Ga naar inhoud

twin LNB schotel gedeeld met meerdere bewoners

Gast Daniel0002
 Delen

Aanbevolen berichten

Gast Daniel0002

Beste Sat4all-leden,

Even een vraag over het volgende:

Sinds verhuizing deel ik een schotel met buren. De buren hebben een simpele (Duitse) ontvanger. Deze ontvang ASTRA 1 op 19.2 en dan hebben ze alles wat ze willen zien.

Ik wilde de huidige LNB vervangen voor een DUO LNB en dan kan ik de Nederlandse HD zenders en andere  Astra 23.5 zenders weer ontvangen.

Nu zegt mijn verhuurder dat ik geen DUOLNB kan plaatsen, omdat de buren dan problemen krijgen met ontvangst. Zij hebben een simpele ontvanger die niet om kan gaan met dubbele signalen. Mijn Rebox heeft daar geen problemen mee.

Maar klopt het wel wat mijn verhuurder zegt? Is het niet zo dat de buren na installatie DUO LNB niet toch gewoon televisie kunnen kijken zoals ze gewend waren?? Ik zou (als leek) zeggen. Ik kan na installatie van DUO LNB zowel ASTRA 1 als ASTRA 3 ontvangen en de buren gewoon alleen ASTRA1 omdat hun ontvanger niet kan schakelen tussen de 2 signalen (geen DiSEqC) Maar zij hebben geen behoefte aan de ASTRA3 zenders dus who cares zou ik zeggen. Of klopt die aanname niet?

Ik hoop dat hier iemand ervaring of kennis van heeft. Ik wil geen boze buren.

Groeten Daniel

Link naar bericht
Delen op andere sites

• Moderators

Beste Daniel, welkom op dit forum,

Waarschijnlijk is er een kleine materix switch opgenomen in de huisinstallatie, te herkennen aan een LNB, waar 2 of 4 coax kabels aan zitten.

Je kan in dat geval de LNB niet vervangen door een DUO lnb.

Omhoeveel buren met hoeveel aansluitingen gaat het?

Meestal heeft elke woning 2 aansluitingen i.v.m. het opnemen van programma's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Solo 4K, Vu+ Solo 4K, Humax Rebox-8500, Rebox-8000, Wisi OR 280
Nokia 9500, Nokia 9800, HDCI-2000,Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

• V.I.P.

Er is misschien ook een mogelijkheid om er een losse lnb bij te plaatsen en dan met een aparte kabel naar je huis toe.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om een losse coaxkabel van de schotel naar je huis aan te leggen?
Belangrijk is ook de diameter van de schotel. In Duitsland gebruiken ze nooit een schotel van 60cm, meestal 80cm of meer.
Informeer ook eens welke schotel er precies hangt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan moet die verhuurder jou een eigen schotel gunnen, neem er dan een voor Astra 1 en 3.

Er zijn diverse wetten en verdragen die voor heel Europa gelden.

Een van de zaken die daar in geregeld zijn, vrije ontvangst van signalen die je nu niet hebt.

Vu+ Duo 2,  2 Dual tuners en 1TB HDD / Samsung 55'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120 cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat en Nilesat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je aanname klopt in ieder geval. Stuur je geen DiSEqC, dan kijk je naar Astra 1, maar ik zou zeker reageren op bovenstaande vragen, dat voorkomt teleurstellingen.

Ook waar deze schotel staat en hoe groot de schotel is, is nog van belang als blijkt dat je de LNB kan vervangen voor een duo-LNB. Niet overal kan je deze toepassen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 8.1

Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.1
Channel Master 120cm offset: 42.0°E-34.5°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gast Daniel0002

Bedankt.

Sorry in de titel staat Twinl LNB, maar ik bedoelde DUO LNB. De huidige LNB heeft 4 aansluitingen (quad). Gedeeld met 2 buren.

Ik weet niet wat er aan kastjes tussenzit om de boel te verdelen. Ik weet alleen dat ik in mijn woning alleen al 3 aansluitingen heb. En bij een buurwoning was de stroom uitgevallen en toen had niemand meer beeld. Aan die woning hangt de schotel en zit dus ergens een kastje dat op stroom werkt.

Klinkt dus niet goed... Er is bijna geen enkele zender over op Astra1... Nederland 1 en 2 ontvang ik momenteel nog, de rest is al zwart.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gast Daniel0002

Sprietje,

Schotel is 80cm. Ik weet dat ik dan niet de standaard Canal Digitaal DUO LNB moet nemen, die is voor schotels van 60 of 64 cm...

De kabels liggen er al, nieuwe trekken onmogelijk, maar mijn kabels loskoppelen van de huidige LNB zou kunnen. Eventuele kastjes zijn in elk geval wel te bypassen. Dus in theorie zou en naast de LNB die er nu al zit nog een DUO LNB voor mij alleen bijgepropt kunnen? Ik heb zoiets nog nooit gezien. Klinkt wel als de makkelijkste oplossing. De verhuurder heeft geen zin in nog een schotel en daarbij is er maar een plek op de gevel die tussen de bomen doorkijkt:-/

Link naar bericht
Delen op andere sites

• Moderators

Bedankt.

Sorry in de titel staat Twinl LNB, maar ik bedoelde DUO LNB. De huidige LNB heeft 4 aansluitingen (quad). Gedeeld met 2 buren.

Ik weet niet wat er aan kastjes tussenzit om de boel te verdelen. Ik weet alleen dat ik in mijn woning alleen al 3 aansluitingen heb. En bij een buurwoning was de stroom uitgevallen en toen had niemand meer beeld. Aan die woning hangt de schotel en zit dus ergens een kastje dat op stroom werkt.

Klinkt dus niet goed... Er is bijna geen enkele zender over op Astra1... Nederland 1 en 2 ontvang ik momenteel nog, de rest is al zwart.

Alles wijst erop dat er geen quad maar een quattro LNB op het dak zit en een matrix in een van de woningen.

Je kan dus geen LNB vervangen voor een quad duo leb, dan hebben de buren geen beeld meer op een of meerdere aansluitingen en missen op de aansluitingen die wel werken meerdere transponders.

Je zou dan de 4/1 matrix, die ik veronderstel moeten vervangen voor een 9/16 matrix, en 2 quattro lnb"s in de schotel moeten monteren.

Daarna is het nog maar de vraag of je buren dan kunnen kijken met ontvangers die het diseqc protocol niet ondersteunen.

Bij een 80 cm schotel zou je eventueel een single lnb kunnen late bijplaatsen met een kabel rechtstreeks naar je woning.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Solo 4K, Vu+ Solo 4K, Humax Rebox-8500, Rebox-8000, Wisi OR 280
Nokia 9500, Nokia 9800, HDCI-2000,Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als er meer dan 4 aansluitingen van de multiswitch vertrekken, ben je verplicht met een 9/xx multiswitch te werken.(xx = aantal aansluitingen)

Kunnen er nog 4 extra kabels naar binnen voor die 2de quatro lnb ? Dan kan het perfect.

Dat hun decoders geen Diseqc 1.0 aankunnen zou me sterk verwonderen, ten andere Astra 1 zit op ingang 1

Het lijkt me ook verstandig eerst eens te controleren of je de Astra 23.5 wel kan ontvangen met die bomen, want Astra 23.5 hangt lager dan de Astra 19.2

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar bericht
Delen op andere sites

• V.I.P.

Beste Daniel0002

Het kan als volgt opgelost worden:
Er moet een gewone lnb bij geplaats worden.
Je schrijft dat je van de huisinstallatie drie aansluitingen hebt.
Als je die alle drie wilt gebruiken dan neem je een lnb met vier aansluitingen.
Ergens in huis zit een multiswitch waarvan er drie kabels naar jou huis lopen.
Die drie kabels maak je los van de multiswitch en deze drie kabels sluit je elk aan op een 2/1 diseqc-switch.
Aansluiting 1 van de diseqc-switches verbindt je weer naar de drie aansluitingen van de multiswitch. Aansluiting 2 van de diseqc-switchs verbindt je met drie kabels naar de nieuw bij geplaatse lnb.

Hoef je de Astra 19,2 helemaal niet te ontvangen, dan is het nog eenvoudiger. Dan maak je alleen jou drie aansluitingen op de multiswitch los en koppel je die aan de drie coaxkabels die naar de bijgeplaatste lnb lopen.

aangepast door Sprietje
Link naar bericht
Delen op andere sites

• Moderators

Een Duitse huisbaas zal dat niet toestaan.

Daar zal dan op zijn mist een vakman / installateur voor nodig zijn, mocht hij al open staan voor het veranderen van de huisinstallatie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Wie is er online   0 leden

• Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
  • Gerelateerde inhoud

• Door Mimisiku
      Ter leering ende vermaack....

In 2013 schotelinstallatie vernieuwd. T90 met 4 quad LNB's voor Astra 1,2,3 en Hotbird. Dientengevolge ook 4 x 4.1 Switches. 2 x coax naar de woonkamer, 1 x coax naar slaapkamer en 1 x spare (voor testdoeleinden). Toen nog een DM8000 met SSCT. Altijd naar behoren gewerkt.
      Deze zomer de DM8000 vervangen door de VU+Ultimo4K met 18 tuners. Testschotel T64 bijgeplaatst voor 9°E. Natuurlijk te weinig switchruimte dus vorige week 2 x EMP-Centauri 8.1 aangeschaft. Beide aangesloten, maar tuner J vertikte het.. Even aangesloten op de VU+Zero4K op de slaapkamer. Ook daar geen beeld... Hmmmmm DOA'tje dacht ik en dus gereclameerd. Keurig een nieuwe opgestuurd gekregen.. Wéér geen beeld!! Het zal toch niet?!?
      VU+Zero4K weer aan de bestaande 4.1 swich.. Astra 1 een paar zenders, Astra 3 dood.. Wat nóu weer? Satmeter erop 11739V Q100,S00.. Naar de switch uitgang. Meter erop, keurig signaal.. Shit!!! Grondkabel defect!!! Aaarrrrghh. Tuin open gegraven en de kabel gevolgd... WTF!!! De kabel naar boven (switch 3) zat op switch 2!!! Al die jaren gewoon verwisseld geweest!! Vanwege de 4 x gelijke switches uiteraard noout gemerkt.. Alles werkte immers perfect.. Goed.. Kabels gelabeled en uiteraard nieuwe grondkabel vanaf switch 3 (nu wel) naar de slaapkamer... Alles werkt weer... 5 uur klussen in de tuin...
    • Door ketupa
      Hallo
      Ik heb deze namiddag kleine aanpassaingen gedaan aan mijn shcotelpark.
      Zo ziet mij systeem eruit (mijn STB is een octogon SF4008 met dubbele SAT-tuner + 1dvb-T tuner, doe op openATV 6.1 draait).
      Op tuner A, via diseqc 2.1, 3 Spaun 411 Switiches aan de tuner verbonden via een Spaun 420. Daar ben ik deze namiidag vanaf gebleven.
      Op tuner B via diseqc 2.1, 2 Spaun 411 switches aan de tuner verdonden via een andere Spaun 420.
      Deze configuratie werkt al een paar jaren erfect.

Het probleem kwam omdat ik 10 oost wilde toevoegen. He eerst via een satmeter nagekeken of ik op dee stalliet signaal kreeg en dit was ook het geval. Daarna heb ik, in functie van de lengte van de reeds aanwezige coax kabels, posities met elkaar verwisseld : Telstar 12 uitgeschekeld en deze kabel/ingang gebruikt voor 0,8 West en de LNB van 0,8 voor 10 oost.
      Terwijl ik normaal gezien mijn box altijd aflsuit wanneer ik op de antenne werk, kan het zijn dat ik hier het even vergeten ben.

Na de verwissleing heb ik natuurlijk alles netjes geconfigureerd op mijn box.
      Helaas heb ik nu geen enkel sigaal meer op Tuner B. Ik heb van alles geprobeerd, bv de 420-switch even verwijderd zodat ik de box rechtsstreeks kon ansluiten op een 411 swiusch. Of een nieuwere swicth (Spaun 211) geprobeerd maar niet aan de praat gekregen.

Ik weet het nu echt niet meer.
      Kan het zijn dat tuner B door een overspanning of zo tidens mijn werkzaaamheden kapot is gegaan ? Hoe kan ik dit checken ?

Alvast bedankt voor de hulp.

• Door CaptDistraction
      Hallo allemaal !

ik heb een vraag over het instellen van een SAB GD-10A   10:1 switch op een VU+ UNO 4K Se ontvanger.

Eerst even wat vooraf ging :
      Mijn oude VU duo heeft de geest gegeven (de bekende rode lamp .. en ik heb geen zin om voor de zoveelste keer van alles te gaan repareren).
      De VU duo was aangesloten op een 10:1 switch (tuner 1) en een 4:switch (tuner 2)
      Ik weet nog dat het een hoop ellende was om de 10:1 switch werkend te krijgen, maar toen dat eenmaal was gelukt heeft deze altijd goed gewerkt.

Nu staat er een nieuwe VU Uno 4K se.
      Beide tuners weer aangesloten. Helaas ben ik de configuratie/instellingen voor de 10/1 switch kwijt. En de oude ontvanger start niet meer op dus daar kan ik ook niet meer in kijken ...
      Verdorie. Gelukkig weet ik wel welke LNB op welke plek zit, maar hoe moet ik het config menu instellen?

De 4:1 switch werkt prima, maar het wil maar niet lukken de satellieten te ontvangen die op de 10/1 switch staan.
      Alleen positie 1 komt steeds door ...

Ik heb wat verschillende combinaties geprobeerd in het menu, soms lukte het om de 1e, 2e en 3e positie te zien door de switch als a/b/c/d te zetten.
      Maar dan nog na een reset ging het fout.

Mijn vraag is dan ook : Hoe moet ik de tuner instellen van de VU Uno 4K Se (meest recente versie OPENPLI ) ?
      Ik kom allerlei tabellen tegen, zou het misschien zo zijn dat ik niet standaard "LNB1 en Input1" voor de eerste satelliet, "LNB2 en Input 2"  voor de 2e satelliet enz.  moet kiezen.
      Of  misschien combineren met disecq1.0 (ik vermoed dat de 10:1 switch intern eigenlijk meerdere switches zijn).
      Dus poort A voor input 1,2,3,4 en poort B voor input 5,6,7,8 ? Dan worden poort 9 en 10 waarschijnlijk C en input 9,10  (het menu kent geen AA,AB,BA,BB maar wel A,B,C,D).

En bij herhaal sequence (C.U.T voor enigma2 ???) is dat hetzelfde als diseqc1.0 , disecq 1.1, toneburst ?
      Want 1.0 is committed en 1.1 is uncommitted
      Of moet het UCT zijn (document in de bijlage komt met beide oplossingen).

Diseqc herhaling moet 1 zijn ?
      Als het zo is dat er dus intern vanaf de ingang eerst een uncommitted switch komt, en richting LNB weer een committed switch.

Hieronder het config menu met wat keuzes ....
      Geavanceerd
      LNB                         - LNB 1,2,3,4,5 enz
      Prioriteit                 - Nee
      LNB type                - Universeel
      Spanningsmodus- Polarisatie
      Verhoogd voltage - Nee
      Tone modus          - Band
      Disecq mode         - 1.1
      Snelle diseqc         - Nee
      Tone burst             - Nee
      Diseqc 1.0 commando - Nee (keuze poort A,B,C,D)
      Diseqc 1.1 commando - ingang 1,2,3,4,5 enz
      Commando volgorde : diseqc1.0, disecq1.1,toneburst
      Diseqc herhaling - 1
      Herhaal sequence - ja
      Force legacy - nee

In de bijlage een paar foto's zodat jullie kunnen zien hoe het keuze menu er uit ziet en de switch.
      Tevens een zeer mooi uitgewerkte uitleg over switches.

- De SAB switch is configureerbaar. Helaas niet met schakelaartjes  dus ik kan niet goed zien welke config er nu actief is.
        Volgens de bijlage is de standaard config in de switch keuze 2. Echter zeker weten doe ik het niet..
      -  Klopt het dat er nog een paar extra applicaties in de ontvanger moeten worden geladen om de 10:1 switch te laten werken ?
      - Klopt het dat de VU soms de poorten door elkaar gooit, dus LNB3 is input 7 ?

Wie helpt me de 10:1 switch werkend te krijgen met een juiste config ?

Hans

DiSEqC_schakelaars_&_schakelingen._Presentatie_zie_http___www.detransponder.nl_downloads.htm.zip
    • Door --verwijderd--
      Vanaf twee verschillende TV's met ingebouwde satelliet ontvanger wil de disecq niet werken. Ik heb Astra 1 op A, Astra 2 op B en Hotbird op C. Dat werkt prima met de losse Rebox en Topfield HD ontvangers welke ik gebruik. Twee van mijn TV's hebben dus een ingebouwde satelliet ontvanger. Een daarvan, een Sharp, heeft een UHD tuner, dat hebben mijn losse tuners niet, daarom is het interessant de UHD zenders te kunnen bekijken op de Sharp.
      Met name denk ik dan aan het NASA kanaal op de Hotbird.

Beide TV's, behalve de Sharp ook een Sony negeren de disecq instellingen. Ze zien alleen de Astra 1 op A oftewel default. Met zenders zoeken word ook alleen de Astra 1 gescanned en zenders van gevonden. Dat is wel frappant dat het op twee TV's niet werkt. Zoals gezegd, met de losse ontvangers werkt het gewoon. Zie ik misschien iets over het hoofd?
    • Door KRelectro
      Dag iedereen,

Momenteel heb ik een Cahors big bisat met 4 lnb's.
      Aangezien ik daar al redelijk goed mee overweg kan vroeg ik mij af of ik niet nog een kopje zou uitbreiden ...
      Volgens dat ik weet gaat standaard Diseqc tot 4 uitgangen en ik weet dat er switchen van 8 of 10 of meer bestaan.
      Alleen zie ik niet in hoe ik dit in de ontvanger configureer ?
      Momenteel heb ik een oude VU+ duo, kan dit hier op ?
      Ik zou dit het liefst doen op 1 tuner zodat ik de 2de hetzelfde als de eerste kan instellen om op te nemen of op een 2de kamer te bekijken.
      Hoe doen jullie dat ?

Met vriendelijke groeten,

Kenneth
    • Door ketupa
      Hallo,
      Ik ben in het bezit van 2 SPAUN 420F diseqc.1 switches + een aantal SPAUN 411F Diseqc 2.0 switches
      Ik probeer een cascade te maken van deze type : Box > SPAUN 420F  > Spaun 420F > SPAUN 411F> LNB.
      Volgens dit model - maar uiteraard met veel minder LNB's 🙂
      http://www.diseqc.info/jgs_portal.php?id=53&sid=

Het lukt me echter niet.
      Ik heb de indruk dat er in de instellingen op mijn box (Octagon SF4008 met OpenATV 6.1)iets ontbreekt waardoor ik niet alle parameters in kan geven.

Bij wijze van test heb ik geprobeerd met de LNB die op positie 3E gericht is.
      Eerste switch op mode 3 gezet
      Tweede switch op mode 1 gelaten
      Naar het voorbeeld van de link hierboven, in de instellingen van mijn box input 13 voor diseqc 1.1 gekozen (want kabel zit in uitgang 4 van mijn eerste switch) 
      Herhalingen op 3 gezet
      Maar ik moet ergens parameter A/A selecteren en ik weet niet waar. Want Commande Disecq 1.0 geeft mij allen de keuze tussen A, B, C, en D.
      Volgorde van de Disecq's op 1.1 > 1.0, toneburst gelaten.

En het werkt niet.

Ik moet erbij zeggen (en daar zit misschien het probleem) dat uitgangen 1, 2 en 3 van mijn eerste switch rechtstreeks naar 3 verschillende 411 switches gaan, dus zonder andere 420F switches ertussen (als overblijfsel van mijn oude, werkende configuratie, die ik dus nu probeer te laten evolueren).
      Alle LNB die op deze manier zonder de 2de switch verbonden zijn werken niet meer (sinds ik de mode van mijn eerste switch van 1 nar 3 heb veranderd).
      En 3E als enige LNB met de nieuwe cascade dus ook niet.

Wat doe ik fout?
      Wie kan helpen?
      Sprietje?

Thx

• Door ger500
      Is het mogelijk Spaanse kanalen in spanje op satelite te krijgen, zoals
      TV1/2/3,quatro,energy,trece,Neox,novo,?
      Ik heb met antenne slechte ontvangst d.m.v.bergen rondom
      Ik heb een iris decoder( ontvanger)
      Iemand ideeën? Bij Movistar betaal ik €70
      Hartelijk dank
      Ger
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Lees alvorens je verder gaat onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.