Ga naar inhoud


3 cylinder of 4


Daan

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om een nieuwe auto te kopen van het franse merk heb er 1 op het oog volgende week kan ik een proefrit maken, mij werd net verteld dat een 3 cylinder tegenwoordig bijna iop elke auto zit ook de duurdere modellen.

heb zelf altijd een 4 cylinder gehad ik vind zelf dat 3 cylinders een apart geluid produceren en volgens mij wat slomer rijden, iemand ervaring met 3 cylinder.

aangepast door Daan

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb 5 jaar een Skoda fabia diesel 3 cilinder 1200 cc gereden (was toen belastingvrij) en met veel plezier, de 3 cilinder maakt een ander geluid maar daar wen je snel aan en met de turbo kan het 3 cilindertje aardig meekomen met het verkeer....even off-topic, heel gek maar ik heb met 743 berichten nog steeds een proeflidmaatschap...

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 5 jaar geleden een proefritje gemaakt met een Toyota Aygo. Het geluid is inderdaad anders, lijkt wel een lage brom in het stadsverkeer waar hij wat langzaam is. Bij hogere snelheden verdwijnt die lage brom en komt de auto vlot mee op de snelweg. Voor zover ik weet is een 3-cilinder een stuk zuiniger dan een 4-cilinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ze doen allebei hetzelfde, je van A naar B brengen.

 

Een 3 Cilinder loopt wat rauwer en maakt wat meer geluid, maar is daarvoor simpeler en goedkoper te produceren.

Hoe meer cilinders, hoe rustiger de motor loopt, maar je betaalt daarvoor wel de prijs.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Citroën/Peugeot 3 Cilinder 1200cc heeft een "balans as" waardoor geen voelbare trillingen, de 1000cc versie heeft dat niet (en zou ik afraden) - Zelf rij ik sedert een 3 tal jaar met een Peugeot 208 met 82pk - zeer vlot ook bij laag toerental - vanaf zo'n 3000 rpm (optrekken bijv.) gaat het echt snel vooruit met dat typische geluid, eenmaal op "Cruise" is dat motortje behoorlijk stil .... (mijn doorsnee verbruik = 5.4 L / 100Km) 

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor wat het waard is, het gemiddelde gebruik van mijn 2 liter diesel, 1.850 Kg. was over de afgelopen 170.000 km 5,6 liter/100 km.

Kleine motoren zijn niet per definitie zuiniger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, volgens de gegevens van de fabrikant is de 3 liter 6-cilinder versie zelfs noch iets zuiniger, bij de wettelijke maximum snelheden in Nederland.

Je moet natuurlijk geen last hebben van een zware rechtervoet.:)

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Mijn vriendin heeft een Volkswagen Up met een 1.0 3 cilinder turbo motor met 90 pk, dus absoluut geen trage auto en met weinig herrie bij lage snelheden.

 

Wat ik me echter afvraag is wat de levensduur van een opgefokte 3 cilinder is. Om toch aan het vermogen te komen is een turbo ingebouwd en laat dat in de praktijk nou net het onderdeel zijn wat vaak de geest geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige reden waarom ze kleinere motoren met een hogere vermogen pakken, dus een 3 cilinder ipv een 4 cilinder is omdat een kleinere motor harder moet werken voor dezelfde pk's.

Maar met die kleine opgefokte motoren krijg je een verbranding die zuiverder is dan een 4 cilinder met hetzelfde vermogen.

Enige nadeel is, kleinere motoren met veel vermogen gaan dan ook niet zolang mee.

Vroeger had je motoren die draaide zonder problemen 300000km zonder ze ook maar 1 keer open te maken.

Nu zie ik bij volkswagen wagens van een half jaar oud staan met de cilinderkop er af, de techniek van vroeger was dan wel een stuk simpeler(en beter als je het mij vraagt).

Maar het is allemaal voor het milieu om de uitstoot naar beneden te brengen.

Daarom heb ik pas maar een amerikaanse pickup gekocht met het grootste blok erin wat ze hadden, wel op LPG;)

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei alias haha:

Nu zie ik bij volkswagen wagens van een half jaar oud staan met de cilinderkop er af, de techniek van vroeger was dan wel een stuk simpeler(en beter als je het mij vraagt).

 

Sneller een kapotte koppakking schijnt ook een probleem te zijn. Je tankt met de gemiddelde 3 cilinder ongetwijfeld minder dan met een 4 cilinder, maar betaalt de rekening vervolgens bij de garage weer terug. Ik heb een auto die me van A naar B moet brengen, met zo min mogelijk kans op storingen en dan zou ik toch weer veilig voor een 4 cilinder kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Marc-Sim:

Zelf rij ik sedert een 3 tal jaar met een Peugeot 208 met 82pk - zeer vlot ook bij laag toerental - vanaf zo'n 3000 rpm (optrekken bijv.) gaat het echt snel vooruit met dat typische geluid, eenmaal op "Cruise" is dat motortje behoorlijk stil .... (mijn doorsnee verbruik = 5.4 L / 100Km) 

 

Ik heb een 7 jaar oude Corsa 1200. Als ik mijn voet in bedwang hou haal ik dat ook bijna (5,7). Voor de zuinigheid hoef je een 3 cilinder dus niet te nemen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf een 7 jaar oude Polo 1.2 diesel 3 cillinder met turbo (nieuw gekocht)zonder meer vlot genoeg alleen minder geschikt voor stadsverkeer op de grote weg prima auto. Heb mijn twijfels over de vlotheid van een 3 cillinder zonder turbo. Feitelijk dezelfde motor als Wanderer eerder noemde van zijn Skoda (tegenwoordig ook VW). Geluidsproductie is acceptabel en heeft nu iets meer dan 100K kilometers gereden.

 

Bacuba

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...