Ga naar inhoud


CanalDigitaal kijken in Zuid-Europa met kleinere schotelantenne mogelijk


Sprietje

Aanbevolen berichten


Beste moonchild

Het is inderdaad verbazingwekkend dat een B&R 68cm schotel te koop wordt aangeboden voor €19,-. Dat kan volgens mij helemaal niet voor een aluminium schotel.
Nu is het zo dat een B&R-schotel niet meteen precies hetzelfde is als de EISS-schotel.
Als je het verhaal van EISS gelezen hebt, dan heb je gezien dat er eerst m.b.v. decalculator van James Wade een berekening is gemaakt waar het brandpunt van de schotel precies ligt. Toen ze dat wisten hebben ze een nieuwe arm gemaakt zodat de lnb wel precies in het brandpunt van de schotel komt te staan. Bovendien helpt de planetaire elevatie instelling er voor dat de schotel uiterst nauwkeurig ingesteld kan worden.

Maar het meeste draagt de afwijkende f/D-verhouding er aan bij dat de EISS-schotel uitzonderlijk presteert. Tijden die meting met de Paul Wade calculator is namelijk gebleken dat die schotel een f/D-verhouding heeft van 0,7.
Om een ratjetoe aan allerlei verschillende f/D-verhoudingen te voorkomen zoals dat bij primefocus schotels het geval is (daar hebben ze instelbare scalarringen moeten gebruiken), is er al lang geleden afgesproken om offsetschotels te maken met een f/D-verhouding van 0,6. Uit testen was gebleken dat je daarmee de meeste versterking kreeg.
Alle lnb-fabrikanten houden zich dus ook keurig aan deze afspraak en maken de tapsheid van de feedhorn zo, dat die past bij een schotel met een f/D van 0,6. De coniciteit van de feedhorn is dan ongeveer 70 graden.

Omdat de lnb de schotel niet scherp onder die hoek van 70 graden aftast, krijg je te maken met het feit dat de lnb ook een stukje over de rand van de schotel heen kijkt. Dit noemen we de spillover. Dit is niet echt gunstig want de signalen die de lnb van buiten de schotel opvangt zijn thermische ruis en atmosferische ruis die dus extra ruis aan het opgevangen signaal van de schotel toevoegen.
Er is dus vroeger een afweging gemaakt wat het meest gunstigste is, extra versterking krijgen omdat de lnb in het midden van zijn ontvangst 10dB meer signaal krijgt en veel extra ruis ontvangen of de minder versterking krijgen maar ook minder ruis omdat de lnb nagenoeg niet over de rand van de schotel kijkt.

Al jaren blijkt dat Gibertini schotel erg goede prestaties wegzetten. Die schotel hebben allemaal een f/D-verhouding van 0,65 of 0,66.
Het blijkt dus dat als je de lnb meer over de rand van de schotel laat kijken, de ontvangst er toch op vooruit gaat.

De B&R-schotel heeft een f/D-verhouding van zelfs 0,7 en hiermee blijkt dat de ontvangst toch beter wordt ondanks dat je wel meer ruis gaat ontvangen.
Er is natuurlijk een grens. Je kunt de f/D-verhouding niet nog verder gaan verhogen. Dan wordt de ontvangst weer slechter.

Al met al is het toch knap dat met het nodige experimenteerwerk een resultaat wordt weggezet dat de meeste andere schotels overtreft.  
 

post-60869-0-92775400-1495868601.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje,

 

"Ik denk dat Jarco Kriek aan vakantie toe is want het hele artikel staat vol fouten".

 

Hij maakt wel meer fouten, tijd dat ie met pensioen gaat.

 

En bedankt wat de Inverto LNB's betreft.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen natuurlijk allerlei redenen bedenken voor Jarco Krieks gebrekkige artikelen, maar - los van de veelvuldige spelfouten - het regelmatige gebrek aan breaking-news lijkt me het belangrijkste probleem voor hem.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het meeste draagt de afwijkende f/D-verhouding er aan bij dat de EISS-schotel uitzonderlijk presteert. Tijden die meting met de Paul Wade calculator is namelijk gebleken dat die schotel een f/D-verhouding heeft van 0,7.

 

...

 

Het blijkt dus dat als je de lnb meer over de rand van de schotel laat kijken, de ontvangst er toch op vooruit gaat.

 

De B&R-schotel heeft een f/D-verhouding van zelfs 0,7 en hiermee blijkt dat de ontvangst toch beter wordt ondanks dat je wel meer ruis gaat ontvangen.

 

Verrassende informatie!

 

In dit topic: https://www.sat4all.com/forums/topic/355082-triple-lnb-op-triax-88-64/?p=2403111

werd nu juist iets betere ontvangst verwacht bij een schotel met een f/D van 0,5, dus juist bij minder over de rand van de schotel kijken.

 

 

Ik ben toch erg benieuwd hoe dit nou werkelijk zit; waar het cruciale effect vandaan komt....

 

Edit: In dit topic https://www.sat4all.com/forums/topic/358514-grootte-van-de-schotel-in-zuid-portugal/?p=2440377

worden nog extra redenen aangegeven waar het effect allemaal aan kan liggen.

 

Ik zou het wel heel bijzonder vinden, als toch de f/D cruciaal zal blijken te zijn: Dat een f/D 0,6 LNB ALTIJD een beter signaal geeft op een f/D 0,7 schotel dan op een f/D 0,6 schotel... :eek:

 

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee beste a33, dat klopt niet wat je aanhaalt.
In het geval van de eerste link ging het er om om een triple-lnb die gemaakt is voor een schotel van 60cm ook goed te laten passen op een schotel van 85cm breed zoals een Triax 88. Dat kan alleen maar als je een schotel kiest met een kleinere f/D dan 0,6. Schotels met een f/D van 0,5 zijn er wel maar daar is zeer moeilijk aan te komen. Het grotere oppervlak van een grotere schotel met een f/D van 0,5 geeft uiteindelijk toch meer versterking dan het kleine oppervlak van een kleine schotel met een f/D van 0,7.

In principe moet je de f/D-verhouding van de schotel even loslaten.
Het gaat om het verschil tussen de f/D van de schotel en de f/D van de lnb.
Alle lnb's voor offsetschotels worden standaard gemaakt voor een f/D van 0,6. Ga je die dan op een schotel zetten met een f/D van 0,7, dan resulteert dat in een grotere spillover.

Uit het onderzoek wat vele jaren geleden gedaan is blijkt dat je het hoogste rendement kunt behalen met een f/D van 0,65. Vandaar ook dat de afbeelding die ik heb laten zien ook het patroon van een f/D van 0,65 heeft.

Waarom men toen toch de afspraak gemaakt heeft om standaard de lnb's met een f/D van 0,6 is gaan maken, is mij ook niet duidelijk.

Gibertini heeft jaren geleden al besloten hun schotels met een f/D van 0,65-0,66 te maken met als resultaat een bijzonder goede versterking.
En het verbaast me dan ook helemaal niet dat juist met een iets hogere f/D-verhouding van 0,65 i.p.v. een juist iets lagere f/D-verhouding van 0,6 zoals tegenwoordig standaard is een beter resultaat wordt bereikt.

Maar er zou nog een andere factor een rol kunnen spelen bij de R&B-schotel waarom deze goed om gaat met veel spillover.
De schotel heeft slechts een offset van 13,42 graden is uit de berekening van Paul Wade gebleken. Dit is extreem weinig.
 
Gemiddeld is de offset ongeveer 26 graden. De lnb valt dan ruim buiten de ontvangstbundel die op de schotel valt.
Een extreme afwijking omhoog heeft de Wavefrontier T90 die vanwege zijn hulpreflector een offset heeft van 38 graden.
Een schotel met extreem weinig offset is de Maximum E-85. Deze heeft een offset van 17,94 graden. Bij deze schotel staan de lnb's dus al gedeeltelijk in de ontvangstbundel van de schotel.

Bij de R&B-schotel die een offset heeft van 13,42 graden, staat de gehele lnb en een stuk van de arm in de ontvangstbundel.
Nu zou je zeggen dat is dus een nadeel. Ja, dat is inderdaad een nadeel want de schaduw die de lnb en de arm op de schotel werpt, gaat van de versterking af die de schotel geeft.
Nu is dat oppervlak natuurlijk maar erg klein zeker als de kijkt hoe klein de feedhorn van een offset-lnb is in vergelijking met de grote scalarring die op een primefocus schotel wordt gebruikt die bovendien ook nog eens een schaduw precies in het midden van de schotel geeft waar de meeste versterking wordt gegeven en hier bij deze R&B-schotel slechts aan de rand waar de schotel 10dB minder versterking geeft.

Maar er is een ander punt dat waarschijnlijk veel belangrijker is bij de extra ruis bij spillover.
In de Algarve heeft de Astra 23,5 een elevatie van 36 graden. Als de schotel een offset heeft van zeg maar 13,5 graden, dan moet de schotel 36-13,5=22,5 graden achterover staan. In deze stand kijkt de lnb niet meer schuin omhoog zoals bij de meeste schotel maar juist schuin omlaag.

Nu weten we dat de lnb door de spillover atmosferische ruis ontvang en thermische ruis. Dit zijn beide storende factoren in de totale signaal ruisverhouding die de lnb geeft.
Maar welke van deze twee ruisfactoren zijn nu het nadeligste, de atmosferische ruis of de thermische ruis? Dat heb ik nog nooit ergens gelezen.
De R&B-schotel waarvan de lnb schuin omlaag kijkt, zal dus geen atmosferische ruis ontvangen want daarvoor moet die juist in de lucht kijken.
Hij ontvangst dus wel thermische ruis. Thermische ruis is dus warmtestraling.

Een schotel die tegen een muur aan bevestigd is vangt bij warm weer als de muur goed is opgewarmd veel thermische ruis.

Mogelijk heeft de R&B-schotel dus ook nog het voordeel dat deze alleen maar thermische ruis ontvangt en nagenoeg geen atmosferische ruis.


De firma RIAN die de EISS-schotel maakt, geeft in hun folder aan dat deze schotel gladder getrokken is dan andere schotels. Daar zouden ribbels in zitten en het opgevangen signaal daarom meer verstrooien.
Nou daar geloof ik geen fluit van. Zelfs bij Triax-schotels die door sommigen de grond worden ingetrapt, heb ik nog nooit geen ribbels kunnen waarnemen.
Als dat zo zou zijn, dan staat tijdens het persen van de schotel de plooihouder met te weinig druk afgesteld die de dan nog vlakke plaat beperkte rek-ruimte geeft. Zie de enorm strakke veren in de bijlage die druk op de plooihouder geven om plooien en ribbels in de diepgetrokken schotel te voorkomen.
 

post-60869-0-20412500-1495963835_thumb.jpg

post-60869-0-12614300-1495963856_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, bedankt voor je uitgebreide uitleg.

 

Kan helaas geen info over gain en rendement van de Eiis setup vinden. Lijkt mij interessant om deze gegevens eens met een schotel systeem met flange lnb te vergelijken, zoals b.v. een Fibo Stop 55 cm.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste moonchild

Het klopt dat er geen info over te vinden is op de site van EISS. Dat is ook niet zo verwonderlijk. Zover ik het kan bekijken is het is niet zozeer de uitvinder van het EISS-systeem John van Gogh als wel de fabrikant van het systeem Rian uit Waalre die laat blijken er weinig van te snappen.
Bekijk nu eens de afbeelding in mijn vorige bericht van hun schotel die op hun site staat.
Daar zie je een aantal zaken ingetekend.
De pijp van het statief moet mooi 90 graden haaks staan t.o.v. horizontaal. OK, anders klopt de elevatie schaalverdeling niet.
Dan zie ik staan: Offset 13,42 graden. Ga je dan de hoeken meten (dat doe ik met het programma "Microsoft Office" waarbij je de afbeelding per 0,1 graad kunt draaien), dan zie ik dat de schotel 13,42 graden achterover staat. En dan zakt m'n broek af. Hoe is het mogelijk dat ze de elevatie instelling van de schotel aangeven als offset? Daar klopt helemaal niets van!

Ze geven op die afbeelding ook twee rode lijnen aan de boven- en onderzijde van de schotel. Die staan niet haaks op de schotel getekend maar 9 graden schuin omhoog. Die lijnen hadden nu de offset van de schotel aan moeten geven namelijk dat de signalen 13,42 graden schuin van boven op de schotel vallen en de signaalbundel dus 13,42 graden schuin omlaag wordt gereflecteerd naar de feedhorn van de lnb.

Als je kennis van zaken hebt en je leest de beargumentatie waarom de schotel zo geweldig presteert, val je van de ene in de andere verbazing van onwaarheden die worden verkondigd.

De schotel presteert ongelofelijk goed maar ze hadden de argumenten waarom beter achterwege kunnen laten.

Eerlijk gezegd had ik al wel reacties verwacht op dit forum over die tekening maar die zijn er helaas niet gekomen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe moet je de f/D-verhouding van de schotel even loslaten.

Het gaat om het verschil tussen de f/D van de schotel en de f/D van de lnb.

Alle lnb's voor offsetschotels worden standaard gemaakt voor een f/D van 0,6. Ga je die dan op een schotel zetten met een f/D van 0,7, dan resulteert dat in een grotere spillover.

Het blijft bijzonder, dat met een LNB van f/D 0,6 op een schotel met f/D 0,7 dan zulke goede resultaten geboekt worden. Het ziet er immers uit als een "mismatch".

Ze hadden de schotel ook iets groter kunnen maken, 80 cm, en dan was de spillover weer 'normaal' geweest. Maar kennelijk weegt de winst van andere eigenschappen van de schotel ruimschoots op tegen de grotere spillover.

 

 

Uit het onderzoek wat vele jaren geleden gedaan is blijkt dat je het hoogste rendement kunt behalen met een f/D van 0,65. Vandaar ook dat de afbeelding die ik heb laten zien ook het patroon van een f/D van 0,65 heeft.

Dit is een schotel-effect (los van de gebruikte LNB), dat specifiek geldt voor de KU-band?

Begrijp ik dat goed?

 

 

Maar er zou nog een andere factor een rol kunnen spelen bij de R&B-schotel waarom deze goed om gaat met veel spillover.

De schotel heeft slechts een offset van 13,42 graden is uit de berekening van Paul Wade gebleken. Dit is extreem weinig.

Ah! Dat is ook niet onbelangrijk!

Een offsetschotel heeft bovendien een grotere cross-polarization (stoor-effecten) dan een prime focus schotel, als ik het goed begrepen heb.

Dus een kleinere offsethoek lijkt mij ook voordeliger dan één van 26 graden; die levert dan beslist ook minder 'ruis' op.

 

 

De firma RIAN die de EISS-schotel maakt, geeft in hun folder aan dat deze schotel gladder getrokken is dan andere schotels. Daar zouden ribbels in zitten en het opgevangen signaal daarom meer verstrooien.

Nou daar geloof ik geen fluit van. Zelfs bij Triax-schotels die door sommigen de grond worden ingetrapt, heb ik nog nooit geen ribbels kunnen waarnemen.

Ik kan mij best voorstellen, dat sommig plaatstaal 'ribbeliger' is dan ander plaatstaal.

Ik zou benieuwd zijn of je met een 'gepolijste' TRIAX schotel ook een betere ontvangstkwaliteit zou kunnen krijgen...? :grin:

 

 

 

Al met al: leuk om de (mogelijke) factoren te lezen en te bezien, waardoor deze goede schotelresultaten veroorzaakt worden. Dat scherpt de kennis aan... :)

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond die offset hoek ook maar klein, en ben aan het zoeken geweest en heb deze gegevens gevonden.

Dit is het tweede blad van de prijslijst.  _EISS_21062016.pdf

Verder kwam ik nog een leuke you tube filmpje tegen vooral bij 2.34 minuten.

https://www.youtube.com/watch?v=IYzLQx5O1eg

 

post-75492-0-34509300-1496007427_thumb.png

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...