Ga naar inhoud


Veilig Verkeer Nederland wil snelheid op 80 Km wegen terug naar 60


gerrit B

Aanbevolen berichten

Het is niet de snelheid welke aangepast moet worden maar het gedrag van de verkeersdeelnemers.

Ik rij zelf regelmatig op de Duitse wegen en blij me verbazen over het gedrag van de Duitsers in hun land, in positieve zin dan, het valt me sowieso op de snelwegen altijd op dat de auto, die nog altijd snel even voor jou op de linkerbaan schiet, bijna altijd van een gele kentekenplaat is voorzien.

 

Los van dat gedrag moet er ook iets gedaan worden aan het oerwoud aan borden langs de kant van de weg, dat is toch niet meer met goed fatsoen te bekijken?

Ik snap dan ook wel dat ze terug willen naar 60km/h dan heb je meer tijd om die borden te bekijken en aan de andere kant kunnen er dan meer ongelukken worden gemaakt omdat men de aandacht op de weg heeft verlegd naar de borden...... Het moet niet gekker worden in de kikkerlandje van ons.

  • Like 1

Pli Core Member

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zoals hierboven al gezegd is t niet de snelheid maar het gedrag dat t probleem veroorzaakt.

Iemand die bij een doorgetrokken streep op een 100km weg inhaalt doet dat ook wanneer ie daar 60 mag.

Sterker nog, misschien wel vaker omdat het inhalen dan sneller gaat, met als gevolg een grotere kans op ongelukken.

En zo is de cirkel rond.

 

 

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als iemand op een doorgetrokken streep inhaalt dan is dat vrijwel altijd omdat er iemand voor hem zit die of geen 80 of 100 mag rijden of iemand die geen 80 of 100 wil rijden.

Door de weg dan ook nog eens steeds smaller te maken wordt de kans op ongelukken alleen maar groter.

Maak de weg dan zo dat je op bepaalde stukken wel de langzamere rijder voorbij kunt ipv. te proberen dat geheel te voorkomen.

of met onzinnige maatregelen te komen als iedereen terug naar 60

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de meeste ongelukken op de secundaire wegen gebeuren is volkomen logisch, helemaal na maatregelen van de afgelopen jaren. Om een paar te noemen:

 

1- geen middenstreep meer maar alleen strepen aan de kanten of helemaal geen streep meer (idee erachter vermoedelijk: zonder middenstreep wordt het enger en gaat men langzamer rijden; waanzin natuurlijk)

2- wegversmallingen waar nog maar 1 auto tegelijk door kan zonder voorrangsborden; dan vraag je om ellende.

3- een nieuwe aansluiting op de N34. Een smalle weg met wat strepen langs de kant.  Als je daar een grote landbouwmachine tegenkomt moet je de berm in en dat deden velen, vooral bussen ed en vandaar geulen naast de weg. Daar heeft men nu van die beperkingspaaltjes geplaatst. De laatste keer dat ik erlangs reed lagen een stuk of 15 plat..https://dvhn.nl/drenthe/Gemeente-Borger-Odoorn-en-provincie-onderzoeken-verbreding-Slenerweg-Klijndijk-vanwege-gasleiding-28173104.html

 

Maar algemeen,  bij secundaire wegen  heb je tegenliggers bij het inhalen en veel kruisingen zonder stoplichten of voorrangstekens. En iedere automobilist moet via dergelijke wegen naar een snelweg.

Ik noem de N34 nog maar even waar jaarlijks een serie zware ongelukken plaatsvinden.  Je mag er 100, maar veel mensen denken dat je bij een groene streep op de weg 80 mag maar ze zijn voorzichtige rijders en rijden dus 70 a 75 op hun teller die 5 km te hoog aangeeft en rijden dus vaak 65 per uur.

Waardoor mensen gaan inhalen. Wijlen een kennis was hoogst verontwaardigd dat mensen dan bij het inhalen gingen toeteren.

 

Wat dit betreft dus helemaal met Gerrit eens.

aangepast door minplus
  • Like 1
  • Bedankt 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij ook opgevallen is.... vroeger had je maar beperkt doorgetrokken middenstrepen.

Voor een bocht werden de korte strepen langer ter indicatie dat inhalen gevaarlijker werd en doorgetrokken als het niet meer verantwoord was.

Enfin wat ze nu doen is standaard iedere weg de strepen doortrekken terwijl je daar prima kunt inhalen.

Dan krijg je inderdaad irritatie want je kunt er immers niet langs en ook niet overheen!

 

Ik vraag me af wie hier heeft lopen adviseren om dat strepenbeleid aan te passen.

Voorbeelden bij mij in de buurt zijn de N34, de N36 en de N343.

Op alle 3 die wegen mocht je eerder zowat overal inhalen. Tegenwoordig zijn zo goed als alle strepen doorgetrokken of te wel compleet inhaal verbod.

Motivatie voor die aanpassing: te veel dodelijke ongevallen op die wegen, inhalen zorgt voor ongelukken dus verbieden maar dan zal het wel verbeteren.

Nou niks ervan. Ongelukken bleven gebeuren en nu proberen ze aan het snelheidsknopje te draaien om het aantal ongelukken onderuit te krijgen.

Het zou beter zijn als we accepteren dat ongelukken erbij horen en dat we niet in staat zijn om ze te voorkomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de enige juiste oplossing een vangrail in de middenberm, gescheiden weghelften. Dat is zo gemaakt bij de nieuwe N18 en daar rijdt het héérlijk rustig! Tuurlijk, ik hoor van mensen ergernis over het niet in kunnen halen van vrachtwagens maar de meeste rijden 90 en anders heb je gewoon pech.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de snelweg wel ja maar als ik naar Emmen of Hoogeveen moet dan heb ik blijkbaar altijd de pech dat er een net krap aan 80 rijdt.

Ik heb dat hier al wel eens eerder opgemerkt hoe het kan dat als je zelf 90 rijdt (echte km dan hé en niet op de teller) met je aanhanger op de snelweg dat je vrachtwagens je nog voorbij rijden maar eenmaal op een N weg of 80km weg dan rijden ze vaak nog onder de 80.

Antwoordt wat ik toen kreeg was "heb je wel eens met een vrachtwagen op zo'n smalle N weg gereden"? "dan weet je ook waarom het daar minder snel gaat".

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, gerrit B zei:

"heb je wel eens met een vrachtwagen op zo'n smalle N weg gereden"? "dan weet je ook waarom het daar minder snel gaat".

Noem hem dan maar eens dom

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja......... dat noemt zich dan beroeps chauffeur, kunnen hun truck op een luciferdoosje keren maar zodra de weg wat smaller wordt.  ..... 😁

 

Maar hier zit wel de kern van het probleem op advies van dat zelfde VVN zijn de wegen steeds smaller gemaakt of in ieder geval optisch smaller gemaakt.

VVN geeft aan dat ze zich baseren op de gegevens van het SWOV.

Maar dat zelfde SWOV gaf in 2013 al aan dat de wegen te smal zijn en niet smaller moeten maar juist verbreed moeten worden naar 3m30 en dat daardoor minimaal 10% van alle ongevallen voorkomen kunnen worden.

1429798602_tesmallewegen.jpg.090e1597fa3f5a515ebec4138f5c4c4b.jpg

 

in 2013 bracht het SWOV dan ook al dit rapport uit

Veiligheidseisen aan het dwarsprofiel van gebiedsontsluitingswegen

 

Maar ja, we kunnen beter miljarden uitgeven aan het uitkopen van boeren en de meest onzinnige subsidies ipv. er voor te zorgen dat het wegennet veiliger wordt en wegbeheerders te verplichten doorgaande wegen aan minimale eisen te laten voldoen.

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-3-2023 om 12:02, Pionewbie zei:

VVN heeft nog steeds het idee dat ze met hun maatregelen het aantal doden en gewonden in het verkeer naar nul kunnen krijgen.

En ze hebben gewoon gelijk!! Schaf het verkeer af en je hebt 0 verkeersdoden.

 

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, astro iris zei:

Collectieve  ongehoorzaamheid heet dat.

Dat wordt het wel natuurlijk als iedereen maar denkt dat hij kan doen en laten wat hijzelf wil.

 

Maar ik woon binnen de bebouwde kom en van België komen de autodidacten met hun voiture op 70 `a 80 km/u langs gezoefd terwijl het bord 50 km er duidelijk staat. Maar er is geen radar flits installatie, die staat pas 3/4 kilometer verderop en daar gaan ze terug naar 50 km/u.

Echter er zijn 12 fiets oversteekplaatsen op dat stukje.

 

En ook al eerder vermeld zijn er massa's aanrijdingen met zwaar letsel.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist ja!

50 km/u 14 m/s 140 meter afstand voor die flitspaal

Dus kan men lekker door razen.

 

We hebben het hier als buurtcomité aangekaart bij de gemeente maar die vindt een tweede "digitale" flitspaal aanleggen te duur.

Liever doden dan de Belgen beboeten waar het ruim voor de eerste oversteekplaats had gekund.

aangepast door Tonskidutch

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...