Ga naar inhoud


Vandaag begonnen met Linux, maar....


T90user

Aanbevolen berichten

Goedenavond iedereen,

 

Ik heb de stap maar eens gewaagd. Ben op Linux overgestapt. Tenslotte heb ik er indirect al lang mee te maken wanneer het om de Enigma 2 boxen gaat. Ik installeerde de Linux Mint 18,1 Cinnamon versie (64 bits) omdat ik uit de omschrijving lees dat deze nog het meest lijkt op een mij o zo vertrouwde Windows desktop. En inderdaad, het ziet er gelikt uit al heb ik best nog wat beginnersproblemen.

 

Intussen al wat stapjes verder, ik ben enorm enthousiast over de snelheid waarmee ik sommige dingen nu doen kan, maar moet ook nog veel ontdekken. Zo werken de accenten die ik met mijn toetscombinaties maak onder Windows niet meer en merk ik ook dat het kopiëren van stukjes tekst via de rechter muisklik ook niet zo onder Linux werkt. Maar goed, er is ampel ondersteuning dus daar kom ik wel achter.

 

Waar ik niet zo 1-2-3 achter kom is welke programmatuur ik moet gebruiken. Mijn favoriete e-channelizer bijvoorbeeld is voor zover ik weet alleen als Windows programma te krijgen. En mijn Philips Streamium internet radio die ik normaliter meteen onder netwerk zie staan is bij Linux schitterend afwezig. En dan heb ik het natuurlijk nog niet eens over het feit dat de kans groot is dat ik in elk geval onder Philips alleen Windows gebaseerde software tegenkom.

 

Nu kan ik wel gaan Googlen onder het motto " God zege de greep"  maar het heeft best een tijdje geduurd voordat ik een redelijk "failsafe" werkende settings editor voor mijn Xtrend ET9500 ontvanger met OpenATV vond. Vandaar dat ik er goed aan doe om hier eens te vragen: welke zijn de voordelen van een Linux operating systeem op je PC in combinatie met E2 en vooral ook: welke Linux programma's zijn bij uitstek geschikt voor een zo gemakkelijke en meest betrouwbare bediening van mijn ontvangers?

 

Bij voorbaat hartelijk dank!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Vaak werken windowsprogramma's ook onder linux. Heb je een soort van windowls emulator voor genaamd 'wine'  . En anders zijn er genoeg alternatieven voor windows programmatuur. Ik zelf ben erg gecharmeerd door Orange Pi One i.c.m. armbian. Daar draai ik domonicz + mosquito + lamp. ;-) Draait soepel.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Vincent. Wine kwam ik inderdaad tegen en dat heb ik alvast geïnstalleerd hoewel er ook nogal wat negatieve commentaren over stonden. Maar juist het feit dat ik nu juist Linux satelliet ontvangers gebruik en dus nu ook Linux als computersysteem gebruik geeft me het gevoel dat ik eigenlijk heel onlogisch bezig zou zijn wanneer ik dan een Windows programma als intermediair gebruik. Waar is dan het voordeel gebleven van het gebruik van Linux in plaats van Windows? Het lijkt eerder op een nadeel zo.

 

Ik neem aan dat de andere door jou genoemde dingen wel Linux programma's zijn in relatie tot de E2 box?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook Virtualbox-nonfree(Is gratis nonfree betekend open en closed software) installeren via de software manager in Linux Mint, daar installeer je virtual Windows 7 bijv. en kun je al je Windows software draaien als deze niet of niet goed onder Wine werken.

 

Verders is Mint Cinnamon geweldig en je hebt voor vrijwel alle Windows software prima alternatieven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@T90user

 

Hou ons op de hoogte. Ik was zelf ooit ook vol goede moed aan Linux begonnen en er inmiddels ook weer mee gestopt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Penthe. Maar hiervoor geldt hetzelfde als wat ik tegen Vincent zei: waarom de zaak compliceren door een Windows omzetting binnen Linux te construeren om er nota bene Linux boxen mee te bewerken? Het klinkt totaal onlogisch. Ik had vooral linux geinstalleerd omdat ik ervan uit ging dat ik door Linux te gebruiken voordelen zou hebben bij het willen bewerken van Linux ontvangers. Als het feitelijk zo is dat ik daarvoor op Windows moet terugvallen dan kan ik net zo goed bij Windows blijven, althans voor het werken met dingen als satelliet ontvangers en internet radio toepassingen zoals die voor mijn Philips Streamium toestel nodig zijn.

 

Het betekent overigens NIET dat ik Linux aan de boom hang. Ik ben inderdaad blij met de snelheid waarmee dingen als Youtube filmpjes kunnen worden gezien en opgeslagen, daar kan Windows 10 met dezelfde PC niet tegenop. Ook andere bestanden lijken stukken sneller te downloaden. Overigens niet zo verwonderlijk omdat het naar ik begrijp niet nodig of gebruikelijk is om dingen als virusscanners bij Linux Mint te gebruiken. Maar als ik naar jullie reacties kijk dan lijkt het me slimmer om een aparte Windows computer voor de hobby en een Linux computer voor alle andere dingen te gebruiken. Hoewel ik ook op dit gebied nog even wat onderzoek moet doen, ik bezit naast een legale Windows 8.1 omgebouwd naar Windows 10 versie ook het nodige aan andere geregistreerde software en in hoeverre de gratis opties van Linux, met name waar het om foto- en filmbewerking gaat, net zo goed zijn als de dure programma's die onder Windows lopen weet ik nog niet. Kan zijn dat ik nog het een en ander moet veranderen omdat Linux zoveel minder van mijn systeem vergt dan Windows dat ik de zaak zal moeten omruilen. Beide PC's draaien op 64 bits maar het apparaat waar nu Linux op zit heeft 4x meer geheugen aan boord dan die waar nu Windows op staat. En dat zou uiteraard omgekeerd moeten zijn!

 

Ik zal mijn best doen hier eventuele verdere bevindingen te plaatsen, maar als het geen voordelen biedt bij het werken aan mijn sat ontvangers dan gaat het daar niet over want daar zie ik dan uiteraard vanaf. Maar wie weet, hebben anderen hier nog iets zinnigs te vertellen. Tonskidutch bijvoorbeeld?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat kan ik zinnigs nog toevoegen?

Elke distro van linux is anders. En daarmee ook de namen van de funktionele programma's

ik heb een direkte verbinding met de VU+ in dezelfde workgroup

daarmee kan ik overal bij op de VU+ direct per filemanager

 

ik gebruik Kwrite op de Opensuse Leap PC voor editen op de VU direct een linux compatibele editor ( voor diverse config's aanpassen indien nodig)

ik gebruik dreamboxedit voor editien van de settings (juist draait prima onder Wine)

ik gebruik NFS op nas + VU + PC dus heb geen rechten probleem met mappen en bestanden

en verder pruts ik nooit aan de linux receiver waarom ook die loopt perfect

 

voor fotobewerking en fotobeheer staat standaard op Opensuse

libreoffice 5.2.5.1 is de vervanging voor office (voor mij althans genoeg)

VLC draait

k3burn draait om iso imagaes en dvd te branden

kaffeine film en media player draaid

etc etc heb ik al eens opgesomd.

(Of ik laad het er gewoon bij uit de feed van Opensuse of packman met een grafisch hulp programma en kan dus easy zoeken in een lijst)

 

dat iedereen ander linux distro's neemt is net zo uniek als ook verwarrend ten opzichte van Windows.

desalniettemin heb ik ook Ubuntu LT 16.x erop als dualboot en die is bijna net zo simpel als Opensuse te bedienen.

 

en verder, is het altijd leren en lezen idem dito als windows

de parasolletjes van deze wereld zijn net als Sunblockers enkel linux blokkers.

post-30989-0-91910300-1488097166.gif

aangepast door Tonskidutch

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Tonskidutch, enorm gewaardeerd.

Ik ben eerlijk gezegd nog te nieuw om sommige bewoordingen die je bezigt te kunnen begrijpen. Zo weet ik niet wat je met "in dezelfde werkgroep" bedoelt en ook "direct per filemanager" zegt me niet direct iets. Als je over "distro" van Linux spreekt dan neem ik aan dat je het hebt over Mint versus Ubuntu?

 

Tja, bij mij gaat het doorgaans ook in eerste linie om settings bewerken, dus dat zal dan toch via Wine moeten gebeuren. Alleen vind ik E-channelizer een stuk betrouwbaarder dan dreamboxedit maar met een beetje geluk zal dat dan hopelijk ook wel onder Wine draaien als ik eenmaal geleerd heb hoe een Windows-based programma onder Wine te installeren.

 

Sommige dingen die je noemt zoals K3burn, libreoffice en Kwrite heb ik al met succes geïnstalleerd en gebruikt,  Opensuse Leap TV zegt me nog helemaal niets. Wat NFS is weet ik ook nog niet. Hopelijk kom ik daar binnenkort achter.

 

Je spreekt van een opsomming die je eerder maakte, ik ga aansluitend eens kijken of ik die ergens in dit hoofdstuk vinden kan.

 

In elk geval hartelijk dank, deze info geeft weer een steuntje in de rug om verder te gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voor mij zou gewoon een goed beginnersboek pakken over Linux. Met Linux krijg je dingen voor elkaar dat niet lukt met Windows. Heb hier een server + huisautomatiseringsproject ( LAMP + Domonicz ) dat wel draait onder windows maar echt ideaal nou nee. Wil dit straks nog goed draaiend krijgen op een Orange Pi One ( 11 euro board ).

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard is het steeds beter van specifiek voor Linux geschreven programma's te gebruiken.

Maar als het echt niet anders kan, zijn veel eenvoudige Windows-programma's onder Linux gemakkelijker aan de praat te krijgen met https://www.playonlinux.com/en/

Dit is nog eens een extra laagje bovenop wine.

 

Normaal gezien installeert men playonlinux via de pakketmanager.

 

Let wel dat voor seriële communicatie, jouw username deel dient uit te maken van de dailout groep.

 

In Linux is alles een bestand, dus ook seriële/USB-poorten. Die vindt men onder /dev als /dev/ttyS0 of respectievelijk /dev/ttyUSB0 enz..

 

Men kan desnoods deze ook hernoemen naar COM-poorten door in de playonlinux werkfolder een symbolische link te leggen naar de eigenlijke /dev namen. Bijvoorbeeld: ln -s /dev/ttyS0 COM0

 

In het begin, heeft alles een zekere leercurve. Geef niet op, want Linux leren loont enorm de moeite. Probeer van veel erover te lezen en laat zeker de moed niet zakken.

Na een tijdje gaat alles veel vlotter en zul je neerkijken op Windows en vragen: Waaraan heb ik X jaren van mijn leven aan verprutst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha, ik heb het nu 3x gelezen en volledig duidelijk (not).

 

@T90user

Leg wel op je dailout groep, doe anders een symbolische link :-)

 

Moest effe wat frustratie kwijt, het kwam allemaal weer boven.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Psychosammie, ik zie ook van alles langskomen waarop de uitdrukking "Gooi het maar in mijn pet, dan zoek ik het nog wel een keertje uit!"  Maar goed, leren omgaan met de IBM-PC en later met allerlei versies van Windows heeft ook de nodige moeite gekost.

 

Anderzijds moet ik heel duidelijk toegeven en stellen dat ik satelliet hobbyist ben en niet computer hobbyist. De computer is er om mij te dienen en niet andersom. Natuurlijk ben ik best bereid om het een en ander aan noodzakelijks bij te leren, althans dat te proberen, maar het moet wel te behappen blijven. Ik ben niet meer de jongste en merk dat ik zelfs dingen die ik een paar uurtjes geleden tegenkwam en die me het gevoel gaven "een flink stukje vooruit te zijn gegaan" soms nu alweer niet meer reproduceerbaar zijn.

 

Wat moedigt me aan? Allereerst het feit dat de opdringerigheid van Microsoft die me als het ware forceerde om de door mij keurig gekochte en betaalde Windows 8.1 64 bits mij of meer in te gaan leveren voor Windows 10. Een systeem dat mij feitelijk weinig extra's geeft omdat ik niet met smartphones, i-pads en meer van dat soort handel werk maar wel veel nadelen. Ik weet het, er zijn dingetjes die die spyware dan weer lijken op te lossen maar in praktijk blijkt dat heel beperkt te zijn. Ik was bijvoorbeeld verbijsterd te zien dat ik ondanks allerlei schoonmaakspullen met een simpel Deens programmaatje toch ongelofelijke stukken van mijn eigen geschiedenis in mijn Windows registry bleek te hebben staan. Dat en de voortdurende drang om steeds weer opnieuw geld in software versies te moeten stoppen omdat die zonder nut of noodzaak voor mij steeds weer moest veranderen is wat me stumuleert om toch maar eens te werken aan het ervaren worden met het Linus Mint gebeuren. Ook al is het dan kennelijk geen pro voor dingen als de bewerking van mijn E2 settings.

 

Mijzelf kennende is het ook wat riskant om een Windows PC parallel te laten draaien met deze Linux computer. Immers, de verleiding ontstaat dan al gauw om de bekende weg te kiezen en dus onbedoeld Linux links te laten liggen. Dat is zeer zeker niet mijn bedoeling. Maar wat ik ook nog niet helemaal weet zijn vragen als:

- Is het echt zo dat ik binnen Linux geen enkele vorm van virusbeschermer nodig heb?

- Hie gaat het met bestanden die ik wis, is alles net als Windows terug te halen en als ik dat om wat voor reden dan ook niet wil is er dan een CCcam voor Linux?

- Zijn onderhoudsdingen als het opschonen van de registry of niet (meer) geldige koppelingen verwijderen, dingen die in Windows tamelijk standaard handelingen zijn, in Linux overbodige of zelfs onuitvoerbare zaken of komt er iets anders voor in de plaats?

 

En last but not least: waarom zie ik in het netwerk gebeuren zaken als mijn op hetzelfde netwerk aangesloten andere ontvangers en internet radio toestel niet meer terug? Er staan wel, meervoudig zelfs, mijn Xtrend ET 9500 maar die is gemeld als 9x00 dus als software en ik kan er zonder user name en wachtwoord sowieso niet bij. Nog even onderzoeken of die gevraagde un en pw dezelfde zijn als die ik in de gewone editors gebruik, hopelijk wel maar een eerste poging faalde. Wellicht omdat ik dat soort dingen niet zomaar in mijn hoofd opsla.

 

Maar goed, "nieuwe trucjes leren houdt de aap jong"  zullen we maar zeggen.

 

 

PS: Tonskidutch, ik gebruikte Google even om de door jou aangeraden openSUSE Leap 42.1 te vinden en te downloaden. Maar kennelijk heb ik je volstrekt verkeerd begrepen. Ik dacht dat het een toepassing was die als app onder Mint zou draaien maar in plaats daarvan wordt een DVD van maar liefst 4,7 GB aangeboden. Een alternatief op Mint dus kennelijk. Uiteraard mis ik de kennis om daar verder een oordeel over te kunnen vellen.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, OpenSUSE is gewoon een andere Linux Distributie. Daarvan zijn er tientallen met allemaal zo hun eigenaardigheden. In principe zou je zelf ook een distributie kunnen maken en die beschikbaar stellen op het internet. Om het allemaal nog makkelijker te maken zijn er ook distributies die weer gebaseerd zijn op andere distributies. Ubuntu is bijvoorbeeld een heel bekende distributie (waar er overigens weer een paar verschillende smaken van zijn). Maar blijkbaar vonden anderen Ubuntu nog niet goed genoeg en maakten ze er een andere distributie van. Linux Mint is bijvoorbeeld op Ubuntu gebaseerd.

 

Dat heeft wel de vervelende consequentie dat als je iets onder Ubuntu niet voor elkaar krijgt, het je ook niet lukt met Linux Mint (eigen ervaring, ligt aan mij uiteraard).

 

De kenners zijn het er wel over eens dat voor beginners Linux Mint een goede distributie is.

 

Een leuk lijstje met distributies

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Linuxdistributies

 

Ik denk inderdaad dat nu een boekje kopen of een goede handleiding op internet vinden de volgende stap zou moeten zijn.

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Psychosammie,

Ik was even zo dom om die lijst met "distributies"  eens aan te klikken. Wow, dan zinkt je de moed al snel in de schoenen! Wat een waslijst en hoeveel begrippen zoals " Slackware" (slacks zijn pantalons in het Amerikaans...) die me in het kader van een computer geen moer zeggen. En eerlijk gezegd, zoveel wil ik niet eens weten.

 

Ik zie verschillende referenties aan Windows gebruikers zoals Zorin OS maar die zijn zo achteloos dat ze niet vertellen op welke Windows variant ze zich baseren. Ik heb tegelijkertijd met Mint Cinnamon ook Mint XFCE cinnengehaald en op DVD gezet omdat daarvan werd gezegd dat het qua uiterlijk en gebruik op XP was gebaseerd. Enerzijds prettig want daar heb ik jarenlang mee gewerkt, anderzijds wellicht toch " in het verleden leven"  omdat XP nu eenmaal opgehouden is. Vandaar de keuze voor Cinnamon.

 

Boekje kopen lijkt me niet zo slim. Niet vanwege de centen maar boekjes hebben in deze zich steeds weer verder veranderende wereld zo'n begrensde levensduur dat ze meestal alweer achterhaald zijn tegen de tijd dat ze bij de boekhandel liggen. Mint Cinnamon kent een Welkomstscherm met de optie "documentatie" en hoewel ik de tijd nog niet heb genomen om me er echt in te verdiepen zoals ik natuurlijk eerst had moeten doen denk ik wel dat dat me voldoende basis informatie geeft.

 

Waar ik als ware chaoot ook meteen mee bezig ben is het kennismaken met Kodi. Is er voor Linux, ik heb het mooi geinstalleerd, maar snap er de ballen niet van. Voor zover ik kan zien is het eigenlijk allemaal gebaseerd op het ordenen en beschikbaar maken van je eigen video en audio files terwijl wat ik er mee wilde, het weten wat je nu eigenlijk precies met zo'n kodi doos uit het internet (IPTV) kunt halen nog nergens te vinden was. Maar goed, dat zal ook wel een kwestie zijn van een of andere gebruikersgroep vinden die daar meer over kan vertellen.

 

Enfin, het houdt me van de straat, oude dametjes ook weer blij... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf kodi dus als je daarover vragen hebt stel ze dan even privé een me anders gaan we off-topic.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...