Ga naar inhoud


twin LNB schotel gedeeld met meerdere bewoners


Gast Daniel0002

Aanbevolen berichten

Gast Daniel0002

Beste Sat4all-leden,

 

Even een vraag over het volgende:

 

 

Sinds verhuizing deel ik een schotel met buren. De buren hebben een simpele (Duitse) ontvanger. Deze ontvang ASTRA 1 op 19.2 en dan hebben ze alles wat ze willen zien.

Ik wilde de huidige LNB vervangen voor een DUO LNB en dan kan ik de Nederlandse HD zenders en andere  Astra 23.5 zenders weer ontvangen.

Nu zegt mijn verhuurder dat ik geen DUOLNB kan plaatsen, omdat de buren dan problemen krijgen met ontvangst. Zij hebben een simpele ontvanger die niet om kan gaan met dubbele signalen. Mijn Rebox heeft daar geen problemen mee.

 

Maar klopt het wel wat mijn verhuurder zegt? Is het niet zo dat de buren na installatie DUO LNB niet toch gewoon televisie kunnen kijken zoals ze gewend waren?? Ik zou (als leek) zeggen. Ik kan na installatie van DUO LNB zowel ASTRA 1 als ASTRA 3 ontvangen en de buren gewoon alleen ASTRA1 omdat hun ontvanger niet kan schakelen tussen de 2 signalen (geen DiSEqC) Maar zij hebben geen behoefte aan de ASTRA3 zenders dus who cares zou ik zeggen. Of klopt die aanname niet?

 

Ik hoop dat hier iemand ervaring of kennis van heeft. Ik wil geen boze buren.

 

 

Groeten Daniel

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Beste Daniel, welkom op dit forum,

 

Waarschijnlijk is er een kleine materix switch opgenomen in de huisinstallatie, te herkennen aan een LNB, waar 2 of 4 coax kabels aan zitten.

 

Je kan in dat geval de LNB niet vervangen door een DUO lnb.

 

Omhoeveel buren met hoeveel aansluitingen gaat het?

Meestal heeft elke woning 2 aansluitingen i.v.m. het opnemen van programma's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is misschien ook een mogelijkheid om er een losse lnb bij te plaatsen en dan met een aparte kabel naar je huis toe.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om een losse coaxkabel van de schotel naar je huis aan te leggen?
Belangrijk is ook de diameter van de schotel. In Duitsland gebruiken ze nooit een schotel van 60cm, meestal 80cm of meer.
Informeer ook eens welke schotel er precies hangt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet die verhuurder jou een eigen schotel gunnen, neem er dan een voor Astra 1 en 3.

 

Er zijn diverse wetten en verdragen die voor heel Europa gelden.

Een van de zaken die daar in geregeld zijn, vrije ontvangst van signalen die je nu niet hebt.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je aanname klopt in ieder geval. Stuur je geen DiSEqC, dan kijk je naar Astra 1, maar ik zou zeker reageren op bovenstaande vragen, dat voorkomt teleurstellingen.

Ook waar deze schotel staat en hoe groot de schotel is, is nog van belang als blijkt dat je de LNB kan vervangen voor een duo-LNB. Niet overal kan je deze toepassen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel0002

Bedankt.

Sorry in de titel staat Twinl LNB, maar ik bedoelde DUO LNB. De huidige LNB heeft 4 aansluitingen (quad). Gedeeld met 2 buren.

Ik weet niet wat er aan kastjes tussenzit om de boel te verdelen. Ik weet alleen dat ik in mijn woning alleen al 3 aansluitingen heb. En bij een buurwoning was de stroom uitgevallen en toen had niemand meer beeld. Aan die woning hangt de schotel en zit dus ergens een kastje dat op stroom werkt.

Klinkt dus niet goed... Er is bijna geen enkele zender over op Astra1... Nederland 1 en 2 ontvang ik momenteel nog, de rest is al zwart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel0002

Sprietje,

 

Schotel is 80cm. Ik weet dat ik dan niet de standaard Canal Digitaal DUO LNB moet nemen, die is voor schotels van 60 of 64 cm...

 

De kabels liggen er al, nieuwe trekken onmogelijk, maar mijn kabels loskoppelen van de huidige LNB zou kunnen. Eventuele kastjes zijn in elk geval wel te bypassen. Dus in theorie zou en naast de LNB die er nu al zit nog een DUO LNB voor mij alleen bijgepropt kunnen? Ik heb zoiets nog nooit gezien. Klinkt wel als de makkelijkste oplossing. De verhuurder heeft geen zin in nog een schotel en daarbij is er maar een plek op de gevel die tussen de bomen doorkijkt:-/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bedankt.

Sorry in de titel staat Twinl LNB, maar ik bedoelde DUO LNB. De huidige LNB heeft 4 aansluitingen (quad). Gedeeld met 2 buren.

Ik weet niet wat er aan kastjes tussenzit om de boel te verdelen. Ik weet alleen dat ik in mijn woning alleen al 3 aansluitingen heb. En bij een buurwoning was de stroom uitgevallen en toen had niemand meer beeld. Aan die woning hangt de schotel en zit dus ergens een kastje dat op stroom werkt.

Klinkt dus niet goed... Er is bijna geen enkele zender over op Astra1... Nederland 1 en 2 ontvang ik momenteel nog, de rest is al zwart.

Alles wijst erop dat er geen quad maar een quattro LNB op het dak zit en een matrix in een van de woningen.

 

Je kan dus geen LNB vervangen voor een quad duo leb, dan hebben de buren geen beeld meer op een of meerdere aansluitingen en missen op de aansluitingen die wel werken meerdere transponders.

Je zou dan de 4/1 matrix, die ik veronderstel moeten vervangen voor een 9/16 matrix, en 2 quattro lnb"s in de schotel moeten monteren.

 

Daarna is het nog maar de vraag of je buren dan kunnen kijken met ontvangers die het diseqc protocol niet ondersteunen.

Bij een 80 cm schotel zou je eventueel een single lnb kunnen late bijplaatsen met een kabel rechtstreeks naar je woning.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er meer dan 4 aansluitingen van de multiswitch vertrekken, ben je verplicht met een 9/xx multiswitch te werken.(xx = aantal aansluitingen)

Kunnen er nog 4 extra kabels naar binnen voor die 2de quatro lnb ? Dan kan het perfect.

Dat hun decoders geen Diseqc 1.0 aankunnen zou me sterk verwonderen, ten andere Astra 1 zit op ingang 1

Het lijkt me ook verstandig eerst eens te controleren of je de Astra 23.5 wel kan ontvangen met die bomen, want Astra 23.5 hangt lager dan de Astra 19.2

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Daniel0002

Het kan als volgt opgelost worden:
Er moet een gewone lnb bij geplaats worden.
Je schrijft dat je van de huisinstallatie drie aansluitingen hebt.
Als je die alle drie wilt gebruiken dan neem je een lnb met vier aansluitingen.
Ergens in huis zit een multiswitch waarvan er drie kabels naar jou huis lopen.
Die drie kabels maak je los van de multiswitch en deze drie kabels sluit je elk aan op een 2/1 diseqc-switch.
Aansluiting 1 van de diseqc-switches verbindt je weer naar de drie aansluitingen van de multiswitch. Aansluiting 2 van de diseqc-switchs verbindt je met drie kabels naar de nieuw bij geplaatse lnb.

Hoef je de Astra 19,2 helemaal niet te ontvangen, dan is het nog eenvoudiger. Dan maak je alleen jou drie aansluitingen op de multiswitch los en koppel je die aan de drie coaxkabels die naar de bijgeplaatste lnb lopen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een Duitse huisbaas zal dat niet toestaan.

Daar zal dan op zijn mist een vakman / installateur voor nodig zijn, mocht hij al open staan voor het veranderen van de huisinstallatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...