Ga naar inhoud


Vandaag begonnen met Linux, maar....


T90user

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

Ik beloofde jullie op de hoogte te houden van eventuele vorderingen en ontdekkingen. (Indien niet gewaardeerd, even zeggen hoor, ik wil mezelf hier zeker niet interessant gaan zitten maken).

Als allereerste leek het me handig een wat oudere (2005) NEC laptop van de ZevenOS versie Linux te voorzien omdat daar nadrukkelijk bij stond dat deze bedoeld was voor oudere trage pc's. Er stond oorspronkelijk Windows XP op en ook Windows 10 heeft er wel op gedraaid zij het traag.

 

Wel, dat heb ik geweten: ik heb hem als ISO gedownload en op schijf gezet en dan vervolgens netjes geinstalleerd. Een procedure die eindeloos lang duurde. Maar goed, nadat deze voltooid was kwam al de eerste verrassing: nergens stond iets van ZevenOS, in plaats daarvan overal Xubuntu. Niets mis mee maar wel opvallend.

Maar toen: het gebruiken was onmogelijk traag maar nog iets geks: de schermdefinitie was default 640x480 en die default was op geen enkele manier weg te kijgen. Evenmin lukte het om de draadloze WiFi verbinding te achtiveren. Dat die laptop intussen weer netjes onder Win 10 draait zal niemand verbazen.

 

Vervolgens heb ik mijn 64 bits PC die met 4 GB geheugen draait voor Linux willen installeren zodat mijn originele met 16 BG weer voor Windows ter beschikking komt. Maar omdat van de versie XFCE werd gezegd dat deze zoveel mogelijk als Windows XP functioneert leek het me goed om daar eens mee te beginnen.

Over de resultaten kan ik kort zijn. Qua desktop een goede duidelijke lay-out waarbiji vooral opviel dat je net als bij Windows met de rechtermuistoets programmerbare ikoontjes kunt wegzetten (zoals bijvoorbeeld het wegzetten van een Mozilla Firefox ikoon die meteen doorverwijst naar wat je wilt, zoals in mijn geval Televergelijk (goedkoop bellen) meteen doorgelinkt naar Roemenien en daarop doorgelinkt naar mobiele nummers. Spaart een hoop tijd als je dat regelmatig nodig hebt.

Maar daarmee hben ik wel meteen door de plussen heen. Ik heb de indruk dat hoewel de datum van uitgifte dezelfde is als die van de nieuwste Cinnamon (hoe komen ze trouwens op die gekke naam, kaneel is bruin maar ik ben nergens iets bruins tegengekomen, alles prachtig voorjaarsgroen dus wel munt maar zonder kaneel) lijkt me als leek dat hij wat achterloopt, althans minder gemakkelijk in het gebruik is.

Een paar voorbeelden die ik noteerde: Wine installeren, iets dat probleemloos ging bij Cinnamon, was hier volslagen onmogelijk voor mij als een leek. Hij stond in de lijst maar als je hem dan aanklikte kreeg je eerst de boodschap dat hij daarvoor eerst iets moest verwijderen dat evolution-data-server heette. Dat stond ik toe, moest ik toestaan omdat het vlakje rechts waar normaliter stond dat je erop drukken moest om te installeren zei dat dat niet kon. Ik verwachtte dat na die verwijdering dat anders zou zijn maar nee, ik kreeg de boodschap dat dat alleen met iets wat apt-get heet kon.

Aanvankelijk dacht ik aan een programma maar daar vond ik niets. Google vertelde me dat dat iets was dat maar liefst in vijf varianten bestond. Enorme lappen uitleg van wat dat allemaal betekende maar helaas op zo'n manier uitgedrukt dat je er als leek niets meer kon. Er stond ook een syntax bij, dus de wijze waarop je het commando in het terminalvenster moest ingeven, maar ook daar stonden dingen in die me niets zeiden, het begon al met een losse o na dat apt-get commando. En dan heb ik het nog niet eens over de vraag waar je dat Wine programma voor zo'n syntax moet vinden. Enfin, even voor later uitgesteld.

Maar toen kwam ik na een aantal geslaagde installaties ook een compleet codex verhaal tegen. Installeren? Ok dan maar, kan nooit kwaad. Dus wel, want hij ging dan een andere codex genaamd libavcodec-ffmpeg56 wissen om er aansluitend achter te komen dat de door mij uit de lijst gekozen codex niet geinstalleerd kon worden. Lang verhaal kort: mij was in elk geval duidelijk dat dat XFCE verhaal zeer duidelijk geen verbetering was in vergelijking tot Cinnamon. Het enige wat ik nu natuurlijk wel weer kwijt ben is de optie om zelf ikoontjes voor mijn desktop te produceren. En wat voor alle versies geldt: toetsenbord ellende, geen trema/Umlaut op de klinkers mogelijk door eerst " voor de klinker te zetten, geen ringel-s door alt-S en geen accent aigu en accent grave door ` of ' voor de klinker in te typen. Ik heb nog niet gevonden of en hoe dat opgelost kan worden. Programmeerbare toetsen zou mooi zijn!

 

Dat was het, met nog een toevoeging: in de opties vond ik nog wel putty, de telnet communicator die je bij E2 ontvangers kunt gebruiken. Het eerste stukje Linux ontvanger in een Linux PC.

Link naar reactie
Delen op andere sites


In de aap gelogeerd.....

 

Zoals ik al aankondigde heb ik eerst een 2e PC met minder geheugen van Linux Mint 18.1 Cinnamon geinstalleerd. Geen centje pijn.

 

Maar toen ik vervolgens mijn originele PC weer opnieuw van Windows wilde voorzien kwam ik een vreemd gegeven tegen. In plaats van een hoofdpartitie en een kleintje zoals we dat van Windows gewend zijn bleken er drie partities te zijn. Omdat ik maar een relatief klein SSDje gebruik (128 GB) en de partities 512 MB, 102,8 GB en 15,9 GB bedroegen leek het voor de hand te loggen om partities 2 en 3 door delete" samen te voegen. Aldus gedaan. Maar toen bleek dat die nieuwe grotere partitie niet geformatteerd kon worden. En ja, de op System partitie zoals de eerste wordt genoemd kan je uiteraard geen Windows installeren. En ook op de ongeformatteerde hoofdpartitie kon niets geinstalleerd worden. Wat deed ik in ś hemelsnaam verkeerd?

 

Na een aantal pogingen dan maar eens kijken of de SSD beschadigd was. De enige manier die me overbleef was te proberen om opnieuw Mint te installeren. Dat ging tot mijn opluchting feilloos. En tijdens die installatie zag ik dat de drie partities ook weer netjes door Linux waren aangelegd. Mint werkt weer feilloos: ik schrijf dit stukje via mint.

 

Maar goed, eerst nog een laatste poging gewaagd. Proberen Windows 8,1 installeren faalden. En nu kwam er een foutmelding waar je wat mee kunt. De tekst luidde als volgt:

 

Windows cannot be installed to this disk.

The selected disk is of the GPT partition style.

Windows cannot be installed to this hard disk space.

Windows must be installed to a partition formatted as NTFS.

Windows cannot be installed to this hard disk space.

The partition is of an unrecognized type.

 

Kortom, als Linux op bezoek is geweest moet je niet denken dat je daarna gewoon even terug naar Windows kunt.

Normaliter niet zo'n probleem maar in dit geval is het een ECO 850 Pro van Samsung dus zomaar even een fdiskje o.i.d. uitvoeren is natuurlijk niet verantwoord. Wat dan wel? Daar moet ik nog achter komen!  Iemand een suggestie???  Graag!!!

 

Overigens vind ik het wel eigenaardig dat aan het begin wordt gesteld dat het een GPT stijl partitie is terwijl de laatste zin van een onherkend type partitie spreekt. Dat alles in één adem...  (en ja, ik vond al wel de toetsenbord-oplossing: hoewel ik een euro-teken op alt-5 heb staan blijkt dat ik niet voor die optie moet kiezen bij het installeren van mijn toetsenbord onder Linux. Weer wat bijgeleerd!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is precies wat ik familie en vrienden aanraad die met GNU/Linux willen beginnen:

Neem een oude computer die niet echt meer wordt gebruikt en installeer de originele Xubuntu LTS

(Laat de heet-van-de-naaldversie links liggen; daar zitten altijd nog vervelende bugs in.)

 

Heel mijn gezin gebruikt Xubuntu LTS op een veelvoud van computers.

Een voordeel van Xubuntu LTS dat niet vaak wordt vermeld is dat men gemakkelijk om de twee jaar kan actualiseren naar de nieuwe versie, waarbij instellingen worden behouden. Met Linux Mint is dit niet het geval.

 

Dikwijls leert men vlotter als iemand het gewoon eens voordoet. Overweeg het bezoek aan een Linux User Group: https://nllgg.nl/

Daar helpt men U met installatie en andere instellingen.

 

Bij mij ging het net andersom: Het feit dat Dreambox en andere op GNU/Linux draaien was voor mij een motivatie om dit op mijn eentje te bestuderen. Met een boek of twee en vooral https://askubuntu.com/ komt men al heel ver.

 

Niemand gebruikt hier nog Windows of Mac in mijn buurt, hardware veroudert amper en alle software is gratis en virusvrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

en alle software is gratis en virusvrij.

 

Ja zolang je uit de voeten kunt met die gratis programma's. Maar gebruik je voor je administratie professionele software die alleen verkrijgbaar is voor Windows dan ben je in de aap gelogeerd.

 

En dan moet je ook nog het hele idee van repositories begrijpen zodat je niet een hele oude versie van een programma geinstalleerd krijgt terwijl je op de site van de leverancier kunt zien dat ze alweer 6 versies verder zijn (Lazarus).

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via het Linux gebruikersforum kreeg ik de eenvoudige tip hoe de harde schijf weer bruikbaar te maken: Opstarten met de DVD of USB stick met het installatieprogramma van Linux Mint, dan het programma gparted kiezen. Vervolgens Device kiezen en dan Create Partition table. Dan "set partition to msdos" uitvoeren.

 

In mijn geval was 1 partitie nog in gebruik en loste ik dat op door met de rechtermuistoets de optie swap-off te kiezen en daarna pas "Device" enzovoorts.

 

Ik moet eerlijk toegeven dat het wel een beetje als een bevrijding voelt nu ik Win 8.1 aan het inrichten ben...

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

pfff, wat een drama verhalen allemaal...

20 minuten bij linux Leap 42.2 installeren

als je geen benul hebt van partities en fylesystems moet je gewoon met je tengels van je pc af blijven

experimenten bereid je voor en leest voordat je eraan begint (achteraf een linux gebruikersforum vragen Tss)

 

is toch net zo als een receiver flashen :grin:

aangepast door Tonskidutch

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat niet een beetje onaardig gesteld Tonskidutch? Ik was al decennia geleden aan het partitioneren enzovoorts. Maar hoe kan ik het ruiken dat dat iets met het operating systeem te maken zou hebben, of beter gezegd dat het operating systeem van Lunux niet gewoon met Fat32 of andere bekende partities werkt?  Bij Windows zie je dat tenminste nog bij het installeren, daar wordt je gevraagd op welke partitie je dat wilt en ook of je partities wilt maken danwel samenvoegen. Linux vertelt je helemaal niets, doet alles op eigen houtje zonder iets te vragen. Mij viel aan het eind wel op dat ze drie in plaats van de bij Windows gebruikelijke 2 partities hadden gemaakt maar dat ze daar dan ook nog eens een systeem hadden gebruikt waar je als Windows gebruiker nog nooit van hebt gehoord dat is iets waar je pas achter komt wanneer je het eraf wilt halen.

 

Overigens ook niet altijd, het NEC laptopje met de de versie die dan zogenaamd speciaal voor oudere PC's was gemaakt maar dat absoluut niet bleek te zijn kon ik probleemloos weer op Windows 10 terugzetten. Naar ik begrijp is er naast EFI ook UEFI en ik vermoed dat dat laatste dan wel gebruikt zal zijn. Maar ook daar is de enige vraag die ik bij het installeren kreeg die geweest waarin je de keuze maakte of je het al dan niet in combinatie met Windows wilde installeren of in de plaats van. Via beide computers heb ik gekozen voor "in de plaats van" dus waarom dan op de ene PC iets anders kwam dan op de andere is uit dat verhaal ook niet echt te verklaren. Je kunt wel roepen dat ik dat van tevoren had moeten weten maar ik ben niet eens op het idee gekomen dat er op dat gebied beren in het bos te verwachten waren. Dat hadden ze wel even mogen melden als waarschuwing voordat je gaat installeren lijkt me zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat ik wel eens onaardig overkom is natuurlijk heel heel vervelend voor die het onaardig vindt

 

een windows staat meestal voorgeinstalleerd op een PC

je voert enkel je naam in en hij gaat installeren

zo en nu stel jij dat linux helemaal niets doet/ of meldt over de partities en de soort Filesystem

 

ik geloof dat het omgekeerd is

namelijk meldt linux welke keuzes je hebt

de partitie naam

de partitie grootte

het fylesystem

 

Brtfs

ext2

ext3

ext4

LVM

ntsfs

en nog een paar

 

jij zet linux op een disk

terwijl linux standaard het nieuwe OS ernaast zet in dual boot via de grub 2

en dat kan problemen geven met de Uefi

 

(daar gaat een heel uitgebried bericht over)

Linux Naast Windows installeren

dat ga ik niet herhalen...

 

je schrijft zelf

 

Linux Mint 18.1 Cinnamon geïnstalleerd. Geen centje pijn.

 

en dan begin je met iets waar wij niets voor en/of aan kunnen doen

dus het verhaal draait zich om en plots is linux wederom negatief belicht

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is jammer dat jij de gebreken van Linux altijd afdoet als onkunde van de beginnende gebruiker. Maar je snapt toch wel dat moderne gebruikers niet meer op een 1980 scherm onzinnige commando's wil intypen?

 

Bij ios en Android zit niet eens meer een handleiding en iedereen kan er mee werken. Linux moet qua gebruikersvriendelijkheid eerst op een hoger niveau komen zodat iedereen een goed werkende versie kan installeren. De liefhebbers kunnen dan altijd nog de diepte induiken.

 

Je begrijpt toch wel dat een vraag van Linux over het filesysteem totaal onzinnig is?

 

De vraag had moeten zijn: bent u beginnend Linux gebruiker? Zo ja, dan installeer ik de optimale instellingen voor u.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zo lang er nog tig verschillende distributies zijn met dito repositories en er nog steeds geen uniforme manier is om tussen die distro's gebruikerssoftware uit te kunnen wisselen gaat het nog wel even duren voordat linux een volwassen desktop operating system is. Plus dat hardware fabrikanten het ook nog steeds een beetje laten afweten qua linux support.

 

Ik heb echt jaren met linux op mijn desktop gewerkt, zelfs in een zakelijke omgeving. Alleen kostte het me op een gegeven moment te veel tijd en moeite om voor alles wat je onderweg tegenkomt een oplossing te bedenken / zoeken. Zelfs bij updates (ik heb van versie 6 tot versie 14 met ubuntu gedraaid) gingen er dingen stuk, en moest er weer naar een oplossing worden gezocht. Ik ben op een gegeven moment over gestapt op windows voor mijn desk- en laptops. Office voor thuisgebruik erop en gewoon alles werkt. Ook met windows gaan er wel eens dingen stuk, bij een driver update bijvoorbeeld dat mijn 2e scherm het even niet doet, maar da's zo weer gefixt.

 

Tuurlijk moet je uitkijken voor virussen, maar met gezond verstand kom je een heel eind. En ja, licenties kosten wat geld, maar goed, je desk of laptop aanzetten en doen wat je wilt doen is ook wat waard :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phychosammie,

je begrijpt niet en of leest niet wat T90user gedaan heeft...

hij heeft een werkende linux mint draaien gehad

punt niks mis met linux

doet ie allemaal automatisch voor je

 

hij begint met hardware te kloten en gaat van kwaad naar erger tijdens zijn installatie van windows 8 > niet linux maar windows

aangepast door Tonskidutch

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phychosammie,

je begrijpt niet en of leest niet wat T90user gedaan heeft...

hij heeft een werkende linux mint draaien gehad

punt niks mis met linux

doet ie allemaal automatisch voor je

 

hij begint met hardware te kloten en gaat van kwaad naar erger tijdens zijn installatie van windows 8 > niet linux maar windows

 

Heb je iets gerookt of zo???  "ik begin met hardware te kloten"???  Afgezien van die niet bepaald sympathieke manier van spreken zit je op ALLE fronten verkeerd.

 

1. Ik heb Linux Mint Cinnamon 64 bits geïnstalleerd. De ENIGE vraag die ik tijdens de installatie kreeg was of ik Linux naast een andere operating systeem wilde installeren of uitsluitend Linux. Ik koos voor het laatste, enerzijds om het niet onnodig gecompliceerd te maken, anderzijds omdat ik naar Linux ging vanwege de (inbreuk op) privacy issues die Windows met zich mee brengt, Dan is het naast Linux nog doorgaan met Windows natuurlijk onzinnig want daarmee los ik dat probleem niet op. Ook het feit dat mijn harde schijf (SSD) slechts 128 GB groot is zorgde ervoor dat ik besloot een pure Linux te draaien. De vragen die jij hierboven als deel van de Linux installatieprocedure zette zijn nooit aan de orde geweest. Op zich vond ik dat geen enkel probleem, ik heb weliswaar al meer dan 30 jaar computer ervaring maar ben geen computer hobbyist maar een satelliet hobbyist. Dus als Linux mij niets vraagt en alles correct installeert heb ik daar in principe geen enkele moeite mee.

 

2. Mijn ervaringen met Linux zijn prima, maar er waren ook factoren die ervoor zorgde dat ik naast Linux ook Windows ter beschikking wilde hebben. Ik gebruikte mijn snelste machine met het grootste geheugen voor Linux maar besefte me door alles wat ik las dat ik beter de andere PC voor Windows kon inzetten. Zo gezegd, zo gedaan, de andere computer liet zich even gemakkelijk verlinuxen als de eerste.

 

3. Nadat ik vaststelde dat die computer ook optimaal op Linux werkte heb ik uiteraard mijn eerste computer weer opnieuw op Windows willen laten draaien. Ik vind het ongelofelijk lomp om dat "met hardware zitten klooien" noemt. Nog afgezien van het feit dat ik menig computer zelf gebouwd heb en wel degelijk weet hoe ik met hardware moet omgaan, maar dat terzijde.

 

4. Dat Linux een ander partitionerings systeem gebruikt kwam als volslagen verrassing. Door de zeer aangename ondersteuning van mede-Linux gebruikers kreeg ik al snel de oplossing aangereikt. Ik heb die oplossing hier weggezet omdat mij is gevraagd om mijn ervaringen hier weg te zetten. Gewoon, zodat anderen die misschien ook nog eens met Linux willen werken daarvan op de hoogte zijn. Gewoon om aardig te zijn voor mijn mede-sat4all liefhebbers.

 

Dan vind ik een dergelijk ongevraagd afzeiken niet echt getuigen van veel respect. Ik had dit eerlijk niet van je verwacht. Ik deed niets bijzonders, meldde alleen dat ik er tot mijn verrassing achter kwam dat Linux een ander partitioneringssysteem gebruikt en dat dat betekent dat je eerst andere dingen moet doen voordat je Windows weer terug kunt installeren. Waarom je dat tot zoveel negativiteit jegens mij brengt is me een raadsel.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste T90user,

misschien lees je mijn bericht #27 aan PhychoSammie als een verwijt aan jou, dat is niet zo

( je hebt tweemaal een juist werkende installatie kunnen opzetten met minimale pijn , lof daarvoor)

 

Psychosammie is met z'n reacties net als olie op het vuur als hij ook maar iets over linux leest geeft hij geen advies maar kraakt alles af.

Zogenaamd waarschuwen voor Linux is absolute kolder. en zeker als het reeds jaren geleden betreft qua ervaring.

 

Mijn frustratie en dus mijn schrijfwijze zit hem in het feit dat ik geen twee berichten achter elkaar kan schrijven (allah 4 dan)  of hij jaagt me weer op de kast.

Uitlokken noemt men dat.

 

terug...

1)  hier is een veel uitgebreidere versie te lezen dan wat in je eerste bericht staat, de keuze om mint niet naast windows te zetten is nu duidelijk.

(het is echter al gebeurd, dat installeren, voor de berichten en je vragen kwamen)

2) dat wordt door anderen compleet onder belicht en de negatieve houding van die anderen straalt erdoor waarmee het topic bevuild wordt.

3) je schreef iet wat ik deels te snel overlezen heb over een SDD die misschien stuk was en daar ga ik misschien te ver qua typering met de hardware klooien.EXcuus.

4) dat is de clou voor de kruisbestuiving tussen een linux disk en/of een ntfs disk, betreffende de voorwaarde om te kunnen installeren en betekend natuurlijk dat je dit vooraf had moeten weten, dit als vraag stellen (hier op sat4all) of als oplossing stellen achteraf is raar.

 

Ik ben me niet bewust ervan dat ik jou in deze draad afzeik, als dan het woord klooien in het geding is, kun je ook zeggen hobbyen en empirisch van slag gaan.

Dat je positief in de weer was en maar ten dele hier je advies en hulp haalde is heel lovenswaardig.

 

het probleem blijft dat ik maar al te graag wilde helpen (overigens op jouw verzoek) en hier uitkom als ware het traktorpulling, die stopt ook na veel inspanning.

omdat enkelen ongevraagd gewicht op de kar gooien

aangepast door Tonskidutch

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alweer een topic met PRO en CONS?

Schoenmaker blijf bij je leest ... en als je dan toch iets anders wil ... inlezen en nog eens inlezen voordat je begint.

 

Heb 1 tip, gebruik een virtuele machine om lekker binnen te spelen als je niet thuis bent binnen Linux producten ... PUNT

post-45009-0-79223600-1488824560_thumb.jpg

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...