Ga naar inhoud



BBking

Aanbevolen berichten


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Sprietje,

 

Dat idee van achteraan de tuin had ik al eens mee gespeeld, het bos wijkt en de bomen zouden in dat geval ~35 meter hoog mogen zijn (als ik op http://www.dishpointer.com/ mag af gaan). Ik zal er komend weekend de Augmented Reality app eens op loslaten; de mast hoeft dan voorlopig niet zo hoog te zijn.

 

Maar dan moet er ca. 45m coax tussen. Dat brengt het totaal op 60-70 meter, denk je dat dat een probleem is? Moet dat uit één stuk zijn, of is er ruimte voor een koppeling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Johan45 had hier al op gewezen, hij had snel gezien dat er een eindje verderop lagere bomen staan. Maar dit is, net als de lantaarnpaal, geen privé-bos dus weet ik niet wat de overheden daarvan zullen vinden. En, 120-200 meter kabel, is dat haalbaar zonder diesel-aggregaat in het bos? Het is er erg drassig, hoor :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wel maar je kunt de kabel niet strak over de grond gaan trekken, die zal langs de heg moeten gaan lopen en de TV staat binnen en daar zal hij het andere eind aan vast willen hebben.  Dus ongeveer de oude lengte + 45 meter zal misschien nog te kort zijn.

 

http://www.hirschmann-multimedia.nl/Portals/0/docs/productspecs/KOKA9TS.pdf

 

Koka 9TS is gespecificeerd op een verlies van 17.2 dB per 100m, ca. 12 dB op de beoogde 70 meter, dat is best fors (uit het hoofd gerekend is dat ca. 75% verlies). En dat is bij 860MHz, als ik goed ben ingelicht, de laagste frequentie voor dit system. Bij 2000+ MHz wordt dat 20dB, dat is helemaal niks meer. Hmm. hoe doet Ziggo dat dan? Die hebben vast langere kabels...

 

http://www.satelliteguys.us/xen/threads/maximum-cable-length-from-dish.38080/

 

Hier komen ze tot 300 feet (91m). En 240 feet (73m) zonder versterking bij 3000MHz. Wat nog niet wil zeggen dat dat een goed idee is, maar het geeft hoop.

 

http://www.dishpointer.com/ heeft geen hoogte voor de schotel, waar rekenen ze dan mee? Maaiveld?

aangepast door BBking
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet uit gaan van de hoogste frequentie die door de kabel gaat en dat is 2150MHz. Daarbij heeft de Koka 9TS een verlies van 28,2dB per 100 meter.
Als je nagaat dat een goede lnb een versterking geeft van 55 tot 60dB, dan hou je nog genoeg over voor een prima ontvangst.
Ik zou bij voorkeur wel kiezen voor een schotel van 85cm breed zoals bijv. een Triax 88, liever dan een Triax 78 die slechts 70cm breed is als het om 100 meter gaat.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je de schotel achter de hoge bomen van de houtwal plaatst is de afstand nog geen 17 meter.

Dit is al een 100 meter minder als op het plaatje van Sprietje. Mijn eerdere inschatting van de afstand was iets te positief.

De schotel staat dan niet op eigen grond maar je schreef dat het bos niet onderhouden wordt en dat maakt de kans dat er iemand gaat protesteren klein.

Je kan de schotel ook een schutkleur geven zodat hij minder opvalt. Gebruik kabel met een zwarte ommanteling, die kan lang tegen UV straling en valt minder op.

De afstand zal geen probleem opleveren met een schoteltje van 64 cm en een duo lnb Maximum XO-31

Schotel 2 Dussen Korn.jpg

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan, ga nu eerst eens even van een fatsoenlijke luchtfoto uit. Wat is dat nu voor een wazige foto die je gebruikt? Kijk nu eens naar de foto die ik in bericht 31 laat zien. Wel heel veel duidelijker dacht ik zo. Waarom gebruik je nu de slechtste foto's die op internet te vinden zijn?
Op een goede foto zie je dat het bos ongeveer 120 meter breed is en geen 17 meter.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Klopt, daar komt de door mij genoemde 20dB op 70 meter vandaan. Een iets grotere schotel (mits de gain significant groter is) is geen onoverkomelijk probleem nadat de mast is verplaatst. Een betere LNB kost hem ook de 'kop' niet. ;)

 

Ik had even gezocht maar vond zo snel geen output-data voor LNB's. Na aftrek van de kabelverliezen is er nog ca. 35-40dB over; dat moet genoeg zijn als het signaal van de schotel netjes is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...