Ga naar inhoud


Gigabit probleem solo2


linuxcobra

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een vu solo2, wanneer ik met oude dlink 100mbps werk, dan loopt alles prima. Wanneer ik echter aansluit op DSR250N gigabit, dan is streamen, cardsharen, ....alles wat met de vu solo2 gebeurt over netwerk onstabiel (valt stil, hapert) na een tijdje. Alles wat over andere apparaten loopt werkt perfect.

Op een duitse site las ik ergens dat vu solo2 problemen heeft met sommige gigabit routers. De oplossing zou blijkbaar zijn om de uitgang (gigabit) van de solo2 op 100mbps te zetten.

 

Iemand op de hoogte van dit probleem ? En hoe pas ik dit aan ?

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor uw reactie, had echter deze ook al gevonden, het beschrevene heb ik ook al geprobeerd zonder resultaat. In de Duitse uitleg meen ik te begrijpen dat je blijkaar (openpli) ergens de solo2 op 100mbps kan zetten en zou dit dus een willen proberen maar begrijp niet hoe (en zou ook moeten weten hoe ik dan terug 1000mbps erop zet.

 

Dank u

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
ethtool -s eth0 speed 100 duplex full autoneg off

zo zet je em op 100mbit/s full. Rebooten en hij staat weer op gigabit

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor uw info, echter 2 vragen :

 

Waar en hoe dien ik dit in te geven (zou leuk zijn een stap voor stap, ik heb openpli 4 op het toestel) ?

Zou leuk zijn als experiment, om te zien of dit werkt, als het werkt zou ik uiteraard graag het "vast" kunnen in het toestel stoppen tot ik

het zelf terug op 1000 wil krijgen (dus niet na elke reboot)

 

Ter info :

Ik heb bij wijze van test tussen de gigabitrouter en de vu een switch 100mbps gestopt (enkel naar de vu) en het probleem is weg. Zou het uiteraard willen oplossen zonder een extra switch maar het toont wel aan dat de 1000mbps blijkbaar een probleem is. (Hoewel de vu solo2 toch een gigabittoestel is of zou moeten zijn)

 

Dank u

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik heb even geen idee hoe dat in openpli geregeld zou moeten worden, ik verwacht dat dit net zo werkt als bij vti.

 

In vti staat in /etc/network een folder if-pre-up.d, daar kan je scripts in zetten die uitgevoerd worden voordat de netwerk interface wordt gestart.

 

daarin zou je een bestandje set100mb kunnen zetten met de volgende inhoud:

#!/bin/sh
# script om netwerkkaart op 100 mbits te zetten
/usr/sbin/ethtool -s eth0 speed 100 duplex full autoneg off

dan chmod 655 set100mb en rebooten

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

die problematiek met 100 of 1000Mbit is enkele keren eerder naar voren gekomen ook op duits forum

 

dat ligt naar mijn mening aan een rare combinatie van hardware opdat de solo2 niet kan onderhandelen over de snelheid van het protokol tcp of udp bij dat toestel

(pagina's leesvoer is erover bij enkelen die het partou wilden weten)

 

ciao

Perfect Motion - Boys Own Mix

Sunscreem, Terry Farley, Pete Heller

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

je kan het willen verdedigen tot je een ons weegt, het is gewoon een design flaw. Als je een 1000mbits netwerkkaart hebt moet die met elke switch overweg kunnen, en als dat niet zo is dan heb je iets verkeerd gedaan. Dat onderhandelen gebeurt een laag lager in het osi model, daar komt geen tcp of udp pakket bij aan te pas.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wist niet dat ik iets aan het verdedigen was

volgens mij mag je ook de solo2 met een duidelijke fout omschrijving gewoon terug sturen en vervanging vragen

je kocht immers een solo2 met 1000Mbit Nic onboard

 

maar je bent het toch hopenlijk wel met me eens; dat het niet iedere SOLO2 betreft waar deze 100/1000 kwestie?

eerder een uitzondering

ciao

 

ps Wiz

je hebt helemaal gelijk qua auto negotiation (was ik weer even de draad kwijt)

 

The auto-negotiation algorithm (known as NWay) allows two devices at either end of a 10 Mbps, 100 Mbps, or 1000 Mbps link to advertise and negotiate the link operational mode—such as the speed of the link and the duplex configuration of half or full duplex—to the highest common denominator.

In addition, for 1000BaseT, NWay determines the master-slave interlock between the PHYs at the ends of the link

aangepast door Tonskidutch

Perfect Motion - Boys Own Mix

Sunscreem, Terry Farley, Pete Heller

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ja, je kan het ook omdraaien en je switch verdenken. Hoe dan ook, het is vervelend zat lijkt mij als je tegen dit probleem aanloopt. Ik denk alleen dat als je een solo2 hebt en een switch waarbij dit gebeurt een vervangende solo2 exact hetzelfde doet, het gaat fout in de solo2. Hopelijk gaat dat nog eens gefixt worden. Ik heb zelf geen solo2, maar kiezen tussen gigabit en problemen of 100mbit en prima werken lijkt mij een eenvoudige keuze :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is overigens op zich al interessante materie...>

ps1q01-hernan1.jpg

 

maar het kwam ook naar voren in een van die heel veel pagina's leesvoer dat iemand gewoon een eigen gemaakte kabel had gebruikt ipv twisted pair Ethernet die bij de tweede instantie PHY dus enkel 10Mbit/s opleverde {backward compatible}

 

alsmede dat er ook een heel erg bekende Dlink switch is die als dramaqueen bekend staat onder de 10/100/1000 switches in LAN

 

probeer dus enkel een mogelijke reden aan te voeren waarom het in enkele gevallen fout gaat gezien de vraag uit post # 5

en dan kan men handelen...

aanpassen naar 100Mbit duplex of retour sturen aan de verkoper!

Perfect Motion - Boys Own Mix

Sunscreem, Terry Farley, Pete Heller

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Leuk de vele reacties hier,...zal nog wel één en ander proberen

 

Voor alle duidelijkheid, ik zet mijn solo2 niet ter discussie hoor, hoewel ik wel al heb kunnen achterhalen (zie post 5 en andere experimenten die ik deed) dat het wel degelijk de solo2 is die problemen veroorzaakt.

Ik ben heel tevreden over mijn solo2. Alleen spijtig dat idd er blijkbaar reeds een tijdje opmerkingen hieromtrent circuleren (ik ben duidelijk niet de enige als ik wat verder google in diverse talen) en men hiervoor geen "patch" of wat dan ook maakt van fabriek uit.

 

Alvast bedankt voor de vele interventies,....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

in de folder /etc/network/if-pre-up.d waar je dat script neerzet doe je chmod 655 set100mb. Daarmee zet je de attributen van die file zodat deze uitgevoerd kan worden.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...