Ga naar inhoud


hoe kan ik ISTA eindafrekeningen correct interpreteren


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Het zal niemand verbazen in een Huis / Appartement / Gestapelde Woningbouw, dat men met een blokverwarming te maken heeft.

En dus ook met die metertjes op de radiator gemonteerd die, tegenwoordig, radiagrafisch worden uitgelezen.

 

Het plaatsen van die meters is een thema

De soort radiator is een thema

De controle is een thema

Het correct afrekenen per jaarlijkse eindafrekening in een gemeenschappelijk woongebouw met meerdere eigenaren OF huurders is een thema

 

Al jaren worden er hier leidingverliezen / verlies en de verhouding van onbemeterde eenheden en bemeterde eenheden aan de radiator genegeerd.

Dat kost me kapitalen ook wegens de onjuiste opgave van meters en capaciteitsberekeningen.

 

Ik weet van anderen dat het daar idem geregeld is.

slecht dus.

 

Waarom bijvoorbeeld heeft een appartement een reductiefactor ondanks de meetgegevens die radiografisch correct afgelezen worden?

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is ook niet eenvoudig goed uit te rekenen, de isolatie van de leidingen laat per eenheid te wensen over.
Dan heb je er bewoners bij die de metertjes saboteren, door er aluminiumfolie om te wikkelen zodat ze minder warmte kunnen meten en ze niet uitgelezen kunnen worden.

 

Ook zijn er nog bewoners die de idee uitgevoerd hebben om er een peltier koelelement op te monteren en aan te zetten in tijden dat er meer warmte afgegeven word.
Het laatste kan je bij hun boven buren nagaan omdat die dan het geluk van een soort vloerverwarming hebben, behalve als ze al op de hoogste verdieping wonen.

 

Dan zit je nog met de vloer- muur en dakisolatie en met de gegevens van de vloerbedekkingen, met of zonder speciale afschermende ondervloer.
Het gegeven of men op blote voeten loopt of een soort van voetbedekking aan heeft maakt ook veel uit voor het "eigen" warmte gevoel dus ook vraag naar meer of minder warmte afgifte per eenheid.

 

Al die gegevens zou je in een database kunnen proppen en dan automatiesch een uitslag kunnen laten berekenen.
Tegen de tijd dat je denkt daarmee klaar te zijn kan je opnieuw beginnen omdat die koukleum van de derde verdieping, met het binnen halen van de balkonplantjes is uitgegleden en naar beneden is gesodemieterd op de betonnen oprit.
Als vereniging van huiseigenaren voel je dan de noodzaak om die persoon netjes te laten cremeren op kosten van de vereniging, maar ja daar kan je geen warmte mee terug winnen.

Maar al met al heb ik er totaal geen oplossing voor en ook geen enkel idee van een rekenvoorbeeld. ;)

post-51681-0-14374800-1421525189.jpg

post-51681-0-56126400-1421525203.jpg

post-51681-0-29969100-1421525213.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed beschouwd heel simpel.

 

Een eigenaar heeft een gebouw die energie verbruikt.

Er zijn daar bv 400 meters geplaatst in dat gebouw.

De energie wordt verdeeld over die meters, klaar uit.

 

Daar zit in het energieverbruik van de gebruiker en...

jawel alle energie die niet te bemeteren valt.

 

Je bent de sjaak met dergelijke bemetering, niet meer

en niet minder. Iedereen betaald voor leidingverliezen

en andere niet in de woningen te meten energie.

 

Thats life.

 

Blijft een hekel punt bij bemetering op radiatoren of

desnoods bemetering in de meterkast (lood om oud ijzer).

 

Sommigen hebben genoeg aan de leidingverliezen waarbij

de meter op de radiator veel minder verdampt, de buren

en andere bewoners zijn dan weer de sjaak.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja, het een en ander weet ik ook maar het blijft een feit dat op de afrekening bij de beneden buren een reductiefactor opgegeven staat voor een radiator capaciteit welke er bij mij niet op staat (zelfde capaciteit radiator)

En voor zover ik egrepen heb van Ista zelve mogen er in KOOP woningen geen reducties meers worden toegepast.

Ook niet qua ligging in het complex.

ik dacht du er zijn meer die zich daar al eens mee bezig gehouden hebben hoe de VVE' s omgaan met die monopolisten van de Ista.

 

ciao

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zij wonen toevallig niet boven eem kruipruimte?

 

Daar moet een verklaring voor zijn of wellicht is er

een reductie gegeven om basis van gezinsamenstelling?

 

Er zijn (waren) er meer hier met een vve, ik heb daar

ooit nog wel eens wat voor uitgezocht.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een hoekwoning

een woning boven de bergingen

een woning vanaf 5 hoog

een woning onder het dak

allemaal willekeur

 

je weet dat een hoekwoning meer warmteverlies heeft, die koop je dus dat betaal je

 

de bergingen zijn warmer dan mijn woning (ergo verkeerde prioriteiten qua aanpassingen)

en zo meer

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas geen willekeur.

 

Een hoekwoning, oke, dat kan meer comfort geven (het missen van een buur (herrie)

en wellicht meer uitkijk mbt glasoppervlak.

 

Maar boven de 5e staat vast dat deze woningen meer last hebben van afkoeling door

windaanval. Dit wordt door een goede techneut meegenomen in zijn transmissie.

 

Onder het dak lijkt mij duidelijk, hoewel de isolatie beter is, wordt er nu eenmaal

niet gestookt, je hebt dus altijd verliezen. Ook hier geldt dat je een buur minder

hebt en dat kan comfortverhogend zijn.

 

Boven de bergingen kan dubieus zijn, je haalde het al zelf aan, een kruipruimte

is daarentegen wel iets anders, hier geldt geen voordeel van buren, geluidsoverlast

is meestal minimaal met benedenburen tenzij ze woofers hebben.

 

En overigens wordt het dan tijd dat ze de bergingen gaan aanpakken wat betreft

isolatie, scheelt een ieder geld, kijk wel uit of de vloeren daar geisoleerd zijn.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch is het logisch dat je op een bepaalde plek meer OF minder enrgie transmissie hebt

dus bij aankoop van het apartementsrecht in de VVE moet je ook de transmissie verliezen compenseren en daarmee een hogere energie / gas rekening betalen

ook op 6 hoog

de reductie per locatie mag je enkel in huurwoningen toepassen en niet bij koopwoningen / apartementen

daar je niet had mogen kiezen bij een woningtoewijzing in de huursector

aangepast door Tonskidutch

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel lastig allemaal.

 

In een huurflat zijn imo 3 etages boeiend om te bespreken (even los van de hoekwoningen),

- de onderste laag

- de bovenste laag

- de tussenliggende lagen.

 

Het maakt immers niet uit of je op de 2e, 5e of de 12e woont (bij een flat van 13 hoog)

althans voor het wooncomfort en energiegebruik, je bent natuurlijk aan de beurt

als alle buren de hele dag weg zijn en daar de cv zeer laag staat wanner jij constant

thuis bent... je stookt dan grotendeels voor de buren.

 

Als je als huurder een willekeurige laag wordt aangeboden dan heb je in deze

woningkrapte niet zo heel veel keus. Maar je wordt wel verplicht de meterstanden

te betalen. Eerlijk?

 

Bij koop ligt dat wat genuanceerder, je kunt net zolang zoeken en ook afwijzen

zonder dat je dat diskrediet kost.

 

Kortom, lastige materie wat eerlijk is. En zo zijn er nog meer varianten die het

allemaal niet even eerlijk maakt.

 

Zelfs als je een eigen ketel hebt in een flat, ook dan kun je stoken voor de

4 aanwonenden, eerlijk? Zeg het maar. Ik heb daar nauwelijks een antwoord op.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat om de afrekening die de transmissie verliezen en dus door gasrekening bepaald

niet om de keuze van een tochtig hoekappartement of middenin tussen warme Buren

 

je kunt ook gewoon x m3 gas door aantal y apartementen delen

 

ik stook liever niet voor de buren, maar die hebben via het leidingsysteem warmte genoeg zonder de radiatoren open te draaien

 

de belangrijkste kwestie is:

als ik een radiator weghaal maar niet meld aan Ista en ook de radiografisch uitleesbare meter niet afgemeld wordt

hoe veel meer moet het systeem van een blokverwarming gassen om toch op hetzelfde temperatuur niveau te komen?

 

mocht ik vergeten dat in Duitsland het inmiddels PLICHT is de leidingverliezen exact te bepalen en dus te verrekenen, wel dat is daar WET

aangepast door Tonskidutch

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

je kunt ook gewoon x m3 gas door aantal y apartementen delen

Hoe doe je het dan met 1-, 2-, 3- en 4-kamer apartementen?

 

Als je een radiator weghaalt dan zal de betreffende ruimte achterblijven in temperatuur,

de nevenvertrekken zullen meer gaan stoken ivm extra verliezen en de weggehaalde meter

zal uiteraard minder gebruik aangeven. Maar die snapte jij zelf wel.

Dat zal best een mindering geven op je totaalgebruik maar de prijs is een kouder vertrek.

Ik denk dat het centraal gezien niets uitmaakt, althans marginaal en vindt je niet terug.

 

Goed beschouwd geldt dit allemaal ook voor een gewone woning maar daar houdt niemand

zich bezig met andermans energieverbruik, tenzij je het weer hebt over de buren...

stoken zij wel of niet, kan ook heel oneerlijk zijn...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha ja oké

duidelijker kan het enkel worden als we geen transmissie verliezen naar buren hebben

(een punt voor de woningbouw en het bouwbesluit, ook onderling gelden de minimale isolatiewaarden welke om hoog moeten)

 

maar als mijn radiatoren voorheen 8 stuks en nu 4stuks dus langer open staan om op dezelfde ruimte temperatuur te komen als voorheen, dan moet de blokverwarming toch ook langer en meer gas verbruiken of zie ik dat verkeerd?

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha ja oké

duidelijker kan het enkel worden als we geen transmissie verliezen naar buren hebben

(een punt voor de woningbouw en het bouwbesluit, ook onderling gelden de minimale isolatiewaarden welke om hoog moeten)

Inderdaad. De wanden, vloeren en plafonds zijn echter nooit voorzien van warmte-isolatie dus is dat een verloren case.

Deze genoemde constructies hebben alleen een geluidsisolerende bouw-eis.

 

maar als mijn radiatoren voorheen 8 stuks en nu 4stuks dus langer open staan om op dezelfde ruimte temperatuur te komen als voorheen,

dan moet de blokverwarming toch ook langer en meer gas verbruiken of zie ik dat verkeerd?

8 radiatoren gevoed met 90/70 nemen nu eenmaal minder warmte af dan 4 radiatoren met 90/70.

Het gaat overigens ook niet lukken want je stookt jezelf uit de verwarmde ruimten om de nevenruimten te

verwarmen. Ofwel 4 heethoofden in combinatie met 4 kouwepoteneigenaren.

Je kunt echter overwegen om grotere radiatoren te plaatsen, dan neemt de gemiddelde temperatuur

van de radiatoren af en er wordt dan minder energiegebruik gemeten.

 

Vergeet die radiatoren en denk eens aan elektrische kachels (althans in gedachten). Hierbij gebeurt

precies hetzelfde. Ook hiermee stook je voor de buren, ook hier geldt stoken in een deel van de woning

zal kou-klachten geven en in de gestookte ruimte meer energie gebruiken en ook minder comfortabel.

 

Uiteraard kun je de wanden, vloeren en plafonds isoleren maar voor sommigen geldt dan weer dat ze

geen winst hebben van de buren, maar het is wel eerlijker, je gebruikt alleen voor jezelf. Maar dat is

een utopie. De kosten hiervan zijn relatief hoog t.o.v. de te behalen winst.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Als vereniging van huiseigenaren voel je dan de noodzaak om die persoon netjes te laten cremeren op kosten van de vereniging, maar ja daar kan je geen warmte mee terug winnen...

 

Doen crematoria dan niet aan warmteterugwinning?

 

Ze kunnen wellicht een aansluiting maken op de

stadsverwarming voor de nodige energielevering.

 

Wel uitkijken met alcoholgebruikers.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval bedankt voor de ludieke antwoorden Con, Catw

 

ik zal zelf moeten blijven zoeken naar de kennis en gegevens van personen die er meer van weten.

het is namelijk een rechtstrijd die zowaar de professoren van de Universiteit Delft niet aandurven om voor te leggen onderbouwd met berekeningen.

 

dan zal ik het toch helemaal zelf moeten berekenen, dat is niet m'n sterkste kant

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...