Ga naar inhoud


Vanaf 2013 alleen met grotere schotel naar Engelse zenders kijken


Sprietje

Aanbevolen berichten


  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In Effelsberg hebben ze er eentje van 100m diameter, is zowat het maximum...

 

Het zal wel wat problemen geven om hem aan de muur te hangen of op het dak te zetten...

 

 

post-40297-0-10068400-1333145180_thumb.jpg

 

Eddy Vl

 

 

Mwa, dan trek je toch een kabeltje?! ;)

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja vergeten...ON TOPIC:Lijkt mij wel een challenge een groter schotel,terwijl ik nu constant ruzie heb met de buurman omdat hij beweert dat mijn Wavefront zijn huiswaarde naar beneden haalt...hmmm welke grootte zal ik es nemen...wat is eigenlijk de maximale?

 

Aye!

http://vergunningvrij.omgevingsvergunning.com/documenten/vromschotelantennes.PDF

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij trouwens opvalt aan het ontwerp (ik heb eigenlijk nog nooit eerder op zo'n manier naar een satelliet gekeken), is dat er inderdaad sprake is van 1 of 2 reflectors. Dat betekent dus ook dat een aanmerkelijk deel van het signaal niet op de reflector terechtkomt maar erachter, dus kunnen de aliens goed meekijken. Of maanwandelaars, lol...

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit ff doorgelezen, maar ik kan er niet uithalen hoe groot je schotel nu moet zijn om de britten nog te ontvangen in de toekomst?

Momenteel zit ik met 88 & volgende week komt er op een andere woonst ook een schotel ik zou toch liefst van de eerte keer de juiste hebben.

(van het belgenland te gent)

 

Dit lijkt me iets om u op te baseren maar voor mij is dit chinees :crazy:

Signaalsterkte in dBW: Schoteldiameter in Cm.

 

54 45

52 50

50 60

48 70

46 90

44 120

42 150

40 180

38 230

36 280

34 370

32 480

30 600

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat betekent dus ook dat een aanmerkelijk deel van het signaal niet op de reflector terechtkomt maar erachter

Waarom denk je dat? De belichting van de reflectors is "iets" beter berekend dan de universele LNB belichting op een "universele" satelliet schotel... Reken er maar op dat er nagenoeg geen overspill is...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit ff doorgelezen, maar ik kan er niet uithalen hoe groot je schotel nu moet zijn om de britten nog te ontvangen in de toekomst?

Momenteel zit ik met 88 & volgende week komt er op een andere woonst ook een schotel ik zou toch liefst van de eerte keer de juiste hebben.

(van het belgenland te gent)

Oei Gent, volgens de tabel en de footprint zal je daar minstens een schotel van 45cm moeten hebben ;)

Wie in het westen van België woont zal zich dus weinig zorgen hoeven te maken, daar blijft het signaal van Astra 2 waarschijnlijk nog net iets sterker dan dat van Astra 1 en 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Big fellow schrijft:

“Waarom denk je dat? De belichting van de reflectors is "iets" beter berekend dan de universele LNB belichting op een "universele" satelliet schotel... Reken er maar op dat er nagenoeg geen overspill is...”

Daar kun je wel van uitgaan. De reflectors die op zo’n satelliet gebruikt worden zijn met een enorme precisie gemaakt en kosten een duizendvoud van een schotel die wij gebruiken. Alle signalen die langs de reflector af gaan zijn verloren en kosten een hoop energie die verloren gaat.

@Snoopy schreef:

“Ik heb een docu over de bouw van de nieuwe Astra's gezien en de schotels op de satelliet zijn voor het oog nagenoeg vlak.”

Dat klopt precies. Bij ons moet de parabolische vorm zodanig zijn, dat alle signalen die van de satelliet ontvangen worden in een brandpunt terecht komen zodat ze door de lnb opgevangen kunnen worden.

Bij de satelliet gaan de signalen net de andere kant uit, maar gaan vanaf de antenne eerst naar een hulpreflector. Die heeft al een redelijke diameter en vanaf die diameter wordt het signaal tegen de hoofdreflector gestraald. De hoofdreflector krijgt het signaal dus niet van een punt maar vanaf een flinke cirkel. Daardoor moet de hoofdreflector ook veel vlakker van vorm zijn, veel vlakker dan wat wij gewend zijn bij een parabolische schotel.

Aanpassingen in de reflector om de footprint anders van vorm te krijgen dan een ronde cirkel, worden gemaakt in de eerste reflector R1, niet op de hoofdreflector R2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar vergeet ook niet de breking in de atmosfeer

En de golflengte van het radio signaal (ong. 3 cm)

En dat de zendbron niet altijd precies in de focus van de schotel zit ,ze willen meerdere spots.

 

Niet alles is echt optimaal dus komt ook geen optimaal product (spot) eruit

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-21049-1318259317,6276_thumb.jpg

Hallo

Ik woon in Meijel (Limburg) Mijn schotel staat nu al 90cm. ik kijk graag Britse zender via freesat maar vanaf als nieuwe Astra satellieten gelanceerd. kan ik gewoon BBC / ITV zenders kijken?

aangepast door meijelsat

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je problemen gaat krijgen omdat je de

lnb buiten de fokus van de schotel hebt waardoor

je een veel zwakker signaal in de lnb krijgt dan te

verwachten met een 90cm schotel

 

gewoon een schoteltje er onder bij plaatsen

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@pukje schrijft:

“Ik denk dat je problemen gaat krijgen omdat je de lnb buiten de fokus van de schotel hebt waardoor je een veel zwakker signaal in de lnb krijgt dan te verwachten met een 90cm schotel gewoon een schoteltje er onder bij plaatsen.”

Het is werkelijk ongelofelijk waar je die onzin allemaal vandaan haalt. Blijkbaar heb je geen snars verstand van schotels.

@ meijelsat heeft een Triax Unique Multi reception dish. Dat is een schotel van maar liefst 100cm hoog en 110cm breed met een absolute vlakke ontvangst over 30 graden ontvangsbereik.

@meijelsat, maak je geen zorgen, straks met de nieuwe satelliet ontvang jij de BBC en ITV-zenders zonder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...