Ga naar inhoud


Welke actieve antenne bij slechte ontvangst


Mauricev
Ga naar oplossing Opgelost door Drs. IJzerbout,

Aanbevolen berichten

Beste forummers,

 

Ik vertoef af en toe in mijn stacaravan op een camping aan de kust van N-H. Ik heb niet veel kijkbehoefte maar ik wil toch Ned. 1, 2 en 3 kunnen ontvangen op een tv met dvb-t. Het signaal daar is helaas heel slecht.

 

In eerste instantie had ik een passieve binnenantenne, een sprietje van König, geprobeerd. Binnen ging sowieso niet en door buiten het raam het sprietje dwars vast te houden had ik gemiddeld wel redelijk beeld, maar dat is niet werkbaar.

 

Nu zie ik deze 2 actieve antennes:

- binnenantenne KN-DVBT-IN52 en

- buitenantenne KN-DVBT-OUT112 (met voeding)

De buitenantenne lijkt de beste optie, maar een binnenantenne is natuurlijk vooral gemakkelijk. Maar die komt dan in de caravan met een soort van aluminium buitenwand. Welke invloed heeft dat? 

 

Wat zou de beste optie zijn?

 
Dank voor het meedenken!
Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Beste forummers,

 

Ik vertoef af en toe in mijn stacaravan op een camping aan de kust van N-H. Ik heb niet veel kijkbehoefte maar ik wil toch Ned. 1, 2 en 3 kunnen ontvangen op een tv met dvb-t. Het signaal daar is helaas heel slecht.

 

In eerste instantie had ik een passieve binnenantenne, een sprietje van König, geprobeerd. Binnen ging sowieso niet en door buiten het raam het sprietje dwars vast te houden had ik gemiddeld wel redelijk beeld, maar dat is niet werkbaar.

 

Nu zie ik deze 2 actieve antennes:

- binnenantenne KN-DVBT-IN52 en

- buitenantenne KN-DVBT-OUT112 (met voeding)

De buitenantenne lijkt de beste optie, maar een binnenantenne is natuurlijk vooral gemakkelijk. Maar die komt dan in de caravan met een soort van aluminium buitenwand. Welke invloed heeft dat? 

 

Wat zou de beste optie zijn?

 
Dank voor het meedenken!

 

Hallo Mauricev,

Is een spriet antenne niet een beetje uit de tijd ? Had vroeger z'n ding op de boot. Wat de alu. behuizing van je caravan betreft:

Als hij geheel gesloten is met alu. dan kan je het wel vergeten. Je zit dan in een kooi. Waarom zet je niet een schotel naast of

op je caravan ? Belangrijk is wel dat je vrij zicht hebt.

Groet, Lutine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je geeft het zelf al aan. In een caravan zit je als het ware in een kooi van Faraday. Die aluminium panelen schermen de ontvangst af. Je ontvangt dan alleen de signalen die door de ramen naar binnen kunnen komen. Ik zou voor een buitenantenne gaan. Die kun je ook binnen wegzetten als het signaal toereikend is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Lutine

 

Sinds wanneer heb je voor digitenne een schotel nodig?

 

Sorry,ik had niet begrepen dat het om digitenne ging. Ging er van uit dat het om een spiet antenne ging die

direct op de tv aangesloten moet worden.Sorry hoor. 

Groet, Lutine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je geeft het zelf al aan. In een caravan zit je als het ware in een kooi van Faraday. Die aluminium panelen schermen de ontvangst af. Je ontvangt dan alleen de signalen die door de ramen naar binnen kunnen komen. Ik zou voor een buitenantenne gaan. Die kun je ook binnen wegzetten als het signaal toereikend is.

 

Kooi van Faraday, mooi, die heb ik meteen even opgezocht en dat klinkt achterof ook logisch.

Maar nu de hamvraag: is deze van König (de KN-DVBT-OUT112) die ik noemde dan een goeie keuze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

In eerste instantie had ik een passieve binnenantenne, een sprietje van König, geprobeerd. Binnen ging sowieso niet en door buiten het raam het sprietje dwars vast te houden had ik gemiddeld wel redelijk beeld, maar dat is niet werkbaar.

Volgens mij kun je de spriet verder blijven gebruiken als je hem op het dak van de sleurhut zet. Probeer ergens een opening naar binnen te vinden of een klein gaatje ergens zo te boren dat er geen water naar binnen komt.

Maar hij moet wel horizontaal staan en niet dwars.

 

Is de antenne niet geschikt voor buitengebruik, dan zou ik de antenne gebruiken die je voorgesteld hebt: - buitenantenne KN-DVBT-OUT112 (met voeding)

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...