Ga naar inhoud


Verschillende zenders slechte kwaliteit


ZarkoRSK

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb voor mijn emigratie naar Duitsland Digitenne aangeschaft (dom, had Canal Digitaal moeten nemen) om zo Nederlandse TV te kunnen ontvangen.

Ik woon ongeveer 5km over de grens bij Ter Apel (in de buurt van Emmen).

 

Als ik Drenthe (Hoogersmilde) of Groningen kies als provincie bij het installeren van de antenne krijg ik beeld, bij Groningen iets beter dan bij Drenthe.

Ik heb een Funke buitenantenne die aan de andere kant van het huis is geplaatst dan waar hij naar toe moet wijzen.

Wel ik heb ik naar het pijltje gekeken en hem naar het Noord-Westen gericht (Groningen).

 

Hierbij een afbeelding van de richtingen naar Hoogersmilde en Groningen:

lijnen.jpg

 

Hij staat dus gericht naar Groningen

 

Zoals ik al zei, heb ik wel beeld, en kan alle zenders ontvangen maar niet alle zenders zijn goed. Na een beetje speurwerk heb ik gevonden dat deze zijn onderverdeeld in Bouquet's met daarbij de verschillende frequenties.

 

NTS1 Bouquet 2 en NTS4 Bouquet 5 hebben perfect beeld.

 

Voorbeeld van SBS op NTS1 Bouquet 2:

sbs6.jpg

 

De andere zijn een stuk slechter.

 

Voorbeeld van Veronica op NTS3 Bouquet 4:

veronica.JPG.

 

Als ik kijk naar de lijst http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html dan klopt deze, precies de zenders die ik goed kan zien zitten op Bouquet 2 en de andere op Bouquet 3 en Bouquet 4

 

Kan ik hier wat aan doen?

Ik zou de antenne nog kunnen verplaatsen zodat het dak van het huis niet meer in de weg staat?

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat het signaal van bijv. SBS gewoon goed is, maar van Discovery (NTS3 Bouquet 4) minimaal is, minder dan Veronica die op de zelfde Bouquet zit.. Je zou toch zeggen dat de positie van de antenne dan goed is?

 

Ik denk niet dat ik hier KPN voor kan raadplegen aangezien mijn adres anders is dan het daadwerkelijke factuuradres..

Maar als jullie enige tips hebben dan lees ik deze graag.

 

Groet,

 

Zarko

Never underestimate the power of stupid people in groups.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Zarko,

Welkom hier.

Ik zou de antenne zeker aan de voorkant van het huis plaatsen, zodat je geen last meer hebt van het dak. Ik had een soorgelijk probleem. Ik kan vanuit huis de mast in IJsselstein zien.

Maar een een van de slaapkamers zit die kijkrichting danig in de weg. Dus heb ik de antenne omgedraaid en richting Utrecht laten kijken. Veel beter resultaat.

Kanaal 33 was vanouds ( heel oud :) ) het kanaal waarop apparaten zoals een VHS recorder of DVD speler het signaal weer moduleerdern om die te kunnen afspelen op een TV zonder AV ingang. (Misschien de digitenne ontvanger zelf wel...) Kijk daar ook neer naar.

Hoe doen bijvoorbeeld BBC1 en 2 (Kanaal 54) het? En 13th street en CNN ( kanaal 25)?

René.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plaats de antenne ook zo hoog mogelijk, desnoods gebruik je een mast.

 

En je kan daarnaast altijd nog een schotel plaatsen,

 

 

(Zit je vlak bij die saaie lange weg langs het kanaal tussen Ter Apel en de snelweg 31 ?)

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ReneBee bedankt voor je tip, ik zal eens kijken of ik hem aan de noordkant van het huis kan plaatsen (kabel is niet lang genoeg om naar de voorkant van het huis te trekken). Daar heb ik ook geen obstakels voor de antenne.

Ik moet de Receiver nog wel even op factory-defaults zetten, ook i.v.m. de brief van KPN dat de frequenties wijzigen in Noord Nederland.

13th Street is perfect, BBC geeft helemaal geen beeld...

 

Ik ga iig. vanavond kijken wat er gebeurt als ik de Receiver heb ge-reset.

 

@Noordzee

Dat gaat helaas niet zo makkelijk, ik woon zoals je kan zien, aan het eind van het dorp, achter mij zijn alleen maar velden, dus heb best wel veel last van de wind...

De enige optie is zoals ik die net aan gaf, is aan de zijkant van het huis plaatsen, daar heb ik ook nog vrij zicht.

 

Een schotel plaatsen vind ik iets te overdreven, deze buitenantenne is best wel mooi en onopvallend.

Ik heb wel een schotel maar die gebruik ik voor Astra 19.2, maar puur voor de Duitse zenders.

 

En ja, ik woon langs de Hollandstraße, dat is die weg inderdaad :)

Never underestimate the power of stupid people in groups.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de antenne is in stapjes van 45 graden een keer om zijn as draaien en het resultaat eens bekijken.

 

Je zit op zo'n 50 km van de masten af, dan moet je echt wel moeite doen om wat te ontvangen dat stabiel genoeg is om er plezier aan te kunnen beleven. Het beste is een ouderwetse richtantenne. Als je buiten geen plaats hebt of er gewoon geen wil plaatsen aan de goede kant van het huis zou je ook nog eens kunne overwegen om de antenne op zolder (Als je die hebt) te plaatsen. Hoogte doet vaak wonderen op zo'n afstand.

 

Een antenne zou ik niet uitrichten op sterkte maar op kwaliteit. Dit balkje vindt je door op de M1 of SAT toets te drukken. Overigens was dit ook te bekijken op plaats 29, het Digitenne info kanaal. Ik vermoed dat dit filmpje na de jaarwisseling wel weer terug zal komen als de Top2000 afgelopen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50km is best wel ver ja, maar ik mag niet klagen over de kwaliteit van het beeld. Het ziet er best wel mooi uit.

Waar ik mij aan erger is aan het feit dat 2 Bouquets niet goed zijn en 2 wel...

 

Is het niet zo dat als ik hem ga draaien, dat dan de 2 Bouquets die goed zijn kwaliteit verliezen?

Ik kan namelijk niet zo veel vinden over die Bouquets, wat dat precies inhoudt en waarom daar zo'n verschil in zit.

Never underestimate the power of stupid people in groups.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoger het UHF kanaal, hoe hoger de frequentie en hoe hoger de verliezen. Dat geldt voor het traject van de zender maar ook voor de kabel van de antenne naar de ontvanger.

Je zult zien dat een kanaal onderin de band bij kanaal 21 doorgaans beter te ontvangen is dan een kanaal boven in de band bij kanaal 60.

Ik heb hetzelfde probleem met een perfekt uitgerichte antenne hoog op mijn dak in Duitsland. Daarmee probeer ik de DVB-T zenders uit het Rhein-Main gebied te ontvangen. Dat lukt redelijk. Kanalen van 21 tot 50 zijn allemaal goed, daarboven is het onstabiel en doorgaans heb ik blokken op bijvoorbeeld kanaal 54. Is ook afhankelijk van het weer en de tijd van het jaar.

Ik heb alles geprobeerd en er de allerbeste Kathrein versterker bijgeplaatst maar het probleem is gebleven. Feit is wel dat ik zonder die versterker op alle kanalen problemen heb.

De signalen uit het zendgebied moeten ook nog over een heuvelrug. dat maakt het nog moeilijker.

 

Heb je eigenlijk wel aan de polarisatie gedacht? De antenne moet voor de NL zenders vertikaal staan. Voor de Duitse zenders is dat verschillend. Zo is het althans bij mij.

Plaats de antenne zo hoog mogelijk, vrij van objekten en andere antennes. Gebruik een hele goede antenneversterker met regelbare demping. Niet van die bouwmarkt prut uit China.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontvang TV Drenthe, daar van is de kwaliteit goed.

Signaal lijkt wat slapper, maar ik heb geen haperend beeld en geluid (zoals bijv. bij Discovery).

 

Ik heb nu een factory-default reset gedaan (zoals KPN in een brief verzocht heeft), helaas weinig resultaat...

Never underestimate the power of stupid people in groups.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TV Drenthe zit op kanaal 60, waarbij we hier dus de verliezen uit kunnen sluiten.

Bouquet 1, 2 en 5 hebben een CR van een 1/2. De helft van de data zijn dus correctie bits.

Bouquet 3 en 4 hebben een CR van 2/3. Hier is dus 2/3 data en maar 1/3 correctie bits. Dit kan de problemen verklaren.

 

Verder kan het best zijn dat de kanalen die je minder of niet ontvangt gestoord worden door zenders in Duitsland bijvoorbeeld.

 

Ook kan het zijn dat je Groningen en Smilde op sommige kanalen even hard binnen krijgt. Dit is een probleem waarbij de ontvanger meer signaal nodig heeft om nog goed te kunnen demoduleren. In de volksmond wordt het ook wel het 0dB probleem genoemd en de mate waarin de ontvanger overeind blijft is een mate voor de kwaliteit.

 

Je kunt redelijk eenvouding zien of je last hebt van dit probleem. Je hebt dan namelijk signaalsterkte genoeg, maar de kwaliteit blijft achter.

 

Bij KPN ontvangers kan je de waardes uitlezen door op de M1 of SAT toets te drukken, dat is de kwaliteitsbalk. Door nu op de rode toets te drukken krijg je de sterkte erbij.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ZarkoRSK,

 

Op zich woon je niet heel ver bij mij vandaan. Alleen zit ik net aan andere kant van de grens.

 

Op mijn KPN-digitenne buitenantenne (haaienvin) ontvang ik dus ook dezelfde 2 boeketten als jij.

De reden is dat wij buiten het ontvangstgebied van Digitenne wonen. Toen ik hier een aantal jaar geleden ben komen wonen heb ik mij daarover verbaasd, maar het is gewoon niet anders. In de regio Klazienaveen/Zwartemeer is ontvangst helemaal niet mogelijk.......

 

De oplossing voor jou is simpel, Je hebt al een schotel voor 19 graden oost !

Koop voor een paar tientjes een 2-de hands Mediaguard kaartje en je hebt gratis Nederland 1/2/3 en uiteraard BVN.

Als echt niet die commerciele betaal TV wilt missen, kan je desnooods via iemand uit NL een abbo regelen bij CanalDigitaal.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noordzee:

Zelfs Barneveld (ouderlijke woonplaats) is buitengebied voor Digitenne. En het ligt in het midden van Nederland.

Dan is het niet zo raar dat Klazienaveen of zelfs over de grens de kwaliteit slecht is.

 

Stiekem had ik een beetje gehoopt dat ik iets aan de frequenties van de zenders kon doen, om zo de kwaliteit te verhogen.

Wat ik nu nog kan proberen is de antenne te verplaatsen naar een kant van het huis, waar geen obstakels zitten.

 

Maar mijn fout is dat ik inderdaad geen CanalDigitaal genomen heb.

Nog voor de verhuizing heb ik Digitenne aangevraagd en had toen weinig ervaring met satellieten. Mijn domme fout dat ik me niet goed heb laten informeren.

Ik moet nu nog tot volgend jaar Juni uitzingen met Digitenne dan zeg ik mijn abo. op en neem wel CanalDigitaal.

Never underestimate the power of stupid people in groups.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

ik woon in S gravenmoer en heb ook slecht signaal met digitenne. als soms de koelkast aanspringt of als je mobiel belt heb ik echt slecht beeld. zelfs als er een scooter door de straat rijd. dat gebeurt vooral op veronica en discovery en hij geeft aan niveau 93% en sterkte 60%.

nu kreeg ik een advies om mij ontvanger te aarden aan het stopcontact.. iemand daar ervaring mee?

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...