Ga naar inhoud


Duitse zenders via DVB-T2 in grensstreek


Tvoverair

Aanbevolen berichten

Een geweldige UHF-antenne is de Fracarro Elika Pro 700
Hij is niet enorm van afmetingen en geeft zonder versterker 17dB en met versterker 47dB. Je kunt hem eenvoudig horizontaal of verticaal zetten. Er zit een lampje op om hem uit te richten. Hij is voor de kanalen 21 tot 48 en snijdt de hogere frequenties scherp af. Alleen kun je hem niet in Nederland kopen, wel in het buitenland.

 

fracarro elika pro.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


Leuk Topic.

Ik ben wegens een definitief afscheid van Canal Digitaal ook met dvb-t2 aan de gang gegaan, maar welke antenne je gebruikt en waar je deze plaatst maakt echt heel veel uit.

 

Eerst via een grote mondiale winkel een eenvoudige dvb-stick antenne gekocht met een power inserter, maar geen goede ontvangst van NL zenders. De duitsers kwamen hier nog beter binnen (!).

 

Kort overgestapt op een Funke DSC 550, waarmee de NL zenders (in dit geval van mast Hoogersmilde maar met name Groningen) goed binnen kwamen, uiteindelijk de van elektronica voorziene Funke gekocht (Yagi NX plus) waarmee alle locaties hier (Groningen op 40 km; Hogersmilde op 30 km, Aurich op 77 km en Lingen op 50 km) te ontvangen zijn.

 

Mooi om te zien hoe condities meespelen in de ontvangst, waardoor het waardevol is frequenties naast elkaar ingelezen te hebben.

 

Het is vooral veel trial and error met dvb-t. Verschillende antennes proberen en ook zeker weten, dat als je een versterkte antenne gebruikt, deze versterking (vanuit je ontvanger of inserter) ook daadwerkelijk werkt (zie het verschil eventueel via de signaalwaardes in je ontvanger).

 

Lokale omstandigheden (zoals hoogteverschillen in het landschap) maken inderdaad dat je soms niet alle zendmasten mee kunt pakken.

 

Ik zou dus zeggen: kijk of je wat met je antennes, desnoods ontvangers kunt experimenteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, RicardoBelli zei:

En brand het ledje ook zonder versterker ,ik ga er wel vanuit mvg Ricardo 

 

Nee, de antenne is niet zonder voeding te gebruiken. Dat ik zowel de versterking zonder- als met versterker op geef komt doordat slecht signaal versterken weinig zin heeft. Dat zie je wel aan de antenne van Tvoverair, de Megasat dvb t40 antenne. Daar zit ook maar een enkel dipooltje in dus nauwelijks richtinggevoelig maar wel met een versterker die alleen maar rommelsignaal versterkt.
Een goede antenne begint met een prima versterking door bijv. het Yagi-principe. Pas daarna ga je versterken om kabelverliezen te compenseren.

De Fracarro antenne heeft een voeding nodig van 12-24 volt.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ik ben niet zo van dat versterken,Ik gebruik  de 6 elements triax  daar ontvang ik de steunzender  Doetinchem  en wesel  en ook kleve mee . De antenne staat hier dus niet uitgericht ik pak zo de drie verschillende  masten .ik weet het sprietje  dat dit niet optimaal is . Ik kan altijd terug vallen op de schotel . Meestal gaat het goed maar zo in een keer na middernacht gaan de zwakke zenders idg zdfs 3 sat  storen wegvallen . Erg vreemd .Misschien  is het wel het uitlezen van de digitale meterstand ????  Maar ik heb hier in de buurt  ook nog zendammateur zitten  wie weet komt het daar van .mvg Ricardo . ps orbit 808 ikheb afgelopen week canaal digitaal ook vaarwel gezegd na 19 jaar ,wat een lange tijd en een kapitaal aan modulles.

aangepast door RicardoBelli
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, RicardoBelli zei:

Meestal gaat het goed maar zo in een keer na middernacht gaan de zwakke zenders idg zdfs 3 sat  storen wegvallen . Erg vreemd .Misschien  is het wel het uitlezen van de digitale meterstand ????  Maar ik heb hier in de buurt  ook nog zendammateur zitten  wie weet komt het daar van

 

Dit is ook nog een factor, inderdaad. Storingsbronnen. Ontvangst via de ongefilterde dvbt-stick antenne gaf op mijn Edision ontvanger wél, maar op mijn LG Oled tuner dan weer niet, storing op de zenders. Bleek van de  Pocsag zender van KPN vandaan te komen (172.450) en ook P2000 (169.650) (!...).

De storingsbron vond ik vrij makkelijk, KPN antenne staat dichtbij, en ik gebruik de rtl-sdr (software radio ontvanger) in combinatie met traditionele radioscanner om te zien wanneer de storing optrad.

 

Een goed werkend filter/versterker kan dus ook van belang zijn. Maar ook daarom is het een kwestie van testen wat in jouw situatie werkt.

 

Ps. hier CD vanaf 2004, met tussenpozen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, RicardoBelli zei:

Oke ik ben niet zo van dat versterken

 

Die Fracarro Elika Pro serie is ook zonder versterker te koop. Hij heet dan Elika 700 zonder pro. Ook daar zit een LTE filter in.
Gezien de versterking die deze antenne geeft vallen de afmetingen mee, 92cm lang en de reflector 82cm hoog en 62cm breed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Je moet dus echt een yagi antenne hebben om Duitse zenders van Wesel of andere Duitse zendmasten te ontvangen.  

 De Fracarro Elika Pro lijkt mij inderdaad pro richt antenne maar moet uit italie komen en dat kost me 100 euro met verzendkosten. 

 is de Funke Yagi NX van orbit808 geen goede oplossing?  Het is natuurlijk wel zo dat Groningen en het noorden van Duitsland vrij vlak is ( Bij mij beginnen de heuveltjes al) . 

RicardoBelli heb jij ook een yaggi antenne?  Je zegt dat je de steunzender in Doetinchem ook kan ontvangen in welke plaats woon jij? Dan kan inschatten of die van jou ook bij mij kan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze .en is slechts  60 centimeter  lang . Maar deze heeft ook nog wel grotere broers  ,en worden daardoor ook weer langer uiteraard.  Ik zit hemelsbreed  + - 17  kilometer  oostelijker van jou  .waarom deze antennes goed koper zijn weet ik niet .Misschien  komt het omdat ze vrij eenvoudig  zijn  ,en zonder versterker .ik had jou al gevraagd  of je iemand kent die nog zon oude harkantenne  heeft ,dan kon je het uitproberen mvg Ricardo . Ps hoeveel signaal kwaliteit geeft de ontvanger aan  als je naar de npo tv zenders kijkt ????

20190324_124554.jpg

aangepast door RicardoBelli
Schrijffout
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 minuten geleden, RicardoBelli zei:

Ik zit hemelsbreed  + - 17  kilometer  zuid oostelijker van jou 

Dan zit je dus niet in de schaduw van die heuvel.

In theorie heb je vrij zicht op de zender?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het grotere broertje van Ricardo's antenne op zolder staan (Triax Digi 14 LTE 700).

Heb daarmee een heel goede ontvangst van IJsselstein, op ongeveer 40km afstand.

Ondanks een probleem met een boom, en een tweede zolder van een naaste buur.

Als ik me goed herinner kostte deze Triax rond de 35 euro.

 

IMG_0256.thumb.JPG.0b5da0244093ad28e3f633da75d6a306.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even uitgerekend  en tvoverair zit 41 kilometer hemels breed  van wesel en ik 36 km .sorry ik zit toch dichterbij dan jou. Ceesv je bedoelt  toch met vrij zicht tvoverair  ????  En johnno mooie antenne heb je daar is dat ook een triax met zelf bouw rotor.mvg Ricardo ,ps is dat een 8 elements antenne??? Is dat witte kastje een splitter  ????

20190323_185336.jpg

aangepast door RicardoBelli
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...