Ga naar inhoud


Kwaliteitsbalk op goedkope onvangers


Snoopy

Aanbevolen berichten

In hoeverre is de meter die de kwaliteit van het signaal op een goedkope ontvanger

aangeeft betrouwbaar ? Het verbaast me nog steeds dat mijn Dream geen kwaliteitsbalk

heeft en een goedkoop Comag ontvangertje wel. Gezien het geringe uitrichtwerk dat

ik de laatste tijd nog doe heb ik geen zin meer om in een dure signaalmeter meer te investeren.

Indien mijn Comag ontvangertje zou voldoen kan ik me daar prima mee redden maar in hoeverre

kan ik er van uitgaan dat het bruikbaar is/klopt ??

aangepast door Snoopy
Link naar reactie
Delen op andere sites


om te vergelijken met andere ontvangers zeggen de cijfers van een decoder meestal niets omdat ze geen standaard volgen maar om jouw schotel mee uit te richten zijn ze waarschijnlijk wel bruikbaar. En signaalsterkte is goed voor een ruwe benadering maar juist africhten doe je op kwaliteit of BER

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het allemaal niet zo veel verschil uit zal maken. Een ontvanger is geen meetinstrument waar je echte waardes op uit kunt lezen. Als je het alleen gebruikt om te kijken of een schotel beter uitgericht kan worden waardoor je betere signaalkwaliteits waardes krijgt, is die Comag zeker bruikbaar.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK dank je Sprietje, daar gaat het me om.

 

Op termijn wil ik eens kijken naar die nieuwe Samsung

TV'tjes (22-24 inch) met ingebouwde DVB-S receiver.

 

Als daar een kwaliteitsbalk op zit is het voor mij voldoende. 

Scheelt weer wat gesjouw ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met name onderweg (mobiele installatie, camping) volstaat de signaalaanduiding op een ontvanger om sterke satellieten te vinden en te bekijken.

Zo hebben wij de ontvanger ook altijd gebruikt om op een camping Astra 1 en 3 te vinden met een +/- 60 cm schotel.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het verbaast me nog steeds dat mijn Dream geen kwaliteitsbalk

heeft en een goedkoop Comag ontvangertje wel.

 

Dream geeft toch ook de signaalsterkte, de BER en de AGS weer.

 

Meestal gebruik ik een app op mijn tablet of GSM die de signaalsterkte doorgeeft van de (enigma)box.

Via die app kan je dan de box ook nog laten schakelen tussen de verschillende satellieten en kanalen, wat zeer handig is bij het afregelen van meerdere LNB's

Er moet dan natuurlijk wel WIFI ontvangst zijn bij de schotel.

 

Dat elk merk een andere waarde weergeeft speelt eigenlijk geen rol bij de afregeling.

Als je afregelt op max signaal en de BER blijft op nul zit je normaal wel goed. 

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, wat ber 0 is niet gelijk aan ber 0, 00000035

 

Het gaat erom de ber zo laag mogelijk in te stellen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BER wordt alleen nul na correctie van de bit-errors. De juiste BER meet je voor correctie en die wordt nooit nul. Voor E1 bestond een tool waarmee het mogelijk was om de BER voor correctie te laten zien, helaas is een dergelijke tool nooit voor E2 geschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nergens vind ik iets om lnb-skew met die signaalmeters in te stellen. Telkens draait men de graden van de lnb.

Met de voorwaarden:-staat paal loodrecht?-multifeed is ook dikwijls onder °.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik beweer niet dat alle Samsungs gelijk zijn maar mijn Samsung geeft bitfoutfrekwentie, signaalsterkte en kwaliteit signaal (sic). Maar het blijft maar even misschien 2 minuten op het scherm zodat je met 2 moet zijn met walkie talkie indien jouw schotel bijvoorbeeld op het dak staat en de tv in de woonkamer. Anders blijf je wel sportief op en neer klauteren wat voor nakontrole nog te doen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...