Ga naar inhoud



BBking

Aanbevolen berichten

Het blikveld voor Astra 1 is volgens mij voldoende voor nog jaren groei. Maar als er geen zenders op zitten dan heeft deze discussie verder geen zin.

 

Ik begrijp uit de diverse reacties dat Canal Digitaal zijn zenderaanbod vrijwel helemaal naar Astra 3 geeft verhuisd en ongeacht welke lijst ik inlees zal de M7 altijd de 'verkeerde' Astra 3 kiezen en dus af en toe uitvallen met slecht weer. Een paar 20 meter hoge bomen rooien vindt Rijks-Waterstaat vast niet goed. :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Soms wordt de natuur wel eens een handje geholpen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is maar een klein gaatje in het bladerscherm nodig, soms is het verwijderen van een paar takken al voldoende.

T1 is overigens nog goed te doen met een 32"HD scherm en zeker als je SD gewend bent.

Persoonlijk vind ik de beeld kwaliteit dan zelfs beter dan SD. Bovendien staat T2 op de rol.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik snapte het ook al even niet, vanwege betere ontvangst wel Astra 1 (SD) blijven kijken, maar SD via Digitenne is niks.

Met een insteekmodule zal de kwaliteit wat beter kunnen zijn dan een losse ontvanger via scart.

De basisprijs via edpnet is al goedkoper dan via KPN en als je nog een tweede en ev. derde kaart wil, betaal je bij edpnet alleen de aanschaf van de kaart. Bij KPN moet je verplicht voor elke kaart een tuner (of insteekmodule) huren à €4 per maand.

 

Een insteekmodule krijg je bij edpnet bij de eerste kaart in bruikleen.

Voor de tweede en ev. derde kaart bij edpnet kan je m.i. op dit moment nog makkelijk een tweedehands tuner kopen.

Welke ontvanger heeft die vriend van je eigenlijk? Sommige zijn nl. weer uit te breiden met een DVB-T tuner waardoor je satelliet nog met Digitenne kan combineren.
 

Een slechte ontvangst van Digitenne is met een goede richtantenne op een hoge mast m.i. vaak op te lossen.
 

Voor de NPO, RTL en SBS via de satelliet heb je helemaal niks meer aan Astra 1, voor het inlezen van de Fastscanlijst is dat soms alleen mogelijk op Astra 1, anderen kunnen dit ook via Astra 3.

 

Een boom in de weg kan desastreus zijn, i.c.m. regen fataal.

Schotel hoger, andere plek (waar nog wel tussen de bomen doorgekeken wordt) of verder weg van de bomen is echt de enige oplossing.

Wat nog te proberen valt is een Inverto Black Ultra LNB (<€10) en dan uitrichten op Astra 3, Astra 1 kan dan niet meer ontvangen worden. Misschien dat die LNB net even meer signaal eruit haalt aangezien die als één van de gevoeligste bekend staat.
En misschien dan ook nog een nog grotere schotel, maar met obstakels kan niemand je iets garanderen en de bomen blijven natuurlijk doorgroeien...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste BBking

 

Zou je eens een foto kunnen nemen van opzij zodat de bomen en ook de schotel zichtbaar is. Dus van een flinke afstand van opzij van de schotel genomen als het kan halverwege de afstand tussen de schotel en het bos.

 

Kan er nog een fotootje van af, dat zegt meer dan woorden.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit haal ik uit de postings van BBKing:

- afstand schotel en bos: 50m

- hoogte schotel op mast: 10m

- hoogte boom: 20m

Volgens dishpointer mag het obstakel voor Astra 3 met bovenstaande gegevens niet hoger zijn dan 37m wat op zich al een uitzonderlijke hoogte is voor een boom of klopt de afstand tot het bos niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens dishpointer mag het obstakel voor Astra 3 met bovenstaande gegevens niet hoger zijn dan 37m wat op zich al een uitzonderlijke hoogte is voor een boom of klopt de afstand tot het bos niet?

 

Ah! Je bent me net voor!

 

Inderdaad, de bomen mogen dan tot 37 meter hoger zijn dan de onderzijde van de schotel, en met de schotelonderzijde op (geschat) 9 meter hoogte komt dat dus zelfs op 46 meter boven het maaiveld!

 

Groet,

a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee a33, de obstakels mogen op 50 meter afstand 26,5 meter hoger zijn dan de onderzijde van de schotel (Utrecht). Uitgaande dat de schotel 9,5m hoog staat is dat dus 36m hoog.
 

 

Misschien zijn het heel bijzondere bomen? Er bestaat een boom die meer dan 115 meter hoog is.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje,

Ach ja, je hebt gelijk!

Ik had net de 27+10 uitgerekend, zag toen de post van @alleyoop, ging uit van die 37 meter en telde er (opnieuw) 9 meter bij op. Fout natuurlijk...

 

Ben benieuwd om welke schotellocatie het gaat. Zou het 51.7477N, 4.9548E zijn? Daar zie ik een schoteltje...

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johan45, Sprietje, allyoop, A33,  

De door A33 gegeven lokatie is juist, dus via streetview hebben jullie je plaatje. Dit is de oude schotel. De nieuwe schotel staat nu boven de daklijn (gokje). De buis staat hier nog op de grond en de schotel zit nu aan de top van de buis. Misschien dat er iets fout is met mijn getallen, ze zijn maar uit herinnering geschat (ik woon daar tenslotte niet).

- De steiger was volgens mij 8 meter hoog en ik kon maar net bij de bouten, dus 10 meter moet voldoende correct zijn.
- De bosrand ligt volgens google maps op ca. 18 meter.
- De schotel wijst onder een hoek (23.5 east, 156.5 graden) naar dat bos en op google maps gemeten zou dat uitkomen op ca. 30 meter.
- De hoogte van de bomen is mij onbekend, tweemaal zo hoog als de schotel zal in de buurt komen maar dat is, zonder nameten, gokwerk. Ik gok dus op minimaal 20 meter.

Met deze getallen zal jullie rekenwerk er ineens anders gaan uitzien, ben ik bang...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...