Ga naar inhoud


CanalDigitaal kijken in Zuid-Europa met kleinere schotelantenne mogelijk


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

De 2e forceerdraaibank voor prime focus van 150-220 hebben we in het verleden in de opheffingspartij van ex Mulders Breda gekocht, maar nauwelijks gebruikt.

Dat zijn pas interessante maten. :-)

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @commentaar,

Dit is geen aanval op jou, laat dit duidelijk zijn, ik respecteer je en je kennis is geweldig.

 

Wat ik echter niet begrijp in jouw posting #42 is het volgende:

QUOTE

....Wat me doet denken aan de jaren 90 toen Lenson & Heat de grootste schotel fabrikant was, maar bij het aanbreken van het digitale tijdperk binnen 1 jaar failliet ging omdat hun schotels welke analoog perfect werkten, digitaal niet meer mee konden.

 

Ik ga er vanuit dat die toch ook wel van tevoren goed berekend waren.

UNQUOTE

 

Ik heb al jaren en jaren lang een Lenson Heath schotel van 80cm, inderdaad gekocht in het analoge tijdperk, ik keek er alles mee -ook D2MAC- ik heb die schotel nooit hoeven te vervangen toen het digitale tijdperk inging.

 

Hij is gewoon perfect!

 

Ik heb wel pas mijn Lnbf moeten vervangen vanwege ouderdom (er kwamen scheuren in het kapje op de feedhorn).

 

Zie hier mijn installatie:

 

NanoXX 9800HD,

Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB,

Alles draaiende dmv USALS met  Stab Italia HH100.

 

 

Die Lenson Heath is gewoon geweldig: roest nooit, 1x per 10 jaar maak ik m schoon met een wasmiddel om de algjes te verwijderen, ik heb er geen omkijken naar.

 

Dus ik begrijp je bericht  niet.

 

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik je niet aanval, en dat ik je zeer hoog in mijn aanzien acht,

 

Groetjes,

D-box

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ D-box,

Fijn om te horen dat het bij jou goed functioneert. Ben je al die tijd op dezelfde plaats blijven wonen? Het feit is zo dat L&H binnen een jaar failliet was. Ik heb er heel veel verkocht.

Ik heb mezelf ook altijd afgevraagd waarom .

Ik denk niet dat de berekening verkeerd was.

Ik weet het gewoon niet, en toen had ik alleen een spectrum analyzer en dB meter, en daar was niks raars aan te meten.

Ik kon geen BER of constellation meten.

Maar de installateurs wouden ze niet meer.

Hoog frequent is een raar iets.

De omgeving speelt ook vaak een grote rol.

En natuurlijk de lnbf's , toendertijd de Swedisch microwave, en de Philips SC819 tb die ze snel te duur vonden

aangepast door commentaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ D-box,

Fijn om te horen dat het bij jou goed functioneert. Ben je al die tijd op dezelfde plaats blijven wonen? Het feit is zo dat L&H binnen een jaar failliet was. Ik heb er heel veel verkocht.

Ik heb mezelf ook altijd afgevraagd waarom .

Ik denk niet dat de berekening verkeerd was.

Ik weet het gewoon niet, en toen had ik alleen een spectrum analyzer en dB meter, en daar was niks raars aan te meten.

Ik kon geen BER of constellation meten.

Maar de installateurs wouden ze niet meer.

Hoog frequent is een raar iets.

De omgeving speelt ook vaak een grote rol.

En natuurlijk de lnbf's , toendertijd de Swedisch microwave, en de Philips SC819 tb die ze snel te duur vonden .

In Friesland kon je bij wijze van spreken een lnb in een vuilnisbak gooien en je had beeld, terwijl ik in Rotterdam heb meegemaakt dat 2 keer een Philips quattro lnb in een 120cm channelmaster gewoon uitbrande door de instraling van de walradar. Buitengaats pas de lnb monteren op het platform was de oplossing.

En zo kan ik een boek schrijven.

Bijvoorbeeld :

Van die 5 verschillende installateurs in Vught welke het achter de spoorlijn niet voor elkaar kregen en alle 5 naar ons belden wat ze moesten doen. Bij de 5e was mijn antwoord: verhuizen.

We hebben bij Luchthavens schotels horizontaal geplaatst met een gaatje in het midden voor waterafvoer en de lnb helemaal afgeschermd met kippengaas aan de aarde.

Een van de eerste opdrachten kwam van een amerikaan welke een boerderij gekocht had onder bij de brug over de waal bij Deest.Alles werkte op 27.5 West, behalve CNN , en die moest hij nu natuurlijk juist hebben.

Een dag bezig geweest een 120cm op een tegelvoet door het weiland te verplaatsen.

Zonder resultaat. Toen had ik nog geen spectrum analyzer , alleen veldsterktemeter.

Nadat de radiocontrole dienst had gemeten bleek het de radar op de brugpeilers te zijn.

Jammer, niks aan te doenbals verhuizen.

Laatste maand bij een dealer welke het niet lukte: straalverbinding tussen Gilze Rijen en Woensdrecht.

Nog een: voorbij bergen op zoom met zicht op de haven:100cm op een metalen schuur van damwand.

aangepast door commentaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon zelf vlak bij het vliegveld, mijn 120cm schotel staat met de achterkant naar het vliegveld toe.

Als ik de spectrumanalyzer aanzet zie ik swingend over de hele bandbreedte in de draai frequentie van de radar het signaal ruim 10dB omlaag getrokken worden.

Je kan je voorstellen dat het dan met een kleine schotel met minder goede lnb fout gaat.

Niettemin heeft iedereen behalve ik glasvezel, dus hebben daar geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@commentaar

 

Bedankt voor je uitleg.

Man, wat een kennis en ervaring heb jij!

 

Veel groeten,

D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja pas nog een probleem via google earth opgelost met een zakelijke Tooway internet installatie welke elke 2 minuten uitviel en waar alles al vervangen was , wat ik vantevoren had getest en zeker wist dat de hardware goed was .

Tevens tegelijkertijd een installatie een paar km verder gemonitoord, zonder problemen.

En weet je wat het was?

 

Elke 2 minuten landde een vliegtuig en vloog door de beam van de schotel.

Dat was wel lachen, en met 100 mtr 10mm coaxkabel en dan het modem plaatsen, en dan weer 100 meter UTP hebben we de schotel 200 meter kunnen laten verplaatsen om het probleem op te lossen en over de vliegtuigen te laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig!

Chapeau!

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Is voor de Rian schotel van 65/68cm de inverto DLB-SINM25-DOPO4-8PP de beste keuze als monoblock voor Astra 1 en 3 voor Dresden en Interlaken?

Ik heb deze besteld als vervanger voor een oude eiss 58 van CanalDigitaal met een rechte lnb arm die op astra3 snel uitvalt met een inverto IDLB-TWNM22-DUO43-6PP. Kan de CanalDigitaal triple lnb of de Inverto IDLM-SINM20-TRPMN-8PP ook op deze schotel?

 

Frans

aangepast door tjof
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tjof

Welke monoblock het beste op de Rian schotel past in die twee plaatsen, kan ik zo voor je uitrekenen. Ik moet dat wel maat "X" even weten van het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten.

Een oude EISS 58 schotel van CanalDigitaal?
Canal Digitaal gebruikte vroeger altijd een Triax 64 schotel.
 

post-60869-0-07908000-1499496353_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uitgerekend dat op die schotel de brandpunten van de twee satellietsignalen 48mm van elkaar vallen. Dat is een stuk meer dan bij een 4,3 graden duo-lnb voor een schotel van 60cm want daar staan ze 38mm van elkaar.

De Inverto IDLB-SINM25-DOPO4-8PP die je nu hebt gekocht is een monoblock gemaakt om de Eutelsat 9 en 13 samen te ontvangen voor een schotel van 80cm, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=251&cat=36
De afstand tussen de twee koppen is 48mm dus wat dat betreft kun je geen beter monoblock hebben.
Er is echter wel een "maar" aan.
Alleen bij de Astra 1-2-3 wordt de kruispolaristie 7,5° gedraaid uitgezonden.
Daarom staan bij een duo-lnb de antennes in het block schuin. Dat is bij dit block niet het geval. Het wil dus zeggen dat de skew van beide lnb-koppen 7,5° verkeerd staan.
Nu levert dat bij voldoende signaal geen probleem op. Ook in Spanje wordt dit 4 graden monoblock gebruikt voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5.

Je hebt dus een goede keuze gemaakt wat betreft dit monoblock.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de diseqc-volgorde anders is dan bij een duo-lnb.
Bij een duo-lnb is Astra 19,2 positie 1 en Astra 23,5 positie 2
Bij dit monoblock is de Astra 23,5 positie 1 en Astra 19,2 positie 2
Je zult in het menu van de ontvanger dit dus moeten veranderen.

Verder maakt het voor de afstand van de twee koppen weinig uit of je hem in Dresden of in Interlaken gebruikt.
In Dresden moet het block 6° schuin staan, in Interlaken 12°. Hierbij moet de vrijhangende kop van de Astra 19,2 lager staan.

Maar even voor de duidelijkheid.
Je hebt het over een Rian schotel van 65/68cm.
Ik neem aan dat je bedoeld de B&R 68cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest ideale duo-lnb voor de R&B 68 schotel is de Inverto 4,3 graden single duo-lnb Astra 19,2 - 23,5 voor een schotel van 80cm (hoog)
IDLB-SINM26-DAB43-8PP
Item nr. 5255
de koppen staan hart op hart 48mm van elkaar en de antennes staan  gedraaid opgesteld voor een optimale ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 satelliet.
Astra 19,2 heeft positie 1, de Astra 23,5 heeft positie 2 van Diseqc.
In Spanje gewoon te koop.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...