Ga naar inhoud


Sigma lens compatibel


mapi

Aanbevolen berichten

Ik heb van het vorige millennium nog een oude analoge camera met daarbij een hele reeks lenzen. Daaronder een groothoeklens van het merk Sigma.

 

Nu wil ik mij zelf op dit gebied ook naar het huidige millennium sturen en ben dus op zoek naar een nieuwe camera.

 

Aangezien ik die hele reeks lenzen al heb ben ik er ondertussen achter dat er een site bestaat waar ik mijn nikon lenzen kon vergelijken op welke nieuwe nikon ze zullen werken met autofocus.

 

Enkel vind ik niet direct een site waar ik mijn sigma lens kan vergelijken om net de laatste beslissing te kunnen nemen.

 

Vandaar dan ook de vraag naar jullie of er al iemand zoiets heeft uitgezocht en toevallig zo een vergelijk site weet

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet wat voor een fotograaf je bent.

Als je een professionele fotograaf bent, was je waarschijnlijk allang met je lenzen naar een eerste klas winkel gestapt voor advies en uitproberen; deze winkels zijn er, en dan had je deze vraag hier niet gesteld. En ik denk dat zo'n oude sigma lens niet compatibel zal zijn. Verder geldt bij de lenzen die wel compatibel zijn een vergrotingsfactor (bij Canon 1.6x).

 

Als je een simpeler fotograaf bent (zoals ik) zijn er de laatste jaren snelle ontwikkelingen geweest. Ik begon met een SLR en 1 peperdure lens, maar het gewicht begon mij steeds meer tegen te staan. En ik was jalours op mijn vrouw die met een goedkopere en simpeler systeem/bridgecamera veel uitgebreidere zoom ter beschikking had, en onder lichtarme omstandigheden beter kon fotograferen (haar camera was paar jaar nieuwer). Nu heb ik ook een systeem/bridge camera en ben blij dat ik mijn SLR + lens kon inruilen.

Er vindt veel ontwikkeling plaats met bridge- en systeemcamera's, die een sterke concurrent inmiddels geworden zijn van SLR's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat voor een fotograaf je bent.

Als je een professionele fotograaf bent, was je waarschijnlijk allang met je lenzen naar een eerste klas winkel gestapt voor advies en uitproberen; deze winkels zijn er, en dan had je deze vraag hier niet gesteld.

 je geeft daarmee dus zelf al het antwoord ;)

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je best wel een punt. het gewicht en grote nodigt natuurlijk niet uit om op vakantie ff mee te nemen....

 

Zal er eens naar gaan kijken


Als je een simpeler fotograaf bent (zoals ik) zijn er de laatste jaren snelle ontwikkelingen geweest. Ik begon met een SLR en 1 peperdure lens, maar het gewicht begon mij steeds meer tegen te staan. En ik was jalours op mijn vrouw die met een goedkopere en simpeler systeem/bridgecamera veel uitgebreidere zoom ter beschikking had, en onder lichtarme omstandigheden beter kon fotograferen (haar camera was paar jaar nieuwer). Nu heb ik ook een systeem/bridge camera en ben blij dat ik mijn SLR + lens kon inruilen.

Er vindt veel ontwikkeling plaats met bridge- en systeemcamera's, die een sterke concurrent inmiddels geworden zijn van SLR's.

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Canon Eos M. Je kan daar de lens van vervangen maar heeft geen spiegel.

 

Je kan bij DX allerlei adapters kopen van rond de USD 10 en daarmee kan je allerlei oude lenzen weer gebruiken.

dank

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Vroeger" meerdere analoge spiegelreflex-camera's gehad, o.a. Asahi Pentax met een hele reeks lenzen; ze liggen nog ergens in de kast.

Daarna heb ik zelf jaren een digitale bridge-camera gehad, ben echter al enkele jaren overgeschakeld op een digitale spiegelreflex Canon EOS.

De (vaak vaste) lenzen van een bridge-camera zijn voor huis, tuin en keuken-foto's prima. Maar maak maar eens dezelfde foto ook met een goede digitale spiegelreflex en je bent om!

Hoe dit komt? De grootte van de opname-chip. Vergelijk deze maar eens. Daardoor zijn er natuurlijk ook weer grotere lenzen nodig. En ja, dat maakt hem zwaarder.

 

Lenzen kun je net zo duur maken als je wilt. Vaak zit er bij de camera al een kitlens, vaak een zoomlensje met een beperkt bereik, vanaf beperkt groothoek tot beperkt tele. Wil je daar een langere telezoom lens bij kopen kun je bij zowel de fabrikant van de camera (Canon, Nikon, etc.) terecht als bij speciale lensfabrikanten zoals Sigma en Tamron. Deze laatste zijn vaak wel wat goedkoper maar doen zeker niet onder voor de normale lenzen van Canon en Nikon. Anders wordt het als ze ze gaat vergelijken met de proffesionele lenzen van b.v. bij Canon de "L"-serie, ontzettend duur, maar natuurlijk ook veel beter. Maar ook Sigma heeft hele dure proffesionele lenzen.

 

Lenzen van oude analoge camera's kun je passend maken door b.v. een adaptor, maar begin daar gewoon niet aan. Meestal doet de autofocus het niet meer en we hoeven het al helemaal niet te hebben voor de ingebouwde stabilisatie bij de huidige lenzen. Ook heeft de ontwikkeling van lenzen niet stil gestaan, ze zijn echt niet meer te vergelijken.

 

En vind je het allemaal een beetje duur, er is een levendige handel in 2e hands lenzen.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een ver verleden had ik een Asahi Pentax de 'top off the bill' op camera gebied gehad, toen bestonden Canon of Nikkon nog niet eens...

 

Ik wist dat je niet een van de jongste was onder ons, maar ik wist niet dat je ruim over de 100 jaar oud was!  Nikon bestaat namelijk 97 jaar... http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon :) :)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dan is mijn digitale Canon wel even iets simpeler in bediening en zijn loep zuivere gemaakte plaatjes. :cool:

Dan heb je nog nooit met een Cambo gewerkt met Carl Zeiss lenzen en op 13 x 18 glas-negatief, dan kan je spreken van loep zuiver.

 

Maar ik heb nu ook een Canon EOS wel met meerdere lenzen waaronder zelfs Sigma.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

In een ver verleden had ik een Asahi Pentax de 'top off the bill' op camera gebied gehad, toen bestonden Canon of Nikkon nog niet eens, ....

Het lastige is wel dat de Pentax Corporation (Asahi Optical Joint Stock Co) 2 jaar jonger is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pentax :D

Maar zonder gekheid, hij bedoelt natuurlijk: voor er digitale camera's bestonden.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak; "The name Nikon, which dates from 1946"...? Dat stond ook in dezelfde Wikipedia pagina...  Dus je bent van voor 1946? Je schrijft immers "In een ver verleden had ik een Asahi Pentax de 'top off the bill' op camera gebied gehad, toen bestonden Canon of Nikkon nog niet eens"...  (We zullen er maar even vanuit gaan dat je Nikon verkeerd hebt gespeld...)

;):)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dames, het gaat er niet om wie het beste wikipedia kan quoten, maar de vraag was of er ergens na te gaan is of een lens compatible is of niet. Ook in Off topic graag on topic blijven.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...