Ga naar inhoud


NPO stopt door bezuiniging met AM


Sprietje

Aanbevolen berichten

Op zich is het natuurlijk geen punt dat er een keuze wordt gemaakt. Dat is het mooie van het feit, dat er meerdere technieken zijn.

In bijv. Rome zie ik alleen schotels (Hotbird) en een woud aan "yagi's" (DVB-T(2). Kabels trekken is er net zo problematisch als een metrolijn aanleggen.

Vervolgens lijkt het ons in Nederland dan weer logisch, dat je de stekker uit niet-gebruikte technieken trekt, en het eventueel vrijkomend geld en ruimte investeert in de populaire technieken. Maar goed, olie is hier dan ook duur. ;)   

maar wat als zelfs als 112 bellen al een moeilijk punt is in Nederland

 

dat gaat het dus nooit worden met dab, dab+ of eventueel dab++

 

gewoon FM houden

 

in 2034 kan je wel verder kijken hoe de stand van zaken is van de techniek

 

geen geëxperimenteer graag en het goede afbreken (=FM).

 

Ik moet er toch niet aan denken om weer terug te gaan naar de tijd dat er geen ontvangst meer was in de auto op de AM omdat de autosnelweg in een afgegraven lager gedeelte lag.

In die tijd was het een voor ons een grote vooruitgang dat we een auto en autoradio kregen en hadden. Toen was het ook niet erg dat het gebeurde.

 

Maar dat soort dingen wil je nu niet meer hebben. Signaalverlies van radio-ontvangst...

Wie bedenkt het zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Net als voor de gewone FM band, waar inbreken op alle zenders in tunnels mogelijk is, komt dat ook voor DAB+.

Echter, zoals gezegd, ik ken nog geen tunnel welke er mee uitgerust is.

 

In Nederland, Duitsland en België is DAB ontvangst in de auto beschikbaar, in Frankrijk heb ik het tot nu toe op een rit van 700 km in Frankrijk alleen nog rond Parijs gezien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(...)

 

dat gaat het dus nooit worden met dab, dab+ of eventueel dab++

 

gewoon FM houden

 

Deze discussie heeft geen zin, want DAB+ wordt al Europees uitgerold.

FM is zomaar niet weg, zal vast nog wel een decennium blijven. Ondertussen is de digitale wereld van o.a. DAB dan ongetwijfeld wel weer een eindje verder. We zien t.z.t. wel welke rol FM nog speelt.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar wat als zelfs als 112 bellen al een moeilijk punt is in Nederland

 

dat gaat het dus nooit worden met dab, dab+ of eventueel dab++

 

gewoon FM houden

 

in 2034 kan je wel verder kijken hoe de stand van zaken is van de techniek

 

geen geëxperimenteer graag en het goede afbreken (=FM).

 

Ik moet er toch niet aan denken om weer terug te gaan naar de tijd dat er geen ontvangst meer was in de auto op de AM omdat de autosnelweg in een afgegraven lager gedeelte lag.

In die tijd was het een voor ons een grote vooruitgang dat we een auto en autoradio kregen en hadden. Toen was het ook niet erg dat het gebeurde.

 

Maar dat soort dingen wil je nu niet meer hebben. Signaalverlies van radio-ontvangst...

Wie bedenkt het zeg.

 

Dat is niet waar. Een AM middengolf zender legt een prachtig tapijt van grondgolf over het maaiveld. Een afgegraven lager gedeelde houdt de footprint niet tegen. Een hoge berg wel. En´s avonds na zonsondergang komt het signaal via reflekties van de Kennely-Heaviside (= E laag) van boven en wordt door geen enkele berg of afgraving tegengehouden. De AM 747 is na zonsondergang minstens 1.000 km en nog veel verder zeer stabiel te ontvangen. Toen vroeger Radio Luxemburg nog uitzond op 208 mtr. (1440 kHz) waren ze met hun 1,2 Megawatt !!!!! in geheel Europa en nog veel verder uiterst sterk te ontvangen.

Dus de middengolf had met zijn eigenaardigheden kwa propagatie best wel voordelen. Helaas wordt het door de jongeren van tegenwoordig, die er niet mee opgegroeid zijn niet gewaardeerd. Je hoort vaak het geklaag over slechte geluidskwaliteit, maar ik luister liever naar een AM zender van goede modulatiekwaliteit dan naar het gepomp en vlakke eenheidsherrie op Radio 538 en Co.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet waar. Een AM middengolf zender legt een prachtig tapijt van grondgolf over het maaiveld. Een afgegraven lager gedeelde houdt de footprint niet tegen. Een hoge berg wel. En´s avonds na zonsondergang komt het signaal via reflekties van de Kennely-Heaviside (= E laag) van boven en wordt door geen enkele berg of afgraving tegengehouden. De AM 747 is na zonsondergang minstens 1.000 km en nog veel verder zeer stabiel te ontvangen. Toen vroeger Radio Luxemburg nog uitzond op 208 mtr. (1440 kHz) waren ze met hun 1,2 Megawatt !!!!! in geheel Europa en nog veel verder uiterst sterk te ontvangen.

Dus de middengolf had met zijn eigenaardigheden kwa propagatie best wel voordelen. Helaas wordt het door de jongeren van tegenwoordig, die er niet mee opgegroeid zijn niet gewaardeerd. Je hoort vaak het geklaag over slechte geluidskwaliteit, maar ik luister liever naar een AM zender van goede modulatiekwaliteit dan naar het gepomp en vlakke eenheidsherrie op Radio 538 en Co.

helaas, maar wij hadden toch geen radio ontvangst op de AM daar op de snelweg (E8)

maar het is ook wel een aantal decennia geleden, misschien maakt dat de verwarring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze discussie heeft geen zin, want DAB+ wordt al Europees uitgerold.

FM is zomaar niet weg, zal vast nog wel een decennium blijven. Ondertussen is de digitale wereld van o.a. DAB dan ongetwijfeld wel weer een eindje verder. We zien t.z.t. wel welke rol FM nog speelt.

Om met als argument "Europa" aan te komen vind ik niet sterk.

Europa en dan ook de EER-landen als Noorwegen, is zo verscheidend.

 

Duitsland, Zweden zijn totaal andere landen dan landen als Roemenie, Slowakije, Slovenie.

Om dit 1 op 1 te vergelijken is onmogelijk.

 

In de UK rijden ze ook links op de weg, in Nederland en andere landen in de EU en EER dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om met als argument "Europa" aan te komen vind ik niet sterk.

Europa en dan ook de EER-landen als Noorwegen, is zo verscheidend.

 

Duitsland, Zweden zijn totaal andere landen dan landen als Roemenie, Slowakije, Slovenie.

Om dit 1 op 1 te vergelijken is onmogelijk.

 

In de UK rijden ze ook links op de weg, in Nederland en andere landen in de EU en EER dus niet.

Europese uitrol is geen argument, het is een constatering.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles gaat (helaas???) naar digitaal. Ook het radio amateur gebeuren gaat digitaal, wat hier een beetje top offic is.

Maar analoog heeft het voordeel dat een ver station is het nu een radio of radioamateur soms nog verstaanbaar is door de ruis heen.

Als je bij digitaal echter te ver bent, dan is het op mijn manier gezegd gekraak en gepiep dat je hoort.

Ik heb hier jarenlang met een decametrische (hier zeggen we decametriek) ontvanger geluisterd naar verre en mindere verre afstanden via o.a. SSB. Is dit niet lsb en usb? Ben er te lang uit.

Maar dit voordeel, weegt niet genoeg door, om het analoog te behouden.

Ik vraag me af, of ik het zal meemaken, dat fm zal worden uitgefaseerd, en/of dat zoals in Nederland, een vergunning zal worden gekoppeld aan investering in dab+, want hier is het ijzig stil op dab+.

Enkel een overvolle fm band, waardoor het goed ontvangen van een station niet vanzelfsprekend wordt.En zeker niet tegen de Franse grens  :( .

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze kan dan ook in de musea kast. Want de meesten hebben geen fm of vroeger ook nog gemerkt als UKW?? band.

post-40019-0-24638300-1411664093.jpg

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben een week geleden nog door België gereden, DAB(+) heeft een Vlaams en een Waals bouquet, en is tot 150 km voor Parijs te ontvangen.

Wanneer DAB stops is FM nog wel te ontvangen, maar je luistert dan niet meer voor je plezier door de ruis en storingen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze kan dan ook in de musea kast. Want de meesten hebben geen fm of vroeger ook nog gemerkt als UKW?? band.

Was dit een Grundig? Kan het niet goed zien.

Prachtig gepolitoerde houten modellen hadden die tafelradio's. Lust voor het oog. 

Die bij ons thuis had wel FM/UKW.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ik al op dot onderwerp had gereageerd maar ik kan het nergens terugvinden dus voor alle zekerheid nog maar even opnieuw met excuses als ik toch blijk te dupliceren.

 

Alleereerst: hoewel ik ook een enorme schat aan herinneringen heb kom je met nostalgische overwegingen geen stap verder. De techniet schrijdt voort en tja, al was de paardentram nog zo prachtig, ze houdt niet een vervanging door een hypermoderne metrolijn tegen.

 

Het is wel zo dat het heel absurd is dat we enerzijds van politici steeds weer de zegeningen van een verenigd Europa te horen krijgen waar met name de vrijheid van wonen en werken in andere EU landen hoog in het vaandel staat terwijl bij dan wonen en werken mijns inziens ook hoort dat je minimaal in elk EU land alle publieke radio en tv zenders van je land legaal moet kunnen bekijken en beluisteren. Daar was trouwens in de voorbereidingstijd op satelliet televisie in de jaren 70 sprake van, elk Europees land zou over vijf zogenaamde DBS kanalen kunnen beschikken via welke de publieke netten over heel Europa zouden worden verbreid. Van codering wegens rechten was in die tijd nog absoluut geen sprake. Volgens mij heb ik de kaartjes en info nog ergens in mijn documentatie liggen voor wie het interesseert.

 

Radio: toen ik mijn vrijwilligerswerk in Roemenië begon was het allemaal nog fantastisch. Op 9895 kHz hoorde je voor grote delen van de dag de uitzendingen van Radio 1, op 6075 de Deutsche Welle, 6175 Radio France International, 6055 Radio Österreich Wien en op 9410 en nog een paar frekwenties de BBC World Service. Als je door landen reed zoals Hongarije of Slowakije waarvan ik de taal niet beheers was er altijd wel een verstaanbare zender te horen om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurde. En 's avonds hoorde je in grote delen van Europa in elk geval Radio 1 en Radio 5. Mijn favoriete avondprogramma "Met het oog op Morgen" van Radio 1 hoorde ik om 23:00 op 1008 kHz middengold, als ik bezoek had gehad om 0:00 de herhaling op Radio 5 middengolf en als ik niet slapen kon nog een uurtje later via de wereldomroep. Wat wil je nog meer?

 

Maar die gouden tijden zijn voorbij, men doet alsof je dat allemaal maar moet doen met je smartphone maar vergeet daarbij dat je bijvoorbeeld in een bergachtig gebied als Roemenië helemaal geen bereik hebt afgezien van momenten dat je langs een dorpje met een eigen zendertje komt. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je niet alleen een dure smartphone moet gaan kopen maar ook dan nog per land eerst iets zou moeten doen om een prepaid kaartje aan te schaffen omdat het gebruik van een nederlands abbonnement in het buitenland nog steeds een onbetaalbare luxe is.

 

De oplossing zou simpel zijn: kijk naar Afristar (gestopt wegens het vragen van geld voor de zenders en dat hebben de meeste Afrikanen nu eenmaal niet). In principe moet zo'n systeem ervoor kunnen zorgen dat je met een ervoor bedoelde autoantenne naar vele tientallen radiozenders uit alle Europese landen zou moeten kunnen luisteren binnen de hele EU via de zogenaamde L-Band. Fluitje van een cent, Amerikanen gebruiken het al twaalf jaar en met veel succes, zie o.a.  en het is te wijten aan het veel zwammen maar zo weinig mogelijk daadwerkelijk doen dat er in Europa tot op de huidige dag geen sprake van is terwijl je naast commercieel gebruik toch minimaal voor zou kunnen zorgen dat je een nieuwszender en een muziekzender uit elk eigen EU land gratis via zón systeem zou moeten kunnen meezenden zodat je waar je ook in Europa bent gewoon moet kunnen luisteren naar essentiäle netten als de Radio 1, BBC World Service en Deutschlandfunk om maar een paar dwarsstraten te noemen. Misschien dat dat bij het uiteenvallen van de EU in 2050 nog net wel of net niet meer zal zijn gerealiseerd....

 

Maar er speelt nog iets heel anders. De overheid tettert al sinds jaar en dag hoe we vooral op rampen en oorlogen moeten zijn voorbereid, en ons stompzinnige buitenlandbeleid van de laatste jaren laat ons met regelmaat langs die afgrond zwerven. Je hebt dan een site als crisis.nl die ons met name vertelt dat we voorbereid moeten zijn op met name de uitval van electriciteit bij een ramp en daarom toch vooral ervoor moeten zorgen dat we een draagbare radio met een setje batterijen klaar moeten hebben staan.

 

Tja, dat klinkt heel verstandig, nietwaar? Totdat je erover nadenkt. Want wat betekent DAB+ radio?

1. Het bereik van DAB zenders is veel kleiner dan FM en nog veel kleiner dat middengolf. Als je een portable moet hebben om in noodsituaties nieuws te kunnen horen, wie garandeert dat de DAB+ zender in Uw buurt stroom krijgt om uit te zenden?

2. Waar FM en vooral middengolf nog diep doordringen in kelders van flatgebouwen, parkeergarages en andere schuilplekken dringt DAB+ nauwelijks nog door, de kans dat je nog iets zult kunnen ontvangen is alleen al om die reden heel veel geringer

3. Waar de ontvangst van middengolf en FM ook bij te geringe veldsterkte nog bruikbaar is door de ruis heen kent DAB+ geen ruis. Als met die techniek ook maar iets te weinig signaal is voor een perfecte ontvangst krijg je gewoon helemaal geen ontvangst.

4. Waar mijn gewone draagbare radio al gauw meerdere maanden doet met een setje van 4 batterijen, is een DAB+ radio een ware stroomvreter. Mijn Philips exemplaar houdt het op zes batterijen zegge en schrijve een halve dag (en dan bedoel ik dus niet 12 uur maar hooguit 8 uur of minder) vol. Ik neem aan dat dat komt door de gebruikte techniek die nodig is voor de decodering van digitale signalen. In elk geval, zelfs al doet je lokale DAB+ zender het nog en zelfs al heeft de lokatie van de DAB+ zender in je buurt nog wel stroom zul jij al gauw niet meer naar je radio kunnen luisteren.

 

Als dat geen overtuigend pleidooi vormt om die 747 middengolfzender in de lucht te houden weet ik het ook niet meer. Je kunt hem natuurlijk uit de lucht nemen en hem in reserve houden maar ik denk niet dat er mensen zullen zijn die radiotoestellen blijven kopen met een middengolfband als daar niets zinnigs meer op te ontvangen is. Als je redelijk zeker wilt zijn van een blijvend gebruik van de middengolf zou ik aanraden er de nieuwszender Radio 1 naartoe te verhuizen. Dan kun je de vrijkomende FM frekwenties voorlopig aan Radio 5 geven totdat iedereen op DAB+ is overgeschalekd (binnen 8 jaar gaan de FM zenders ook voor de bijl) en via 747 is het grootste deel van Nederland met één zender bereikbaar. Je zou dan altijd nog een tweede zender in reserve kunnen houden in geval het zo uitpakt dat de ramp zich exact binnen het gebied van de hoofdzender voltrekt.

 

Ik ebk geval is het zo dat als men zelfs aan zulke uitermate simpele dingen niet denkt ik niet geloof dat het zin heeft om al hun wijze adviezen om toch vooral voorbereid te zijn op rampen serieus moet nemen. Als ze zichzelf niet serieus nemen waarom zouden wij dat dan doen?

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn eerste am ontvanger, de eerder genoemde Pioneer 1 was een kristalontvanger die werkte zonder batterijen.

Met een paar eenvoudige onderdelen is die op elk willekeurig moment in een uurtje in elkaar te schroeven, mochten de tijden weer veranderen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat kristalradiootje heeft wel een ernorme langdraad antenne en echte goede aarde nodig om enigzins te werken.

Dus niet echt praktisch in gevallen van nood of een ramp.

Het is inderdaad wel zo dat DAB radio´s in vergelijking met een ouderwetse AM-FM transistor radio  enorme stroomvreters zijn. Daarom zitten er ook oplaadbare batterijen of accu-packs in. Anders had de consument ze al lang tegen de wand gesmeten.

Het is jammer dat de 747 het loodje moet leggen. Vroeger waren er veel landen jaloers op deze frequentie vanwege het enorme bereik. Onderin de middengolfband is de verzwakking van de grondgolf veel lager dan bovenin de middengolfband.

De zender draait nu op 400 kw en kan met maximaal 600 kw bedreven worden. Dat klinkt veel maar het bereik is om van te watertanden.

En reken nou eens dat iedereen een DAB radio heeft in plaats van een gewone transistorradio. Tel het verbruik van die dingen eens op tegen het verbruik van die AM 747 zender?

DRM heeft wel degelijk toekomst en vooral ook een toepassing. In Duitsland namelijk zet Media Broadcast via de kortegolf 6015 kHz /150-200 kW vanuit Nauen een dienst in om marineschepen over de gehele wereld met een radioprogramma voor militairen te voorzien: Radio Andernach. Het signaal is via het boardnet toegankelijk alsmede data verkeer met Journaline Slideshow en textberichten uit de de Heimat. Het persbericht is hieronder te lezen:

 

MEDIA BROADCAST überträgt per Digital Radio Mondiale (DRM) Infodienste weltweit an Bundeswehr-Fregatte im Auslandseinsatz

Köln 22. September 2014 – Spannende Einsatzmöglichkeiten für die digitale Kurzwelle DRM – die Technik lässt sich bestens zur Versorgung von weltweit operierenden Schiffen mit Nachrichten einsetzen. Jüngstes Beispiel: MEDIA BROADCAST, führender Full-Service-Provider der Rundfunk- und Medienbranche, unterstützt die Bundeswehr bei Auslandseinsätzen und strahlt ein Informationsprogramm des Bundeswehr-Senders Radio Andernach im DRM-Standard für die im Auslandseinsatz befindliche Fregatte Niedersachsen aus. Vom Senderstandort Nauen (Deutschland) verbreitet MEDIA BROADCAST ein zweistündiges Audioprogramm von Radio Andernach sowie Textnachrichten und eine Slideshow verschiedener Nachrichtenanbieter. Der Versand der Infodienste erfolgt verschlüsselt im HECA-Verfahren (High Efficient Conditional Access). Der DRM-Standard ermöglicht die Ausstrahlung von Hörfunk, Daten- und Videodiensten weltweit via Kurzwelle in digitaler Qualität und eignet sich daher bestens für die Übermittlung von Infodiensten an wechselnde Empfangsorte.

Die Ausstrahlung des Infoprogramms für die Fregatte Niedersachsen erfolgt von 02:00 bis 04:00 UTC mit einer DRM-Sendeleistung von 200 kW. Neben Nauen steht als Senderstandort Issoudun (Frankreich, 150 kW DRM-Leistung) als Back-up bereit. Vor der Ausstrahlung werden sämtliche Daten (Audio, Journaline, Videoslideshow) zu einem MDI-Datenstrom (Multiplay Data Information-Channel) zusammengefasst und zur Übertragung verschlüsselt. Die Ausstrahlung erfolgt mit standardisierten DRM-Übertragungsparametern. Dank des Einsatzes des neuen HE-AAC-Komprimierungsverfahrens kann der Audio-File auf 8 kbit/s komprimiert werden, was UKW-Qualität entspricht. Die Nutzbandbreite des Signals liegt bei 20 kbit/s. Zur Synchronisation der Empfangsanlagen wird die Übertragung der Daten von einem kurzen Jingle eingeleitet.

Das Frequenzmanagement orientiert sich an den weltweiten Fahrtrouten der Fregatte Niedersachsen. Dank der gradgenauen Einstellung der fünf Broadcast-Drehantennen in Nauen kann jedes Gebiet weltweit mit größtmöglicher Empfangsleistung versorgt werden. Große geografische Regionen sind so mit wenigen Aussendungen erreichbar. Damit wird die Adressierung des Empfängers im jeweiligen Aufenthaltsort an jedem Punkt der Welt sichergestellt. Auf der Fregatte ist eine Kurzwellenempfangsanlage mit DRM-Receiver (DT700) und angeschlossenem BoardNetServer installiert. Dieser bietet drei Ausspielwege für Audio-Daten, IP-Einspeisung ins IP-Bordnetz sowie auf das Bord-BK-Netz der Fregatte.

Die Vorteile der Nachrichtenverbreitung via DRM liegen auf der Hand: Die IP-Übertragung erfolgt kosteneffizient und verschlüsselt – weltweit und ohne Verzögerung. Durch die Möglichkeit zur Übertagung weiterer Daten (PDF-Dokumente etc.) lassen sich Synergie-Effekte nutzen. Zudem lassen sich beschlossene Benutzergruppen im „Point-to-Multipoint“-Verfahren adressieren.

Das DRM-Projekt der MEDIA BROADCAST zur Versorgung der Fregatte Niedersachsen ersetzt den Postversand und Fernschreiben, welche die Soldaten der Fregatte Niedersachsen bis dato als Kontakt in die Heimat nutzten. Statt Informationen mit vierwöchiger Verzögerung stehen nun tagesaktuelle Infos und Grüße aus der Heimat bereit. Damit leistet das DRM-System einen aktuellen und modernen Beitrag zur Betreuungskommunikation der Soldatinnen und Soldaten im Einsatz. Es besteht grundsätzlich die Möglichkeit, die gesamte Flotte der Marine sowie Auslandscamps aller anderen Streitkräfte mit DRM-Empfangsanlagen auszurüsten und so mit der Heimat zu verbinden.

„DRM fügt sich nahtlos in das bestehende Betreuungskonzept der Fregatte Niedersachsen ein. Hierbei hat jedes Besatzungsmitglied die Möglichkeit, netzwerkbasiert auf die übertragenden Newsinhalte und auf die Radio-Andernach-Sendung vom Vortag zurückzugreifen“, sagte der Kommandant der Fregatte "Niedersachsen", Fregattenkapitän Kurt Leonards. „DRM ist insgesamt ein Schritt in die richtige Richtung, auch Marineeinheiten im Einsatz aktiv zu betreuen.“

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reageer graag eens op het bericht van paulvr. Misschien een beetje top offic, maar wij mensen (consumenten) gaan over naar alles wat gemakkelijk is. Het passeert allemaal onze deur. In bepaalde landen is het helemaal zo goed of onmogelijk een antenne te zetten.

Waar we vroeger alles probeerden te ontvangen via een uitgezonden signaal fm/am vhf uhf, willen ze liefst dat we het afnemen via het signaal dat passeert voor onze deur.

Maar moesten er tijden komen zoals 14/18 en 40/45 , dan denk ik dat we nogal zouden vloeken, als al die luxe die we nu worden aangeboden, onbruikbaar zouden zijn. En ik heb het hier over alle nutsvoorzieningen.

Zoals ik al diverse keren melde, is dat als je in een kelder bunker of ergens ondergronds zit, kan je analoog nog luisteren tussen de ruis door, als het gaat om belangrijke mededelingen. maar bij digitaal, vergeet het maar.

Voor bijna alle ontvangst zijn we afhankelijk van derden. Als die gedwongen is te stoppen, zitten wij zonder informatie.

Vroeger kregen we die informatie rechtstreeks, wat in de meeste gevallen niet meer het geval is.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...