Ga naar inhoud


Hoe onbekend IP-adres op een printer server opvragen


Jürgen

Aanbevolen berichten


  • Moderator

euh, die printer is toch gebruikt door die buurman voordat hij een nieuwe router kreeg? Dan kan je in windows toch bij de eigenschappen van de printer naar de printerpoort gaan en daar het ip adres terug vinden van die printer?

 

Vervolgens zou je dan je mac of een windows pc een fixed ip adres kunnen geven in dezelfde range en dan in de web interface het ip adres aanpassen en klaar is je buurman. Daar heb je dan helemaal geen dcc fing of wat voor een nifty gadget dan ook voor nodig.

 

Als die printer weer een ip heeft in de reeks van zijn router dan kan je die windows pc weer op dhcp zetten en in de eigenschappen van de printer het ip adres aanpassen of een nieuwe poort definieren met het correcte ip adres.

 

Dit bedoel ik:

2016-12-24 17_20_06-hp LaserJet 1320 PCL 6 Properties.png

 

Bij mij staan me printers in de dns, maar als je geen interne dns hebt zal daar het ip adres staan wat de printer had van voor de wijziging.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit iets ingewikkelder.

De Kyocera printer heeft geen netwerkaansluiting en wordt d.m.v. een externe printerserver IB-100 via USB en het LAN aangesloten.

Toen de printerserver niet meer functioneerde heeft men de printerserver ge-reset met de veronderstelling dat daarmee wellicht het probleem kon worden opgelost.

Nu heeft de printerserver na de reset het standaard van fabriek uit ingestelde IP-nummer verkregen maar dat is tot nu toe niet te achterhalen.

Dit nummer is echter wel nodig om de printerserver via de Webinterface te kunnen configureren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De printer server ondersteund naar mijn mening geen DHCP Server, dus een probleem.

stukkie uit de manual van de kyocera ib-100:

 

IP Address Configuration

This section describes several methods for configuring the IP address information for the IB-100. There are a few ways to configure the IP address. Follow the steps below to use Quick Setup, a utility bundled with the IB-100.

The method you use will depend on your particular network configuration as well as your personal preferences. For example, if your network includes a DHCP server, then you will likely use DHCP for setting the IB-100 IP addresses.

Following are the possible methods for configuring the IP addresses:

 

resetten naar factory default:

Initialization by Pressing the IB-100 Push Switch :

  1. Turn off the IB-100.
  2. Hold the IB-100 push switch while turning it on.
  3. Continue holding the push switch for about two seconds to start initialization. When the STATUS LED (green) lights up, the default settings have been restored.
  4. Release the push switch.

Je buurman zou eens in de router kunnen kijken bij de uitgedeelde dhcp adressen of daar niet toevallig die ib-100 een dhcp adres heeft gevraagd. Ik heb de handleiding doorgenomen en het ding ondersteunt gewoon dhcp. Als hij daadwerkelijk naar de fabrieksinstellingen is terug gezet zou het goed kunnen dat het ding een dhcp adres heeft gekregen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen bedankt voor de prima input.

 

Met de bovenstaande handleiding moet het nu toch zeker wel lukken.

 

Omdat mijn buurman (Gelderland) net zoals wij nu de Kerst gaan vieren ga ik hem volgende week deze prima adviezen doorgeven of hem eventueel met TeamViewer op afstand vanuit Zuid Holland ondersteunen.

 

Dus ik heb tot nu toe allen maar naar de adviezen kunnen luisteren maar nog niets kunnen uitvoeren.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hoi,

 

ik heb FING op mijn Android tablet geïnstalleerd en die vindt echt alles.

 

Mijn zonnepanelen zitten ook op mijn router en windows vind die helemaal niet.

FING ziet ze wel en weet zelfs van welk merk ze zijn.

 

mvg

 

Fing is een mooie App ook verkrijgbaar voor IPhone en IPad in de bekende App store :)

Zo nu eerst een Bavaria na zoveel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas geen Android tablet maar een iPad dus kan ik het niet testen.

 

De zonnepanelen zitten toch in hetzelfde segment (IP-range) waarin ook de router zit dus die zal altijd wel gevonden worden.

Het gaat hierbij om het opsporen van een apparaat met een onbekend IP-nummer zoals b.v. 192.168.20.x en dit onbekende nummer wil ik opvragen op een laptop met b.v. het IP-nummer 192.168.2.56.

 

Fing bestaat ook voor Apple IOS inderdaad alternatief zou bijvoorbeeld iNet kunnen zijn....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Open een command line window (cmd) en voer eens "arp" in. Als je arp op je computer hebt staan dan kan je dit gebruiken om een IP adres toe te wijzen aan een MAC adres. Het MAC adres is dat adres wat bestaat uit 6 hexadecimale getallen. Als je MAC adres 00:AA:00:4F:2A:9C is en je wilt 192.168.1.123 toewijzen, dan voer je in:

arp -s 192.168.1.123 00-AA-00-4F-2A-9C

Daarna kan je vanaf diezelfde computer de printserver benaderen via 192.168.1.123 ...

 

Succes! 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...