Ga naar inhoud


Werking van een oscilloscoop


muppet

Aanbevolen berichten

1 op 10 meetprobe is mij onbekend zou je dat misschien kunnen verduidelijken.

Hoogspanning bedoel je daar mee boven de 42 volt of boven de 220v.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een 1 op 10 probe "deelt" de gemeten spanning door 10.

 

Zou je de netspanning willen meten en je scoop heeft maar een bereik van 100v,

dan kan je met een 1 op 10 probe deze spanning toch meten.

Op de scoop verschijnt dan een sinus van 23V

 

Nu is het wel niet de bedoeling dat je zomaar de netspanning gaat meten, want de massa komt dan aan de netspanning te hangen en je diff kan er dan wel uit kletsen.

 

een collega heeft er zo ooit een chemische fabriek mee uit gegooid.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

1966? dat is jong,

 

Mijn oscilloscoop stamt uit 1964, en is nog steeds op specs.

 

http://w140.com/tekwiki/wiki/547

 

Ik heb ook nog een 545!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Muppet:

 

Een oscilloscoop gebruik je eigenlijk niet voor het meten van spanning.

Daar heb je een multimeter voor.

Tenzij je vermoed dat er een rimpel of oscillaties zijn op die spanning.

Maar dan schakel je de scoop al bij voorbaat op AC.

Bijvoorbeeld 400 volt DC. Dat kun je meten met 50 volt per centimeter.

Maar ga je dan naar 2 mV per cm in AC mode dan meet je de rimpel op 400 volt.

Hoogspanning geldt vanaf 60 volt (geloof ik). Zwakstroom is alles onder 60 volt. Zo meen ik mij te herinneren van school.

Tektronics schakelt de verzakker op de scoop automatisch om bij een 1 op 10 Tektronics probe. Bij Gould weet ik dat niet.

 

In de stand "AC" wordt er niets anders dan een condensator voorgeschakelt in serie met de ingangsverzwakker.

 

En je moet donders goed opletten of beter beseffen dat de randaarde van de scoop aan massa ligt. Dat is dus de min van de probe. Wil je dus meten aan een chassis dat onder spanning ligt, bij geschakelde voedingen bijvoorbeeld, dan moet je een scheidingstransformator gebruiken of de randaarde wegknippen of afplakken.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snoeren van de probes zijn inderdaad heel teer. Het is maar een haardun adertje in de coax-kern. Dat is zo om de eigencapaciteit van het meetsnoer zo laag mogelijk te houden.

Daarom moet je altijd het meetsneer met grote lussen oprollen.

 

Onder mijn gezag in de meetkamer/werkplaats bij MBC dreigt groot gedonder als ik zie dat die meetsnoeren niet met uiterste zorg behandeld worden.

Voor een 1 op 10 meetprobe van Tektronics betaal je al gauw meer dan € 100,00

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt mijn Tektronics heeft zelfst geen verzwakker probe, de ring die aan de bnc plug zit schakelt de interne verzwakker in, dat is slim gevonden want dan hoeft de weerstand niet in de probe te zitten en kun je met 1 probe altijd uit de voeten. Bij mijn oude Philips scoop had ik een heel assortiment aan probes die altijd wel wat aan storingen hadden vooral de kabels die waren bijna niet te repareren . Van Tec zijn de probes simpel en goed.

Sjaak(k) je hebt weer niet goed op zitten te letten bij Rens & Rens.

En dat voor een gelicenceerde zendamateur !!!!  ??  :D:cry:

In  ieder 1 op 10 meetsnoer zit de weerstand in de tip van de probe. Die is 9 megaohm staat dan in serie met de interne impedantie van 1 megaohm van de scoop. Verder zit er aan de BNC kant nog een compensatie capaciteit parallel over een weerstand van een paar ohm.

Daarmee kun je de blokgolf en ringing eigenschappen afregelen/compenseren.

Een 1 op 10 probe gebruik je bij meetingen waar de inwendige impedantie van de scoop een rol speelt en vooral de capacitieve eigenschappen van het meetsnoer tot foute metingen kan leiden.

De 1 op 10 probe van Tektronixs heeft een contactpin die bij het aansluiten de ingangsverzwakker aanduiding omschakeld.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Rens hadden ze alleen maar oude buizen scoops van Philips.

De rest is mij uiteraard bekend maar voert te ver om daar uitgebreid op in te gaan, Muppet vroeg alleen waar die 1 op 10 probe voor was, jij begon over ingebouwde verzwakkers bij Tec.

 

Nee dat was jij. Jij begon over die lulkoek van ingebouwde verwakkers.

 

citaat Sjaak(k):

 

Dat klopt mijn Tektronics heeft zelfst geen verzwakker probe, de ring die aan de bnc plug zit schakelt de interne verzwakker in

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het herstellen van (beeldbuis) tv's en versterker was het soms handig om een scoop te hebben.

 

Voor de rest heb ik er niet veel gebruik van gemaakt.

 

Wel heb ik ooit met mijn scoop kunnen bewijzen dat een radiozender op 104.9 Mhz stond terwijl de eigenaar bleef beweren dat dit niet kon.

Ik kon het signaal op mij 60 Mhz scoop nog net zichtbaar maken.

Later hebben we er een gewone radio bijgehaald en toen kon hij niet anders dan toegeven dat hij op 104.9 stond.

 

mvg

 

PS 104.9 was ooit de frequentie van radio Westpoint (later Martinique) hier in de buurt waar ik een tijd dj ben geweest.

      De tweede zender moest dienen als (straal) verbinding als we op locatie gingen, maar als die op dezelfde frequentie zit dan hoofdzender wordt dat moeilijk.

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry...ik wil niet iedere keer als wijsneus of Mr. Know it All optreden.

Maar het bovenstaande verhaal klopt van voren tot achteren niet.

 

Hoe wil je de frequentie van een FM zender op een scoop meten tot op de komma nauwkeurig? Onmogelijk.

Bij een 60 mHz scoop liggen de 3 dB punten bij 60 mHz daar heeft ie nog maar een kwart van de gevoeligheid.

Dan waar wil je dat meten in een ontvanger?

Na de preselectie in het frontend? Voor de mixer? Dat is theoretisch mogelijk maar de jitter zal zo hoog zijn dat je niets meer kunt zien, laat staan meten. Ook mag er geen modulatie zijn want dan is het helemaal einde voorstelling.

Je kunt de oscillatorfrequentie meten en daar de middenfrequentie van 10,7 mHz bij optellen of aftrekken afhankelijk van wat voor een mixer het is.

Al met al een behoorlijk avontuur. En dat met een scoop?

Wel met een frequentieteller die de oscillatorfrequentie meet en dat verrekend met de middenfrequentie.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb ooit eens een tek 555 gehad, met zo'n losse power supply erbij. Ding werkte van 40 tot 400 V wisselspanning of zoiets. Mooie modulaire scoop die intern gevuld was met buizen en weerstanden en condensators die op porceleinen strips zaten waar metaal was opgedampt. Ongelofelijk knap dat ze vroeger zo electronische schakelingen maakten. Wel een ontzettend groot apparaat, en als ie aan stond moest je het raam open zetten want er kwam aardig wat warmte van die buizen.

 

Ik heb nu nog een 100 Mhz twee kanaals tek staan welke gelukkig wat compacter is omdat er nog maar 1 buis in zit. Er zit een beschermkap op waarin je de probes kan opbergen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Hoe wil je de frequentie van een FM zender op een scoop meten tot op de komma nauwkeurig? 

 

Het was de toppen van de sinussen tellen

als je dan je tijdschaal kent, dan kan je wel de frequentie berekenen.

 

In mijn geval kwam ik uit rond de 104.9 Mhz,

Ik weet ook wel dat je dit niet tot op een cijfer na de komma kan berekenen maar omdat de ander zender op 104.9 stond was de link snel gelegd.

 

Ik vind nu wel dat hier veel nostalgie naar boven komt.

Ik begin het geronk van mijn scheidingstrafo nog te missen om veilig met de scoop te kunnen missen ;)

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat niet. Een FM zender moduleerd de draaggolf in zijn frequentie en of fase.

Mocht je in staat zijn de draaggolf zichtbaar te maken dan is dit een spectakel van frequenties. En dat bij een bandbreedte van 200 kHz met alle diensten als ARRI, stereo, RDS, etc.

Met een 60 mHz scoop heb je geen voldoende helderheid meer bij 104.9 mHz.

Een FM zender heeft een modulatie index, die maakt het meten van de draaggolf frequentie niet mogelijk.

Alleen via de oscillatorfrequentie. En bij zelfoscillerende mengtrappen is dat ook niet zo eenvoudig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...