Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Gelezen.


f/D uitrekenen was geen punt, dat had ik al eerder gedaan.
Het tabelletje met verhouding f/D met hoe ver de scalar ring naar achter moet miste ik.
Deze dus (heb er zelf even millimeters bijgezet):

f/D -- Inches --   mm
.42 --- .12 ----  3,048
.40 --- .32 ----  8,128
.38 --- .52 ---- 13,208
.36 --- .72 ---- 18,288
.34 --- .92 ---- 23,368
.32 –- 1.12 ---- 28,448

 

Als ik het dus goed begrijp wordt het volgende bedoeld:

post-40400-0-08712500-1375916367_thumb.jpg

Heb zelf de scalar ring en de bevestigingsstangen (groen) erbij getekend.

 

Want uiteindelijk bepaald dat de lengte van de bevestigingsstangen voor de scalar ring.
Maar aangezien het millimeterwerk is kan ik een verschil nog opvangen met wat ringetjes.
Belangrijkste wordt wel dat alle stangen exact even lang zijn, anders zit je nog naast het brandpunt.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ December10  even een reactie wat betreft de primefocus schotel. Een tijdje geleden was er iemand die deze schotel goedkoop in de aanbieding had en aangezien ik dx`en wel leuk vindt en "dish size" best wel belangrijke is en ik een fan ben van primefocus en wat ervaring wou opdoen heb ik gekozen voor de Jonsa om die eens te proberen. Veel ruimte heb ik niet wand hij staat op mijn balkon.

 

Wat bereft de lnb ben ik nog op zoek om een goede 70 db fuji lnb te bemachtigen om deze in de schotel te zetten. Inmiddels heb ik vanavond het c band gedeete er even af gehaald en ga alleen op ku verder. Momenteel heb ik er een inverto twin lnb erin om het een en ander af te regelen en intelsat 7 10 sat 68,5 Oost  komt hier nu goed binnen al is het geen 100 % maar 70 % en met veel fading.

 

De gibertini heb ik over nagedacht maar het probleem is de f / d van 0.66 en het signaal verlies wat optreedt als je er een inverto black ultra inzet dat schijnt niet zo goed te werken. Ook heb ik nog een mti offset lnb  ap 82 xt 2 n met 72 db conversion gain. wat ook mogenlijk is is om een channelmaster feedhorn aan te schaffen en dan een invacom lnb erop te zetten maar of je dan meer signaal hebt weet ik niet dus luidt mijn vraag nu even .. wie heeft er ervaring met de Gibertini 150 ?  trouwens ik heb nog een nieuwtje  .. er is nu ook een nieuwe visiosat 150 op de markt mischien is dat wel wat en dan zoek ik nog een goeie blindcsan ontvanger met een gevoelige tuner ervoor. 

 

Inmiddels heb ik mijn maxplus 2100 weer eens uit de kast gehaald en de afstand bedienig weer gerepareerd zodat ik daar weer mee kan scannen.. Oh en nog een vraagje , hoe veel signaal omt bij jouw 70,5 oost en dan 11.210 h aan signaal binnen ?

 

Groetjes  Gerr.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, zo is het Alex1970


Normaal gesproken is het dus een gegeven wat de f/D-verhouding van de schotel is en daarmee dus ook de focuslengte.

Daarbij hoort ook een bepaalde afstand van de scalarring tot aan de voorzijde van de golfpijp. Daardoor kan de schotelfabrikant dus 3 stangen maken die van de goede lengte zijn voor de C-band. Voor de Ku-band ligt het brandpunt 30mm verder naar achter omdat de
signaalwolk geen 75mm diameter heeft zoals voor bij de C-band maar een signaalwolk heeft van 25mm voor de Ku-band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Phoenixx


Hoezo treed er signaalverlies op bij een Gibertini met een Inverto Black Ultra? Vanwege de f/D verhouding van 0,66?

Bijna alle offsetschotels hebben een f/D-verhouding die tussen de 0,6 en 0,66 ligt.

De Visiosat SMC 75 en SMC 100 hebben ook een f/D-verhouding van 0,65.


De Visiosat SMV 150 is sinds het voorjaar op de markt, zie de bijgevoegde PDF.

Wat de f/D verhouding van die schotel is, kan ik nergens terugvinden.


Merkwaardig is dat Visiosat niet altijd met een f/D-verhouding van 0,65 werkt want de Visiosat SMC 120 heeft een f/D-verhouding van 0,57, zie bijgevoegde PDF.

td-smc150-cahors.pdf

Visiosat smc 120 cm.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoenixx.

 

Visiosat 150 lijkt mij wel goed maar is duur. En is er een bijpassende Polarmount te krijgen ?

Ik kan het niet vinden. 68.5 oost komt bij mij goed binnen, ongeveer 70% en geen fading.

70.5 oost komt altijd goed binnen, volgens mij ongeveer 40%. Op dit moment draait de schotel niet zo ver .

De schotel staat uit gericht op 61 west tot 68.5 oost.

 

Ps.is er een Polarmount die draait van 80 oost tot 61 west of is dat weer een ander probleem.

Groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee dat is geen probleem wand ik ben van plan om en andere schotel te plaatsen en op die polarmount iets hoger te zetten. Het is mogenlijk maar dan moet ik wel even knutselen.

 

het is wel interssand om de stab oostelijk te verhogen tot ongeveer 79 graden. ik zal ook is kijken of ik daar wat verandering in kan brengen met de stab, en dat met die schakel reset weet ik dat deze motor dan meteen naar nul toe gaat.

 

er is trouwens een nieuwe motor op de markt voor schotels tot 140 en dat is de sg 6100 motor de grotere broer van de sg 2100 ;)

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

 en dat met die schakel reset weet ik dat deze motor dan meteen naar nul toe gaat.

Met die wetenschap de Stab nog maar eens open gemaakt en de draden van de eindschakelaar OOST losgenomen .

Maar zelfs na het resetten van de limits stopt de motor (zonder automatisch naar NUL te draaien) vlak voor de mechanische blokkering .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zit er toch ergens nog een schakelaar of een soort ldr die meet waar zijn positie is anders dan een signaal krijgen kan het niet volgens mij. Ja dat is het punt, de meeste sat rotoren kunnen to ongeveer 66 graden waarop men aanneemt dat verdere posities toch niet meer gebruikt worden. Nu zijn er wel andere rotoren zoals de dg380 die tot 80 oost gaan maar die hebben de bevesigings as voor de schotel as naar beneden ipv naar boven plus dat er bevestigings bouten bij zitten die aan een kant een open sleuf hebben plus dat de beugel die aan de paal komt te zitten net als ala sg 2100 ook niet zo solide is als de bevestiging van de stab rotoren die veel steviger en rots vast stabiel zijn.

 

Vanavond nog even met de Jonsa bezig geweest maar ik blijf problemen houden met alle atelieten in het lood van de clarcbelt te krijgen. ik weet dat ik het leuk vindt om te sleutelen maar het kijkt bij ku allemaal zo verrekte neuwkeurig dat 5 mm speling wat je al snel  hebt door de verring van de constructie zich steeds wreekt op andere satelieten in tekort of geen signaal. Er lijkt wel een soort tordering te zitten op de bevestigingsas waar e schotel omheen draait en ook de invloed van het gewicht van een 24 ¨ actuator (=- 13 kg) die aan een kant op de bevestiging leunt, waar ik dan even voor proeg aan de andee kant van de schotel 2 ijzeren steunen heb opgehangen als contragewicht waardoor de wrikpunten weer aardig in "balans" komen.  

 

Wel heb ik wat meer signaal van de jonsa als van de triax 100 schotel maar ik vindt toch qua formaat dat de triax combnatie ap82 xt 2n in verhouding beter presteert, stabieler is, minder herrie maakt (oplettende buren) en makkelijker af te regelen is. Het enigste voordeel van de jonsa is de f/d van 0.35 waardoor je een kleinere afstand hebt tot je lnb waardoor ik niet met mijn balkon hekwerk in de knoop komt. Bij de gibertini is dat anders daar is de focus lengte tot de lnb veel verder waardoor ik qua ruimte en met draaien van de schotel rekening moet houden dat de lnb niet tegen de beplating van het balkon komt. Ik sleutel er nog even mee door maar binnenkort probeer ik hem in te ruilen bij de satboer waar ik hem gekocht heb. Ik zal ook nog is nagaan wat de focusafstand is van de Visiosat 150 en als die kleiner is mischien is dat dan een goede inruil optie ..

 

Grtz Ger..

 

 

 

Met de cband lnb bsc 421 heb ik wel resultaat op sommige satelieten maar die paar zenders vergeleken wat er allemaal met flysat feedprints staat op de beems valt ook bar tegen met wat ik er voor terug krijg. Het is leuk allemaal in het begin maar je moet er niet teveel eisen aan stellen want dan kom je van een koude kermis thuis.

post-59919-0-28454000-1376093754_thumb.jpeg

post-59919-0-68850800-1376093759_thumb.jpeg

post-59919-0-15856600-1376093763_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter inspiratie: Hier staat een foto van een andere schotel met contragewicht.

 

Voor het afstellen van een polar mount heb je hier een zeer uitgebreide omschrijving. (Of had ik die al eens doorgestuurd?)

 

In de bijlage nog eens van hetzelfde.

Large dish installation.pdf

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zit er toch ergens nog een schakelaar of een soort ldr die meet waar zijn positie is anders dan een signaal krijgen kan het niet volgens mij.  

Daar is niets van te vinden , ik denk dat er naast de instelbare software limieten nog een vaste software limieten in zitten , berekend vanaf het nulpunt .

Polarmounts met actuators heb ik helemaal niks mee , alleen voor elevatie doeleinden , ik werk alleen met H2H motoren .

Maar ook die hebben vaak een beperkt draaibereik , soms kun je er wat bij schnabbelen zoals bij de Fibo 120 36 volt H2H mount , standaard 140º maar door de mechanische begrenzing wat af te slijpen ( en het feit dat we hier in NL al ± 5º oostelijk zitten) is ontvangst van 75º oost daarmee mogelijk (gemaakt voor PaulvR en CookieMonster)

Op west lever je die ± 5º natuurlijk weer in .

Mijn 120 cm Fibo staat aan een AJAK 180 H2H rotor die kan dus 180º maar op oost is turksat de laatste die ik vangen kan i.v.m. bomen .

Dan heb ik op zolder nog een RM120G 36volt H2H rotor liggen die nu 180º aankan maar in feite bijna 360º kan draaien als je de verstelbare eindschakelaar verplaatst .

Gezien de grootte van het geheel en het grote stalen wormwiel , kan er zeker een 150 cm schotel aan .

Op de rechter foto een vergelijk met een SG2100 .

post-30993-0-20240800-1376128207_thumb.jpg

post-30993-0-06984200-1376128216_thumb.jpg

post-30993-0-14914200-1376128331_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de cband lnb bsc 421 heb ik wel resultaat op sommige satelieten maar die paar zenders vergeleken wat er allemaal met flysat feedprints staat op de beems valt ook bar tegen met wat ik er voor terug krijg. Het is leuk allemaal in het begin maar je moet er niet teveel eisen aan stellen want dan kom je van een koude kermis thuis.

Het is ten eerste natuurlijk niet om er naar te kijken ;) ha ha. Allemaal puur hobby. Mijn eerste signaal op C-band waren biddende Moslims op de Libische TV. Voor mij nou niet iets waar ik dagelijks naar ga zitten kijken... :D

post-40400-0-47841000-1376133002_thumb.jpg

Ten eerste denk ik dat je op C-band sneller last heb van alles wat in de buurt van je schotel zit (ook ernaast dus) en dat heb je op jouw balkon natuurlijk al gauw.

Daarnaast zal je in het brandpunt uiteraard ook betere resultaten hebben.

Dan het feit dat je lineaire (H/V) en circulaire (L/R) signalen hebt.

Met een di-electrisch plaatje ontvang je de circulaire wel maar de lineaire nauwelijks en andersom.

Trust heeft daarvoor een zelfbouw projectje bedacht wat het di-electrisch plaatje vervangt.

Modificatie C-band LNBF's.zip

Gaf zelfs meer signaal op circulaire signalen en lineaire signalen waren tegelijkertijd ook mogelijk.

 

Maar met jouw 180 cm schotel zou je op C-band toch zeker een flink aantal satellieten moeten kunnen ontvangen.

Ik kijk meestal op Satbeams voor de schotel-grootte.

Wat m.i. mogelijk moet zijn:

Intelsat 904 at 60.0°E, NW Zone beam, feeds.

NSS 12 at 57.0°E, West Hemi

Yamal 202 at 49.0°E

Eutelsat 10A at 10.0°E

Eutelsat 3A at 3.3°E

Misschien: Rascom QAF 1R at 2.8°E

Eutelsat 5 West A at 5.0°W

Express AM44 at 11.0°W

Misschien: NSS 7 at 20.0°W, East Hemi beam

SES 4 at 22.0°W, East Hemi beam

Misschien: Intelsat 907 at 27.5°W, East Hemi beam

NSS 10 at 37.4°W, Europe & Africa beam

SES 6 at 40.5°W, West en East Hemi beam schijnen één beam te zijn.

Intelsat 23 at 53.0°W, East Hemi

Intelsat 805 at 55.5°W

Intelsat 21 at 58.0°W

 

Nog een aardige lijst en vooral op de westelijke satellieten met heel veel zenders.

Mits je die westelijke horizon ook kan zien.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de westelijike horizon heb ik wat problemen met een schot  omdat de antenne nu binnen het balkon staat en ik kan me helaas niet veroorloven om dit gevaarte tot over de reling te bevestigen zodat ik de westelijke hoek kan zien. Dit kan maximaal met een laminas 120 op een stab rotor maar 1.50 wordt echt te tricky en kan gevaarlijk zijn met harde windstoten.

 

Cband zal ik nog zeker voor de tweede keer proberen maar dan met een enkele houder die ik hier ook nog heb liggen i.p.v de combihouder waar eerst c/ku op bevestigt zat. Dan eens kijken of ik er meer rf gain kan uithalen, maar waar ik nog even niet uit ben is de plaats van de cband feedhorn omdat in mijn bevestiigings stangen 2 stel gaatjes in het verlengde van de stangen heb en volgens mijn moet ook de cband feedhoorn in het brandpunt staan om signaal te krijgen en niet alleen de cband lnb zelf. Nu is dat wel zo en zou ik dus meer signaal krijgen met de feedhorn en de lnb in het brandpunt. Er zit ook een schaalverdeling op de lnb maar nog steeds snap ik dus niet hoe dat werkt en of dat dielectriche plaatje nu linksom of rechtsom in de lnb kop bevestigt kan worden. Ook met de spectro trimax sm3500  is het heel lastig te bekijken omdat er een flinke baal ruis achter zit dus het is allemaal gokwerk hierzo. Erg moeilijk om af te stellen maar ik ga er gewoon mee verder.. :sick:

 

De combi feehorn die ik eerst had bevestigt zat verkeert om maar naar deze gedraait te hebben voor de cband lnb kreeg ik meer signaal iets van 2 % . Verder heb ik beeld op 57 e skynet en 49 e en 5 e geloof ik die sterke transponder waarvan er 1tje  10 Db op mǹ dreambox binnenkomt dat is een keihard signaal dus.

 

Later komt er een aparte cband feedhorn op waardoor ik echt kan testen of ik ook 64 - 69 e cband kan ontvangen maar dan zonder plaatje want deze zijn h/v. Ik las ook iets dat je de cband 30 graden moet draaien voor optimaal signaal, maar volgens mijn moeten de antennetjes evenwijdig zijn aan de ontvangstrichting van het signaal kortom h/v in het verlengde van sirius als de schotel op 0 graden staat, maar ook daar ben ik niet zeker van.

 

Ik zoek nog een duidelijke handleiding hierover om optimaal signaal te krijgen, want ook nu is alles gok en boeren methode werk ook omdat er geen schaalverdeling op de jonsa zit en de inclinohoek van 7 graden ook niet klopt hierzo. Dat is echt een gemis want meten is weten..

 

Ook heb ik nog geen andwoord gehad betreft ku of die chinabrave en eurovision lnb clone lnb`s zijn en wat het verschil is met een echte high gain Fujy of Yuri primefocus lnb t.o.v een Inverto twin lnb.

Ik merk dat het signaal met de gegoten "clone" lnb nauwelijks iets harder is als met de inverto twin met de adf 120 verstelbare feedhorn. Wie heeft ervaring met een echte Fujy Yuri of Santech lnb voor primefocus dus ??

 

Het blijft alsnog "stoeien" en sleutelen en zoeken maar dat is de hobby  :)

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Phoenix , Op jouw fotos is niet goed te zien of de C en KU lnb naast of boven elkaar staan , heb je daar een foto van (recht van voren met de schotel op Sirius gericht ?)

 Je beseft toch wel dat als je met de KU lnb in de C/Ku lnb houder precies uitricht , dat je daarna je schotel voor C-band ontvangst iets moet verstellen .

Ik zou mooi die houder blijven gebruiken voor C-band , maar dan wel dat gedeelte centreren voor de feedstangen , je kunt ermee n.l. de lnb en scalaring apart instellen .

Veelal word de scalaring aan de feedstangen gemonteerd al dan niet met draadstangen en is onafhankelijk verstellen veel lastiger .

Focussering is erg kritisch , zelfs een beetje frequentie afhankelijk vandaar dat sommige DXers dit motorisch doen om het onderste uit de kan te halen . Gezien op een duits board .

 

wat ik ook vreemd vind , is de opening in het midden van de schotel , is daar geen afdekking voor mee geleverd ?

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

wat ik ook vreemd vind , is de opening in het midden van de schotel , is daar geen afdekking voor mee geleverd ?

Daar hoort inderdaad een ronde plaat te zitten. Als het goed is heb jij daar en foto van Trust

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust wat betreft de c en ku lnb had ik die naast elkaar staan en natuurlijk weet ik dat je dan de schotel even moet bijdraaien voor optimaal signaal van de cband lnb. De cband ligt er nog even af en ben momenteel nog weer bezig om ku te verbeteren.

 

@mojo wat betreft die ronde plaat die is inmiddels bevestigt op de schotel. ik vondt het altijd zo leuk om "door" de schotel heen te kijken waar de satelieten zijn. Het ging mij vooral om wat betreft de satelieten die lager liggen dan 70,5 oost omdat ik dan net een gebouw tegenkom in die richting maar het vreemde is dat ik toch een beetje signaal met fading heb op die frequentie en rees bij mij de vraag of dat door de blokkade van het gebouw komt ofdat ik wel nog net direct zicht heb maar mijn signaal gewoon te zwak is. 

 

Gisteren had ik weer een foutje ontdekt waardoor ik de schotel niet goed op de clarkbelt kreeg. Het belletje stond niet in het midden vd waterpas van de noord zuid instelling. Toen ik dit verholpen had waren de meeste satelieten weer goed.

Vandaag heb ik geprobeert wqat meer gain uit mijn schotel te halen en dat is gelukt. Op 60 oost ben ik gaan tunen met lnb`s en de eurostar 70 db 0.3 lnb die ik mee had genomen van de satboer in lelystad had de beste resultaten gevolgt door de inverto twin met adf 120 en daarna de chinabrave (70 db 0.1 db 30 in een dozijn) lnb en de universeel twin ft8e lnb.

 

Dan heb ik nog de inveto black ultra en de mti ap 82 x2 tn allebei zeer goede offset lnb`s in de houder van de primefocus gezet en zag op mǹ trimax dat er wel wat signaal uitkwam maar was daar niet onder de indruk van. Snel die lnb`s er weer afgehaald en nu snap ik waarom men in het midden oosten zo zit te hannissen met ontvangst om op zo`n manier signaal binnen te halen. Vloeken met de natuurwetten noemt men dat. maar nu heb ik toch een nieuwtje nog niet geprobeerd.

 

Er is op de markt een feedhorn die je op de kop van een primefocus lnb kan zetten met een schroef het komt uit china vandaan en is vrij prijzig en zou de ontvangst verbeteren en het schijnt voor zowel primefocus als offset te werken. Er zit een wit kokertje bij die over de lnb kan en het geheel kan dus op de offset lnb geschoven en vastgezet worden.

 

Ik heb het bij de satboer zien liggen maar rade het mij af omdat het nogal duur was (50 €) en hij zelf niet wist waar het voor was.

Volgens mij is het voor dx de moeite van het proberen waard vanwege 10 % harder signaal.

post-59919-0-87654500-1376344278_thumb.jpeg

post-59919-0-06841300-1376344293_thumb.jpeg

post-59919-0-95346700-1376344350_thumb.jpeg

post-59919-0-88620600-1376344358_thumb.jpeg

post-59919-0-93560300-1376344369_thumb.jpeg

post-59919-0-12073300-1376344386_thumb.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...