Ga naar inhoud


ARD en ZDF schrappen themazenders


Sprietje

Aanbevolen berichten

De satellietkijker in Nederland verliest op termijn twee Duitse publieke zenders. ARD schrapt de zender Eins Plus terwijl ZDF de zender ZDF Kultur stopzet. De Duitse politiek heeft dit besloten. Er komt een online jeugdkanaal voor in de plaats.
 
Via de satelliet (en in Duitsland ook andere digitale netwerken) hebben ARD en ZDF elk drie themazenders. De toekomst van die zenders stond al langer ter discussie. Het staat nu vast dat ZDF Kultur verdwijnt. De omroep wilde zelf al eerder van de zender af en doet nog maar nauwelijks iets aan de programmering. Ook voor Eins Plus valt het doek. Het budget dat vrijkomt gaat naar een andere nieuwe zender.
 
Jongerenzender alleen online
 
De wens bestaat al langere tijd om een specifieke publieke jongerenzender in Duitsland op te zetten. Deze moet zich op een oudere doelgroep dan Kika en een jongere dan ZDF Neo gaan richten. Alle Duitse Bundesländer hebben hiermee ingestemd, waardoor het lot van Eins Plus en ZDF Kultur lijkt te zijn bezegeld. Voor ZDF Kultur staat dit helemaal vast. Discussie is er nog of het nieuwe jeugdkanaal zoals gepland inderdaad alleen online beschikbaar komt. De capaciteit die op satelliet vrijkomt kan nog ingezet worden voor andere zenders als ARD Alpha, Radio Bremen TV en SR Fernsehen Südwest (Saarland), die nu nog niet in HD uitzenden.

Bron: Satellite Magazine, zie: http://www.satellitemagazine.com/?action=pagina&id=49&id2=36738&title=ARD%20en%20ZDF%20schrappen%20themazenders

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toch wel jammer, hier is de BBC en ITV niet te ontvangen en daarom zijn ARD/ZDF mét hun diverse themazenders een mooie aanvulling op de NPO.

 

Ik kijk het meest NPO, ARD, ZDF, die "Dritten"  en Arte, VRT alleen voor de detectives.

 

Jullie kennen mij onderhand wel, commerciele zenders, dus ook de Duitse, kunnen mij gestolen worden,

dus al met al een beetje verarming op mijn kijkgenot.

Ook op de andere, over de 2200 zenders, zit gelukkig nog wel wat bij.

  • Like 1

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De programmering van de genoemde zenders stelt al een hele tijd niks meer voor. ZDF Theater, Festival, het profiel was zoek, ondanks de naam.

EinsPlus bungelt er ook maar wat bij.

Een goede publieke jeugdzender lijkt me niet verkeerd in Duitsland. Die doelgroep laat de Duitse publieke omroep al jaren een beetje liggen, ten faveure van al die programma's a la Musikantenschiene en Musikantenstadl. :tired:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er worden meer zenders opgestart en enkel online. Hopelijk is die Duitse nieuwe online zender, niet met geo blocking beperkt.

Want dan word ons FTA aanbod beetje bij beetje beknibbeld.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel jammer, hier is de BBC en ITV niet te ontvangen en daarom zijn ARD/ZDF mét hun diverse themazenders een mooie aanvulling op de NPO.

 

Ehh......??? Je bedoelt: daarom is de NPO een mooie aanvulling op ARD/ZDF mét hun diverse themazenders.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De satellietkijker in Nederland verliest op termijn twee Duitse publieke zenders.

 

Hoezo in Nederland? Kunnen ze in Duitsland dan gewoon door blijven kijken?

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh......??? Je bedoelt: daarom is de NPO een mooie aanvulling op ARD/ZDF mét hun diverse themazenders.

 

Ik snap niet precies wat jij bedoelt, ARD/ZDF, met hun extra thema zenders, zijn een mooie aanvulling op de NPO en ja, die hebben ook themazenders.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg toch een beetje de indruk dat de Duitse p.o. zodanig in de slappe was zat/zit dat ze jarenlang themazenders in de lucht hebben gehouden zonder dat er voldoende belangstelling voor was. Dat lijkt me met elkaar een aardig geldbedrag. In SD, HD, via Astra 1, enz..Tel uit je winst. Het zou me als Duitse belastingbetaler geen goed gevoel geven.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde dit ironisch, omdat ik de de NPO zenders waardeloos vind. Maar dat is mijn persoonlijke mening en die hoef je niet te delen.

 

Dus RTL en consorten zijn voor jou het summum van kijkgenot?.

 

Bovendien kan jij de NPO en commerciëlen daar niets eens ontvangen.

 

Natuurlijk wel ARD/ZDF, via Hotbird?, maar ondanks dat ik er graag naar kijk, worden die zenders toch wel wat overroepen, geen een zender is perfect, neem alleen al die verschrikkelijke nasynchronisatie.

 

Als ik alleen RTL en consorten zou kunnen ontvangen, dan zou ik gelijk het abo. van CD opzeggen.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Duitse PO zenders zitten goed in de slappe was alhoewel dit vroeger nog beter was. Toch mogen ze niet klagen.

De regering heeft ze een duidelijke mediale "opdracht" gegeven en deze opdracht wordt strikt nagevolgt.

Ik ben blij dat het zo is, ik heb er sinds 1982 van kunnen genieten en vind dat er wereldwijd geen betere omroep is dan in Duitsland.

Vergeet ook niet dat de media industrie in Duitsland ook een grote hoeveelheid werkgelegenheid produceerd.

Wat betreft de commerciele zender RTL, werd vreemde U konstruktie via Luxemburg werd al heel snel afgeschaft door RTL de mogelijkheid te geven zich in Köln te vestigen. Ze kregen snel een pand in de Aachener Straße en een officiele licentie met terrestriche frequenties. Er werden pilootprojekten op touw gezet in o.a. Ludwigshafen, Berlijn, München en nog een paar steden waardoor de commerciele TV bevorderd werd. Hieruit is o.a. SAT1 ontstaan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus RTL en consorten zijn voor jou het summum van kijkgenot?.

 

Bovendien kan jij de NPO en commerciëlen daar niets eens ontvangen.

 

Natuurlijk wel ARD/ZDF, via Hotbird?, maar ondanks dat ik er graag naar kijk, worden die zenders toch wel wat overroepen, geen een zender is perfect, neem alleen al die verschrikkelijke nasynchronisatie.

 

Als ik alleen RTL en consorten zou kunnen ontvangen, dan zou ik gelijk het abo. van CD opzeggen.

 

Nee, integendeel. Ik heb het over ARD/ZDF. Ik kon hier in Duitsland naar kijken sinds ik er woonde en werkte vanaf 1982.

Nu kan ik alleen nog ARD/ZDF en RTL2 in Dubai ontvangen.

Het nagesynchroneseer ondervond ik in het begin ook als storend maar nu maakt het me geen bal meer uit. Ik kijk trouwens hoofdzakelijk naar Duitse produkties zoals Tatort.

Wil ik engelse films zien dan kijk ik naar de MBC Group zenders of DMI. Of we laten ons een DVD of BlueRay aan huis bezorgen.

Het Canaal Digitaal/NPO aanbod mis ik net zo min als mijn ex-schoonmoeder.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg toch een beetje de indruk dat de Duitse p.o. zodanig in de slappe was zat/zit dat ze jarenlang themazenders in de lucht hebben gehouden zonder dat er voldoende belangstelling voor was. Dat lijkt me met elkaar een aardig geldbedrag. In SD, HD, via Astra 1, enz..Tel uit je winst. Het zou me als Duitse belastingbetaler geen goed gevoel geven.

 

Duitsers zijn in veel grotere mate geïnteresseerd in educatie, kunst en cultuur dan wij. En ook in interviews waarin mensen gewoon uit mogen spreken zodat interviews veel interessanter en diepgaander worden dan bij ons. Gewoon een kwestie van geduld, iets wat wij al heel lang kwijt zijn geraakt. Het is hier in Nederland niet altijd zo geweest maar we dat menen onze oppervlakkige manier van omgaan met het leven en met thema's die diepgaander zijn dan de vraag wie het beste Amerikaanse muziek na kan zingen of de simplistische verhalen op Discovery of National Geographics het meest educatieve en cultureel waardevolle is wat de wereld te bieden heeft. Gelukkig laat met in Duitsland het meeste van die rommel aan de commerciëlen over. De kijkcijfers in Duitsland laten zien dat onze oppervlakkige manier van programmakijken iets is wat je daar hooguit bij jongeren en lager opgeleiden tegenkomt.

 

Ik hoop dat het nog lang zo moge blijven. Ik ben steeds enorm verbaasd als men in Hilversum steeds weer de BBC als summum van kwaliteitsomroep noemt. Of dat echt zo wordt gevoeld weet ik niet, een boos duiveltje zegt me dat het wel eens zou kunnen voortkomen uit het feit dat ze alleen het Engels als vreemde taalredelijk tot goed kunnen verstaan.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het nog lang zo moge blijven. Ik ben steeds enorm verbaasd als men in Hilversum steeds weer de BBC als summum van kwaliteitsomroep noemt. Of dat echt zo wordt gevoeld weet ik niet, een boos duiveltje zegt me dat het wel eens zou kunnen voortkomen uit het feit dat ze alleen het Engels als vreemde taalredelijk tot goed kunnen verstaan.

 

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb nooit begrepen dat de BBC tot het non-plus-ultra in omroep is verkoren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...