Ga naar inhoud


Sensationele Innovatie: Nederlandse radiozenders naar HD Audio opgewaardeerd !!


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Toen ik over deze "innovatie" las, kon ik mijn blijdschap weer eens niet op. Het nieuwe toverwoord:  "HD Audio". 

Ik hoop dat mijn buizenversterker dan ook tenminste HD Ready is zodat ik van al dat moois kan genieten.

En natuurlijk eerst met de digitale voorslaghamer, de dynamiek er helemaal uitslaan om het daarna tot hoofdpijn verwekkende kwaliteit kapot te comprimeren in  320 kBit/s en het dan trots tot : "HD Audio" om te benoemen.

 

JUKE is de eerste partij in Nederland die radio en muziek in de hoogst mogelijke online geluidskwaliteit aanbiedt op deze schaal. Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica zijn per direct te beluisteren in HD-kwaliteit. HD audio is beschikbaar via de site, de app, de Sonos app van JUKE en binnenkort ook op Smart TV.

 

Online beter dan DAB+

Patrick Goldsteen, Managing Director JUKE: "Uit onderzoek blijkt dat het aanbod en bezit van kwaliteitsspeakers, headsets en DAB+ in de auto en voor thuis in steeds sneller tempo groeit. Ook onze gebruikers geven aan behoefte te hebben aan hoge kwaliteit audio, om zo het meeste uit deze high end apparaten te halen. JUKE introduceert daarom als eerste in Nederland nu ook radio en non-stop muziek in HD. HD Audio via JUKE is daarmee een innovatie gemaakt met en voor gebruikers."

 

Na tv nu audio in HD

Consumenten zijn inmiddels gewend aan televisie en films in HD, Ultra HD, 4K of zelfs 8K. En luisteraars beschikken ook steeds vaker over apparatuur met uitstekende audiokwaliteit, zoals de laatste generatie Sonos devices of in-car entertainment. Audio wordt al door verschillende diensten in HD aangeboden. Maar radio in HD, zoals JUKE het nu aanbiedt, gaat een stap verder. De radiostreams van Talpa Network worden hiervoor speciaal voorbereid zodat ze ‘HD Ready’ zijn.

 

Meer bandbreedte

Normaal gesproken liggen radiostreams aangeboden via internet zo rond de 64-128 kbps (kilobit per seconde), met HD Audio is dit 320 kbps. Bijna 2,5 keer zo hoog dus. Alleen op betaalde platforms als Spotify, Apple Music en Tidal luister je normaalgesproken muziek via zo’n hoge bitrate. JUKE is de eerste website (en app) die dit gratis in Nederland aanbiedt.

 

Bron: TV Totaal

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje toch....het staat toch echt in jouw lijfblad: Totaal TV.

 

Dit blad heeft het weer eens één op één overgekakeld en zodoende de verwarring tussen echte HD Audio en dat -beetje meer bandbreedte- Audio nog groter gemaakt.

Amerika heeft voor HD (Hybrid Digitsal) Audio gekozen omdat op dat kontinent DAB niet zinvol kon worden overgenomen.

Als ik Totaal TV moet geloven dan zenden alle publieke Duitse radio-zenders al sinds jaar en dag in "HD" uit want die gebruiken een bandbreedte van 320 kb/s en dat is duidelijk hoorbaar tegenover die gekomprimeerde eenheidsbrei uit Nederland.

 

Het hele gel*l is alleen maar een vorm van marketing verzonnen duur Juke, om iets aan te prijzen wat een alleen maar een zeepbel is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het was anders.

Een goede kennis van mij heeft het artikel aan mij doorgestuurd omdat ie ook de ballen uit zijn broek gelachen had.

En hij wilde dat ik ook meegenoot aan deze onzin.

 

Ik lees Totaal TV dus nooit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jarco (je lacht je een) Kriek :)

 

  • Haha 2

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Onze board software is allergisch voor die link.

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige "goede" nieuws hieraan is het bewijs dat DAB+ nu officieel een onvoldoende scoort.

 

Maar hoe is het met de dwangmatige compressie gesteld op Juke?  Ik kan me amper voorstellen dat er ongecomprimeerd uitgezonden gaat worden, zou bijna mijn schoen opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, OFDM zei:

Het enige "goede" nieuws hieraan is het bewijs dat DAB+ nu officieel een onvoldoende scoort.

 

Dat klopt niet. 

DAB+ mag dan in Nederland een teleurstelling zijn, maar dat ligt niet aan DAB+. 

Het wordt in Nederland verkeerd toegepast. Te hoge compressie, te weinig bandbreedte. En onvoldoende ondersteuning door een regering die er een veel te hoog prijskaartje aan hangt. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Dat klopt niet. 

DAB+ mag dan in Nederland een teleurstelling zijn, maar dat ligt niet aan DAB+. 

Het wordt in Nederland verkeerd toegepast. Te hoge compressie, te weinig bandbreedte. En onvoldoende ondersteuning door een regering die er een veel te hoog prijskaartje aan hangt. 

Precies zoals je schrijft. Het ligt niet aan de techniek maar aan de gemaakte keuzes.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...