Ga naar inhoud


Printplaat en aansluitingen waterdicht maken


steventje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb thuis een zonnepaneel met een solartracker die gestuurd wordt door een printplaatje 5 op 5cm waar de aansluitingen van de motor en de LDR's op toekomen. Deze printplaat zit waterdicht (en luchtdicht?) in een elektrische verdeeldoos (IP65) en de draden die binnenkomen zijn met silliconen afgekit.

Toch merk ik bij vochtig en koud weer dat er zich vocht ophoopt aan de binnenkant (condens?)! Druppeltjes en vochtige wanden.

Enig idee hoe ik dit vermijd? Langs onder kleine gaatjes in de verdeeldoos boren om te verluchten, maar gaat er dan geen vocht binnenkomen?

post-41293-0-98478800-1423304592_thumb.jpg

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Een Goretex membraan gebruiken in combinatie met een weerstand welke de temperatuur net boven het douw punt houdt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons op het werk maken we ook printen, als dat printen zijn waar het risico bestaat dat er vocht bij kan komen dan doen we er een coating op genaamd 'hummiseal'. Er komt dan een coating over de print en de componenten. Verder lijkt het me wel goed om in de onderkant een paar gaatjes te boren, condens zou er dan wel in kunnen komen maar dat heb je nu dus ook, met die gaatjes onderin is het zo weer weg als de zon er even opstaat..

1x DM800HD - OpenPLi 2.1 - CCcam 2.3.0  (in de kast als reserve)

1x Vu+ Solo2 -  OpenPli 4.0 - Oscam - 110cm Triax - Stab rotor
2x Amino A140 (Glasvezel ontvanger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook een soort gelcapsule insteken die vocht opneemt, je kent dat wel van die sillica gel die bij sommige verpakkingen zit. Maar dit helpt niet.

Spijtig genoeg is mijn printplaat en sommige pootjes van mijn sturings IC aangetast door het vocht en op sommige plaatsen staan er kleine witte bolletjes op mijn printplaat.

Ik ga zeker eens zoeken naar een soort coating die mijn PCB en componenten moet beschermen tegen vocht.

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

1e. je zou eventueel ook de hele behuizing vol kunnen maken met epoxy. Ik weet niet hoeveel warmte ontwikkeling er is, maar dan is het echt 100% dicht. Nadeel : als er een storing is, kan je er nooit meer bij.

2e. inspuiten met plastic spray.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een Moederboard in een oven op 200 gr kunt reflowen zonder dat je iets vernield , zul je er ook die verwarmde lijm wel op kunnen doen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek een via google naar "novec electronic grade coating" voor printplaten.

 

Het probleem met het waterdicht maken van een kastje zit hem vooral in het ontstaan van een onderdruk in je kastje t.o.v. de omgeving.

Hierdoor kan vochtige/condens lucht naar binnen worden gezogen.

 

Vaak kiest men dan ook voor een overdruk in de kast, maar dat is voor een hobby projectje veelal geen haalbare zaak.

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...