Ga naar inhoud


na een paar jaar ineens problemen met mijn VU+ Duo


Bushmaster

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een aantal jaar een VU+ Duo die me tot een paar weken geleden nooit in de steek heeft gelaten. Een paar weken begonnen de eerste kleine probleempjes: Als ik 's avond de ontvanger uitschakelde (Hoofdmenu -> Stand-by/ Afsluiten -> Afsluiten) startte hij 's morgens af en toe niet meer op anders dan na het uit- en aanzetten via de schakelaar achter op de ontvanger. De laatste week is er een vervelender probleem bijgekomen: Soms, spontaan (we zijn gewoon TV aan het kijken en de afstandsbediening wordt niet gebruikt) loopt hij vast: Het beeld staat stil, de ontvanger reageert niet meer op de afstandsbediening en de enige mogelijkheid hem weer "levend" te krijgen is door hem (weer via de schakelaar op de achterzijde) uit- en weer aan te zetten. Dit gebeurt soms een paar maal per dag.

 

De reden is mij niet duidelijk. Ik ben erg (misschien wel een beetje te) behoudend qua software installaties/updates. Dus er is eigenlijk al vanaf het begin niets aan de ontvanger gewijzigd. Mijn motto is: "Als alles naar tevredenheid werkt, blijf er dan van af". Maar wellicht is er nu toch ergens een bitje omgevallen?

 

Hij is qua software eigenlijk nog steeds in de status van toen ik hem kocht:

 

Enigma: OpenPLi 2010-08-17-master

Image: openpli-2010-05-21

De cccam versie kan ik zo snel niet vinden, maar ik geloof dat het versie 2.1.4 is.

 

heeft iemand een idee waaraan het kan liggen, of suggesties?

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites


We zien dat de image uit eind 2010 is, dus die is denk ik ook echt wel aan een upgrade toe.

Rode led en 'Starting' boodschap lees ik niet in de post, want hij lijkt na een power down gewoon zonder problemen op te starten.

 

Maar goed, denk niet fout om dit toch te onderzoeken, omdat veel van deze toestellen na 2 jaar dit probleem schijnen te krijgen.

 

Ik zou voorstellen om een een nieuwe image versie erop te zetten, dan kan je weer wat tijd vooruit.

En meedoen met de reguliere updates zou ik zeker aanraden om toch gewoon te doen, dit lost vaak kleine bugs op.

Maar inderdaad elke nieuwe volledige nieuwe versie ... dan heb je gelijk .. "If it aint broken, don't try to fix it".

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kunnen inderdaad vroeger symptomen zijn van een C807-probleem, maar in menig geval deze te voorbarig getrokken. Als C807 stuk is, dan worden de problemen erger, krijgt je ontvanger opstartproblemen en uiteindelijk is er dan alleen nog maar een rode led te zien.

 

Belangrijk is dat je even dubbelcheckt dat de computer van de ontvanger echt is vastgelopen: Het niet reageren op de afstansbediening kan ook veroorzaakt worden door het slecht functioneren van Enigma2. Probeer de ontvanger bijvoorbeeld in het netwerk te pingen. Pingt hij, dan is de computer bij kennis en zijn softwareproblemen waarschijnlijk.

 

Raakt de computer wel bewusteloos dan is dat een bevestiging dat we met een hardwareprobleem te maken hebben en C807 is dan een serieuze verdachte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties! Ik zal de volgende keer kijken of ik nog kan pingen. Mocht het lijken op het hier genoemde condensator probleem dan zal ik deze vervangen. Ik lees ook over het parallel schakelen van de nieuwe elco met een keramische condensator. Welke capaciteit heeft deze?

 

Ik heb nog nooit zelf een image op de satbox gezet:

  • Waar haal ik deze vandaan? Staat er ergens een beschrijving hoe ik daarbij te werk moet gaan? Welke versie is het beste (stabiel)?
  • Is het ook aan te raden om een nieuwere cccam te instaleren? Welke zou dat dan zijn?
  • Ik heb ook al eens wat gelezen over een bootloader. Is dit voor mij van toepassing?

Nogmaals, bedankt voor alle (snelle!) recaties.

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele specifieke omschrijvingen voor het installeren van OpenPLi heb ik nog niet gezien maar je kunt ook de VTI Installatie Tutorial bovenin dit forum wel gebruiken want in grove trekken komt dit overeen met de installatie van OpenPLI.

 

Als je tevreden bent over OpenPLi zou ik daar bij blijven want de verschillende images ontlopen nauwelijks van elkaar en het is in de regel alleen een kwestie van persoonlijke smaak.

 

Zeker weten doe ik het niet maar ik dacht gelezen te hebben dat als je de nieuwste versie OpenPLi installeert ook gelijk de nieuwe Bootloader geïnstalleerd wordt maar corrigeer mij als dit fout mocht zijn.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

pli2.0 is inderdaad niet meer van deze tijd, het is zelfs aangeraden om pli4 te gebruiken. :)

eerst ff chekken of er geen backup op de HDD staat, anders deze verwijderen of hernoemen

zodanig dat je een schone nieuwe flash kan doen.

als je DBE gebruikt staan je zenderlijsten heel waarschijnlijk in backup op de pc, je kan deze

dan achteraf terug zetten.

voor je de box flasht met pli4 moet je er eerst een andere bootloader opzetten(zelfde principe als

flashen)

vuplus.rar

 

bij het doorlopen van de installatiewizard wordt gevraagd om een softcam te installeren, bevestig

dit dan word Cccam2.3 automatisch geinstalleerd.

als er gevraagd word om een zenderlijst te installeren, zeg je nee het is beter om na de installatie

van pli4 ff een fastscan te doen(je kan natuurlijk ook je eigen zenderlijst plaatsen)

 

hoe de duo flashen;

een usb stick op de pc formatteren in fat32.

pli4 image rechtstreeks uitpakken op de stick, dat wil zeggen dat er op de stick

een map vu te zien is met daarin een map vuduo en in deze map een paar bestanden.

duo met schakelaar achteraan uitzetten, stick vooraan in de box steken, box achteraan terug

aanschakelen.

als het goed is krijg je nu in het scherm van de box"reading usb" te zien.

volg daarna instructies op tv scherm.

niet vergeten eerst bootloader flashen. ;)

suc6

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

jaren lang een VU+ Duo

jaren lang het Openpli 2.0 erop (vooraf geïnstalleerd zoals ik eruit opmaak)

jarenlang geen behoefte iets anders te doen

ook al die jaren geen lid van sat4all en nu net actief

maar wel al een tijdje problemen ( firmware of softcam)

 

inhaalslag

 

eerst goed lezen inzake nieuwe images > dus OE 2.1 versie en bootloader

mocht de VU+ DUO geen elco problemen hebben na zoveel tijd (het komt vaker voor) dan de flash procedure goed opvolgen

 

de nieuwe settingslijsten 8PSK in combinatie met de softcam dicteren opwaarderen

ofschoon men ook wel eens mag melden dat een oude smartcard ook stuk kan gaan

 

ciao ciao

Dancing Barefoot

Simple Minds

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik zo wie zo maar Open Pli ga updaten. Ik zie dat er verschillende versies te downloaden zijn: 3.0, en er lijken zelfs dagelijks nieuwe downloads beschikbaar te komen van 4.0. Betekent dit dat versie 4.0 nog niet uitontwikkeld/stabiel is? Kan ik dan niet beter 3.0 flashen?

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update.

Ik heb een paar dagen geleden een update gedaan naar OpenPli 4.0 (laatste nightly build die toen beschikbaar was). Tot nu lijken de problemen niet meer op te treden. Ik heb voor de zekerheid een nieuwe elco en keramische condensator achter de hand voor het geval de problemen terugkomen.

 

Bedankt voor alle reacties.

Triax TD88, 3x Inverto  IDLP-40TL+, 1x Inverto Dual Black Ultra, 2x Spaun SAR411F, VU+ Solo 4K

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is best om de elco preventief te vervangen om verdere schade aan de box te voorkomen. ;)

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik niet doen. Als die condensator niet defect is dan is er geen reden om hem te vervangen met alle consequensies van het veroorzaken van schade tijdens het uitwisselelen.

Never touch a running system!

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...