Ga naar inhoud


2 harken DVB-t


Jiebie

Aanbevolen berichten

Ik woon vrij dicht bij de Franse grens en heb nu 2 UHF harken op mast geplaatst. Eén is gericht op Frankrijk en de andere op Tournai voor de RTBF zenders.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik niet telkens van kabel moet wisselen als ik de zenders van de ene of de andere antenne wil ontvangen.
Bestaat er iets om die te koppelen, met 2 ingangen en 1 uitgang bvb? En waar kan ik dat kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Frans B zei:

Als de zenders op verschillende frequenties zitten, dan kan je een combiner plaatsen. Die doet beide coaxen naar 1 kabel.

Maar als de kanalen te dicht bij elkaar zitten gaat dat niet. Dan zal je een coax schakelaar kunnen plaatsen.

 

Dank voor de tip, heb een caox schakelaar besteld bij [totaal irrelevant]

aangepast door Michel
regels lezen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een koppelfilter is makkelijker maar kan ook storing geven. Met een richtantenne selecteer je één richting. Als je twee richtantennes koppelt, dan kunnen zenders die wat frequentie betreft dicht bij elkaar liggen elkaar gaan storen. Een schakelaar garandeert dus minder storing zeker ook voor veraf gelegen zenders. Het is maar wat je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je het heel mooi doen, dan gebruik je sperfilters waarmee je ongewenste kanalen  kunt onderdrukken op de ene, andere of beide antennes.

Dan heb je geen gehannes met een schakelaar.

Ik heb het hier over kanaal sperfilters. Die zijn er met een demping van 40 dB van één enkel UHF kanaal en hebben een uiterst geringe doorgangsdemping.

Een combinatie van zeer goede richtinggevoelige antennes met sperfilters voor ongewenste kanalen is de ultimatieve oplossing.

  • Bedankt 2

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

Zo ziet die er uit.

 

Is deze schakelaar ook in tegenovergestelde vorm te gebruiken, Sprietje? Ik bedoel zodat ik op eenvoudige wijze kan schakelen van mijn ontvanger in de huiskamer, naar een die (evenals mijn antenne) op zolder staat. Het lijkt me minder verliesgevend dan een splitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, het signaal kan in 2 richtingen door de schakelaar.

 

Drs.IJzerbout heeft het over sperfilters. Die had je vroeger voor bekende kanalen want toen waren er nog niet zoveel verschillende frequenties in gebruik en kon je meestal wel van een of ander merk een sperfilter voor een bepaald kanaal kopen maar tegenwoordig worden er zoveel frequenties gebruikt dat fabrikanten daar niet meer aan beginnen. Bovendien is in Nederland de kabeldichtheid erg groot dus is er ook weinig vraag naar.
Het zal er dan ook wel op neer komen dat je zelf een sperfilter moet maken als je die wilt gebruiken en daar moet je toch wel een beetje verstand van hebben. Bovendien, wat is een ongewenste frequentie. Normaal gesproken een onbelangrijke zender die een belangrijke zender stoort, maar als je met een schakelaar werkt, heb je daar normaal gesproken geen last van en kun je die zogenaamde "ongewenste" zender ook ontvangen op de ene of de andere antenne.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Sprietje zei:

Die had je vroeger voor bekende kanalen want toen waren er nog niet zoveel verschillende frequenties in gebruik en kon je meestal wel van een of ander merk een sperfilter voor een bepaald kanaal kopen maar tegenwoordig worden er zoveel frequenties gebruikt dat fabrikanten daar niet meer aan beginnen.

 

Klopt niet Sprietje. Sperfilters zijn nog gewoon te koop, een oplossing juist voor dit soort problemen. Je kunt ieder individueel UHF, VHF kanaal sperren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...