Ga naar inhoud


Geen inkomend geluid bij één provider.


Ga naar oplossing Opgelost door Con,

Aanbevolen berichten

Oké, daar gaat hij dan.

 

Eerst even wat jatwerk . . . met betrekking tot de nvi editor;


Start the Fritz!Box editor nvi.
To edit say the voip.cfg file, enter: nvi /var/flash/voip.cfg
Type / to search for text, i to enter edit mode, then make the needed changes.
ESC returns to command mode, :w saves the file, :q exits the editor.
Command reboot restarts the Fritz!Box.
Command exit exits Telnet.

Hier moet je uitkijken, :w slaat de file op, MAAR de dubbel punt hoort bij dit commando (dat verzin je niet)

 

Dan nu de volgorde, zet telnet met je telefoon aan met de code #96*7*

Je ziet dan op je telefoonscherm "telnet on".

 

Start telnet. bijvoorbeeld met putty en log in je FB met het password wat je ook in de FB GUI intikt.

 

Voorts heb je de file nodig die in onderstaand plaatje genoemd is, hier is nvi de editor.

 

Pas vervolgens het stunserverveldje en vergeet niet de aanhalingstekens en eindig met punt komma.

Zet ook yes daar waar dat staat aangegeven in het plaatje.

 

Sla het bestand op en sluit het programma af (zie hierboven)

 

Geef je FB een herstart en de stunserver is ingesteld. Er verschijnt GEEN veldje in je FB.

 

Doe er je voordeel mee.

 

 

post-36489-0-79470500-1403618672.jpeg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Probleem opgelost.

 

Geluk gewenst!

 

Welke optie(s) zijn op yes gezet? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

 

De stun server geeft de Fritz, als hij op een netwerk zit, het publieke ip. In de situatie van Con heeft de Fritz dat al, maar hij kan ook de verbinding open houden (denk ik).

 

Maxitel, waar volgens mij CC voip ondergebracht heeft, dat blijkt uit de ip's in de sip-messages, raadt STUN niet aan: http://www.maxitel.nl/best-practice-instellingen-voip.html

Wat in de Fritz de poorten open kan houden is sipping_enable = yes; Dit staat standaard uit.

 

Benieuwd wat quatro op yes heeft gezet! En: mooi dat het werkt, daar gaat het om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je in de screenshot zien, het is geel omkaderd.

 

Ik ben nog vergeten hoe je de telnet-verbinding moet verbreken;

met je telefoon #96*8* in tikken.

 

Oja, en het betreft hier een FB 7330, wellicht belangrijk.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con,

 

Vi is standaard editor in Linux en ook de vele Linux ontvangers. Dat is geen dit "verzin je niet".

 

: is de prompt van Vi en w is het commando write.

 

En via telnet doet Nvi precies hetzelfde. Misschien had je ook :wq kunnen doen. Schrijven en beeindigen. Write en quit

 

En de stunserver heeft tot doel de weg terug te vinden. Veel routers hebben een NAT systeem. dus het IP adres binnen is niet gelijk aan het ip adres buiten. Uitgaand is dit geen probleem. Inkomend moet de verbinding het ip adres achter de NAT kunnen vinden.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con,

 

Vi is standaard editor in Linux en ook de vele Linux ontvangers. Dat is geen dit "verzin je niet".

 

: is de prompt van Vi en w is het commando write.

 

En via telnet doet Nvi precies hetzelfde. Misschien had je ook :wq kunnen doen. Schrijven en beeindigen. Write en quit

 

En de stunserver heeft tot doel de weg terug te vinden. Veel routers hebben een NAT systeem. dus het IP adres binnen is niet gelijk aan het ip adres buiten. Uitgaand is dit geen probleem. Inkomend moet de verbinding het ip adres achter de NAT kunnen vinden.

 

Groet,

 

 

Bram

Als ik het goed begrepen heb is nvi een verzinsel van AVM en dat heeft mogelijk te maken

dat het bestaande bestand wordt weggeschreven met de juiste extensie.

 

Maar deze uitspraak is alleen gebaseerd van wat ik de afgelopen weken allemaal heb

(moeten lezen) gelezen en vooral niet gestoeld op kennis.

 

Het gaat mij er om dat quattro mijn probleem heeft opgelost en dat is voor mij héél

belangrijk, dat ik weer bereikbaar ben per telefoon. AVM stond voor een raadsel,

CC wist het ook niet meer en "MASTER" quattro bood mij de oplossing.

 

Dat vi de standaard is weet ik. Ik gebruik zelf nano omdat ik niet overweg kan met vi.

En als je dan overal leest dat je nvi moet gebruiken, wie ben ik dan om iets anders

te doen, ik als NOweter . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stun server geeft de Fritz, als hij op een netwerk zit, het publieke ip. In de situatie van Con heeft de Fritz dat al, maar hij kan ook de verbinding open houden (denk ik).

 

Maxitel, waar volgens mij CC voip ondergebracht heeft, dat blijkt uit de ip's in de sip-messages, raadt STUN niet aan: http://www.maxitel.nl/best-practice-instellingen-voip.html

Wat in de Fritz de poorten open kan houden is sipping_enable = yes; Dit staat standaard uit.

 

Con gebruikt een dongel, en daarmee krijgt de fritzbox zelf dus geen publiek IP. De dongel krijgt een publiek IP (188.xxx.xxx.xxx) en de Fritzbox een lokaal adres (10.137.xxx.xxx). Op een of andere manier zal dus inderdaad kenbaar gemaakt moeten via welke weg de Fritz op dat IP te benaderen is. Zoals ik het begrijp regelt een stun server dat dus, maar doet is_nat_aware=yes ongeveer hetzelfde. En volgens abmg doet sipping_enable=yes ook zoiets.

 

Nou ben ik zelf natuurlijk razend benieuwd met welke instellingen het allemaal wel of juist niet werkt, dus ondanks dat het werkt zou ik zelf nog eens verder gaan puzzelen. Dus misschien kan (wil) con nog eens uitzoeken of een stunserver en is_nat_aware dubbelop is, en of het ook met een van beide settings werkt?

 

Zou je eens willen proberen om de stun server weg te halen, en is_nat_aware=yes te laten staan? En anders alleen de stunserver opgeven en is_nat_aware=no terugzetten? En wat gebeurd er als je alleen sipping_enable=yes gebruikt zoals ambg aangeeft?

 

Leuk man, dat gehobby! :D

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con gebruikt een dongel, en daarmee krijgt de fritzbox zelf dus geen publiek IP. De dongel krijgt een publiek IP (188.xxx.xxx.xxx) en de Fritzbox een lokaal adres (10.137.xxx.xxx). Op een of andere manier zal dus inderdaad kenbaar gemaakt moeten via welke weg de Fritz op dat IP te benaderen is. Zoals ik het begrijp regelt een stun server dat dus, maar doet is_nat_aware=yes ongeveer hetzelfde. En volgens abmg doet sipping_enable=yes ook zoiets.

 

Nou ben ik zelf natuurlijk razend benieuwd met welke instellingen het allemaal wel of juist niet werkt, dus ondanks dat het werkt zou ik zelf nog eens verder gaan puzzelen. Dus misschien kan (wil) con nog eens uitzoeken of een stunserver en is_nat_aware dubbelop is, en of het ook met een van beide settings werkt?

 

Zou je eens willen proberen om de stun server weg te halen, en is_nat_aware=yes te laten staan? En anders alleen de stunserver opgeven en is_nat_aware=no terugzetten? En wat gebeurd er als je alleen sipping_enable=yes gebruikt zoals ambg aangeeft?

 

Leuk man, dat gehobby! :D

 

Dat ga ik uitzoeken, wordt wel morgen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je in de screenshot zien, het is geel omkaderd.

 

@con Ik heb het gezien, maar... wat je veranderd hebt is neem ik aan de Cheapconnect gegevens, "ua"?

@iemand Lijkt me op CC van toepassing. In de sip-messages staat dat het verkeer via CC gaat, maar over ip 78.40.244.252. Dat is het ip van sip.mtsip.nl = sip.maxitel.nl.

 

Even offtopic: hier staat de makkelijkste manier van de fritzbox export file bewerken: http://patrick.vande-walle.eu/hardware/fritzbox-7390/fritzbox-and-ovh-telephony/ de "GUI method".

 

Nog een opmerking over het goede resultaat. Op de een of andere manier was bij Con wel verbinding CC - Fritz, maar de audio werkte niet. Daarvoor moet de Fritz in het modem poorten openen. Dat zijn andere poorten dan voor de verbinding waardoor de telefoon over gaat. Voor audio: rtp poorten, voor sip: standaard sip-poort 5060.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@con Ik heb het gezien, maar... wat je veranderd hebt is neem ik aan de Cheapconnect gegevens, "ua"?

@iemand Lijkt me op CC van toepassing. In de sip-messages staat dat het verkeer via CC gaat, maar over ip 78.40.244.252. Dat is het ip van sip.mtsip.nl = sip.maxitel.nl.

 

Even offtopic: hier staat de makkelijkste manier van de fritzbox export file bewerken: http://patrick.vande-walle.eu/hardware/fritzbox-7390/fritzbox-and-ovh-telephony/ de "GUI method".

 

Nog een opmerking over het goede resultaat. Op de een of andere manier was bij Con wel verbinding CC - Fritz, maar de audio werkte niet. Daarvoor moet de Fritz in het modem poorten openen. Dat zijn andere poorten dan voor de verbinding waardoor de telefoon over gaat. Voor audio: rtp poorten, voor sip: standaard sip-poort 5060.

 

In het eerste schermprintje heb ik laten zien hoe de instellingen stonden. En inderdaad dat waren de instellingen van Freevoipdeal.

(met freevoipdeal heb ik geen last vandaar dat deze instellingen ook zijn blijven staan zoals ze stonden)

 

Voorts heb ik de gewijzigde instellingen laten zien die bij Cheapconnect zijn toegepast. (je kon nét niet meer zien dat het CC was)

 

Goed opgemerkt.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ga ik uitzoeken, wordt wel morgen.

 

 

Het grote antwoord . . . . ,  mijn bevindingen.

 

1

stunserver = "";

is_nat-aware = yes;

Dit werkt voor CC.

 

2

stunserver = "";

is_nat-aware = no;

sipping_enabled = yes;

Dit werkt NIET voor CC.

 

3

Weer teruggezet naar;

stunserver = "";

is_nat-aware = yes;

Een stunserver is dan blijkbaar niet nodig.

 

Zo, ik heb mijn best gedaan . . . . . toch?

 

Bedankt iedereen voor het meedenken, ik heb

een probleem minder dankzij jullie inspanningen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna, nou weten we alleen nog niet of alleen een stun server het probleem ook oplost.  

 

Wil je:

stunserver = "stun.12connect.com";

is_nat-aware = "no";

sipping_enabled = "no"

 

nog eens proberen? Overigens als dit werkt zou ik het toch mooi zoals bij punt 1 laten. Maar wil natuurlijk wel weten of die stunserver uberhaupt nog iets toevoegd of niet.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna, nou weten we alleen nog niet of alleen een stun server het probleem ook oplost.  

 

Wil je:

stunserver = "stun.12connect.com";

is_nat-aware = "no";

sipping_enabled = "no"

 

nog eens proberen? Overigens als dit werkt zou ik het toch mooi zoals bij punt 1 laten. Maar wil natuurlijk wel weten of die stunserver uberhaupt nog iets toevoegd of niet.

Ga ik morgen proberen anders krijg ik ruzie met mijn vrouw . . .

Ik moet immers iedere keer rebooten en dan heeft zij geen verbinding.

 

Het is inmiddels appeltje/eitje geworden in het editen.

 

Overigens, het editen via de opgeslagen file lukt niet, je krijgt dan

bij het restoren "invalid file", dus telnet is de aangewezen oplossing.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna, nou weten we alleen nog niet of alleen een stun server het probleem ook oplost.  
 
Wil je:
stunserver = "stun.12connect.com";
is_nat-aware = "no";
sipping_enabled = "no"
 
nog eens proberen? Overigens als dit werkt zou ik het toch mooi zoals bij punt 1 laten. Maar wil natuurlijk wel weten of die stunserver uberhaupt nog iets toevoegd of niet.

 

Mijn vrouw ligt inmiddels onder de klamme lappen dus kon ik het nu uitproberen.

stunserver = "stun.12connect.com";
is_nat-aware = "no";
sipping_enabled = "no";

Deze setting werkt niet voor CC.

 

Ik heb het daarom weer teruggezet naar;

stunserver = "";

is_nat-aware = "yes";
sipping_enabled = "no";

En dat ging gelijk weer goed met CC.

 

Hiermee denk ik alles te hebben uitgesloten . . . toch?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...