Ga naar inhoud


60 jaar na de Spoetnik


Sprietje

Aanbevolen berichten


De ruim 83kg wegende Spoetnik 1 had een diameter van 58cm en bestond uit twee bolhelften die aan elkaar geklonken waren.

De ene helft was voorzien van een hitteschild dat grondig gepolijst was voor een verbeterde reflectie, zodat de bol vanaf de Aarde makkelijker waarneembaar was. Ondanks dat was de Spoetnik vanaf de grond amper met het blote oog waar te nemen (6e magnitude).

De satelliet beschreef een elliptische baan in 96,2 minuten met het verste punt 939km van de aarde en een dichtstbijzijnde punt van 215km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hij was wel degelijk met het blote oog te zien wel zwak als een zwakke ster maar ik geloof dat die wat knipperde. Dat kwam denk ik om dat die om zijn as rolde en de gepolijste kant dan het licht van maan en sterren reflecteerde. Ik ben echt niet de enige die het gezien heeft vriendjes vader moeder zuster ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Magnitude 6 is dus nog net met het blote oog waar te nemen als je goede ogen hebt.

Ik heb 'm zelf niet gezien, in die tijd nooit gekeken.

Wel veel later heel af en toe bij toeval een andere satelliet als ik met een verrekijker naar de nachtelijke hemel keek.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

In deze ( onderstaande ) link  staat het ook beschreven dat die wel degelijk te zien was, je moest alleen weten wanneer en waar je moest kijken. Ik woonde toen in Den Haag en was 12 jaar . In de Haagsche Courant stond dat toen vermeld tijdstip en en ja je moest een beetje verstand van de sterrenhemel hebben om te weten waar je moest kijken. De eerste keer heb ik hem gezien samen met vriendjes en familie  en ben zelf nog een aantal keren allen gaan kijken omdat ik het zeer bijzonder vond.

 

 

https://www.kuuke.nl/spoetnik-de-start-van-de-space-race/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel mensen vergisten zich echter toen zij dachten Spoetnik 1 te zien. Het nietige bolletje (6e magnitude) was vanaf de grond amper met het blote oog waar te nemen. De reflecterende rakettrap (1e magnitude) daarentegen stak duidelijk af aan de nachtelijke hemel (de Sovjet-Unie hield dit feit doelbewust stil

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoetnik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij niet tijdens een zeer donkere hemel dus zonder al te veel maan en niet in een afgelegen plattelandsgebied hebt gekeken, is de kans erg klein dat je de Sputnik zelf gezien hebt maar wel de meevliegende raket die op enige afstand mee vloog.

Je moet je ook bedenken dat de Spunnik maar net zo groot was als een skippybal en alleen maar licht van de maan naar de aarde weerkaatste en dat op honderden kilometers afstand.

Niet voor niets dat magnitude 6 het maximaal haalbare is wat met het blote oog zichtbaar is onder de allergunstigste omstandigheden.

Tja, misschien toch een teleurstelling voor je.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...