensen denken dat ze het compenseren met geld en hun betaling voor die energie en "welvaart". Maar zo is het dus niet en al jaren wordt aantoonbaar gemaakt dat JOUW persoonlijke footprint ertoe doet.

 

Systematisch is sinds de industriële revolutie ingezet op winst maken en financiële groei genereren, ergo consumeren wat je kunt.

Systematisch is de vrije handel in de wereld sinds decennia de herinvoering van broodroof en kapot concurreren.

Systematisch is de financiële markt een algoritme dat virtueel bezit en eigendom boven "het goed" hebben plaatst.

Systematisch is het liegenbeest uithangen de methode "ons sukkels" te verleiden om machtsstructuren te ondersteunen.

 

Dus een systematische aanpak om die effecten tegen te werken en echte verbetering voor iedereen te genereren is nodig.

Vreet minder, reis minder, verbruik minder, verspil minder, denk na voor je de woon inrichting weer op de kop stelt. En kick af; cold turkey van al die drugs zoals suiker en kookprogramma's.

 

Plant een boom. En graaf de stoeptegels in je tuin op zodat er weer planten kunnen groeien.

Een kerstboom is daarbij niet de bedoeling. @astro iris ;)

 

aangepast door Tonskidutch

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ceesv zei:

Kernenergie is de oplossing

Ik herinner me mijn verbazing al 40 jaar geleden dat de Fransen overal electrische radiatoren hadden hangen.

Spotgoedkoop in aanleg en supergoed regelbaar vergeleken bij dat ingewikkelde gedoe met waterCV.

 

Kernenergie wordt (werd?) daar gezien als gratis. Veiligheid staat er niet echt ter discussie.

Politiek gezien is er een link met atoombommen, en daar waren we in NL zwaar op tegen.

 

Maar ik zie "ze" langzaamaan de draai maken, want CO2 bestrijden door soberder te leven gaat hem niet worden vrees ik.

Ik heb mijn brood vnl verdiend in de 'alternatieve energie', was 'dus' tegen atoom. Maar omdat het schoon is en m.i. veilig genoeg, vindt ik het nu best een goede oplossing.

Wel staat me bij dat atoomstroom niet gemakkelijk aan/uit kan. Voor piekmomenten/periodes zal je dan batterijen of fossiel/(waterstof?) erbij moeten zetten.

 

Waar ik ook kansen zie is woestijnen volplempen met zonneenergieïnstallaties. PV of thermisch.

https://www.powerelectronicsnews.com/turning-deserts-into-factories/?utm_source=eetimes&utm_medium=latestnews

De electriciteit kan je met HVDC-kabels wereldomspannend beschikbaar maken. In China hebben ze dat soort kabels van een paar duizend km die bepaald niet duur zijn.

Als je googled op "costs of HVDC cables" vind je werkelijk10-tallen studies en plannen.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een kolencentrale kan ook niet makkelijk aan of uitgezet worden.

Zelfs het regelbereik is beperkt.

 

Gezien de eisen die men stelt aan het opwekken van energie is fossiele brandstof niet meer geaccepteerd.

Dan blijft, onafhankelijk van zon of wind opwekking, kernenergie over.

 

Vergis je niet in het aantal dodelijke slachtoffers per jaar bij kolen centrales, die zijn ook schadelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n grootste vriend in Frankrijk was inspecteur bij de centrales daar en moest alles controleren. Hij had ook alles elektrisch en had daar een goede reden voor want het gas was daar zeer corrosief en niet als hier. Hij liet me een krater zien waar een gebouw had gestaan dat wel met gas had gewerkt.

Aan de andere kant heb ik hem toen hij met pensioen was duidelijk moeten maken wat de halfwaardetijd inhoudt bij kernafval. Daar schrok hij erg van want hem was geleerd dat daarna alles aan straling weg was. En hij was toch bepaald niet dom, integendeel.

Zoiets maakt voor mij ook het volgen van wan-informatie in bubbels op internet door verder intelligente mensen heel begrijpelijk.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Zunigkyk zei:

Waar ik ook kansen zie is woestijnen volplempen met zonneenergieïnstallaties. PV of thermisch.

https://www.powerelectronicsnews.com/turning-deserts-into-factories/?utm_source=eetimes&utm_medium=latestnews

De electriciteit kan je met HVDC-kabels wereldomspannend beschikbaar maken. In China hebben ze dat soort kabels van een paar duizend km die bepaald niet duur zijn.

Als je googled op "costs of HVDC cables" vind je werkelijk10-tallen studies en plannen.

Die link werkt nu even niet (meer).

Onlangs vond ik dit berichtje dat UK zich met een zeekabel verbindt met een Zonneënergiecentrale in Marokko. Het is dus al aan de gang!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Studies hebben in het verleden al aangegeven dat je voor zonne energie in de landen rond de evenaar moet zijn.

De zon gaat daar van oost naar west in een rechte lijn, je hoeft geen reflectoren te bewegen wanneer je ze oost-west oriënteert.

 

Olie in vacuüm buizen verhitten (High temperature collectors) http://naturaecoenergy.com/product_parabolic_trough.html  in lineaire parabolische schotels tot 400 graden, en daarmee in  stoomturbines elektriciteit genereren.

 

Transport naar Europa via een DC net, de kosten per MWh zouden ongeveer gelijk zijn aan die van conventionele opwekking ter plaatse.

Overdag extra energie in zout opslaan, maakt het mogelijk de nacht door te draaien.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_thermal_energy

 

Er is echter een probleem.

 

De politieke stabiliteit van de landen rond de Evenaar is bedenkelijk, energie levering is niet gegarandeerd.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-10-2021 om 16:06, ceesv zei:

Een kolencentrale kan ook niet makkelijk aan of uitgezet worden.

Zelfs het regelbereik is beperkt.

 

Gezien de eisen die men stelt aan het opwekken van energie is fossiele brandstof niet meer geaccepteerd.

Dan blijft, onafhankelijk van zon of wind opwekking, kernenergie over.

 

Vergis je niet in het aantal dodelijke slachtoffers per jaar bij kolen centrales, die zijn ook schadelijk.

Er staat allang geen stoker meer hoor met een schep kolen.

De huidige regelingen zijn bijzonder modern. Een kolencentrale

op zich kan zéér snel uit worden gezet. Het ligt iets anders met

de stoomopwekking daarna. Doe kun je niet binnen 5 minuten

uitzetten.

Vroeger, in het tweede tijdperk werden nog wormwielen toegepast

voor de brandstoftoevoer maar ook dat is meestal over gegaan

op verstuiving. En de uitstoot valt ook erg mee, er liggen héél zware

eisen ten aanzien van de rookgas en fijnstof uitstoot.

 

Maar dat het schoner kan is natuurlijk duidelijk.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-10-2021 om 12:27, Tonskidutch zei:

Het lijkt profaan om je met de echte noodzaak bezig te houden.

 

 

Voor de liefhebber;

pro·faan (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)

werelds, niet-kerkelijk

het heilige bespottend

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
7 uren geleden, Con zei:

Er staat allang geen stoker meer hoor met een schep kolen.

De huidige regelingen zijn bijzonder modern. Een kolencentrale

op zich kan zéér snel uit worden gezet. Het ligt iets anders met

de stoomopwekking daarna. Doe kun je niet binnen 5 minuten

uitzetten.

 

Con, ik heb ooit eens een rapport gelezen over de centrales in Nederland.

De Amer centralr uitschakelen duurt 2 dagen, je moet de stoomketels met 10 graden per uur omlaag stoken, anders scheuren de ketels en leidingen.

Het opgewekte vermogen regelen is ook beperkt, ongeveer 10 % per 30 minuten.

 

Afschakelen van het net gaat natuurlijk per knopdruk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-10-2021 om 08:33, ceesv zei:

Con, ik heb ooit eens een rapport gelezen over de centrales in Nederland.

De Amer centralr uitschakelen duurt 2 dagen, je moet de stoomketels met 10 graden per uur omlaag stoken, anders scheuren de ketels en leidingen.

Het opgewekte vermogen regelen is ook beperkt, ongeveer 10 % per 30 minuten.

 

Afschakelen van het net gaat natuurlijk per knopdruk.

Inderdaad, stoomketels zijn kompleet bommen als deze niet worden bediend door gekwalificeerd personeel. Weet nog wel bij het RIVM in Bilthoven, daar staan 4 joekels op rij van ik dacht elk 1 MWatt, dat nadat een ketel was afgeschakeld pas na 2 dagen onderhoud kon worden gepleegd.

 

Maar, zoals ik eerder schreef kun je in de basis iedere ketel, qua regeling, gelijk uitzetten. Alleen het proces daarachter loopt bij stoom ernstig (desastreus) gevaar.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...