Ga naar inhoud


Nieuwe achtste RTL-zender in Nederland


Sprietje

Aanbevolen berichten


Geef mij maar pluriformiteit. 

Ik kijk en vergelijk graag: Sky News, BBC, en N-tv en N24 en Tageschau24. Euronews, CNN en ga maar door.

 

 

 

Als je echt naar pluriformiteit streeft zou RT en CCTV ook in dat lijstje staan.

Even goed lezen. :)

 

Maar discussie gaat hier over commercieel/niet commercieel.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Maar discussie gaat hier over commercieel/niet commercieel.

 

De discussie gaat over een nieuwe 24/7 nieuwszender van RTL.

 

Op zich kunnen we dat alleen maar toejuichen. Voor mij heeft de NOS wel zo ongeveer afgedaan als onafhankelijke nieuwsbron. Je betrapt ze steeds regelmatiger op weghouden van bepaalde nieuwsfeiten, die de berichtgeving vrij eenzijdig maken. Voor mij is internet al jaren een welkome aanvulling om nieuwsfeiten toch wat van meer kanten tot me te kunnen nemen. Het is dan ook te hopen dat RTL daar wat invulling aan kan geven en een breder aanbod kan gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen meldde NOS Teletekst het overlijden van " US Democraat Mario Cuomo".

Bij RTL Teletekst had ik dit bericht (nog) niet aangetroffen.

Vroeg me af of dit bericht wel thuishoorde bij NOS Teletekst "gebalanceerde berichtgeving".

 

Nee, een beetje concurrentie (ook uit commerciële hoek) voor de PO kan inderdaad beslist geen kwaad. Kranten en opiniebladen zijn ook commercieel. Dat wil nog niet zeggen dat ze geen kwaliteit kunnen leveren.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is fijn om je te laten informeren door verschillende nieuwsbronnen.

Daardoor kun je zelf een beeld vormen van de hedendaagse gebeurtenissen.

 

Maar wat mij opvalt is dat er veel nieuwsbronnen (landen) zijn die het nieuws brengen zoals hun leiders de wereld zien (of andersom).

De zenders zijn wat dat betreft allemaal gekleurd en dat zou niet moeten .

De grote verschillen, in de nieuwsberichten die daardoor ontstaan, zijn beangstigend.

 

Of de bovengenoemde 8ste rtl zender waarheidsgetrouw nieuws brengt is nog afwachten.

Maar ik vermoed dat ze luisteren naar de mond die hun voedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkel nieuwsbericht zal compleet ongekleurd zijn. Je kan er zoveel mogelijk naar streven, maar geheel objectief bestaat niet.

Bron, woordkeuze, toonzetting, rangorde van het item, regio, en ga nog maar een tijdje door. Ontkleuren is nagenoeg onmogelijk.

En als het internationale nieuws en de duiding ervan op buitenlandse zenders identiek is aan dat in het Nederlandse journaal, kun je je afvragen wie uiteindelijk bepalen wat nieuwswaardig is en in welke mate. 

Vaak genoeg staat het nieuws tijdelijk bol van een bepaalde zaak, maar daarna is het net alsof het probleem voorbij is. En dat zal meestal niet waar zijn.

 

Maar elke nieuwe nieuwszender zou weer een steentje kunnen bijdragen aan meer gebalanceerde journalistiek en nieuwsgaring.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuws uit het buitenland wordt meestal voorgekauwd en voorgeschoteld door Reuters.

Dat bericht over Mario Cuomo lijkt me daar een goed voorbeeld van.

 

Toch heeft RTL volgens mij wel een nieuwsafdeling van redelijke omvang. Al die Europese RTL's samen maken een behoorlijke eigen actuele nieuwscollectie waar ze alle uit kunnen putten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bericht over Mario Cuomo lijkt me daar een goed voorbeeld van.

 

Toch heeft RTL volgens mij wel een nieuwsafdeling van redelijke omvang. Al die Europese RTL's samen maken een behoorlijke eigen actuele nieuwscollectie waar ze alle uit kunnen putten.

Klopt. Ze zijn net iets minder subjectief gekleurd dan de "geweldige" NOS. En dat ook nog zonder belastinggeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben de naam niet voor niets omgedoopt naar NPO: Nederlandse Propaganda Omroep. Ik kijk daar niet eens meer naar.

 

 

Veel plezier met de meuk van RTL/SBS.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben de naam niet voor niets omgedoopt naar NPO: Nederlandse Propaganda Omroep. Ik kijk daar niet eens meer naar.

Zover wil ik niet gaan. Ik geloof nog steeds in de integriteit van de NPO. Je hoeft niet meteen te veroordelen, alleen alert en kritisch blijven.  

 

Veel plezier met de meuk van RTL/SBS.

Jij bent de laatste die daar over kan oordelen, want je kijkt immers uit principe niet.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n 1e post in 2015 en de beste wensen nog dus en zo.

 

Ik kijk steeds meer naar Al Jazeera niet in de laatste plaats vanwege mijn oude dm7000 aldaar.

Het vermoeid me wat meer vanwege de taal maar vaak genoeg hebben ze echt opvallend goede docu's.

Ik vind ze ook neutraal maar daar zullen Fox liefhebbers het zeker niet mee eens zijn.

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...